Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Leki to nie wszystko

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik farmaceutyczny 321301

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Mariola Pawlaczyk, Maria Urbańska, Izabela Muszalska‑Kolos, Joanna Nawrot

Konsultant przewodnika: Rafał Olijarczyk

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Leki to nie wszystko

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik farmaceutyczny, 321301

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych – opisanych poniżej – efektów kształcenia.
MED.09.5. Zaopatrywanie w wyroby medyczne, suplementy diety, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz produkty kosmetyczne na podstawie i w zakresie określonym w przepisach prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej
MED.09.6. Prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi w aptekach, punktach aptecznych oraz placówkach obrotu pozaaptecznego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu na podstawie i w zakresie określonym w przepisach prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej:

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.09.5.5) omawia suplementy diety:
MED.09.5.5)1) omawia rodzaje suplementów diety, MED.09.5.5)2) opisuje przepisy dopuszczające do obrotu suplementy diety na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
MED.09.5.5)3) wymienia zagrożenia związane z nadużywaniem suplementów diety,
MED.09.5.6) udziela informacji w zakresie stosowania roślin leczniczych i przetworów roślinnych:
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)2) omawia metody pozyskiwania surowców roślinnych,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.6.1) posługuje się terminologią w związku z wykonywaniem zadań zawodowych:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2) identyfikuje grupy leków:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3) opisuje informacje o leku zawarte w ulotce:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4) charakteryzuje postacie produktów leczniczych:
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:
a) stosowania doustnego,
b) stosowania miejscowego,
c) stosowania doodbytniczego,
d) stosowania dopochwowego,
MED.09.6.8) stosuje przepisy prawa dotyczące wydawania produktów leczniczych i pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz inne produkty dostępne w aptece zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10) udziela informacji o produktach leczniczych i innych produktach dopuszczonych do obrotu w zakresie wynikającym z ulotki zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach dotyczących prawa farmaceutycznego:
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa

  • prowadzenia obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

E‑materiał wspiera osiągnięcie następujących celów ogólnych:

  • przygotowanie do dystrybucji leków, suplementów oraz wyrobów medycznych,

  • charakteryzowanie procesów składających się na obrót produktami leczniczymi i aptecznymi.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Zioła w lecznictwie

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book objaśnia podstawowe zagadnienia związane ze stosowaniem: ziół w schorzeniach dróg oddechowych oraz w chorobach serca i układu krążenia, roślinnych surowców o działaniu przeciwlękowym, roślin w leczeniu depresji i mieszanych zespołów lękowo‑depresyjnych, ziół w stanach zapalnych przewodu pokarmowego, ziół wspomagających układ pokarmowy (w tym: pobudzających wydzielanie soku żołądkowego, wiatropędnych, przeciwbiegunkowych, przeczyszczających – o łagodnym i silnym działaniu, używanych w stanach zapalnych przewodu pokarmowego czy w chorobach wątroby).

W materiale multimedialnym zostały także opisane zasady stosowania i dawkowania ziół.

E‑book może być wykorzystany w procesie nauczania – uczenia się niezależnie od posługiwania się innymi elementami e‑materiału: grą czy planszą interaktywną. Kolejność zapoznawania się z tymi materiałami multimedialnymi jest dowolna.

Narzędzie to jest powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: testem wielokrotnego wyboru, zadaniem ukierunkowanym na grupowanie, uporządkowanie, testem samosprawdzającym.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)2) omawia metody pozyskiwania surowców roślinnych,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie zastosowania i dawkowania ziół w różnych chorobach dróg oddechowych,

  • opisywanie zastosowania i dawkowania ziół w chorobach serca i układu krążenia,

  • opisywanie zastosowania i dawkowania roślinnych surowców o działaniu przeciwlękowym,

  • opisywanie zastosowania i dawkowania ziół w leczeniu depresji i mieszanych zespołów lękowo‑depresyjnych,

  • opisywanie zastosowania i dawkowania ziół działających na układ pokarmowy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się zapoznaje się z e‑bookiem podczas zajęć, a później prowadzący prosi o opracowanie indywidualnie przypadku dotyczącego zastosowania ziół w leczeniu np. przeziębienia, niewydolności serca, stanu depresyjnego, uporczywego suchego kaszlu, nadciśnienia itp.

  • Innym przykładem pracy indywidualnej jest opracowanie schematu zastosowania wylosowanej rośliny w leczeniu chorób (np. „Wskazania i przeciwwskazania do zastosowania substancji roślinnej w procesie leczenia”).

Wypowiedzi uczących się zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku mogą stanowić element oceny formującej dokonywanej przez prowadzącego, pozwalającej zorientować się w postępach uczących się i ewentualnych brakach w wiedzy.

Praca w grupach

  • Uczący się po zapoznaniu się z e‑bookiem przygotowują w pięciu grupach dla pozostałych grup opis przypadku z zakresu zastosowania ziół w leczeniu wybranego schorzenia spośród opisanych w materiale multimedialnym:

    • chorób dróg oddechowych,

    • chorób serca i układu krążenia,

    • stanów lękowych,

    • depresji i mieszanych zespołów lękowo‑depresyjnych,

    • chorób układu pokarmowego.

Prowadzący może ocenić na zasadzie konstruktywnej informacji zwrotnej zarówno poziom przygotowanego przez każdą z grup przypadku, jak i odpowiedzi grup, które miały za zadanie analizować dany przypadek.

  • Innym sposobem pracy grupowej z wykorzystaniem materiału multimedialnego może być zastosowanie drzewka decyzyjnego.

Prowadzący dzieli zespół na sześć grup, które losowo wybierają opis schorzenia pacjenta – „sytuację wymagającą podjęcia decyzji” (w opisie dolegliwości pacjenta występują np. kaszel mokry, biegunka, brak apetytu, zaburzenia wydzielania żółci, niewydolność naczyń krwionośnych, niewydolność serca). Korzystając z tabel zamieszczonych w e‑booku, grupy mogą opracować schematy drzewka, podejmując decyzję co do wyboru substancji roślinnych znajdujących zastosowanie w przypadku opisanego pacjenta i jego problemów zdrowotnych. Rozważając możliwe rozwiązania, analizują pozytywne i negatywne skutki zastosowania danej substancji roślinnej. Uwzględniając cel/wartości związane z daną sytuacją problemową pacjenta, wybierają jako grupa jedno rozwiązanie. Przedstawione przez grupy rozwiązania mogą służyć do pogłębionej dyskusji w całej grupie, dzięki czemu rozwijana jest umiejętność krytycznej analizy. Wskazany model oceny w tym przypadku to ocena koleżeńska (peer appraisal).

Praca z całym zespołem

  • Zapoznanie się z materiałem multimedialnym może umożliwić osobom uczącym się udział w dyskusji prowadzonej z wykorzystaniem schematu zwanego rybim szkieletem (szkielet Ishikawy).

Prowadzący może wykorzystać schemat do uporządkowania i pogłębienia wiedzy na temat zastosowania substancji roślinnych w leczeniu różnego rodzaju chorób przedstawionych w e‑booku. Użycie schematu zwanego rybim szkieletem może w całej grupie inicjować dyskusję na temat typologii chorób przedstawionych w materiale multimedialnym czy propozycji zastosowania określonych ziół w leczeniu dolegliwości. W schemacie można wpisać też inne kategorie, np.: dawkowanie ziół, wskazania i przeciwwskazania do ich użycia. Po zakończeniu dyskusji zespołowej prowadzący może uzupełnić rybi szkielet o elementy, które nie pojawiły się, a wymagają komentarza. Informacja zwrotna do tego zadania może być przekazana przez prowadzącego na forum.

