Ilustracja przedstawia ekran na którym są ukazane wykresy ze statystykami.
Ilustracja przedstawia ekran na którym są ukazane wykresy ze statystykami.
Statystyka
Źródło: LukeChesser, dostępny w internecie: www.unsplash.com.
3. Przedstawianie danych statystycznych
W 1938 r. amerykański inżynier Frank Benford zauważył, że pewne cyfry częściej od innych występują na pierwszej pozycji w rzeczywistych danych statystycznych dotyczących np. powierzchni jezior czy cen. Obecnie rozkład prawdopodobieństwa występowania określonej pierwszej cyfry, zwany jest rozkładem Benforda, a fakt częstego występowania tego rozkładu, zwany jest prawem Benforda.
R2OMcSZ96Ng3r
Ilustracja przedstawia wykres słupkowy, gdzie oś pionowa opisana jako wyrażone w procentach na odcinku od zera do trzydziestu pięciu z podziałką co pięć. Oś pozioma opisana jest jako k na odcinku od zera do dziewięciu. Kolejne słupki do: dla jedynki wysokość słupka wynosi trzydzieści, dla dwójki około siedemnaście i pół, dla trójki około dwanaście i pół, dla czwórki dziesięć, dla piątki około osiem, dla szóstki około siedem, dla siódemki około sześć, dla ósemki pięć, dla dziewiątki trochę poniżej pięciu.
Rozkład Benforda stosuje się do sprawdzania np. zeznań podatkowych czy poprawności wyników wyborów, gdyż ludzie wpisując liczby tak, by wydawały się przypadkowe, nie są świadomi, że pewne cyfry występują częściej na pierwszej pozycji.
Jeśli jednak myślisz, że gdy rozwiązując test wielokrotnego wyboru skorzystasz z rozkładu Benforda i osiągniesz lepsze wyniki, to nic z tego - niepoprawne odpowiedzi również spełniają ten rozkład …
Okazuje się, że nie tylko wyniki obserwacji Benforda można przedstawić graficznie, o czym przekonasz się, gdy zapoznasz się z treściami zawartymi w tym materiale.
Przykład 1
Wśród wszystkich pracowników firmy została przeprowadzona ankieta, która dotyczyła wyrażenia zgody na wyjazd na wycieczkę pracowniczą w góry.
Do wyboru były trzy możliwe odpowiedzi: tak, nie wiem, nie. Uzyskane odpowiedzi zostały przedstawione w poniższej tabeli.
Możliwe odpowiedzi
Liczba odpowiedzi
Tak
Nie wiem
Nie
Przedstawmy te dane na diagramach słupkowych.
RnxDWN10V0yH41
Diagram słupkowy pionowy, z którego odczytujemy ilość możliwych odpowiedzi. Odpowiedź tak – 90 pracowników, nie wiem – 45 pracowników, nie – 15 pracowników.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1DRxjlcBIwMj1
Diagram słupkowy poziomy, z którego odczytujemy liczbę odpowiedzi w zależności od możliwości odpowiedzi. Odpowiedź tak – 90 pracowników, nie wiem – 45 pracowników, nie – 15 pracowników.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przedstawmy te dane na diagramie kołowym procentowym.
W tym celu obliczmy liczbę wszystkich pracowników firmy.
.
W tej firmie pracuje osób.
Następnie obliczmy, jakim procentem wszystkich osób pracujących w tej firmie są osoby, które udzieliły poszczególnych odpowiedzi w ankiecie.
Odpowiedź: Tak
.
Odpowiedź: Nie wiem
.
Odpowiedź: Nie
.
Zatem osób odpowiedziało – Tak, osób – Nie wiem, osób – Nie.
Następnie otrzymane dane spróbujemy przedstawić za pomocą diagramu kołowego. Każda z części tego diagramu reprezentuje kategorię danych składających się na całość.
Na początku obliczmy miarę kątów, które odpowiadają poszczególnym częściom koła.
Odpowiedź: Tak
.
Odpowiedź: Nie wiem
.
Odpowiedź: Nie
.
RkR3h5CqHXKSw
Wykres kołowy. Lista elementów: Nie; Wartość: 36; Udział procentowy: 10%Nie wiem; Wartość: 108; Udział procentowy: 30%Tak; Wartość: 216; Udział procentowy: 60%
Wykres kołowy. Lista elementów: Nie; Wartość: 36; Udział procentowy: 10%Nie wiem; Wartość: 108; Udział procentowy: 30%Tak; Wartość: 216; Udział procentowy: 60%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2
Na zakończenie pierwszego półrocza uczniowie dwóch klas pierwszych napisali test sprawdzający wiedzę i umiejętności z języka angielskiego. Uzyskane przez nich wyniki, w podziale na klasy, zostały przedstawione na diagramach kołowych. W klasie do testu przystąpiło uczniów, w klasie – uczniów.
R1Yl3sph2Zbzb
Wykres kołowy. Lista elementów: dop; Wartość: 20; Udział procentowy: 20%dst; Wartość: 10; Udział procentowy: 10%db; Wartość: 50; Udział procentowy: 50%bdb; Wartość: 15; Udział procentowy: 15%cel; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%
Wykres kołowy. Lista elementów: dop; Wartość: 20; Udział procentowy: 20%dst; Wartość: 10; Udział procentowy: 10%db; Wartość: 50; Udział procentowy: 50%bdb; Wartość: 15; Udział procentowy: 15%cel; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Wfjk3WYvEi2
Wykres kołowy. Lista elementów: dop; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%dst; Wartość: 50; Udział procentowy: 50%db; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%bdb; Wartość: 25; Udział procentowy: 25%cel; Wartość: 0; Udział procentowy: 0%
Wykres kołowy. Lista elementów: dop; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%dst; Wartość: 50; Udział procentowy: 50%db; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%bdb; Wartość: 25; Udział procentowy: 25%cel; Wartość: 0; Udział procentowy: 0%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przedstawmy te dane na jednym diagramie słupkowym pionowym.
Obliczmy, ile osób otrzymało poszczególne oceny w każdej klasie.
Klasa :
ocena dopuszczająca: ,
ocena dostateczna: ,
ocena dobra: ,
ocena bardzo dobra: ,
ocena celująca: .
Klasa :
ocena dopuszczająca: ,
ocena dostateczna: ,
ocena dobra: ,
ocena bardzo dobra: .
Ćwiczenie 1
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące zmian temperatury powietrza w ciągu doby.
RujNJEoYUsdbA1
Diagram w postaci punktów, z którego odczytujemy temperaturę w zależności od godziny pomiaru. W czwartej godzinie – 5 stopni Celsjusza, w ósmej godzinie – 8 stopni Celsjusza, w 12 godzinie – 15 stopni Celsjusza, w szesnastej godzinie - 12 stopni Celsjusza, w dwudziestej godzinie - 8 stopni Celsjusza, w dwudziestej czwartej godzinie - 3 stopni Celsjusza.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1B9vQxffI3g8
Przedstaw dane z diagramu za pomocą tabeli. Uzupełnij puste pola tabeli, wpisując w luki odpowiednie liczby.
Przedstaw dane z diagramu za pomocą tabeli. Uzupełnij puste pola tabeli, wpisując w luki odpowiednie liczby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące zmian temperatury powietrza w ciągu doby.
RujNJEoYUsdbA1
Diagram w postaci punktów, z którego odczytujemy temperaturę w zależności od godziny pomiaru. W czwartej godzinie – 5 stopni Celsjusza, w ósmej godzinie – 8 stopni Celsjusza, w 12 godzinie – 15 stopni Celsjusza, w szesnastej godzinie - 12 stopni Celsjusza, w dwudziestej godzinie - 8 stopni Celsjusza, w dwudziestej czwartej godzinie - 3 stopni Celsjusza.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QtfhJegmb8N
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Najwyższą temperaturę powietrza zanotowano o godzinie ., 2. Najniższą temperaturę powietrza zanotowano o północy., 3. Różnica między najwyższą a najniższą temperaturą powietrza wynosi ., 4. Największy wzrost temperatury zanotowano w godzinach ., 5. Największy spadek temperatury zanotowano w godzinach ., 6. O godzinie zanotowano taką samą temperaturę powietrza., 7. Najniższą temperaturę powietrza zanotowano o godzinie ., 8. Najwyższą temperaturę powietrza zanotowano o godzinie ., 9. Spadek temperatury nastąpił dopiero po godzinie ., 10. W ciągu doby zanotowano pomiar temperatury powietrza razy., 11. W godzinach temperatura powietrza wzrosła o ., 12. W godzinach temperatura powietrza zmalała o .
