E-materiały do kształcenia zawodowego

Zabiegi hodowlane oraz profilaktyka chorób ryb

RYB.02. Organizacja prac rybackich w akwakulturze i rybackim użytkowaniu wód śródlądowych
– technik rybactwa śródlądowego 314208

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik rybactwa śródlądowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik rybactwa śródlądowego

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik rybactwa śródlądowego. Tematyka służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

RYB.02. Organizacja prac rybackich w akwakulturze i rybackim użytkowaniu wód śródlądowych wyodrębnionej w zawodzie technik rybactwa śródlądowego 314208.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji RYB.02 Organizacja prac rybackich w akwakulturze i rybackim użytkowaniu wód śródlądowych:

  • planowania i organizowania rybackiego użytkowania wód oraz produkcji ryb i innych organizmów wodnych w akwakulturze,

  • planowania i organizowania profilaktyki zdrowotnej i wstępnego przetwórstwa ryb i innych organizmów wodnych.

Efekty kształcenia

RYB.02.3. Planowanie i organizowanie produkcji ryb i innych organizmów wodnych w akwakulturze

Uczeń:

  1. dobiera technologię produkcji ryb w obiektach wylęgarniczych i podchowowych;

RYB.02.5. Planowanie i organizowanie profilaktyki oraz leczenia ryb i innych organizmów wodnych

Uczeń:

  1. wykonuje czynności związane z profilaktyką chorób ryb i innych organizmów wodnych,

  2. wykonuje zabiegi związane z leczeniem ryb i innych organizmów wodnych;

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał „Zabiegi stosowane w doskonaleniu hodowlanym ryb”D10ZimGXw„Zabiegi stosowane w doskonaleniu hodowlanym ryb” to sekwencje filmowe przedstawiające krzyżowanie ryb i uzyskiwaniea ryb o różnym ułuszczeniu w zależności od zastosowanej krzyżówki oraz przeprowadzenie sztucznego tarła ryb z zastosowaniem iniekcji hormonów. Galeria zdjęć „Charakterystyczne objawy chorobowe ryb”DsqovoERQ„Charakterystyczne objawy chorobowe ryb” zawiera zdjęcia przedstawiające ryby z charakterystycznymi objawami różnych chorób.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDLbe4JnCaInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1E9hzLcHSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD10JjnCEgPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDRht3eJN4Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD2PKZNg7SNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD10vhO7H6Instrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik rybactwa śródlądowego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z zabiegami hodowlanymi oraz profilaktyką chorób ryb.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Sekwencje filmowe „Zabiegi stosowane w doskonaleniu hodowlanym ryb”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji sekwencje filmowe. Przed odtworzeniem prosi uczniów, aby wykonali notatki z najważniejszych według nich informacji.

  • Najpierw prezentuje pierwszą sekwencję dotyczącą sztucznego tarła ryb. Podczas jej oglądania uczniowie powinni się skupić na kolejności wykonywania czynności podczas przeprowadzania tarła. Dodatkowo uczniowie powinni wypisać trudne określenia wraz z ich definicjami.

  • Podczas drugiej sekwencji uczniowie powinni skupić się na krzyżówkach genetycznych. Mogą stworzyć tabelkę przedstawiającą możliwe wyniki krzyżowania oraz schematyczne rysunki przedstawiające dany fenotyp karpia.

  • Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania aktywizujące na temat sekwencji. Uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi i odpowiadają na podstawie stworzonych notatek. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje informacje.

Galeria zdjęć „Charakterystyczne objawy chorobowe ryb”
  • Uczniowie dobierają się w pary. W zależności od liczebności klasy, każdej grupie przyporządkowywana jest taka sama liczba zdjęć z galerii (na przykład po dwa).

  • Uczniowie analizują zdjęcia i opisy, a następnie tworzą na ich podstawie prezentację lub plakat.

  • Nauczyciel służy pomocą, jeśli uczniowie mieliby pytania lub wątpliwości.

  • Po kilkunastu minutach uczniowie mają za zadanie zaprezentować reszcie klasy przypisany im przypadek chorobowy, aby reszta klasy mogła się zapoznać ze wszystkimi procesami zawartymi w galerii. Szczególną uwagę uczniowie powinni zwrócić na objawy danej choroby.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, np. na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu zadań przez wszystkich uczniów. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.

Praca uczniów poza zajęciami

E‐materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej. Ze względu na konieczność przyswojenia technicznych oraz teoretycznych zagadnień w tym materiale dotyczących zabiegów hodowlanych i profilaktyki chorób ryb (nazwy zabiegów, nazwy rodzajów organizmów itd.), nauczyciel zadaje uczniom zapoznanie się z sekwencjami filmowymi i galerią zdjęć przed zajęciami - jest to niezbędne do zrozumienia omawianych zagadnień. Dzięki temu później, podczas zajęć lekcyjnych, łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analizowanie konkretnych przykładów procesów i sposobów. Ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej – materiałów sprawdzających. Metoda lekcji odwróconej komponuje się z zaproponowaną metodą stacji - wcześniejsze zapoznanie się z materiałami ułatwi rozwiązanie zagadnień, które pojawią się na czterech proponowanych stacjach (oczywiście istnieje możliwość zaproponowania większej liczby - w przypadku większej liczby godzin lekcyjnych).

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy (w kilku różnych formach, które dostosowane są dla wszystkich uczniów – niezależnie od tego, jaki typ nauki preferują) i uzyskania szybkiej, precyzyjnej informacji zwrotnej.

Praca uczniów poza lekcją

Wykorzystując e‑materiały, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
  • Zadaniem każdego ucznia jest samodzielne zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale. Następnie uczniowie powinni rozwiązać zadania zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu mogą dowiedzieć się, na ile przyswoili wiedzę z zabiegów hodowlanych oraz profilaktyki chorób ryb.

  • Uczniowie mogą też wykonać notatki wizualne w celu lepszego zapamiętania informacji. Nauczyciel może zachęcić uczniów do samodzielnego opracowania formy notatki. Kreatywność może potem nagrodzić plusem. Uczniowie powinni się skupić na etapach przeprowadzenia sztucznego tarła ryb, krzyżówkach genetycznych karpi oraz na objawach i wyglądzie najczęstszych chorób występujących u ryb.

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są na dwie grupy. Każda z nich dostaje jedną z sekwencji filmowych do opracowania.

  • Zadaniem obu grup jest stworzenie prezentacji lub plakatu ukazującego sztuczne tarło lub krzyżowanie ryb, a następnie ich zaprezentowanie przed całą klasą.

  • Dodatkowym zadaniem jest opracowanie przez daną grupę pytań na temat własnej sekwencji. Po przedstawieniu danego tematu uczniowie zadają reszcie klasy pytania sprawdzające wiedzę i zrozumienie tematu.

  • Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada i koryguje informacje oraz pomaga uczniom w odpowiadaniu na pytania.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Film instruktażowy przedstawia zabiegi stosowane w doskonaleniu hodowlanym ryb. Galeria zdjęć ukazuje charakterystyczne objawy chorobowe ryb. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Na podstawie materiałów nauczyciel może zaproponować uczniom, którzy szybciej opanowali materiał, odegranie z nim krótkiej scenki dramowej. Uczeń wciela się w rolę specjalisty od tarła ryb oraz ich chorób, podkreślając istotne czynności wykonywane podczas różnych etapów procesu hodowli. Warto zwrócić uwagę na to, czy uczniowie przygotowują swoje notatki w niekonwencjonalnej formie, wtedy łatwiej zapamiętają też trudne zagadnienia. Sprawdzi się notatka wizualna, mapa myśli czy portfolio (np. w aplikacji online). W czasie odgrywania dramy uczniowie, którzy mieli kłopoty z opanowaniem materiału, również powinni robić notatki. Ich zadaniem byłoby wypisanie rzeczy, których nie rozumieją. Po zakończeniu dramy uczniowie dzielą się swoimi wątpliwościami i dyskutują o odegranych scenkach. Pomoże im to utrwalić wiedzę.

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści