R1GN6BMhNmtc2
Kolorowa ilustracja przedstawia profil męskiej i kobiecej głowy, które zwrócone są do siebie przodem. Profile ludzkich głów są czarnego koloru, zaś na nich i białym tle umieszczone są różnokolorowe znaki zapytania.

Różne rodzaje głosek

Źródło: Gerd Altmann,Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Porozumiewanie się należy do jednej z najważniejszych umiejętności człowieka. Nie byłoby ono jednak możliwe, gdyby nie narządy mowy, umożliwiające wydawanie dźwięków. To właśnie dzięki nim, człowiek jest w stanie sformułować swoją myśl na głos i przekazać ją innym. Komunikacja, co ważne, wpływa także na rozwój mózgu, procesów myślowych oraz umiejętności interpersonalnychinterpersonalnyinterpersonalnych człowieka. Z tego powodu tak ważna jest znajomość i rozumienie dźwięków mowy.

RPbjKTdTKKBzj
A – głośnia ze strunami głosowymi, B – jama gardłowa, C – języczek, D – podniebienie miękkie,
E – podniebienie twarde, F – dziąsła, G – zęby, H – wargi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z animacją o powstawaniu dźwięków mowy i wykonaj polecenia.

RUWKBakrBHyWz
Animacja dotycząca powstawania dźwięków mowy.
Polecenie 1

Przygotuj materiał edukacyjny dla koleżanek i kolegów w klasie. Stwórz rysunkową notatkę, której tematem będą głoski i litery. Zadbaj, aby przystępny i ciekawy sposób objaśniała różnice między głoską a literą.

R1cXxOm4w5VWS
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 1

Przygotuj materiał edukacyjny dla koleżanek i kolegów w klasie. Stwórz notatkę, której tematem będą głoski i litery. Zadbaj, aby przystępny i ciekawy sposób objaśniała różnice między głoską a literą.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się w lusterku swoim narządom mowy. Nazwij te, które możesz zobaczyć.

R10VOxZ1IBSv4
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 1

Odpowiedz, które z narządów mowy są ruchome, a które nieruchome?

RHIXVUJG4uxX9
Miejsce na notatkę
Ciekawostka

Mężczyźni mają na szyi wyraźnie widoczną pod skórą, wystającą chrząstkę,
tzw. jabłko Adama. Według legendy to pozostałość po grzechu pierworodnym. Kiedy Adam zjadł zakazany owoc z drzewa poznania dobra i zła, kawałek jabłka utkwił mu w gardle.

R10fXBEyBqSSd
Jabłko Adama
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R1CeAYdiYL5vA
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polegające na uporządkowaniu elementów w logiczną całość.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1aTg8tci6tf4
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu kolorami odpowiednich fragmentów tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1EmylZtlqmSF
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 4

Stań przed lustrem i wypisz nazwy narządów mowy, które widzisz.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

Wypisz narządy mowy, które można dotknąć.

uzupełnij treść
R1HqrEDbdz8cp
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R19pe2qvtPM4r
Ćwiczenie 6
Dopasuj nazwy głosek do procesów zachodzących w narządach mowy podczas ich powstawania. Gdy wiązadła głosowe są zsunięte, to przepływające przez nie powietrze wywołuje ich drganie. Powstają wówczas głoski dźwięczne, na przykład „d”, „a”, „ż”, „o”, „r”.

Gdy wiązadła głosowe są rozsunięte, powietrze przepływa swobodnie i nie wywołuje ich drgania. Powstają wówczas 1. głoski ustne, 2. głoski twarde, 3. głoski bezdźwięczne, 4. głoski miękkie, 5. głoski nosowe, na przykład „t”, „p”, „s”, „ć”, „k”.

Gdy podczas przepływania przez jamę ustną powietrza środkowa część języka nie unosi się do góry, powstają 1. głoski ustne, 2. głoski twarde, 3. głoski bezdźwięczne, 4. głoski miękkie, 5. głoski nosowe, na przykład „b”, „t”, „n”, „s”, „h”.

Gdy środkowa część języka unosi się, zbliżając do podniebienia miękkiego, powstają 1. głoski ustne, 2. głoski twarde, 3. głoski bezdźwięczne, 4. głoski miękkie, 5. głoski nosowe, na przykład „ń”, „ć”, „ś”, „dź”.