Najwyższą temperaturę powietrza zanotowano o godzinie
Najniższą temperaturę powietrza zanotowano o północy.
Różnica między najwyższą a najniższą temperaturą powietrza wynosi .
Największy wzrost temperatury zanotowano w godzinach .
Największy spadek temperatury zanotowano w godzinach
O godzinie zanotowano taką samą temperaturę powietrza.
Najniższą temperaturę powietrza zanotowano o godzinie .
Najwyższą temperaturę powietrza zanotowano o godzinie .
Spadek temperatury nastąpił dopiero po godzinie .
W ciągu doby zanotowano pomiar temperatury powietrza razy.
W godzinach temperatura powietrza wzrosła o
W godzinach temperatura powietrza zmalała o .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
W pewnej szkole zorganizowano zbiórkę makulatury. Wszystkie klasy rywalizowały między sobą. Po zakończonej akcji organizatorzy przygotowali zestawienie wyników w tabeli oraz wyłonili zwycięzców.
Klasa
Liczba kilogramów makulatury
Uwagi
miejsce
miejsce
miejsce
Przedstaw te dane na diagramie słupkowym pionowym w podziale na wszystkie klasy.
Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym w podziale na klasy pierwsze, drugie, trzecie.
Ile kilogramów makulatury zebrano podczas tej zbiórki w całej szkole?
Które klasy spośród każdego poziomu klas przyniosły najmniej makulatury?
Czy klasy pierwsze i trzecie przyniosły łącznie więcej makulatury niż połowa całej makulatury zebranej w szkole?
O ile więcej kilogramów makulatury zebrała klasa w porównaniu z każdą z klas, które zajęły drugie i trzecie miejsce?
Jaki procent makulatury zebranej w całej szkole stanowi makulatura zebrana przez klasę ? Wynik zaokrąglij do .
R1Q7Xm7HmHGHd
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Niech pionowa oś diagramu stanowi liczbę kilogramów makulatury, a na poziomej osi znajdują się wypisane wszystkie klasy. Wysokość słupków nad każdą klasą musi odpowiadać ilości zebranej makulatury.
Niech na pionowej osi znajduje się wypisany podział na klasy pierwsze, drugie i trzecie, a pozioma oś diagramu stanowi liczbę kilogramów makulatury. Długość słupków obok odpowiednich klas musi odpowiadać ilości makulatury zebranej przez wszystkie te klasy.
Dodaj odpowiednie wartości, aby obliczyć, ile łącznie makulatury zebrano.
Znajdź w tabeli informacje, które z poszczególnych klas zebrały najmniej makulatury.
Zacznij od obliczenia, ile makulatury łącznie zebrały klasy pierwsze i trzecie. Liczbę makulatury zebranej przez wszystkie klasy podziel na dwa i porównaj obie liczby.
Oblicz odpowiednie różnice.
Podziel ilość zebranej makulatury przez klasę przez makulaturę zebraną przez wszystkie klasy, a następnie otrzymany wynik pomnóż przez .
.
, , .
Tak.
Z klasą – , z klasą – .
.
Ćwiczenie 4
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
R365hdasvBkEs
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RkLVnPjuoC93i
Ilu studentów korzysta z internetu? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
RgQ5KVJnQRjT1
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RptRY0mvbYFKR
Ile razy więcej studentów korzysta z internetu kilka razy dziennie niż nie korzysta? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. razy, 2. razy, 3. razy, 4. razy
razy
razy
razy
razy
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
RaJuodqqTPAzG
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRtwJ0xIArJ3J
O ilu więcej studentów korzysta z internetu kilka razy w tygodniu niż kilka razy w miesiącu? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
R1Y4FOax80dS0
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rr3miWsZDtHlG
O ile procent więcej studentów korzysta z internetu kilka razy dziennie niż nie korzysta wcale? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
R6fWlEaVlWPIr
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RmHxlWMsgVNx9
Jaki procent studentów korzystających z internetu stanowią studenci korzystający z Internetu kilka razy w tygodniu? Wynik zaokrąglij do . Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
RZDcQd6R7zbwb
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Wykres kołowy. Lista elementów: Kilka razy dzienne; Wartość: 75; Udział procentowy: 75%Kilka razy w tygodniu; Wartość: 12.5; Udział procentowy: 12,5%Kilka razy w miesiącu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%Nie korzystam; Wartość: 7.5; Udział procentowy: 7,5%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym.
R1YrW2Fc75Fr1
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Niech pozioma oś diagramu stanowi liczbę studentów, którzy głosowali na daną opcję, a na pionowej osi znajdują się wypisane wszystkie możliwe opcje wyboru. Długość słupków obok każdej opcji musi odpowiadać liczbie oddanych na nią głosów.
RRgVxqeY3Rn4W1
Diagram słupkowy poziomy, z którego odczytujemy liczbę studentów w zależności od czasu korzystania z Internetu. Kilka razy dziennie – 60 studentów, klika razy w tygodniu – 10 studentów, kilka razy w miesiącu – 4 studentów, nie korzystam – 6 studentów. Diagram jest rozwiązaniem zadania.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
W tabeli łodygowo–listkowej przedstawiono dane dotyczące pomiarów masy ciała pewnej grupy osób.
Masa ciała w kilogramach
Liczba dziesiątek
Liczba jedności
, , , , , ,
, , , , ,
, , , , , , ,
, , ,
Przedstaw te dane na diagramie słupkowym pionowym oraz na diagramie kołowym, dzieląc masę ciała badanej grupy osób na poszczególne kategorie: ; ; ; .
Jakie wartości masy ciała się powtarzały? Która z nich wystąpiła największą ilość razy?
Ile osób zostało poddanych badaniu masy ciała?
Jaki procent badanej grupy osób stanowią osoby, których masa ciała jest liczbą parzystą?
Ile procent mniej jest osób o masie ciała w kategorii niż w kategorii ?
R124hn205tC2s
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Niech pionowa oś diagramu słupkowego stanowi liczbę osób o danej wadze, a na poziomej osi znajdują się wypisane wszystkie możliwe przedziały wagowe. Wysokość słupków nad każdym przedziałem musi odpowiadać liczbie osób o takiej wadze. Niech wykres kołowy składa się z czterech części. Każda część koła musi stanowić tyle procent całości koła, ile procent wszystkich pomiarów masy ciała stanowią pomiary z poszczególnych przedziałów.
Odczytaj z tabeli wagi, które się powtarzają. Zwróć uwagę na to, która waga pojawia się najczęściej.
Liczba osób poddanych temu badaniu będzie równa liczbie wszystkich pomiarów.
Ustal, ile pomiarów spełnia założenia polecenia, następnie podziel tą liczbę przez liczbę wszystkich pomiarów i otrzymany wynik pomnóż przez .
Ustal, ile pomiarów spełnia każde z dwóch założeń polecenia, następnie podziel obie liczby przez liczbę wszystkich pomiarów i otrzymane wyniki pomnóż przez . Porównaj otrzymane wyniki.
Powtarzające się wagi: , , , , ; najczęściej powtarzająca się waga to ,
osób,
,
.
Ćwiczenie 11
W tabeli przedstawiono dane dotyczące liczby obejrzanych filmów przez cztery koleżanki: Anię, Basię, Martę oraz Zosię w okresie trzech miesięcy.
Imię dziewczynki
Maj
Czerwiec
Lipiec
Ania
Basia
Marta
Zosia
Przedstaw te dane na jednym diagramie słupkowym pionowym.
Przedstaw na diagramie kołowym dane dotyczące liczby obejrzanych filmów w okresie tych trzech miesięcy.
R1K0QRkQ8tilJ
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Niech pionowa oś diagramu stanowi liczbę obejrzanych filmów, a na poziomej osi znajdują się imiona wszystkich czterech koleżanek. Nad każdym imieniem muszą znaleźć się po trzy słupki odpowiadające danym miesiącom. Wysokość każdego słupka musi odpowiadać liczbie obejrzanych filmów w ciągu danego miesiąca przez odpowiednią dziewczynkę.
