Students draw lines along both sides of the rulerrulerruler. The teacher informs them that lines drawn in such a way are calledparallel linesparallel linesparallel lines. Lines which are coincidental are also parallel.
Students work individually, using computers. Their task is to draw a line parallel to the given line, using two setsquares presented on the screen.
[Geogebra applet]
Task 2
Students draw parallel linesparallel linesparallel lineswhich:
a) have zero common points, b) are coincidental.
Task 3
Students draw two parallel lines. They mark three points on each of them. They point out the created parallel line segmentsparallel line segmentsparallel line segments.
Conclusion:
The line segments AB and CD are parallel, if they are located on parallel linesparallel linesparallel lines. We write it down as: AB ‖ CD.
Task 4
Students draw the ABCD rectangle. Their task is to write down all created:
Draw three parallel linesparallel linesparallel lines a, b and c and two lines m and n that are perpendicular to them. Write down all pairs of parallel lines and all pairs of perpendicular linesperpendicular linesperpendicular lines in the pictures.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- parallel lines are lines which have zero common points or are coincidental, - whether or not lines are parallel can be checked with a setsquaresetsquaresetsquare and a rulerrulerruler or with two setsquares, - the fact that line m is parallel to line n can be written down as: m ‖ n.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Dwie proste: - nie mają punktów wspólnych , - mają nieskończenie wiele punktów wspólnych – proste się pokrywają, - mają jeden punkt wspólny – proste się przecinają, - proste prostopadłe są szczególnym przypadkiem prostych przecinających się. Czy proste są prostopadłe, można sprawdzić za pomocą ekierki.
- prostymi równoległymi nazywamy proste, które nie mają punktów wspólnych lub gdy się pokrywają, - czy proste są równoległe, można sprawdzić za pomocą ekierki i linijki lub dwóch ekierek, - to, że prosta m jest równoległa do prostej n możemy zapisać symbolicznie: m ‖ n.
m0e15fb9fdf488e9b_1528449000663_0
Proste i odcinki równoległe
m0e15fb9fdf488e9b_1528449084556_0
Drugi
m0e15fb9fdf488e9b_1528449076687_0
VII. Proste i odcinki.
Uczeń:
2) rozpoznaje proste i odcinki prostopadłe i równoległe, na przykład jak w sytuacji określonej w zadaniu:
Odcinki AB i CD są prostopadłe, odcinki CD i EF są równoległe oraz odcinki EF i DF są prostopadłe. Określ wzajemne położenie odcinków DF oraz AB.
Wykonaj odpowiedni rysunek ;
3) rysuje pary odcinków prostopadłych i równoległych.
m0e15fb9fdf488e9b_1528449068082_0
45 minut
m0e15fb9fdf488e9b_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m0e15fb9fdf488e9b_1528449552113_0
1. Określanie wzajemnego położenia prostych na płaszczyźnie.
2. Rozpoznawanie oraz rysowanie prostych równoległych.
3. Rozpoznawanie oraz rysowanie odcinków równoległych.
m0e15fb9fdf488e9b_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje proste i odcinki równoległe,
- rysuje proste i odcinki równoległe.
m0e15fb9fdf488e9b_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
m0e15fb9fdf488e9b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m0e15fb9fdf488e9b_1528450135461_0
m0e15fb9fdf488e9b_1528450127855_0
Uczniowie przypominają sobie jakie może być wzajemne położenie dwóch prostych na płaszczyźnie.
Dwie proste: - nie mają punktów wspólnych , - mają nieskończenie wiele punktów wspólnych – proste się pokrywają, - mają jeden punkt wspólny – proste się przecinają, - proste prostopadłe są szczególnym przypadkiem prostych przecinających się. Czy proste są prostopadłe, można sprawdzić za pomocą ekierki.
[Ilustracja 1]
m0e15fb9fdf488e9b_1528446435040_0
Uczniowie rysują proste wzdłuż dwóch boków linijki.
Nauczyciel informuje, że tak narysowane proste nazywamy prostymi równoległymi. Proste pokrywające się, to również proste równoległe.
Wnioski:
- prostymi równoległymi nazywamy proste, które nie mają punktów wspólnych lub gdy się pokrywają, - czy proste są równoległe, można sprawdzić za pomocą ekierki i linijki lub dwóch ekierek, - to, że prosta m jest równoległa do prostej n możemy zapisać symbolicznie: m ‖ n.
[Ilustracja 2]
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest narysowanie prostej równoległej do danej prostej, przy użyciu dwóch ekierek pojawiających się na ekranie.
[Geogebra aplet]
Polecenie 2
Uczniowie, rysują proste równoległe, które:
a) nie mają punktów wspólnych, b) pokrywają się.
Polecenie 3
Uczniowie rysują dwie proste równoległe. Na każdej z nich zaznaczają po trzy punkty. Wskazują tak utworzone odcinki równoległe.
Wniosek:
Odcinki AB i CD są równoległe, jeśli leżą na prostych równoległych.
Symbolicznie zapisujemy: AB ‖ CD.
Polecenie 4
Uczniowie rysują prostokąt ABCD. Ich zadaniem jest wypisanie wszystkich utworzonych tak:
a) odcinków równoległych, b) odcinków prostopadłych.
Polecenie dla chętnych:
Narysuj trzy proste równoległe: a, b i c, a następnie dwie proste m i n prostopadłe do nich. Wypisz wszystkie pary prostych równoległych i wszystkie pary prostych prostopadłych znajdujących się na rysunku.
m0e15fb9fdf488e9b_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- prostymi równoległymi nazywamy proste, które nie mają punktów wspólnych lub gdy się pokrywają, - czy proste są równoległe, można sprawdzić za pomocą ekierki i linijki lub dwóch ekierek, - to, że prosta m jest równoległa do prostej n możemy zapisać symbolicznie: m ‖ n.