Gdy języczek przylega do ściany gardła, to powietrze przepływa wyłącznie przez jamę ustną. Powstają wówczas 1. głoski ustne, 2. głoski twarde, 3. głoski bezdźwięczne, 4. głoski miękkie, 5. głoski nosowe, na przykład „o”, „i”, „f”, „s”, „b”.

Gdy języczek nie przylega do ściany gardła, część powietrza przedostaje się do jamy ustnej, a część do jamy nosowej. Powstają wtedy 1. głoski ustne, 2. głoski twarde, 3. głoski bezdźwięczne, 4. głoski miękkie, 5. głoski nosowe, np. „m”, „n”, „ą”, „ę”.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
R12Ej9XzH8qXy1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu odpowiednimi samogłoskami tak, aby powstał logiczny wniosek dotyczący wymowy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R12up3tSgOaRa
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu odpowiednimi samogłoskami tak, aby powstał logiczny wniosek dotyczący wymowy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
RmRJg8MNaBHDo1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu wybranymi spółgłoskami tak, aby powstał logiczny wniosek dotyczący wymowy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
Rtx0dIrL31ntm
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu wybranymi spółgłoskami tak, aby powstał logiczny wniosek dotyczący wymowy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 2

Napisz opowiadanie o powietrzu, które podróżuje przez różne narządy mowy, przemienia się w dźwięk.

uzupełnij treść
Ważne!

W języku polskim ośrodkiem każdej sylaby jest samogłoska. Spółgłoski nie tworzą sylab, czyli są niesylabiczne. Do wyjątków należą słowa takie jak pst, brr itp., w których elementem sylabicznym są spółgłoski s i r. W niektórych językach słowiańskich, np. w języku czeskim, spółgłoski mogą tworzyć sylaby. Wyrazy čtvrt – ćwierć, vlk – wilk są jednosylabowe – sylabę tworzą tu spółgłoski r i l.

Przygoda z sylabami zaczyna się już w przedszkolu. To wtedy dzieci uczą się dzielić wyrazy na mniejsze części, recytując wierszyki lub śpiewając piosenki. Sylaby to podstawowe części wyrazu.

Ćwiczenie 9

Wymień wszystkie samogłoski, które występują w języku polskim.

RZ00lJJzYrKOf
Ćwiczenie 10
RQT8AunMCZYly
Marcel i Lena wrócili z wakacji. Teraz muszą rozpakować plecaki, w których jest mnóstwo różnych rzeczy. Pomóż im, wiedząc, że nazwy rzeczy Marcela są jedno- i czterosylabowe, Leny dwu- i trzysylabowe. Uporządkuj wyrazy, przypisując je do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Wypisz z podanych niżej wyrazów jak najwięcej jednosylabowych rzeczowników, które się w nich ukryły.

policzek, przesłuchanie, okładka, plaster, prorok, porzeczka, człowiek, kotara, krasnal, pasta, powieść

RvQRmILFBxwht
Ćwiczenie 12

W poniższych zdaniach podziel wyrazy na sylaby. Podaj liczbę sylab występującą w każdym zdaniu.

Ciocia Celina ciągnie kota za ogon.
Dziadek Ignacy kopie kamień.
Babcia Basia głośno siorbie kisiel.

RS95g0qJ75uiX
Ćwiczenie 13
RK4xzAqBw81Qj
Zaznacz na niebiesko sylaby, w których literka „i” pełni funkcję samogłoski, na żółto – wyrazy, w których literka „i” pełni funkcję zmiękczenia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Wypisz z podanych zdań osobno sylaby, w których litera „i” pełni funkcję samogłoski i sylaby, w których litera „i” pełni funkcję zmiękczenia.

Cio - cia Ce - li - na ciąg - nie ko - ta za o - gon.
Dzia - dek Ig - na - cy ko - pie ka - mień.
Bab - cia Ba - sia głoś - no sior - bie ki - siel.

R1DR4QqGPCy03
Miejsce na notatkę
Polecenie 3

Wymyśl jak najwięcej wyrazów, które będą pasowały do poniższych opisów.