Niech wykres kołowy składa się z trzech części. Każda część koła musi stanowić tyle procent całości koła, ile procent wszystkich obejrzanych filmów stanowiły filmy obejrzane w danym miesiącu.
Ro5qvYG8S7ubv1
Diagram słupkowy pionowy, z którego odczytujemy liczbę obejrzanych filmów przez cztery koleżanki w okresie trzech miesięcy. Ania obejrzała w maju – 6 filmów, w czerwcu – 8, w lipcu 13. Basia obejrzała w maju – 4 filmy, w czerwcu – 10, w lipcu 15. Marta obejrzała w maju – 10 filmów, w czerwcu – 13, w lipcu 7. Zosia obejrzała w maju – 5 filmów, w czerwcu – 7, w lipcu 16. Diagram jest rozwiązaniem zadania.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17VlYAceKKK9
Wykres kołowy. Lista elementów: Maj; Wartość: 22; Udział procentowy: 22%Czerwiec; Wartość: 33; Udział procentowy: 33%Lipiec; Wartość: 45; Udział procentowy: 45%
Wykres kołowy. Lista elementów: Maj; Wartość: 22; Udział procentowy: 22%Czerwiec; Wartość: 33; Udział procentowy: 33%Lipiec; Wartość: 45; Udział procentowy: 45%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
W tabeli przedstawiono dane dotyczące liczby obejrzanych filmów przez cztery koleżanki: Anię, Basię, Martę oraz Zosię w okresie trzech miesięcy.
Imię dziewczynki
Maj
Czerwiec
Lipiec
Ania
Basia
Marta
Zosia
R1dB7KUTIRUlV
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Najwięcej filmów obejrzała Marta., 2. Najwięcej filmów obejrzały wszystkie koleżanki razem w lipcu., 3. Najmniej filmów obejrzała Ania., 4. Najmniej filmów obejrzały wszystkie koleżanki razem w maju., 5. Liczba filmów obejrzanych przez wszystkie koleżanki w czerwcu stanowi około liczby wszystkich obejrzanych filmów., 6. Liczba filmów obejrzanych przez Anię jest o mniejsza niż liczba filmów obejrzanych przez Martę., 7. Liczba filmów obejrzanych przez Anię stanowi około liczby wszystkich obejrzanych filmów., 8. Liczba filmów obejrzanych przez wszystkie koleżanki w maju i czerwcu jest mniejsza niż liczba filmów obejrzanych w lipcu., 9. Każda z koleżanek obejrzała najwięcej filmów w lipcu., 10. Każda z koleżanek obejrzała najmniej filmów w maju., 11. Liczba filmów obejrzanych przez Anię i Basię jest równa liczbie filmów obejrzanych przez Martę i Zosię., 12. Liczba filmów obejrzanych przez Anię i Martę nie jest równa liczbie filmów obejrzanych przez Basię i Zosię.
Najwięcej filmów obejrzała Marta.
Najwięcej filmów obejrzały wszystkie koleżanki razem w lipcu.
Najmniej filmów obejrzała Ania.
Najmniej filmów obejrzały wszystkie koleżanki razem w maju.
Liczba filmów obejrzanych przez wszystkie koleżanki w czerwcu stanowi około liczby wszystkich obejrzanych filmów.
Liczba filmów obejrzanych przez Anię jest o mniejsza niż liczba filmów obejrzanych przez Martę.
Liczba filmów obejrzanych przez Anię stanowi około liczby wszystkich obejrzanych filmów.
Liczba filmów obejrzanych przez wszystkie koleżanki w maju i czerwcu jest mniejsza niż liczba filmów obejrzanych w lipcu.
Każda z koleżanek obejrzała najwięcej filmów w lipcu.
Każda z koleżanek obejrzała najmniej filmów w maju.
Liczba filmów obejrzanych przez Anię i Basię jest równa liczbie filmów obejrzanych przez Martę i Zosię.
Liczba filmów obejrzanych przez Anię i Martę nie jest równa liczbie filmów obejrzanych przez Basię i Zosię.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące koloru oczu wśród wszystkich uczniów –osobowej klasy.
