Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Leki to nie wszystko

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik farmaceutyczny 321301

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Mariola Pawlaczyk, Maria Urbańska, Izabela Muszalska‑Kolos, Joanna Nawrot

Konsultant przewodnika: Rafał Olijarczyk

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Leki to nie wszystko

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik farmaceutyczny, 321301

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się: MED.09.5.5) omawia suplementy diety:
MED.09.5.5)1) omawia rodzaje suplementów diety,
MED.09.5.5)2) opisuje przepisy dopuszczające do obrotu suplementy diety na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
MED.09.5.5)3) wymienia zagrożenia związane z nadużywaniem suplementów diety,
MED.09.5.6) udziela informacji w zakresie stosowania roślin leczniczych i przetworów roślinnych:
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)2) omawia metody pozyskiwania surowców roślinnych,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.6.1) posługuje się terminologią w związku z wykonywaniem zadań zawodowych:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2) identyfikuje grupy leków:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3) opisuje informacje o leku zawarte w ulotce:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4) charakteryzuje postacie produktów leczniczych:
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:
a) stosowania doustnego,
b) stosowania miejscowego,
c) stosowania doodbytniczego,
d) stosowania dopochwowego,
MED.09.6.8) stosuje przepisy prawa dotyczące wydawania produktów leczniczych i pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz inne produkty dostępne w aptece zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10) udziela informacji o produktach leczniczych i innych produktach dopuszczonych do obrotu w zakresie wynikającym z ulotki zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach dotyczących prawa farmaceutycznego:
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa

  • prowadzenia obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

E‑materiał wspiera osiągnięcie następujących celów ogólnych:

  • przygotowanie do dystrybucji leków, suplementów oraz wyrobów medycznych,

  • charakteryzowanie procesów składających się na obrót produktami leczniczymi i aptecznymi.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Interaktywne narzędzia e‑materiału mogą być wykorzystane w procesie nauczania – uczenia się wielokrotnie i w dowolnej kolejności. Każdy z materiałów multimedialnych ma inny zakres tematyczny: gra dydaktyczna dotyczy zastosowania dermokosmetyków w pielęgnacji i leczeniu chorób skóry, e‑book prezentuje informacje na temat ziół i produktów leczniczych stosowanych w różnych jednostkach chorobowych, natomiast plansza interaktywna przedstawia witaminy i ich wpływ na funkcjonowanie organów i zdrowie człowieka. Kolejność zapoznawania się z materiałami zależy od potrzeb edukacyjnych bądź od toku lekcji zaproponowanych przez prowadzącego. W porządkowaniu wiedzy zdobytej dzięki materiałowi multimedialnemu może pomóc słownik pojęć. Po zapoznaniu się z materiałami interaktywnymi można samodzielnie przejść do materiałów sprawdzających. Zadania te, mające na celu wspieranie uczenia się, mogą również pojawić się podczas prowadzonych lekcji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Zioła w lecznictwie

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

E‑book objaśnia podstawowe zagadnienia związane ze stosowaniem: ziół w schorzeniach dróg oddechowych oraz w chorobach serca i układu krążenia, roślinnych surowców o działaniu przeciwlękowym, roślin w leczeniu depresji i mieszanych zespołów lękowo‑depresyjnych, ziół w stanach zapalnych przewodu pokarmowego, ziół wspomagających układ pokarmowy (w tym: pobudzających wydzielanie soku żołądkowego, wiatropędnych, przeciwbiegunkowych, przeczyszczających – o łagodnym i silnym działaniu, używanych w stanach zapalnych przewodu pokarmowego czy w chorobach wątroby). W materiale multimedialnym zostały także opisane zasady stosowania i dawkowania ziół. E‑book może być wykorzystany w procesie nauczania – uczenia się niezależnie od posługiwania się innymi elementami e‑materiału: grą czy planszą interaktywną. Kolejność zapoznawania się z tymi materiałami multimedialnymi jest dowolna.

Narzędzie to jest powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: testem wielokrotnego wyboru, zadaniem ukierunkowanym na grupowanie, uporządkowanie, testem samosprawdzającym.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)2) omawia metody pozyskiwania surowców roślinnych,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie zastosowania i dawkowania ziół w różnych chorobach dróg oddechowych,

  • opisywanie zastosowania i dawkowania ziół w chorobach serca i układu krążenia,

  • opisywanie zastosowania i dawkowania roślinnych surowców o działaniu przeciwlękowym,

  • opisywanie zastosowania i dawkowania ziół w leczeniu depresji i mieszanych zespołów lękowo‑depresyjnych,

  • opisywanie zastosowania i dawkowania ziół działających na układ pokarmowy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z e‑bookiem można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • samodzielne opracowanie przypadku dotyczącego zastosowania ziół w leczeniu np. przeziębienia, niewydolności serca, stanu depresyjnego, uporczywego suchego kaszlu, nadciśnienia itp.,

  • opracowanie schematu zastosowania (wskazania i przeciwwskazania) wybranej z e‑booka rośliny w leczeniu chorób (np. dziki bez czarny, lipa wąskolistna, dzika róża itp.),

  • utworzenie quizu na temat ziół stosowanych w leczeniu chorób – praca nad tworzeniem pytań, a potem wielokrotne przejście przez quiz mogą pomóc lepiej zapamiętać informacje zamieszczone w e‑booku. Pytania quizu mogą dotyczyć działania leczniczego roślin, dawkowania ziół w przypadku danej dolegliwości lub wskazań i przeciwwskazań do użycia konkretnej substancji roślinnej w leczeniu. Udział w quizie może być elementem autooceny poziomu zdobytej wiedzy,

  • przygotowanie prezentacji na temat zastosowania ziół w leczeniu różnych stanów chorobowych, np. przeziębienia, chorób serca i układu krążenia, chorób układu pokarmowego,

  • utworzenie fiszek w celu utrwalenia podstawowych pojęć dotyczących tematyki zastosowania substancji roślinnych w leczeniu,

  • przygotowania się do udziału w lekcji odwróconej (zapoznanie się z e‑bookiem przed zajęciami może pomóc lepiej poradzić sobie z zadaniami indywidualnymi czy grupowymi zaproponowanymi na zajęciach przez prowadzącego).

Tytuł materiału multimedialnego

Dobieramy dermokosmetyki

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra składa się z dwóch poziomów. Zdobycie odpowiedniej liczby punktów na pierwszym poziomie (minimum 10 z 15 pkt możliwych) oraz udzielenie prawidłowych odpowiedzi na dwa pytania umożliwiają przejście do poziomu drugiego. Do zaliczenia poziomu drugiego wymagane jest uzyskanie minimum 8 z 14 pkt możliwych. Poziom pierwszy dotyczy najczęściej występujących chorób skóry, takich jak łojotok i trądzik, skóra sucha i nadwrażliwa, atopowe zapalenie skóry, kontaktowe zapalenie skóry (wyprysk, czyli eczema), wymagających porad dermokonsultanta. Poziom drugi obejmuje przebarwienia, łuszczycę, trądzik różowaty, odczyny fotonadwrażliwości, starzenie się skóry. Zaliczenie gry wymaga przejścia obu etapów. Zakresem tematycznym gra obejmuje podstawowe wiadomości o chorobach skóry, w których leczeniu oprócz farmakoterapii równie ważna jest prowadzona odpowiednia pielęgnacja. Gracz poznaje najważniejsze substancje wchodzące w skład dermokosmetyków przeznaczonych dla skóry z określonymi problemami. Po wysłuchaniu krótkiej prezentacji na temat zmian skórnych i przyczyn ich powstawania gracz rozpoczyna „Wędrówkę po półkach apteki”, dobierając odpowiednie kosmetyki do rodzaju dolegliwości zgłaszanych przez pacjentów.

Gra edukacyjna może być wykorzystana w procesie uczenia się niezależnie od posługiwania się innymi elementami e‑materiału: e‑bookiem czy planszą interaktywną. Kolejność zapoznawania się z tymi materiałami multimedialnymi jest dowolna.

