Lesson plan (Polish)
Temat: W sadzie i na polu
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza.
1. Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).
7. Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.
III. Kształtowanie postaw – wychowanie.
2. Dostrzeganie wielostronnej wartości przyrody w integralnym rozwoju człowieka.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
7. rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły;
11. obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka;
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie obserwują i podają nazwy typowych organizmów występujących na polu i w sadzie.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
oceniać warunki życia roślin i zwierząt na polach i w sadach;
podawać przykłady roślin uprawianych przez człowieka;
rozróżniać zboża uprawiane w Polsce;
wskazywać znaczenie pól i sadów dla zwierząt dziko żyjących.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
multimedialne atlasy roślin i zwierząt.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Nauczyciel, nawiązując do poprzedniej lekcji, prosi wybranych uczniów, żeby opisali różnice między polem a łąką oraz żeby wymienili po trzy nazwy łąkowych roślin i zwierząt.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali abstrakt, a następnie pisemnie udzielili odpowiedzi na pytanie: „Jakie są podobieństwa i różnice między lasem a sadem oraz między łąką a polem uprawnym?”. Ochotnicy odczytują swoje odpowiedzi, a reszta uczniów z nauczycielem wybierają najlepszą z nich.
Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną i omawia przykładowe zależności pokarmowe występujące w sadzie.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują w zeszytach rysunki przedstawiające inne zależności pokarmowe typowe dla sadów i pól. W razie wątpliwości posiłkują się abstraktem lub wyszukują potrzebne informacje w atlasach multimedialnych.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby obejrzeli fotografie przedstawiające polskie zboża i zwrócili uwagę na ich charakterystyczne cechy. Uczniowie analizują je, a następnie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.
Uczniowie rysują w zeszytach owoce drzew i krzewów uprawianych w polskich sadach i opisują je.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Praca domowa
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
pole – miejsce uprawy roślin.
sad – miejsce uprawy drzew i krzewów owocowych.
Teksty i nagrania
In the orchard and in the field
Fields and orchards are artificially created environments. A field is an area which is designated for the cultivation of plants. Certain plants are grown to be used as food for people, or as fodder for farm animals. Some of the plants cultivated in fields will be turned into food products, clothes and even fuel for cars in industrial plants.
In any given field, only one type of plant is cultivated at a given time.
In winter, work is not carried out in the fields, but certain plants, for example, winter cereals, can be sown in autumn, since they require a period of low temperatures to enter their entire development cycle. In winter, for example, rapeseed and certain cereals are sown. In winter, the remains of unharvested plants remain in the fields, and are eaten by various animals.
An orchard is a place where fruit trees and bushes are cultivated. They grow in the same place for a dozen, and sometimes even several dozen years. The fruit is collected by hand, or with the help of specialised machines. The orchard is also a place where many animals live. Besies pollinators, another large group is insects which are „pests”, for example, the codling moth and the predators which feed on it, such as the ladybird, the carabus and the lacewing. Birds e.g.tits and starlings feed on the numerous insects, as do mammals e.g. moles, shrews and hedgehogs. Snails are eaten by frogs and toads. These animals are allies of the orchard.
Cereals are cultivated in the majority of fields in Poland. These are: wheat, rye, triticale, barley, oats, millet, and corn. Flours (ground grains), groats (hulled grains) and flakes (crushed grains) are produced from the grains. Cereals are also used as fodder for animals.
Oilseeds are also cultivated in fields, for example, rapeseed. Vegetables are grown on a large scale, such as potatoes, cabbages, carrots, onions, beetroots, tomatoes and many others. Certain plants have uses in industries other than the food industry, for example, rapeseed is used in the prodution of fuel, and linseed – in the production of fibres. The most popular among fruit trees are apple trees, cherry trees, plum trees and pear trees. Fruit bushes provide currants (black and red), raspberries, gooseberries and chokeberries. Many other plants are also grown, such as hops, sunflowers and herbs (for example, camomile or mint).
Certain cultivated plants have many different uses. Among them are potatoes, whose tubers can be eaten by people after being boiled, baked or fried. They can be fodder for animals, or a raw material in the production of potato flour. They can also be used in the production of alcohol, which is used in industry or added to petrol.
A field is a place where plants are cultivated.
An orchard is a place where fruit trees and bushes are cultivated.
Many species of animals live in fields and orchards, since there they have a guaranteed abundance of food.
Fields and orchards are artificial ecosystems, maintained by man.