3. Zadania tekstowe - dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
5. Pamięciowe mnożenie liczb naturalnych
R1b481ewyt5wT
Zdjęcie w sali lekcyjnej. Czwórka dzieci siedzi na krzesłach, a jedna stojąca dziewczynka pokazuje wiszącą na ścianie ilustrację z napisanymi cyframi. W poprzek napis na czarnym tle: Działania pamięciowe na liczbach naturalnych.
Zdjęcie w sali lekcyjnej. Czwórka dzieci siedzi na krzesłach, a jedna stojąca dziewczynka pokazuje wiszącą na ścianie ilustrację z napisanymi cyframi. W poprzek napis na czarnym tle: Działania pamięciowe na liczbach naturalnych.
Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
Źródło: Yan Krukau, domena publiczna. https://www.pexels.com.
4. Porównywanie różnicowe
Otaczają nas obiekty różnych rozmiarów.
RaUZcc2NY4BVo1
Rysunek dwóch kotów, dwóch motyli, dwóch drzew i dwóch budynków. Obiekty są różnych rozmiarów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Obiekty te można porównywać ze sobą na różne sposoby.
W tym materiale zawarte są przykłady oraz ćwiczenia dotyczące porównywania dwóch wielkości.
Przykład 1
R1upUk8kb7gfy1
Rysunek dwóch drzew. Wyższe ma 6 metrów wysokości, niższe 2 metry.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
, liczba jest większa od liczby . Pierwsze drzewo jest wyższe od drugiego.
Pierwsze drzewo jest wyższe od drugiego o .
Polecenie 1
Zapoznaj się z poniższą animacją i odpowiedz na pytanie.
Po ile kulek ma każdy z chłopców?
RIp9jB5Xj6ody1
Animacja przedstawia dziewczynkę o imieniu Magda, która ma dwadzieścia kulek, chłopca o imieniu Robert, który ma o trzy kulki mniej od Magdy i chłopca o imieniu Tomek, który ma o sześć kulek więcej od Roberta. W animacji zapisano pytanie: Po ile kulek mają chłopcy?
Animacja przedstawia dziewczynkę o imieniu Magda, która ma dwadzieścia kulek, chłopca o imieniu Robert, który ma o trzy kulki mniej od Magdy i chłopca o imieniu Tomek, który ma o sześć kulek więcej od Roberta. W animacji zapisano pytanie: Po ile kulek mają chłopcy?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Porownywanie roznicowe O ile wiecej O ile_mniej_atrapa_anim_porownywanie_roz_boisko
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia dziewczynkę o imieniu Magda, która ma dwadzieścia kulek, chłopca o imieniu Robert, który ma o trzy kulki mniej od Magdy i chłopca o imieniu Tomek, który ma o sześć kulek więcej od Roberta. W animacji zapisano pytanie: Po ile kulek mają chłopcy?
Liczba kulek Roberta: .
Liczba kulek Tomka: .
Tomek ma kulki a Robert ma kulek.
RQJjM1HzcC3p8
Ćwiczenie 1
Która liczba jest o większa od ? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Liczba 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. jest o większa od liczby .
Która liczba jest o większa od ? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Liczba 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. jest o większa od liczby .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RSkavVkatP9mI
Ćwiczenie 2
Która liczba jest o mniejsza od ? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Liczba 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. jest o mniejsza od liczby .
Która liczba jest o mniejsza od ? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Liczba 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. jest o mniejsza od liczby .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RO0VostW0lgTN
Ćwiczenie 3
O ile liczba jest większa od liczby ? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Liczba jest o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. większa od .
O ile liczba jest większa od liczby ? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Liczba jest o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. większa od .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QDimZCGqFAJ
Ćwiczenie 4
O ile liczba jest mniejsza od liczby ? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Liczba jest o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. mniejsza od .
O ile liczba jest mniejsza od liczby ? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Liczba jest o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. mniejsza od .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!
Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile więcej” lub „o ile mniej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy dodawanie lub odejmowanie.
Przykład:
O ile liczba jest mniejsza od liczby ?
Jest o mniejsza od liczby .
ROf5bfrGS4Ym1
Ćwiczenie 5
Ania ma lat, a jej mama jest od niej o lata starsza. Ile lat ma mama Ani? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Mama Ani ma 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. lat.
Ania ma lat, a jej mama jest od niej o lata starsza. Ile lat ma mama Ani? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Mama Ani ma 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. lat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dRQW3S4XBJd
Ćwiczenie 6
Do sklepu przywieziono zestawy klocków. Pierwszego dnia sprzedano zestawy, a drugiego dnia o więcej. Ile zestawów klocków sprzedano drugiego dnia? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Drugiego dnia sprzedano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. zestawy klocków.
Do sklepu przywieziono zestawy klocków. Pierwszego dnia sprzedano zestawy, a drugiego dnia o więcej. Ile zestawów klocków sprzedano drugiego dnia? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakującą liczbę. Odpowiedź: Drugiego dnia sprzedano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. zestawy klocków.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Nl87TJf7V8T
Ćwiczenie 7
Poniżej przedstawiono opis słowny działań. Połącz w pary opis działania z jego rozwiązaniem. liczba o większa od liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. liczba o mniejsza od liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. liczba o większa od Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. liczba o mniejsza od liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Poniżej przedstawiono opis słowny działań. Połącz w pary opis działania z jego rozwiązaniem. liczba o większa od liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. liczba o mniejsza od liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. liczba o większa od Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. liczba o mniejsza od liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
Odczytaj ceny zabawek i odpowiedz na pytania.
R1G1thUQ78Kb81
Rysunek misia, konika na biegunach i samochodu. Cena misia 10 euro. Cena konika 46 euro. Cena samochodu 17 euro. O ile euro jest droższy konik od misia? O ile euro tańszy jest miś od samochodu? O ile euro więcej trzeba zapłacić za dwa misie niż za jeden samochód?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QkGG3wMuogL
Połącz w pary pytanie z jego odpowiedzią. Jaka jest różnica między ceną konia na biegunach a ceną misia? Możliwe odpowiedzi: 1. euro, 2. o euro, 3. o euro O ile euro droższy jest samochodzik od misia? Możliwe odpowiedzi: 1. euro, 2. o euro, 3. o euro O ile euro droższe są dwa misie od samochodziku? Możliwe odpowiedzi: 1. euro, 2. o euro, 3. o euro
Połącz w pary pytanie z jego odpowiedzią. Jaka jest różnica między ceną konia na biegunach a ceną misia? Możliwe odpowiedzi: 1. euro, 2. o euro, 3. o euro O ile euro droższy jest samochodzik od misia? Możliwe odpowiedzi: 1. euro, 2. o euro, 3. o euro O ile euro droższe są dwa misie od samochodziku? Możliwe odpowiedzi: 1. euro, 2. o euro, 3. o euro
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
Tabela przedstawia wyniki uczniów w skoku w dal z miejsca.
Uczeń
Długość skoku
Kamil
Wiktor
Przemek
Piotrek
Krzysiek
Patryk
RNT9VeXVa7b9m
Połącz w pary pytanie z jego odpowiedzią. O ile centymetrów dalej od Kamila skoczył Patryk? Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o O ile centymetrów bliżej od Wiktora skoczył Krzysiek? Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o O ile centymetrów dłuższy jest najlepszy skok od najsłabszego? Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o
Połącz w pary pytanie z jego odpowiedzią. O ile centymetrów dalej od Kamila skoczył Patryk? Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o O ile centymetrów bliżej od Wiktora skoczył Krzysiek? Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o O ile centymetrów dłuższy jest najlepszy skok od najsłabszego? Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1At9ajcnNCN7
Na kartce zapisano liczb. Każda następna liczba jest o większa od poprzedniej. Trzecia z tych liczb to . Znajdź pierwszą i ostatnią liczbę. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Odpowiedź: Pierwszą liczbą jest liczba Tu uzupełnij, a ostatnią liczba Tu uzupełnij.