Ry9gNLIC4Fomr
Miejsce na uzupełnienie
R16f95Uv123cb
Ćwiczenie 14
Przyporządkuj podane nazwy miejscowości do właściwych grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Znajdź podane poniżej wyrazy w słowniku ortograficznym i wyszukaj w nim wszystkie miejsca poprawnego ich przenoszenia do następnej linijki.

  • Hanna,

  • lekki,

  • poddany,

  • nadruk,

  • przedsprzedaż,

  • kropka,

  • auto,

  • litera,

  • Maurycy,

  • reumatyzm.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 16
R3xFe4OT2CLt5
Uzupełnij tekst. Wybierz właściwe odpowiedzi spośród podanych poniżej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Czy potrafisz starannie mówić po polsku? Sprawdź swoją dykcję. Przeczytaj jak najwyraźniej podane niżej zdania. Uwaga! Nie połam sobie języka.

Czy trzy cytrzystki grają na cytrze? Czy druga chrzan trze, a trzecia łzy trze?

Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie, strząsa skrzydła z dżdżu. A trzmiel w puszczy, tuż przy Pszczynie, straszny wszczyna szum...

Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

Trzy wszy, w szwy się zaszywszy, szły w szyku po trzy wszy.

Polecenie 4

Odszukaj w dostępnych źródłach (np. w internecie) przykłady wyrazów, które mają więcej niż dziesięć liter (np. Szczebrzeszyn). Zapisz je poniżej.