  • Innym sposobem pracy w całym zespole może być udział osób uczących się w quizie sprawdzającym ich wiedzę zdobytą dzięki skorzystaniu z e‑booka. Pytania quizu mogą dotyczyć działania leczniczego roślin, dawkowania ziół w przypadku danej dolegliwości lub wskazań i przeciwwskazań do użycia danej substancji roślinnej w leczeniu. Udział w quizie może być elementem oceny formującej lub sumatywnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Uczący się może zapoznać się z e‑bookiem w celu:

  • przygotowania się do zajęć lub powtórzenia materiału na lekcję,

  • samodzielnego przygotowania prezentacji na temat zastosowania ziół w leczeniu różnych stanów chorobowych, np. przeziębienia, chorób serca i układu krążenia, chorób układu pokarmowego,

  • utrwalenia – np. przed egzaminem zawodowym – podstawowych pojęć dotyczących zastosowania substancji roślinnych w leczeniu,

  • przygotowania się do udziału w lekcji odwróconej (uczący się zapoznaje się z e‑bookiem przed zajęciami, na zajęciach uczestniczy w zadaniach indywidualnych czy grupowych zleconych przez prowadzącego).

Praca w grupach

  • W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach mapy myśli na temat ziół stosowanych w leczeniu określonych stanów chorobowych.

  • Innym sposobem pracy może być przygotowywanie w parach fiszek na kartkach albo w aplikacjach internetowych (np. Quizlet) i wzajemne sprawdzanie swojej wiedzy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może powracać do materiału multimedialnego wiele razy, dopóki nie osiągnie wiedzy na wymaganym poziomie. Materiał ten może służyć do:

  • powtórzenia treści,

  • odpowiedniego przygotowania się do lekcji,

  • wykonania zadania czy opracowania mapy myśli lub schematu.

Uczący się mogą być podczas zajęć podzieleni na dwie grupy. Osoby, które mają trudności z zapamiętaniem danego elementu materiału, mogą na zajęciach przeczytać go ponownie, w czasie gdy inne grupy np. biorą udział w analizie przypadku bądź tworzeniu mapy myśli.
Innym sposobem indywidualizacji pracy z uczącymi się może być zachęcenie ich, którzy szybciej opanowali materiał multimedialny, do przygotowania krótkich prezentacji.
Prezentacje te będą przedstawiane osobom mającym trudności z opanowaniem treści zawartych w e‑booku – pomoże to im nadrobić braki. Natomiast osoby prezentujące mają możliwość nauczania innych, dokonując przy tym syntezy i tworząc treści nauczania.


Tytuł materiału multimedialnego

Dobieramy dermokosmetyki

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra składa się z dwóch poziomów. Zdobycie odpowiedniej liczby punktów na pierwszym poziomie (minimum 10 z 15 pkt możliwych) oraz udzielenie prawidłowych odpowiedzi na dwa pytania umożliwiają przejście do poziomu drugiego. Do zaliczenia poziomu drugiego wymagane jest uzyskanie minimum 8 z 14 pkt możliwych.

Poziom pierwszy dotyczy najczęściej występujących chorób skóry, takich jak łojotok i trądzik, skóra sucha i nadwrażliwa, atopowe zapalenie skóry, kontaktowe zapalenie skóry (wyprysk, czyli eczema), wymagających porad dermokonsultanta.

Poziom drugi obejmuje przebarwienia, łuszczycę, trądzik różowaty, odczyny fotonadwrażliwości, starzenie się skóry. Zaliczenie gry wymaga przejścia obu etapów.

Zakresem tematycznym gra obejmuje podstawowe wiadomości o chorobach skóry, w których leczeniu oprócz farmakoterapii równie ważna jest prowadzona odpowiednia pielęgnacja. Gracz poznaje najważniejsze substancje wchodzące w skład dermokosmetyków przeznaczonych dla skóry z określonymi problemami. Po wysłuchaniu krótkiej prezentacji na temat zmian skórnych i przyczyn ich powstawania gracz rozpoczyna „Wędrówkę po półkach apteki”, dobierając odpowiednie kosmetyki do rodzaju dolegliwości zgłaszanych przez pacjentów.

