Zabawa w kompozytora
Przejdźmy do tematu

Posługujemy się dźwiękami, aby tworzyć muzykę,
tak jak posługujemy się słowami, aby tworzyć język.
Gust muzyczny czy swój styl słuchania muzyki tworzy się czasami całe życie. Są fani rapu, drugim spodoba się tylko muzyka pop, reszta wysłucha już tylko heavy metalu, a czasami ktoś zatrzyma się na klasycznych brzmieniach.
Pojawia się jednak w życiu każdego, nawet najmniejszego artysty potrzeba wyrażenia siebie poprzez dźwięki.
Poniższy materiał został przygotowany z myślą o stawianiu pierwszych kroków w tworzeniu muzyki. Można w nim znaleźć nowoczesne narzędzia, które pozwolą przybliżyć ten temat.
W materiale zawarto aplikację do tworzenia słuchowisk dostosowaną do poziomu nauki w szkole. Pomocną częścią jest również prezentacja multimedialna z partyturąpartyturą i animacją, przedstawiająca prosty utwór z fragmentami improwizowanymiimprowizowanymi i akompaniamentem. Głównym elementem prezentacji jest partytura, przewijająca się w czasie trwania utworu i podświetlająca dźwięki. Ciekawą inspiracją jest również film, będący wywiadem z kompozytorem, a zarazem wybitnym artystą i muzykiem.

Czy będę kompozytorem, jak nie gram i nie śpiewam?
Odpowiedz na pytanie. Który z akordeonistów był i jest inspiracją dla Marcina Wyrostka? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie. W czasie wywiadu Marcin Wyrostek wymienił osobę Astora Piazzolli. Jakiego rodzaju muzykę Piazolla tworzył? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Wskaż, która muzyka według ciebie najbardziej inspiruje Marcina Wyrostka? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Fakty są takie:
Z pasją słuchasz muzyki. Masz swoją bibliotekę na ulubionych platformach i aplikacjach w telefonie. Po rodzicach lub dziadkach pełne półki płyt CD lub bezcenne obecnie winyle.
A jednak, zostając sam w pokoju zastanawiasz się, czy w dzisiejszym świecie bez znajomości nut i opanowania gry na instrumentach można zacząć przygodę, jaką będzie tworzenie muzyki?
Jak się okazuje wszystko zależy tylko od naszych chęci i zaangażowania. Dzięki wytrwałości, posiadanej wiedzy, a przede wszystkim ciężkiej pracy młodzi artyści i kompozytorzy potrafią zawojować świat!

Komponować, mieć pasję, czyli zacząć od...?
Czasami instrument, innym razem KTOŚ - nauczyciel, tutortutor, kolega, idol z ekranu filmu, gry komputerowej lub teledysku ulubionej piosenki staje się inspiracją pierwszych taktów autorskiej muzyki. Nie zawsze jej dźwięki będą pokazane światu, ale są NASZE!
Warto przypomnieć tutaj pewne inne łączące się z tematem zdarzenie…
Historia muzyki pokazuje wiele takich losowo odkrytych talentów. Takiego rodzaju „przeoczenie” lub „zapomnienie” pewnie stałoby się w przypadku jednego z największych twórców muzycznych świata – Jana Sebastiana Bacha (1685 – 1750), gdyby nie słynny romantyczny kompozytor i autor Marsza weselnego - Feliks Mendelssohn‑Bartholdy (1809 – 1847). [czytaj: feliks mendelson bartodi]
Już jako dwudziestolatek Mendelssohn [czytaj: mendelson]dyrygował przygotowaną przez siebie i na nowo odkrytą dla publiczności Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W owych czasach zapanowała wręcz swoista moda na twórczość barokowego Mistrza – Bacha. Jeden z piewców literackich epoki romantyzmu Johann Wolfgang Goethe [czytaj: johan wolfgang guter] stwierdził, że: Słuchając muzyki Bacha czujemy się, jakbyśmy znaleźli się w czasie, gdy Bóg stwarzał świat.

Wysłuchaj fragmentu utworu i spróbuj opisać charakter utworu. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D54cqRJx5
Utwór pod tytułem „Pasja wg św. Mateusza”. Kompozycja jest autorstwa Jana Sebastiana Bacha, w wykonaniu chóru „I Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen”. Fragment trwający minutę i trzy sekundy. Kompozycja jest śpiewana, wykonywana przez głosy chóru. Utwór jest wykonywany w stałym tempie, ma bardzo pogodny charakter.
Korzystając z ogólnodostępnych źródeł wymień przynajmniej trzy wielkie dzieła Jana Sebastiana Bacha. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Ta historia – jak wiele innych, pokazuje konsekwencję w działaniu i dążeniu do określonego celu. Tutaj tym celem było pokazanie muzyki zapomnianego, a jakże wielkiego kompozytora. Ilu jest takich (kompozytorów lub wykonawców), których odkrywamy po jakimś czasie i stanowią dla nas pasję życia? Nie zawsze jest to jednak osoba, czasami jest to utwór, innym razem wydarzenie, koncert przeżyty wraz z grupą przyjaciół. Zmienia nasze życie i daje przypływ pozytywnej i twórczej energii.
Czas tworzenia, czas istnienia
Tworzenie utworu muzycznego to trudna sztuka komponowania, dlatego można zacząć od czegoś łatwiejszego, a zarazem bardzo przydatnego. W niektórych szkołach działają szkolne radiowęzły, które na przerwach mogą prezentować listy przebojów oraz ulubione piosenki. Jeśli w waszej szkole radiowęzeł nie działa, lub nie działa tak jakbyście chcieli, to poniższa aplikacja jest odpowiedzią na wasze potrzeby. Za pomocą aplikacji stworzycie swoje pierwsze słuchowisko.
Przed uruchomieniem aplikacji, zapoznaj się z instrukcją. Możesz ją pobrać, klikając przycisk „Pobierz załącznik”.
Uzupełnieniem powyższej aplikacji będzie prezentacja multimedialna, zawierająca partyturę i animację, dzięki której prosty utwór zostanie pokazany wraz z propozycją poddania go improwizacji i akompaniamentu.
Komponowanie z użyciem rytmu
No dobrze, do komponowania można użyć naprawdę wielu rzeczy, ale co z instrumentami?
Przed wieloma wiekami, jeszcze w prehistorii nie było instrumentów muzycznych. Można jednak przypuszczać, iż nasi dalecy przodkowie i tak starali się składać dźwięki w proste utwory. Jest wiele teorii na ten temat, które przypominają nam, że w świecie natury, wokół nas, dźwięków oraz muzyki jest mnóstwo; można tu przytoczyć dość uniwersalne dla większości miejsc na świecie śpiewy ptaków.
Wiele teorii na temat muzyki w prehistorii zakłada, że nasi dalecy przodkowie rozpoczęli od śpiewu oraz bardzo prostych instrumentów perkusyjnych. I tymi drugimi zaraz się zajmiemy.
Śpiew jest o tyle wygodny, że nie wymaga żadnego sprzętu. Ale tak naprawdę ciała można używać również jako instrumentu perkusyjnego: za pomocą klaśnięć, pstryknięć, tupnięć, uderzeń o kolana, klatkę piersiową, szurania nogami czy syczenia da się stworzyć bardzo proste utwory.

Dźwięki, które można wydobyć z własnego ciała bez instrumentu
Oczywiście dźwięki można, a nawet należy połączyć: szuranie, klaskanie czy gwizdanie będą dobrze się razem łączyć, a po chwili ćwiczeń mogą dać naprawdę zaskakujące rezultaty. Warto wtedy zapamiętać lub zapisać prosty, stworzony utwór, by z ćwiczenia oraz improwizacji stał się czymś, co można komuś pokazać oraz powtórzyć.
Na użyciu ciała jako instrumentu cała zabawa nie musi się jednak skończyć. Można przecież wykorzystać proste instrumenty, które nie wymagają wielu ćwiczeń, by poprawnie na nich zagrać i stworzyć coś interesującego.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D54cqRJx5
Utwór pod tytułem „Gniewny gang”. Kompozycja jest autorstwa Marcina Wawruka, w wykonaniu zespołu ProForma. Fragment trwający minutę i trzydzieści sekund. Kompozycja jest śpiewana, wykonywana przez parę głosów. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie, ma bardzo pogodny i żywy charakter. W kompozycji można usłyszeć dźwięki klaskania oraz tupania.
Instrumentarium Orffa

Carl Orff stworzył zestaw instrumentów, który miał umożliwić praktycznie każdemu – a przede wszystkim osobom w jak najmłodszym wieku – zabawę za pomocą muzyki. Dla dzieci w wieku przedszkolnym taki zestaw pomaga oswoić się z pierwszymi dźwiękami, ale nie jest powiedziane, że nie można z niego skorzystać później.
W skład instrumentarium wchodzi wiele instrumentów: bębenki, tamburyna, grzechotki czy dzwonki chromatyczne. Poniżej znajdują się zdjęcia najpopularniejszych instrumentów z instrumentarium Orffa.





Wszystkie te instrumenty są bardzo proste w obsłudze, natomiast potrafią przynieść naprawdę ciekawe efekty. Błędem też byłoby traktowanie ich jako instrumentów „dziecięcych”; może gra się na nich stosunkowo łatwo, jednak są to standardowe, pełnoprawne instrumenty. Tamburyn był używany w ludowej muzyce hiszpańskiej (i jest po dziś dzień), ksylofon ma swoje miejsce w klasycznych utworach, a bęben wielki w zestawie perkusyjnym zespołów rockowych czy popowych.
Za pomocą tych instrumentów można stworzyć pełnoprawną kompozycję: albo tylko rytmiczną, korzystając np. z bongosów, djembe, bębna wielkiego, tamburyna czy marakasów lub grzechotek, albo z melodią, którą można skomponować na dzwonkach chromatycznych czy ksylofonie. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by wymyślić i zaśpiewać słowa.
Ważną kwestią po stworzeniu utworu jest nie tylko zapisanie lub zapamiętanie, ale też podejście do niego z pewnym dystansem. Dobrze jest ocenić, czy nasza kompozycja jest dobrze ułożona i elementy do siebie pasują. Może jakąś część należy skrócić? Albo przeciwnie: rozwinąć, bo jest nieco ucięta? Czy wszystkie słowa pasują, melodia dobrze się układa, a rytm odpowiednio podkreśla to, co chcieliśmy uzyskać? Czasem warto spojrzeć na utwór z perspektywy czasu, żeby zobaczyć, czy na pewno jest dokładnie taki, jaki sobie założyliśmy.
Pierwsze utwory stworzone w taki sposób mogą być proste, ale to tylko wstęp; z czasem dojdzie do tego doświadczenie, umiejętność gry na kolejnych instrumentach lub lepsze opanowanie jednego z nich, być może wymiana zdań z innymi osobami, które próbują coś stworzyć. Komponowanie brzmi jak coś podniosłego, bardzo skomplikowanego i mistrzowskiego. Często tak jest, ale nigdy nie można zapominać, że w jakiś sposób trzeba zacząć, a dzięki praktyce można osiągnąć naprawdę wspaniałe rezultaty.
Ćwiczenie
Poniższy obrazek pokazuje najprostsze sposoby wykorzystania brzmienia naszego ciała. Podpisz je oraz opisz dwa inne przykłady pokazania dźwięków body percussionbody percussion [czytaj: bodi perkuszyn].

Scharakteryzuj pojęcie body percussion i wymień jego przykłady.
Wpisz nazwy przynajmniej czterech instrumentów znajdujących się na ilustracji.

Przyjrzyj się ilustracji, a następnie uzupełnij zdania.

Wykreśl pojęcia związane z muzyką.
Słownik pojęć
rodzaj dźwięków wydawanych przez własne ciało, takich jak np. klaskanie czy tupanie, powstałe dzięki uderzaniu w poszczególne jego części (również w kolana, klatkę piersiową, policzki i inne.).
tworzenie utworu muzycznego, wiersza lub przemowy, bez przygotowania.
zbiór prostych instrumentów perkusyjnych, za pomocą których można wykonywać między innymi rytm w utworach.
szczegółowy spis nut przeznaczony dla dyrygenta, zespołowego utworu muzycznego.
1. opiekun studentów na wyższych uczelniach; 2.przestarzale: prywatny nauczyciel, korepetytor.
łatwo przystępny, interaktywny samouczek przekazujący wiedzę krok po kroku.