Na kartce zapisano liczb. Każda następna liczba jest o większa od poprzedniej. Trzecia z tych liczb to . Znajdź pierwszą i ostatnią liczbę. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Odpowiedź: Pierwszą liczbą jest liczba Tu uzupełnij, a ostatnią liczba Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Pierwsza liczba będzie mniejsza od trzeciej liczby o , a piąta liczba będzie większa od trzeciej liczby o .
Ćwiczenie 11
RJX6DwIUYhpIZ
Ania powiedziała: "Moja babcia jest o lat starsza od mojej mamy, a moja mama jest o lata starsza ode mnie. Moja siostra jest ode mnie o lata młodsza i ma więcej niż lata. Ile mam lat, jeżeli razem mamy lat?" Uzupełnij lukę, wpisując odpowiednią wartość. Odpowiedź: Ania ma Tu uzupełnij lat.
Ania powiedziała: "Moja babcia jest o lat starsza od mojej mamy, a moja mama jest o lata starsza ode mnie. Moja siostra jest ode mnie o lata młodsza i ma więcej niż lata. Ile mam lat, jeżeli razem mamy lat?" Uzupełnij lukę, wpisując odpowiednią wartość. Odpowiedź: Ania ma Tu uzupełnij lat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Babcia jest starsza od Ani o 42 lata.
RDBhEcDqfhzbb
Ćwiczenie 12
Tomek ma lat, a jego tata jest od niego o lata starszy. Ile lat ma tata Tomka? Uzupełnij lukę, wpisując odpowiednią wartość. Odpowiedź: Tata Tomka ma Tu uzupełnij lata.
Tomek ma lat, a jego tata jest od niego o lata starszy. Ile lat ma tata Tomka? Uzupełnij lukę, wpisując odpowiednią wartość. Odpowiedź: Tata Tomka ma Tu uzupełnij lata.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SMjTmIHT5cf
Ćwiczenie 13
Kasia jest o lat młodsza od mamy. Ile lat ma Kasia, jeżeli mama ma lata? Uzupełnij lukę, wpisując odpowiednią wartość. Odpowiedź: Kasia ma Tu uzupełnij lat.
Kasia jest o lat młodsza od mamy. Ile lat ma Kasia, jeżeli mama ma lata? Uzupełnij lukę, wpisując odpowiednią wartość. Odpowiedź: Kasia ma Tu uzupełnij lat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
R1THVtbUxjB7T
Do sklepu z zabawkami przywieziono mini zwierzaki. Pierwszego dnia sprzedano sztuk mini zwierzaków, drugiego dnia sprzedano o więcej, a trzeciego o mniej niż pierwszego. Ile mini zwierzaków sprzedano w ciągu tych trzech dni? Uzupełnij lukę, wpisując odpowiednią wartość. Odpowiedź: W ciągu trzech dni sprzedano Tu uzupełnij mini zwierzaków.
Do sklepu z zabawkami przywieziono mini zwierzaki. Pierwszego dnia sprzedano sztuk mini zwierzaków, drugiego dnia sprzedano o więcej, a trzeciego o mniej niż pierwszego. Ile mini zwierzaków sprzedano w ciągu tych trzech dni? Uzupełnij lukę, wpisując odpowiednią wartość. Odpowiedź: W ciągu trzech dni sprzedano Tu uzupełnij mini zwierzaków.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że drugiego dnia sprzedano sztuk mini zwierzaków, a trzeciego dnia sztuk mini zwierzaków. Sumując liczbę zwierzaków sprzedanych pierwszego, drugiego i trzeciego dnia otrzymasz odpowiedź na zadane pytanie.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.