Gra jest powiązana z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: testem wielokrotnego wyboru, zadaniem typu prawda czy fałsz, zadaniem, w którym wykorzystano materiały audio‑video, zadaniem z lukami.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznawanie podstawowych definicji z zakresu chorób skóry,

  • rozpoznawanie najczęściej występujących chorób skóry,

  • dobieranie dermokosmetyków w najczęściej występujących chorobach skóry,

  • rozpoznawanie choroby skóry u pacjenta i doradzanie odpowiedniego dermokosmetyku.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po przejściu gry edukacyjnej można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • opracowanie infografiki, broszury na temat zastosowania dermokosmetyków w odniesieniu do określonego w grze problemu skórnego,

  • utworzenie notatek dotyczących tego, jak powinna wyglądać np. rozmowa z pacjentem zgłaszającym problem skórny, której efektem ma być jak najlepszy dobór kosmetyku odpowiedniego do potrzeb zdrowotnych pacjenta,

  • opracowanie mapy myśli na takie tematy jak np.: „Substancje aktywne stosowane w dermokosmetykach w zależności od problemu skóry”, „Problemy skóry a wybór formy kosmetyku”,

  • opracowanie schematu „Gdyby moim problemem skórnym było…”. Analizując przedstawiony w grze określony problem skórny, osoba ucząca się może zastanowić się, które z dermokosmetyków wybrałaby, aby poradzić sobie z danym problemem skóry. Pomocne może być udzielenie odpowiedzi na pytania: „Jakie substancje aktywne występujące w kosmetyku wspomagały proces regeneracji skóry?”, „Na co zwróciłbyś(-łabyś) uwagę, decydując się na zakup określonego kosmetyku?”,

  • przygotowanie fiszek o podstawowych problemach skórnych lub o składzie dermokosmetyków,

  • przygotowanie się do zajęć lub powtórzenie materiału na lekcję,

  • przygotowanie się do egzaminu zawodowego,

  • przygotowanie się do udziału w lekcji odwróconej (na temat np. doboru odpowiednich dermokosmetyków do skóry z problemami, składu dermokosmetyków, występujących w dermokosmetykach alergenów itp.).

Tytuł materiału multimedialnego

Witaminy

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna przedstawia:

  • schemat porównujący budowę chemiczną aldehydu D- i L‑glicerynowego oraz kwasu L‑askorbinowego,

  • schemat wpływu witamin na zdrowie,

  • rycinę obrazującą obecność witamin w produktach spożywczych oraz

  • tabelę, w której zostały opisane wybrane objawy kliniczne jednostek chorobowych wynikających z braku witamin.

W materiale scharakteryzowano objawy chorób związanych z niedoborem witamin: A, D, K, B1, B3, B9, B12, C.
Na jednej z rycin zamieszczonych w materiale zobrazowano występowanie witamin: A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12, C, D, E, K w produktach spożywczych.

Plansza interaktywna może być wykorzystana w procesie uczenia się niezależnie od posługiwania się innymi elementami e‑materiału: grą czy e‑bookiem. Kolejność zapoznawania się z tymi materiałami multimedialnymi jest dowolna.

Narzędzie to jest powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: testem wielokrotnego wyboru, zadaniem polegającym na wskazaniu poprawnej odpowiedzi czy na dopasowaniu elementów grafu/schematu, krzyżówką, uzupełnieniem podpisów obrazka.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się: MED.09.5.5)1) omawia rodzaje suplementów diety,
MED.09.5.5)2) opisuje przepisy dopuszczające do obrotu suplementy diety na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
MED.09.5.5)3) wymienia zagrożenia związane z nadużywaniem suplementów diety,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie źródła pochodzenia naturalnego określonych witamin,

  • opisywanie chorób wywołanych hipo- i awitaminozą,

  • opisywanie wpływu witamin na organizm człowieka.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z planszą interaktywną można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • sporządzenie notatek na temat własnego menu. Można sobie zapisać odpowiedzi na pytania: „Jak wygląda mój jadłospis na co dzień?”, „Jaki w moim jadłospisie jest udział kasz, makaronów, pieczywa, mięsa, ryb, owoców, warzyw, słodyczy, wody i napojów słodzonych, soków, orzechów itd.?”. Po analizie składników występujących w posiłkach można zadać sobie pytania: „Jakich witamin brakuje lub jest za dużo w moim posiłku?”, „W jaki sposób mogę uzupełnić brak/nadmiar witamin moim menu?”,

  • przygotowanie: broszurki, plakatu lub infografiki na temat dowolnej witaminy, jej źródeł i wpływu na zdrowie człowieka,

  • stworzenie fiszek na temat witamin i ich wpływu na organizm człowieka,

  • stworzenie listy pytań dotyczących rozmowy z pacjentem. Można zastanowić się nad tym, jakie pytania należy zadać, aby dowiedzieć się jak najwięcej na temat zapotrzebowania organizmu pacjenta na witaminy,

  • przygotowanie się do lekcji odwróconej (np. po zapoznaniu się z materiałem multimedialnym można ułożyć pytania do nauczyciela pogłębiające wiedzę na temat zapotrzebowania organizmu człowieka na witaminy i zagrożeń związanych z hipo- i awitaminozą).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru „Leki to nie wszystko”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z trzech zestawów pytań wielokrotnego wyboru o zróżnicowanym stopniu trudności.

Pierwszy zestaw zawiera cztery pytania wielokrotnego wyboru (dwa z jedną poprawną odpowiedzią, dwa z wieloma poprawnymi odpowiedziami), sprawdzające wiedzę z zakresu roli witamin w funkcjonowaniu organizmu człowieka. Jedno pytanie jest łatwe, dwa pytania są średnio trudne, jedno pytanie jest trudne.

Drugi zestaw zawiera trzy średnio trudne pytania wielokrotnego wyboru (jedno z jedną poprawną odpowiedzią i dwa z wieloma poprawnymi odpowiedziami), sprawdzające wiedzę o dermokosmetykach i ich zastosowaniu.

Trzeci zestaw pytań weryfikuje wiedzę z zakresu zastosowania ziół w lecznictwie. Zestaw składa się z jednego pytania łatwego, jednego średnio trudnego, jednego trudnego. Wszystkie pytania w tym zestawie są pytaniami wielkokrotnego wyboru (jedno z jedną poprawną odpowiedzią, a dwa – z wieloma poprawnymi odpowiedziami do wyboru).

W każdym z zestawów uczący się ma do wyboru trzy lub cztery odpowiedzi, z których musi wybrać jedną odpowiedź poprawną.

Do każdej błędnej odpowiedzi uczący się otrzymuje informację zwrotną dotyczącą realizacji zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego. Ma także możliwość wielokrotnego powtarzania zadania. Zakres tematyczny pytań obejmuje właściwości dermokosmetyków oraz ich dobór do skóry z problemami. Ten typ materiału sprawdzającego może być użyty podczas zajęć przez nauczyciela.

Materiał sprawdzający powiązany jest z: grą edukacyjną „Dobieramy dermokosmetyki”, e‑bookiem „Zioła w lecznictwie”, planszą interaktywną „Witaminy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Dobieramy dermokosmetyki”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera jedno średnio trudne zadanie polegające na uzupełnieniu fragmentu tekstu brakującymi wyrazami, które uczący się wybiera z puli.

Zakresem tematycznym materiał obejmuje sposób pielęgnacji skóry suchej. Po rozwiązaniu zadania uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności rozwiązania zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, może również wielokrotnie powracać do zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z grą edukacyjną „Dobieramy dermokosmetyki” oraz ze słownikiem pojęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie, uporządkowanie „Zioła stosowane w chorobach układu pokarmowego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera jedno łatwe zadanie polegające na przyporządkowaniu elementów do odpowiedniej grupy. Przyporządkowanie następuje w odniesieniu do trzech grup.

