3.3. Pozytywne oraz negatywne aspekty nowych funkcji modeli językowych
Spróbujmy zastanowić się nad pozytywami i negatywami nowych (nieistniejących w momencie publikacji poprzedniej broszury) funkcji modeli językowych.
Wyszukiwanie danych w internecie umożliwia szybkie znalezienie aktualnych informacji, które mogą nie być zawarte w bazie wyuczonego modelu. Istnieje jednak ryzyko, że może to zachęcać uczniów do bezkrytycznego korzystania z dostępnych źródeł informacji. Dlatego też w pracy pedagogicznej z uczniami, którzy wykorzystują do wyszukiwania informacji boty, należałoby położyć nacisk na weryfikowanie danych oraz krytyczne myślenie.
Użytkownicy obecnych modeli językowych mogą komunikować się z nimi w celu uzyskiwania obrazów, co jest użyteczne na zajęciach plastycznych, przyrodniczych czy zajęciach projektowania graficznego i sztuki. Rozmowa z botem generującym obrazy pozwala na wizualizację koncepcji oraz otwiera przed użytkownikiem całe spektrum możliwości, wspierając go w procesie tworzenia dzieła. Konieczne jest jednak zachowanie ostrożności w interpretacji generowanych obrazów, gdyż te nie zawsze muszą być wiarygodne. To z kolei może negatywnie wpływać na wyobraźnię twórczą dziecka, ograniczając ją poprzez dostarczanie dziecku gotowych produktów. Profesor Jerzy VetulaniIndeks górny Indeks górny [1][1] Indeks górny koniecIndeks górny [1][1] – polski psychofarmakolog, neurobiolog, biochemik, profesor nauk przyrodniczych, członek Polskiej Akademii Nauk i Polskiej Akademii Umiejętności – często wspominał o środowisku wzbogaconym, czyli takim, w którym ludzki mózg, aby się rozwijać, powinien rozwiązywać problemy. Tymczasem podrzucanie człowiekowi gotowych rozwiązań ogranicza w nim procesy kreatywne. Z drugiej jednak strony prowadzenie konwersacji z botem, który tworzy grafiki, może też wspierać nauczanie (identyfikacja fotografowanych przedmiotów, przygotowywanie instrukcji obsługi urządzeń), choć należy pamiętać, że system nie zawsze musi prawidłowo identyfikować przedmioty i obiekty.
Rozmowa głosowa z ChatGPT w wersji mobilnej ułatwia naukę uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, mającym trudności z pisaniem i czytaniem. Może też sprzyjać nauce języków obcych poprzez uczenie wymowy.
W nowych LLM uczniowie mogą używać Advanced Data Analysis do programowania i rozwiązywania skomplikowanych problemów matematycznych oraz analizowania danych. Podobnie jednak jak w przypadku innych funkcji istnieje ryzyko, że uczniowie będą polegać na narzędziu zamiast rozwijać własne umiejętności.
Podsumowując, nowe funkcje zaawansowanych modeli językowych oferują szereg potencjalnych korzyści dla edukacji, ale ważne jest, aby uczniowie korzystali z nich pod nadzorem (czy zgodnie ze wskazaniami) nauczyciela czy rodzica, którzy zawsze mogą zareagować, jeżeli stwierdzą, że istnieje którekolwiek z wyżej wymienionych ryzyk.
Indeks górny Indeks górny [1][1] Indeks górny koniecIndeks górny [1][1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Vetulani [dostęp: 16.11.2023].