Rmjc9SvgIUpkn
Wykres kołowy. Lista elementów: Niebieski; Wartość: 40; Udział procentowy: 40%Zielony; Wartość: 20; Udział procentowy: 20%Piwny; Wartość: 10; Udział procentowy: 10%Brązowy; Wartość: 30; Udział procentowy: 30%
Wykres kołowy. Lista elementów: Niebieski; Wartość: 40; Udział procentowy: 40%Zielony; Wartość: 20; Udział procentowy: 20%Piwny; Wartość: 10; Udział procentowy: 10%Brązowy; Wartość: 30; Udział procentowy: 30%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1eBbcTid2y9s
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Ilu w tej klasie jest uczniów, którzy mają brązowe oczy? Odpowiedź: W tej klasie jest Tu uzupełnij uczniów z brązowymi oczami.O ile procent więcej uczniów ma oczy niebieskie niż zielone? Odpowiedź:Niebieskie oczy ma Tu uzupełnij więcej uczniów.O ile procent mniej uczniów ma oczy piwne niż brązowe? Odpowiedź: Piwne oczy ma około Tu uzupełnij mniej uczniów.
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Ilu w tej klasie jest uczniów, którzy mają brązowe oczy? Odpowiedź: W tej klasie jest Tu uzupełnij uczniów z brązowymi oczami.O ile procent więcej uczniów ma oczy niebieskie niż zielone? Odpowiedź:Niebieskie oczy ma Tu uzupełnij więcej uczniów.O ile procent mniej uczniów ma oczy piwne niż brązowe? Odpowiedź: Piwne oczy ma około Tu uzupełnij mniej uczniów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
Na diagramie kołowym przedstawiono dane dotyczące wyników wyborów na przewodniczącego szkoły, w których wzięło udział uczniów.
RpZhmwrccq6P9
Wykres kołowy. Lista elementów: Julia; Wartość: 40; Udział procentowy: 40%Ewelina; Wartość: 25; Udział procentowy: 25%Bartek; Wartość: 20; Udział procentowy: 20%Paweł; Wartość: 15; Udział procentowy: 15%
Wykres kołowy. Lista elementów: Julia; Wartość: 40; Udział procentowy: 40%Ewelina; Wartość: 25; Udział procentowy: 25%Bartek; Wartość: 20; Udział procentowy: 20%Paweł; Wartość: 15; Udział procentowy: 15%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym.
R1AmGaBpk0MsY
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Opisz jak będą wyglądały te dane na diagramie słupkowym poziomym.
Niech pozioma oś diagramu stanowi liczbę osób głosujących na danego kandydata, a na pionowej osi znajdują się wypisane wszystkie osoby kandydujące w wyborach. Długość każdego słupka musi odpowiadać liczbie zebranych głosów przez odpowiednich kandydatów.
RlYRjZrWuaHju1
Diagram słupkowy poziomy, z którego odczytujemy liczbę uzyskanych głosów przez poszczególnych kandydatów. Paweł – 60 głosów, Bartek – 80, Ewelina – 100, Julia – 160. Diagram jest rozwiązaniem zadania.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
Na diagramie kołowym przedstawiono dane dotyczące wyników wyborów na przewodniczącego szkoły, w których wzięło udział uczniów.
R1aM1dTc6lgpd
Wykres kołowy. Lista elementów: Julia; Wartość: 40; Udział procentowy: 40%Ewelina; Wartość: 25; Udział procentowy: 25%Bartek; Wartość: 20; Udział procentowy: 20%Paweł; Wartość: 15; Udział procentowy: 15%
Wykres kołowy. Lista elementów: Julia; Wartość: 40; Udział procentowy: 40%Ewelina; Wartość: 25; Udział procentowy: 25%Bartek; Wartość: 20; Udział procentowy: 20%Paweł; Wartość: 15; Udział procentowy: 15%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rmj9EiboRccMr
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Przewodniczącym szkoły została Tu uzupełnij, ponieważ uzyskała Tu uzupełnij głosów. Paweł uzyskał Tu uzupełnij głosów, co stanowi Tu uzupełnij liczby wszystkich oddanych głosów. Liczba głosów uzyskanych przez Bartka jest o Tu uzupełnij Tu uzupełnij od liczby głosów uzyskanych przez Ewelinę i o Tu uzupełnij Tu uzupełnij od liczby głosów uzyskanych przez Pawła. Liczba głosów uzyskanych przez Pawła jest o Tu uzupełnij mniejsza niż liczba głosów uzyskanych przez Bartka. Liczba głosów uzyskanych przez Julię jest o Tu uzupełnij większa niż liczba głosów uzyskanych przez Ewelinę.
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Przewodniczącym szkoły została Tu uzupełnij, ponieważ uzyskała Tu uzupełnij głosów. Paweł uzyskał Tu uzupełnij głosów, co stanowi Tu uzupełnij liczby wszystkich oddanych głosów. Liczba głosów uzyskanych przez Bartka jest o Tu uzupełnij Tu uzupełnij od liczby głosów uzyskanych przez Ewelinę i o Tu uzupełnij Tu uzupełnij od liczby głosów uzyskanych przez Pawła. Liczba głosów uzyskanych przez Pawła jest o Tu uzupełnij mniejsza niż liczba głosów uzyskanych przez Bartka. Liczba głosów uzyskanych przez Julię jest o Tu uzupełnij większa niż liczba głosów uzyskanych przez Ewelinę.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 16
Na diagramie słupkowym poziomym przedstawiono dane dotyczące powierzchni obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych prawnie chronionych w Polsce w roku.
Rg0wrY7atgILT1
Diagram słupkowy poziomy, z którego odczytujemy powierzchnię (w tysiącach hektarów) obszarów chronionych w Polsce. Obszary chronionego krajobrazu – 7023, parki krajobrazowe – 2609, rezerwat przyrody – 170, parki narodowe – 315.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przedstaw te dane na diagramie kołowym.
R13pfMqpNvpne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Opisz jak będą wyglądały te dane na diagramie kołowym.
Niech wykres kołowy składa się z czterech części. Każda z nich musi stanowić tyle procent całości koła, ile procent wszystkich obszarów o szczególnych walorach stanowią poszczególne powierzchnie wyróżnionych obszarów.
R1ddBjGRF28ml
Wykres kołowy. Lista elementów: Rezerwat przyrody; Wartość: 2; Udział procentowy: 2%Parki narodowe; Wartość: 3; Udział procentowy: 3%Parki krajobrazowe; Wartość: 26; Udział procentowy: 26%Obszary chrononego krajobrazu; Wartość: 69; Udział procentowy: 69%
Wykres kołowy. Lista elementów: Rezerwat przyrody; Wartość: 2; Udział procentowy: 2%Parki narodowe; Wartość: 3; Udział procentowy: 3%Parki krajobrazowe; Wartość: 26; Udział procentowy: 26%Obszary chrononego krajobrazu; Wartość: 69; Udział procentowy: 69%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 17
Na diagramie słupkowym poziomym przedstawiono dane dotyczące powierzchni obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych prawnie chronionych w Polsce w roku.
Rg0wrY7atgILT1
Diagram słupkowy poziomy, z którego odczytujemy powierzchnię (w tysiącach hektarów) obszarów chronionych w Polsce. Obszary chronionego krajobrazu – 7023, parki krajobrazowe – 2609, rezerwat przyrody – 170, parki narodowe – 315.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1TqO2KsDly5h
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Powierzchnia parków narodowych jest około dwa razy większa niż powierzchnia rezerwatów przyrody., 2. Powierzchnia obszarów chronionego krajobrazu jest mniejsza niż ., 3. Powierzchnia parków krajobrazowych jest około razy większa niż powierzchnia parków narodowych., 4. Powierzchnia parków narodowych stanowi około powierzchni parków krajobrazowych., 5. Powierzchnia rezerwatów przyrody i parków narodowych stanowi około powierzchni obszarów chronionego krajobrazu., 6. Łączna powierzchnia obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych jest mniejsza niż ., 7. Powierzchnia parków krajobrazowych stanowi mniej niż powierzchni obszarów chronionego krajobrazu., 8. Powierzchnia parków narodowych jest o większa niż powierzchnia rezerwatów przyrody., 9. Powierzchnia parków krajobrazowych jest o około mniejsza niż obszarów chronionego krajobrazu., 10. Łączna powierzchnia rezerwatów przyrody i parków narodowych stanowi powierzchni obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych.
Powierzchnia parków narodowych jest około dwa razy większa niż powierzchnia rezerwatów przyrody.
Powierzchnia obszarów chronionego krajobrazu jest mniejsza niż .
Powierzchnia parków krajobrazowych jest około razy większa niż powierzchnia parków narodowych.
Powierzchnia parków narodowych stanowi około powierzchni parków krajobrazowych.
Powierzchnia rezerwatów przyrody i parków narodowych stanowi około powierzchni obszarów chronionego krajobrazu.
Łączna powierzchnia obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych jest mniejsza niż .
Powierzchnia parków krajobrazowych stanowi mniej niż powierzchni obszarów chronionego krajobrazu.
Powierzchnia parków narodowych jest o większa niż powierzchnia rezerwatów przyrody.
Powierzchnia parków krajobrazowych jest o około mniejsza niż obszarów chronionego krajobrazu.
Łączna powierzchnia rezerwatów przyrody i parków narodowych stanowi powierzchni obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 18
Na diagramie słupkowym przedstawiono liczbę imprez oświatowych w muzeach w roku. Źródło: GUS
RxqZd4LnVa6mD1
Diagram słupkowy poziomy, z którego odczytujemy liczbę imprez oświatowych w muzeach w Polsce w 2020 roku. Odczyty/prelekcje/spotkania –6633 sztuk , seanse filmowe –10 611 sztuk, koncerty – 1057 sztuk, konkursy – 543 sztuki, imprezy plenerowe – 1328 sztuk oraz lekcje muzealne i warsztaty - 28363 sztuki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rg92FbZoUXDb6
Ile było wszystkich imprez oświatowych w muzeach w roku? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 19
Na diagramie słupkowym przedstawiono liczbę imprez oświatowych w muzeach w roku. Źródło: GUS
RxqZd4LnVa6mD1
Diagram słupkowy poziomy, z którego odczytujemy liczbę imprez oświatowych w muzeach w Polsce w 2020 roku. Odczyty/prelekcje/spotkania –6633 sztuk , seanse filmowe –10 611 sztuk, koncerty – 1057 sztuk, konkursy – 543 sztuki, imprezy plenerowe – 1328 sztuk oraz lekcje muzealne i warsztaty - 28363 sztuki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CdErSM0gmzL
O ile tysięcy więcej było lekcji muzealnych i warsztatów niż seansów filmowych? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 20
Na diagramie słupkowym przedstawiono liczbę imprez oświatowych w muzeach w roku. Źródło: GUS
RxqZd4LnVa6mD1
Diagram słupkowy poziomy, z którego odczytujemy liczbę imprez oświatowych w muzeach w Polsce w 2020 roku. Odczyty/prelekcje/spotkania –6633 sztuk , seanse filmowe –10 611 sztuk, koncerty – 1057 sztuk, konkursy – 543 sztuki, imprezy plenerowe – 1328 sztuk oraz lekcje muzealne i warsztaty - 28363 sztuki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKGcXjRfNdZy6
O ile procent mniej było konkursów niż imprez plenerowych? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. około , 2. około , 3. około , 4. około
około
około
około
około
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 21
Na diagramie słupkowym przedstawiono liczbę imprez oświatowych w muzeach w roku.
Źródło: GUS
RxqZd4LnVa6mD1
Diagram słupkowy poziomy, z którego odczytujemy liczbę imprez oświatowych w muzeach w Polsce w 2020 roku. Odczyty/prelekcje/spotkania –6633 sztuk , seanse filmowe –10 611 sztuk, koncerty – 1057 sztuk, konkursy – 543 sztuki, imprezy plenerowe – 1328 sztuk oraz lekcje muzealne i warsztaty - 28363 sztuki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RI2esfZEUBwQ6
Jaki procent wszystkich imprez plenerowych stanowią koncerty? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. około , 2. około , 3. około , 4. około
około
około
około
około
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.