R1K8oJoMadsuF
(Uzupełnij).
R1CeAYdiYL5vA
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne polegające na uporządkowaniu elementów w logiczną całość.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlsEqlI0u3eEG
Ćwiczenie 18
Nazwij narządy, które biorą udział w procesie mówienia. Przeciągnij nazwy w odpowiednie miejsca na ilustracji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R15TYKEUpvElF
Ćwiczenie 18
Połącz nazwy z definicjami. języczek. Możliwe odpowiedzi: 1. niewielki mięsień znajdujący się nad językiem w tyle podniebienia miękkiego, 2. tylna, ruchoma część podniebienia, będąca przedłużeniem podniebienia twardego, 3. przednia, nieruchoma część podniebienia zbudowana z kości i pokryta błoną śluzową, 4. dwa fałdy skórne zamykające jamę ustną, 5. umięśniony ruchomy narząd znajdujący się w jamie ustnej, 6. znajdujące się w jamie ustnej tkanki okrywające kości szczękowe i dolne, niewidoczne części zębów, 7. kości pokryte szkliwem osadzone w górnej i dolnej szczęce, 8. kości głowy, w których osadzone są zęby. podniebienie miękkie. Możliwe odpowiedzi: 1. niewielki mięsień znajdujący się nad językiem w tyle podniebienia miękkiego, 2. tylna, ruchoma część podniebienia, będąca przedłużeniem podniebienia twardego, 3. przednia, nieruchoma część podniebienia zbudowana z kości i pokryta błoną śluzową, 4. dwa fałdy skórne zamykające jamę ustną, 5. umięśniony ruchomy narząd znajdujący się w jamie ustnej, 6. znajdujące się w jamie ustnej tkanki okrywające kości szczękowe i dolne, niewidoczne części zębów, 7. kości pokryte szkliwem osadzone w górnej i dolnej szczęce, 8. kości głowy, w których osadzone są zęby. podniebienie twarde. Możliwe odpowiedzi: 1. niewielki mięsień znajdujący się nad językiem w tyle podniebienia miękkiego, 2. tylna, ruchoma część podniebienia, będąca przedłużeniem podniebienia twardego, 3. przednia, nieruchoma część podniebienia zbudowana z kości i pokryta błoną śluzową, 4. dwa fałdy skórne zamykające jamę ustną, 5. umięśniony ruchomy narząd znajdujący się w jamie ustnej, 6. znajdujące się w jamie ustnej tkanki okrywające kości szczękowe i dolne, niewidoczne części zębów, 7. kości pokryte szkliwem osadzone w górnej i dolnej szczęce, 8. kości głowy, w których osadzone są zęby. wargi. Możliwe odpowiedzi: 1. niewielki mięsień znajdujący się nad językiem w tyle podniebienia miękkiego, 2. tylna, ruchoma część podniebienia, będąca przedłużeniem podniebienia twardego, 3. przednia, nieruchoma część podniebienia zbudowana z kości i pokryta błoną śluzową, 4. dwa fałdy skórne zamykające jamę ustną, 5. umięśniony ruchomy narząd znajdujący się w jamie ustnej, 6. znajdujące się w jamie ustnej tkanki okrywające kości szczękowe i dolne, niewidoczne części zębów, 7. kości pokryte szkliwem osadzone w górnej i dolnej szczęce, 8. kości głowy, w których osadzone są zęby. język. Możliwe odpowiedzi: 1. niewielki mięsień znajdujący się nad językiem w tyle podniebienia miękkiego, 2. tylna, ruchoma część podniebienia, będąca przedłużeniem podniebienia twardego, 3. przednia, nieruchoma część podniebienia zbudowana z kości i pokryta błoną śluzową, 4. dwa fałdy skórne zamykające jamę ustną, 5. umięśniony ruchomy narząd znajdujący się w jamie ustnej, 6. znajdujące się w jamie ustnej tkanki okrywające kości szczękowe i dolne, niewidoczne części zębów, 7. kości pokryte szkliwem osadzone w górnej i dolnej szczęce, 8. kości głowy, w których osadzone są zęby. dziąsła. Możliwe odpowiedzi: 1. niewielki mięsień znajdujący się nad językiem w tyle podniebienia miękkiego, 2. tylna, ruchoma część podniebienia, będąca przedłużeniem podniebienia twardego, 3. przednia, nieruchoma część podniebienia zbudowana z kości i pokryta błoną śluzową, 4. dwa fałdy skórne zamykające jamę ustną, 5. umięśniony ruchomy narząd znajdujący się w jamie ustnej, 6. znajdujące się w jamie ustnej tkanki okrywające kości szczękowe i dolne, niewidoczne części zębów, 7. kości pokryte szkliwem osadzone w górnej i dolnej szczęce, 8. kości głowy, w których osadzone są zęby. zęby. Możliwe odpowiedzi: 1. niewielki mięsień znajdujący się nad językiem w tyle podniebienia miękkiego, 2. tylna, ruchoma część podniebienia, będąca przedłużeniem podniebienia twardego, 3. przednia, nieruchoma część podniebienia zbudowana z kości i pokryta błoną śluzową, 4. dwa fałdy skórne zamykające jamę ustną, 5. umięśniony ruchomy narząd znajdujący się w jamie ustnej, 6. znajdujące się w jamie ustnej tkanki okrywające kości szczękowe i dolne, niewidoczne części zębów, 7. kości pokryte szkliwem osadzone w górnej i dolnej szczęce, 8. kości głowy, w których osadzone są zęby. szczęki. Możliwe odpowiedzi: 1. niewielki mięsień znajdujący się nad językiem w tyle podniebienia miękkiego, 2. tylna, ruchoma część podniebienia, będąca przedłużeniem podniebienia twardego, 3. przednia, nieruchoma część podniebienia zbudowana z kości i pokryta błoną śluzową, 4. dwa fałdy skórne zamykające jamę ustną, 5. umięśniony ruchomy narząd znajdujący się w jamie ustnej, 6. znajdujące się w jamie ustnej tkanki okrywające kości szczękowe i dolne, niewidoczne części zębów, 7. kości pokryte szkliwem osadzone w górnej i dolnej szczęce, 8. kości głowy, w których osadzone są zęby
Źródło: Wielki słownik języka polskiego, PWN, dost. online: https://wsjp.pl, 02.11.2022 r.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 5

Ułóż krótki wierszyk, w którym zawrzesz najważniejsze informacje o powstawaniu dźwięków mowy. Zadbaj, aby był on łatwy do zapamiętania i mógł być pomocą w nauce i utrwaleniu wiadomości.

uzupełnij treść
R1MOx5UAKYlqD
Ćwiczenie 19
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu krzyżówki hasłami będącymi nazwami narządów mowy tak, aby powstało hasło również związane z aparatem mowy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik

głoska
głoska

najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi

interpersonalny
interpersonalny

dotyczący stosunków między poszczególnymi osobami

modulacja
modulacja

dostosowanie siły, wysokości i barwy głosu do treści wypowiadanych słów