Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1
Zapoznaj się z wykładem, a następnie wypisz i scharakteryzuj krótko etapy w twórczości Stanisława Wyspiańskiego.
Zapoznaj się z wykładem, a następnie wypisz i scharakteryzuj krótko etapy w twórczości Stanisława Wyspiańskiego.
Ry7rOTEC40raa
(Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Wymień i opisz najważniejsze inspiracje Wyspiańskiego w Weselu.

Ry7rOTEC40raa
(Uzupełnij).
RphQSlDw5cyH3
Film nawiązujący do treści materiału Stanisław Wyspiański – człowiek renesansu.
R2SASsOd1Zzrd
Film nawiązujący do treści materiału Inspiracje malarskie w Weselu Stanisława Wyspiańskiego.
1
Ćwiczenie 1

Dlaczego Wyspiański już na przełomie XIX i XX wieku został uznany na najwybitniejszego twórcę Młodej Polski? Sformułuj wypowiedź pisemną.

Ry7rOTEC40raa
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z obrazami Jacka Malczewskiego, o których prof. Justyna Bajda wspomina w wykładzie. Czy twoim zdaniem dzieła malarza mogły zainspirować Wyspiańskiego do napisania finalnej sceny Wesela? Postaw hipotezę, a następnie podaj dwa argumenty „za” lub „przeciw”.

Wesele

Akt III, Scena XXXVII

[fragment]

(A zaklęte słomiane straszydło, ująwszy w niezgrabne racie podane przez drużbę patyki — poczyna sobie jak grajek‑skrzypek — i — słyszeć się daje jakby z atmosfery błękitnej idąca muzyka weselna, cicha a skoczna, swoja a pociągająca serce i duszę usypiająca, leniwa, w omdleniu, a jak źródło krwi żywa, taktem w pulsach nierówna, krwawiąca jak rana świeża: — melodyjny dźwięk z polskiej gleby bólem i rozkoszą wykołysany).

JASIEK
(jest teraz kontent a dziwuje się)
Tyle par, tyle par!

CHOCHOŁ
Tańcuj, tańczy cała szopka,
a cyś to ty za parobka?

JASIEK
(z ręką do czoła, jakby se chciał na ucho nasunąć czapki)
Kajsi mi sie zbyła copka —
przeciem druzba, przeciem druzba,
a drużbie to w copce słuzba.

CHOCHOŁ
(w takt się chyla a przygrywa)
Miałeś, chamie, złoty rógMiałeś,Miałeś, chamie, złoty róg,
miałeś, chamie, czapkę z piór:
czapkę wicher niesie,
róg huka po lesie,
ostał ci sie ino sznur,
ostał ci sie ino sznur. 
(Kogut pieje).

JASIEK
(jakby tknięty, przytomniejąc)
Jezu! Jezu! zapioł kur! –
Hej, hej, bracia, chyćcie koni!
chyćcie broni, chyćcie broni!!
Czeka was WAWELSKI DWÓR!!!!!

CHOCHOŁ
(w takt się chyla a przygrywa)
Ostał ci sie ino sznur.
— — — — — — — — — — — —
Miałeś, chamie, złoty róg.

JASIEK
(aże ochrypły od krzyku)
Chyćcie broni, chyćcie koni!!!!

(A za dziwnym dźwiękiem weselnej muzyki wodzą się liczne, przeliczne pary, w tan powolny, poważny, spokojny, pogodny, półcichy — że ledwo szumią spódnice sztywno krochmalne, szeleszczą długie wstęgi i stroiki ze świecidełek podzwaniają — głucho tupocą buty ciężkie — taniec ich tłumny, że zwartym kołem stół okrążają, ocierając o się w ścisku, natłoczeni).

JASIEK
Nic nie słysom, nic nie słysom,
ino granie, ino granie,
jakieś ich chyciło spanie…?!

(Dech mu zapiera Rozpacz, a przestrach i groza obejmują go martwotą; słania się, chyla ku ziemi, potrącany przez zbity krąg taneczników, który daremno chciał rozerwać; — a za głuchym dźwiękiem wodzą się sztywno pary taneczne we wieniec uroczysty, powolny, pogodny — zwartym kołem, weselnym —)


(Kogut pieje).

JASIEK
(nieprzytomny)
Pieje kur; ha, pieje kur…

CHOCHOŁ
(nieustawną muzyką przemożny)
Miałeś, chamie, złoty róg….

1 Źródło: Wesele, [w:] Stanisław Wyspiański, Dramaty wybrane, Kraków 1972, s. 318–320.
R1LEKf9gKSMol
(Uzupełnij).
Miałeś,