Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
9. Kolejność wykonywania działań

Jeśli chcemy dowiedzieć się ile osób znajduje się na stadionie, możemy policzyć ile osób może usiąść w każdym rzędzie, pomnożyć przez liczbę rzędów i odjąć liczbę niezajętych miejsc. W naszych obliczeniach występowało dodawanie, mnożenie i odejmowanie.
Proste wyrażenia arytmetyczne obliczamy korzystając z dodawania, odejmowania, mnożenia lub dzielenia. W bardziej złożonych wyrażeniach występują dwa działania, trzy działania lub jeszcze więcej działań.
W tym materiale dowiesz się, w jakiej kolejności wykonuje się poszczególne działania.
Zajmiemy się na razie wyrażeniami, w których występują tylko dwa działania. Spójrz na poniższe wyrażenia i oblicz ich wartości.
Jeśli masz wątpliwości, czy twoje obliczenia są poprawne - zapoznaj się z animacją pokazującą właściwą kolejność wykonywania działań.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1DpyacJ4Z2Y0
Animacja przedstawia wyścig samochodowy, za pomocą którego dowiadujemy się, w jakiej kolejności wykonujemy działania.
Działania wykonujemy w następującej kolejności:
najpierw wykonujemy działania w nawiasach,
następnie mnożenie lub dzielenie,
na końcu dodawanie lub odejmowanie.
Obliczmy wartość wyrażenia, zgodnie z kolejnością wykonywania działań.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1H5LGMBOj47W
Animacja przedstawia wyścig samochodowy, za pomocą którego dowiadujemy się, że mnożenie wykonujemy przed dodawaniem.
Jeżeli w wyrażeniu występuje tylko dodawanie i odejmowanie, to wykonujemy te działania w kolejności zapisu (od lewej strony do prawej).
Podobnie jest z mnożeniem i dzieleniem.
Jeżeli w wyrażeniu występuje tylko mnożenie i dzielenie, to wykonujemy te działania w kolejności zapisu (od lewej strony do prawej).
Obliczmy wartość wyrażenia , zgodnie z kolejnością wykonywania działań.

b) 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33.
c) 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33.
d) 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33.
Jeżeli w wyrażeniu występuje nawias, to, zgodnie z kolejnością wykonywania działań, w pierwszej kolejności wykonujemy działania w nawiasie. Ale jak postępować, gdy w wyrażeniu są dwa nawiasy albo w nawiasie są dwa działania? Rozważmy takie sytuacje w wyrażeniach, w których występują trzy działania.
W tym wyrażeniu najpierw wykonujemy działanie w tym nawiasie, który nie zawiera w sobie innego nawiasu. Następnie zajmujemy się działaniem w kolejnym nawiasie.
Zwróć uwagę, że zapisując w wyrażeniu więcej niż jeden nawias, tyle samo nawiasów otwieramy, pisząc znak ''('' i zamykamy, pisząc znak '')''.
Tutaj możemy równocześnie wykonać działania w obu nawiasach.
W nawiasie mamy dwa działania: odejmowanie i dzielenie. Zgodnie z kolejnością ich wykonywania najpierw wykonujemy dzielenie.
Połącz w pary wyrażenie z jego wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Klaudia miała plakaty swoich ulubionych zespołów. Od każdej z dwóch przyjaciółek dostała po nowych plakatów. Obliczymy, ile plakatów ma teraz Klaudia.
Rozwiążemy to zadanie dwoma sposobami.
sposób
Zapisujemy dwa wyrażenia i obliczamy ich wartości.
Odpowiedź: Klaudia ma teraz plakaty.
sposób
Zapisujemy jedno wyrażenie i obliczamy jego wartość.
Odpowiedź: Klaudia ma teraz plakaty.
Do kolejnych zadań będziemy stosować sposób , czyli postaramy się układać od razu jedno wyrażenie, które pozwoli odpowiedzieć na postawione pytanie.
Na klasową imprezę tata Staszka kupił sztuk owoców dwóch rodzajów. Mandarynek kupił o więcej niż bananów. Ile bananów kupił na tę imprezę tata Staszka?

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1ZMfbMk6QVji
Animacja przedstawia owoce, które tata Staszka przyniósł na klasową imprezę.
Co to są wyrażenia arytmetyczne?
Każdy język składa się z rozmaitych zwrotów i wyrażeń. Nie wszyscy wiedzą, że matematyka jest także językiem. Posługując się nim, korzystamy z różnych zwrotów i wyrażeń. Teraz zajmiemy się wyrażeniami arytmetycznymi.
Wyrażeniem arytmetycznym nazywamy pojedynczą liczbę lub kilka liczb połączonych znakami działań.
W wyrażeniach arytmetycznych mogą też występować kwadraty i sześciany liczb oraz nawiasy.
Połącz w pary.
Suma liczb 68 i 24, Liczba o 15 mniejsza od sumy liczb 68 i 24, Liczba o 15 większa od sumy liczb 68 i 24, Liczba o 15 większa od iloczynu liczb 68 i 24, Różnica liczb 68 i 24, Liczba o 15 większa od różnicy liczb 68 i 24
| 68+24 | |
| 68-24 | |
| 68+24-15 | |
| 68+24+15 | |
| 68-24+15 | |
| 6824+15 |
Podaj kolejność, w jakiej powinny być wykonane działania.
,
,
,
,
,
,
,
.
"iloraz różnicy liczb i oraz liczby , zmniejszony o ". Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
"iloczyn liczby oraz sumy liczb i , powiększony o ". Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
............
............
............
............
Ułóż pięć różnych wyrażeń arytmetycznych tak, aby wartości tych wyrażeń były liczbami naturalnymi. W każdym z wyrażeń wykorzystaj wszystkie liczby, znaki działań i nawiasy zamieszczone poniżej.

Oblicz wartości ułożonych wyrażeń.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.