Zakresem tematycznym materiał obejmuje zastosowanie surowców roślinnych w zależności od określonych objawów chorobowych. Po rozwiązaniu zadania uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności rozwiązania zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, może również wielokrotnie powracać do zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z e‑bookiem „Zioła w lecznictwie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Witaminy”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera jedną średnio trudną krzyżówkę. Składa się ona z siedmiu pytań‑haseł, z których zostaje ułożone jedno hasło główne. Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne.

Uczący się uzyskuje informację zwrotną dotyczącą oceny realizacji zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający powiązany jest z planszą interaktywną „Witaminy” i ze słownikiem pojęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.5)1) omawia rodzaje suplementów diety,
MED.09.5.5)3) wymienia zagrożenia związane z nadużywaniem suplementów diety, MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Testy samosprawdzający „Zioła”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań wielokrotnego wyboru (wszystkie z jedną poprawną odpowiedzią) o zróżnicowanym stopniu trudności (trzy zadania łatwe, trzy zadania średnio trudne, cztery zadania trudne).

Zakres tematyczny zadania weryfikuje znajomość wiedzy z zakresu zastosowania ziół w lecznictwie. Uczący się losuje sześć pytań z puli, system losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów. Czas rozwiązania testu wynosi 9 min (1,5 min na każde pytanie), próg zaliczenia to 50%. Osoba ucząca się otrzymuje zwrotnie informację na temat poprawności wykonania zadania, ma także możliwość wielokrotnego powtarzania zadania. Test samosprawdzający może być przez osobę uczącą się rozwiązywany w dowolnym momencie, najlepiej jednak podejść do testu po zapoznaniu się z e‑bookiem „Zioła w lecznictwie”. Materiał ten sprzyja autoewaluacji w procesie samokształcenia.

Materiał sprawdzający powiązany jest z e‑bookiem „Zioła w lecznictwie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Dermokosmetyki”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie trudne. Polega na dopasowaniu właściwego dermokosmetyku do zmian skórnych przedstawionych na fotografii.

Jeśli uczący się niepoprawnie wykonana zadanie, otrzyma informację zwrotną opartą na zasadzie oceniania kształtującego, ma również możliwość wielkokrotnego powtarzania zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z grą edukacyjną „Dobieramy dermokosmetyki”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do grafu/schematu „Wpływ witamin na funkcje organizmu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne. Polega na umieszczeniu w odpowiednich miejscach schematu właściwych nazw układów i/lub narządów, na których funkcjonowanie mają wpływ wskazane witaminy.

Uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności wykonanego zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, ma również możliwość wielokrotnego powtarzania zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z planszą interaktywną „Witaminy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Podaj definicję witamin”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne, obejmujące zakresem tematycznym zagadnienia związane z definiowaniem witamin. Zadaniem uczącego się jest wskazanie poprawnych wyrazów w tekście.

Uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności wykonanego zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, ma również możliwość wielokrotnego powtarzania zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z planszą interaktywną „Witaminy” i ze słownikiem pojęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Objawy/symptomy chorób z awitaminozy”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne, obejmujące zakresem tematycznym wiedzę o objawach/symptomach spowodowanych awitaminozą.

Zadanie polega na uzupełnieniu podpisów pod trzema fotografiami dobranymi losowo.

Uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności wykonania zadania opartą na zasadach oceniania kształtującego, ma również możliwość wielokrotnego powtarzania zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z planszą interaktywną „Witaminy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.5)3) wymienia zagrożenia związane z nadużywaniem suplementów diety, MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Prawda czy fałsz „Pielęgnacja skóry”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie łatwe, składające się z czterech zdań zakresem tematycznym obejmujących zagadnienia dotyczące stanu skóry i jej pielęgnacji.

Zadaniem uczącego się jest stwierdzenie, które ze zdań są zdaniami prawdziwymi, a które fałszywymi.

Uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności wykonanego zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, ma również możliwość wielokrotnego powtarzania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z grą edukacyjną „Dobieramy dermokosmetyki”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl

System operacyjny

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej

  • 4 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

Urządzenia mobilne

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści