RUdxUEuScTMF4
Grafika przedstawia tablicę zapisaną równaniami matematycznymi, rysunkami wykresów, figur i brył.

Powtórzenie przed egzaminem, cz. 1

Źródło: Chuck Yong, dostępny w internecie: www.pixabay.com.

4. Potęgi i pierwiastki

W pierwszej części tego materiału przypomnisz sobie najważniejsze prawa działań na potęgach i przećwiczysz je. W drugiej części powtórzysz działania na pierwiastkach.

Potęgi

  • Iloczyn potęg o tych samych podstawach

    Dla dowolnej liczby rzeczywistej a0 i dowolnych liczb całkowitych nm prawdziwa jest równość: an·am=an+m

    R1Z1tjwk482bF
    Animacja przedstawia w jaki sposób mnożymy potęgi o takich samych podstawach.
  • Iloraz potęg o tych samych podstawach

    Dla dowolnej liczby rzeczywistej a0 i dowolnych liczb całkowitych nm prawdziwa jest równość: anam =an-m

    R1HUeWq4VRmFi
    Animacja przedstawia w jaki sposób dzielimy potęgi o takich samych podstawach.
  • Potęga potęgi

    Dla dowolnej liczby rzeczywistej a0 i dowolnych liczb całkowitych nm prawdziwa jest równość: anm=an·m

    RDBoa22Rshi5M
    Animacja przedstawia w jaki sposób potęgujemy potęgę.
  • Iloczyn potęg o tych samych wykładnikach

    Dla dowolnych liczb rzeczywistych a0b0 i dowolnej liczby całkowitej n prawdziwa jest równość: an·bn=a·bn

    RGkqhPYvk1uXR
    Animacja przedstawia w jaki sposób potęgujemy iloczyn liczb.
  • Iloraz potęg o tych samych wykładnikach

    Dla dowolnych liczb rzeczywistych a0b0 i dowolnej liczby całkowitej n prawdziwa jest równość: anbn=abn

    RS6b7c3hacr1S
    Animacja przedstawia w jaki sposób potęgujemy iloraz liczb.
R16rIEyQGup65
Ćwiczenie 1
Połącz w pary wyrażenia o tych samych wartościach. Przyjmij, że a0. a3·a5 Możliwe odpowiedzi: 1. a0·a10:a3, 2. a5:a2, 3. a3·a·a, 4. a0, 5. a7·a4:a10, 6. a·a7 a2·a1 Możliwe odpowiedzi: 1. a0·a10:a3, 2. a5:a2, 3. a3·a·a, 4. a0, 5. a7·a4:a10, 6. a·a7 a8:a5·a2 Możliwe odpowiedzi: 1. a0·a10:a3, 2. a5:a2, 3. a3·a·a, 4. a0, 5. a7·a4:a10, 6. a·a7 a3:a3 Możliwe odpowiedzi: 1. a0·a10:a3, 2. a5:a2, 3. a3·a·a, 4. a0, 5. a7·a4:a10, 6. a·a7 a12:a11 Możliwe odpowiedzi: 1. a0·a10:a3, 2. a5:a2, 3. a3·a·a, 4. a0, 5. a7·a4:a10, 6. a·a7 a8·a:a2 Możliwe odpowiedzi: 1. a0·a10:a3, 2. a5:a2, 3. a3·a·a, 4. a0, 5. a7·a4:a10, 6. a·a7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rub4iVgVkselh
Ćwiczenie 2
Która potęga jest równa wyrażeniu 432? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 642, 2. 45, 3. 49, 4. 122
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dqOPQxNuUjB
Ćwiczenie 3
Jaką wartość ma wyrażenie 3334334? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 31, 2. 35, 3. 35, 4. 30
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R16DOBYQoFOun
Oblicz, a następnie wpisz prawidłowy wynik w lukę. 25·2327:23= Tu uzupełnij 5·3738:32= Tu uzupełnij 47:4517-40= Tu uzupełnij 53-2·525= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1YX9vkMOQTDn
Ćwiczenie 5
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie potęgi liczb lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 23·4:22= 1. 24, 2. 25, 3. 50, 4. 41, 5. 52, 6. 32, 7. 23, 8. 51, 9. 42, 10. 43, 11. 34 27: 1. 24, 2. 25, 3. 50, 4. 41, 5. 52, 6. 32, 7. 23, 8. 51, 9. 42, 10. 43, 11. 34 ·35=3644: 1. 24, 2. 25, 3. 50, 4. 41, 5. 52, 6. 32, 7. 23, 8. 51, 9. 42, 10. 43, 11. 34 ·16·64=48625:52: 1. 24, 2. 25, 3. 50, 4. 41, 5. 52, 6. 32, 7. 23, 8. 51, 9. 42, 10. 43, 11. 34 :52=1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKsmKamN8e1tz
Ćwiczenie 6
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wartość wyrażenia 3323 jest równa 1. 3, 2. 19, 3. 19, 4. 72, 5. 16, 6. 5, 7. 100, 8. 36.Wartość wyrażenia 132 jest równa 1. 3, 2. 19, 3. 19, 4. 72, 5. 16, 6. 5, 7. 100, 8. 36.Wartość wyrażenia 2332 jest równa 1. 3, 2. 19, 3. 19, 4. 72, 5. 16, 6. 5, 7. 100, 8. 36.Wartość wyrażenia 5352 jest równa 1. 3, 2. 19, 3. 19, 4. 72, 5. 16, 6. 5, 7. 100, 8. 36.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ZOWYZayhYmi
Ćwiczenie 7
Połącz w pary wyrażenia o tych samych wartościach. -4·33·-25·27 Możliwe odpowiedzi: 1. 27·36, 2. 26·37, 3. 27·35, 4. 29·36 32·9·24:30·-34 Możliwe odpowiedzi: 1. 27·36, 2. 26·37, 3. 27·35, 4. 29·36 -213:64·33·-9 Możliwe odpowiedzi: 1. 27·36, 2. 26·37, 3. 27·35, 4. 29·36 -243·32·1024:2:-23 Możliwe odpowiedzi: 1. 27·36, 2. 26·37, 3. 27·35, 4. 29·36
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1COxf5xmBa5r
Ćwiczenie 8
Przedstaw wynik w postaci jednej potęgi. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 23+23= 1. 39, 2. 31, 3. 220, 4. 416, 5. 33, 6. 44, 7. 28, 8. 26, 9. 45, 10. 2444+44+44+44= 1. 39, 2. 31, 3. 220, 4. 416, 5. 33, 6. 44, 7. 28, 8. 26, 9. 45, 10. 242·25+25+25+25= 1. 39, 2. 31, 3. 220, 4. 416, 5. 33, 6. 44, 7. 28, 8. 26, 9. 45, 10. 2433+33+33:3= 1. 39, 2. 31, 3. 220, 4. 416, 5. 33, 6. 44, 7. 28, 8. 26, 9. 45, 10. 24
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ajHkdKCSyVO
Ćwiczenie 9
Zakładając, że a0, zapisz wyrażenie w postaci jednej potęgi. Połącz w pary wyrażenie z poprawną odpowiedzią. a8·a4:a4·a Możliwe odpowiedzi: 1. a2, 2. a5, 3. a7, 4. a a8:a9:a2·a4 Możliwe odpowiedzi: 1. a2, 2. a5, 3. a7, 4. a a3·a2:a2a7:a6 Możliwe odpowiedzi: 1. a2, 2. a5, 3. a7, 4. a a3·a4·a5:a3·a3a8:a2·a Możliwe odpowiedzi: 1. a2, 2. a5, 3. a7, 4. a
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RzPFMTNyXmrlP
Ćwiczenie 10
Dla jakiej wartości x wyrażenie x332:x45x20x23=125? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. x=5, 2. x=5, 3. x=25, 4. x=15
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RAeHCfDtVhVnd
Ćwiczenie 11
Dane są liczby a=27, b=123, c=25, d=126. Który z podanych iloczynów jest najmniejszy? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. bd, 2. ac, 3. bc, 4. ab
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
REOVPWY5LzEAM
Ćwiczenie 12
Dane jest wyrażenie 272727+27. Czy wartość tego wyrażenia jest liczbą podzielną przez 8? Zaznacz poprawne zdanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, wartość tego wyrażenia można zapisać w postaci 8·23, 2. Nie, wykładnik potęgi 26 nie jest podzielny przez 8., 3. Nie, każdy z wykładników jest liczbą nieparzystą.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1UbqcgiUJ7hR
Ćwiczenie 13
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 233= 1. 28, 2. 43, 3. 36, 4. 28, 5. 34, 6. 29, 7. 163, 8. 29, 9. 9544= 1. 28, 2. 43, 3. 36, 4. 28, 5. 34, 6. 29, 7. 163, 8. 29, 9. 95325= 1. 28, 2. 43, 3. 36, 4. 28, 5. 34, 6. 29, 7. 163, 8. 29, 9. 9593= 1. 28, 2. 43, 3. 36, 4. 28, 5. 34, 6. 29, 7. 163, 8. 29, 9. 9583= 1. 28, 2. 43, 3. 36, 4. 28, 5. 34, 6. 29, 7. 163, 8. 29, 9. 95912= 1. 28, 2. 43, 3. 36, 4. 28, 5. 34, 6. 29, 7. 163, 8. 29, 9. 95232= 1. 28, 2. 43, 3. 36, 4. 28, 5. 34, 6. 29, 7. 163, 8. 29, 9. 951612= 1. 28, 2. 43, 3. 36, 4. 28, 5. 34, 6. 29, 7. 163, 8. 29, 9. 95423= 1. 28, 2. 43, 3. 36, 4. 28, 5. 34, 6. 29, 7. 163, 8. 29, 9. 95
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RbmqwDZBrjYIm
Oblicz „sprytnie”. Połącz wyrażenie z odpowiednim rozwiązaniem. 2,53·24 Możliwe odpowiedzi: 1. 513, 2. 250, 3. 23, 4. 160, 5. 9, 6. 153,6 0,24·105 Możliwe odpowiedzi: 1. 513, 2. 250, 3. 23, 4. 160, 5. 9, 6. 153,6 134·36 Możliwe odpowiedzi: 1. 513, 2. 250, 3. 23, 4. 160, 5. 9, 6. 153,6 234·1,53 Możliwe odpowiedzi: 1. 513, 2. 250, 3. 23, 4. 160, 5. 9, 6. 153,6 122:33 Możliwe odpowiedzi: 1. 513, 2. 250, 3. 23, 4. 160, 5. 9, 6. 153,6 2,43:0,32 Możliwe odpowiedzi: 1. 513, 2. 250, 3. 23, 4. 160, 5. 9, 6. 153,6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6mcrEvJhN3ky
Ćwiczenie 15
Uprość wyrażenie i oblicz jego wartość liczbową. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 3a23:12a22, dla a=-1
Odpowiedź: Wartość wyrażenia wynosi 1. 1,3, 2. 1251, 3. 1441, 4. -2,5, 5. -0,5, 6. 108, 7. -1,5, 8. 112, 9. 2,2, 10. 1,5, 11. 107, 12. 1681.
6x2y35:6x2y4, dla x=-12y=-1
Odpowiedź: Wartość wyrażenia wynosi 1. 1,3, 2. 1251, 3. 1441, 4. -2,5, 5. -0,5, 6. 108, 7. -1,5, 8. 112, 9. 2,2, 10. 1,5, 11. 107, 12. 1681.
3a22b3·4b23a2, dla a=-12, b=4
Odpowiedź: Wartość wyrażenia wynosi 1. 1,3, 2. 1251, 3. 1441, 4. -2,5, 5. -0,5, 6. 108, 7. -1,5, 8. 112, 9. 2,2, 10. 1,5, 11. 107, 12. 1681.
2x3y6·2x2y52:x2y2·4x3y52, dla x=-1y=-13
Odpowiedź: Wartość wyrażenia wynosi 1. 1,3, 2. 1251, 3. 1441, 4. -2,5, 5. -0,5, 6. 108, 7. -1,5, 8. 112, 9. 2,2, 10. 1,5, 11. 107, 12. 1681.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Uzasadnij, że liczba 216+215+214 jest podzielna przez 7.

REtG3Q2Q0f7qw
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Pierwiastki

Pierwiastkiem drugiego stopnia (kwadratowym) z liczby a0 nazywamy taką nieujemną liczbę b, której druga potęga jest równa a, tzn. b2=a. Pierwiastek drugiego stopnia z liczby a oznaczamy symbolem a. Pierwiastek stopnia drugiego z liczb ujemnych nie istnieje.

Pierwiastkiem trzeciego stopnia (sześciennym) z liczby a nazywamy taką liczbę b, której trzecia potęga jest równa a, tzn. b3=a. Pierwiastek trzeciego stopnia z liczby a oznaczamy symbolem a3.

Przykład 1

83=2, bo 23=8

2564=4, bo 44=256

Własności pierwiastków – działania na pierwiastkach Niech a0, b>0n będzie dowolną liczbą naturalną dodatnią, wtedy:

  • ann=a

  • abn=an·bn

  • a:bn=abn=anbn=an:bn

Przykład 2

Oblicz 8·18

W trakcie rozwiązania tego zadania trzeba skorzystać z jednej z własności działań na pierwiastkach. Zastąpimy iloczyn pierwiastków tego samego stopnia pierwiastkiem iloczynu:

8·18=8·18=144=122=12

Ważnym przekształceniem dotyczącym pierwiastków, bardzo często wykorzystywanym, jest wyłączanie czynnika przed znak pierwiastka.

50=25·2=25·2=52

40=4·10=4·10=210

Zatem, aby wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka, należy najpierw liczbę podpierwiastkową przedstawić za pomocą iloczynu takich liczb, żeby z jednej można było wyznaczyć pierwiastek, a pierwiastek drugiej był liczbą niewymierną. Kolejno, korzystając z odpowiedniego twierdzenia, pierwiastek iloczynu zamieniamy na iloczyn pierwiastków i wyznaczamy pierwiastek. W odwrotnej kolejności wykonujemy włączanie czynnika pod znak pierwiastka.

RLERXmIxZhjny
Ćwiczenie 17
289 wynosi: Możliwe odpowiedzi: 1. 17, 2. 17 lub -17, 3. 13, 4. 13 lub -13
R1UdVZS7hFMsE
Ćwiczenie 18
8 wynosi: Możliwe odpowiedzi: 1. 22, 2. 42, 3. 4,5·2, 4. 4
R1VHVnbSDggRz
Ćwiczenie 19
Wskaż liczbę, której kwadrat jest równy 125. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź A, 4. Nieprawidłowa odpowiedź A
RGWYlXR9NMvHU
Ćwiczenie 20
Liczba -273: Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź A, 4. Nieprawidłowa odpowiedź A
RKCjafppx5TVk
Ćwiczenie 21
Która z podanych liczb jest wymierna? Możliwe odpowiedzi: 1. (2-2)(2+2), 2. (2-2)(2-2), 3. (2+2)(2+2), 4. (3-2)(2-3)
RFwsLr1t4hf7H
Ćwiczenie 22
Która z podanych liczb jest niewymierna? Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź A, 4. Nieprawidłowa odpowiedź A
R1PILIXpp78O2
Ćwiczenie 23
Wartość wyrażenia x2-2x-1 dla x=1-2 wynosi: Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź A, 4. Nieprawidłowa odpowiedź A
Rulo5HjR3wGze
Ćwiczenie 24
Dla jakiej wartości x liczba x stanowi 150% liczby 8? Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź A, 4. Nieprawidłowa odpowiedź A

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.