Gra edukacyjna może być wykorzystana w procesie nauczania – uczenia się niezależnie od posługiwania się innymi elementami e‑materiału: e‑bookiem czy planszą interaktywną. Kolejność zapoznawania się z tymi materiałami multimedialnymi jest dowolna. Narzędzie to jest powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: testem wielokrotnego wyboru, zadaniem typu prawda czy fałsz, zadaniem, w którym wykorzystano materiały audio‑video, zadaniem z lukami.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznawanie podstawowych definicji z zakresu chorób skóry,

  • rozpoznawanie najczęściej występujących chorób skóry,

  • dobieranie dermokosmetyków w najczęściej występujących chorobach skóry,

  • rozpoznawanie choroby skóry u pacjenta i doradzanie odpowiedniego dermokosmetyku.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Osoba ucząca się może wykorzystać materiał do opracowania infografiki, broszury na temat zastosowania dermokosmetyków w odniesieniu do określonego w grze problemu skórnego. Po prezentacji prac na forum można wskazać te, które zostały poprawnie przygotowane pod względem merytorycznym i estetycznym. Osoby, których prace wymagają korekty, powinny otrzymać informację zwrotną o tym, co zostało dobrze wykonane, a także o tym, co można wykonać jeszcze lepiej, ewentualnie jakie obszary są do poprawy.

  • Osoba ucząca się może opracować propozycję kilku pytań, które zadałaby pacjentowi w związku ze zgłaszanymi problemami skórnymi, aby jak najlepiej dobrać odpowiedni kosmetyk do potrzeb zdrowotnych pacjenta. Po wykonaniu zadania następuje prezentacja przygotowanych przez osoby uczące się pytań i podejmowana jest dyskusja dotycząca tego, które dermokosmetyki są właściwe, których należałoby unikać lub które trzeba by zmodyfikować.

Praca w grupach

  • Uczący się mogą opracować mapy myśli na takie tematy jak: „Substancje aktywne stosowane w dermokosmetykach w zależności od problemu skóry”, „Problemy skóry a wybór formy kosmetyku”.

  • Uczący się mogą pracować w grupach, analizując przypadki w celu utrwalenia wiedzy z zakresu zastosowania odpowiednich dermokosmetyków do zgłaszanych przez pacjenta problemów skórnych. Dla przykładu: uczący się mogą zostać podzieleni na cztery grupy. Każda z grup analizuje odrębny przypadek np.:

    • pierwsza grupa otrzymuje opis przypadku pacjenta, którego problemem jest skóra atopowa,

    • druga grupa otrzymuje opis przypadku pacjenta, którego problemem jest skóra z trądzikiem różowatym,

    • trzecia grupa otrzymuje opis przypadku pacjenta, którego problemem jest skóra z przebarwieniami,

    • czwarta grupa otrzymuje opis przypadku pacjenta, którego problemem jest skóra z objawami starzenia się.

Zadaniem wszystkich grup jest zapoznanie się z opisem i udzielenie odpowiedzi na pytania, np.: „Jakie substancje aktywne powinny znaleźć się w dermokosmetykach, które zaproponujesz pacjentowi?”, „W jakiej formie może wystąpić dany dermokosmetyk (krem, balsam, mleczko, emulsja, tonik bezalkoholowy itp.)?”, „Od czego uzależnisz dobór formy dermokosmetyku odpowiedniej dla pacjenta?”. Wszystkie grupy prezentują na forum wnioski wynikające ze swojej analizy.
Nauczyciel omawia wyniki prac każdej z grup na zasadzie oceniania kształtującego.

  • Materiał multimedialny może też być wykorzystany jako przygotowanie do zastosowania symulacji, której celem może być kształtowanie umiejętności rozpoznawania choroby skóry u pacjenta i doradzanie odpowiedniego dermokosmetyku. Uczący się w parach przygotowują scenkę w aptece, jedna z osób wciela się w rolę pacjenta, druga – w rolę technika farmacji, który próbuje we właściwy sposób poprowadzić konwersację i dobrać kosmetyk odpowiedni dla pacjenta zgłaszającego określony problem zdrowotny. Każda z par opracowuje scenkę, uwzględniając inny problem skórny. Po przedstawieniu danej scenki pozostałe grupy na zasadzie oceny koleżeńskiej (peer appraisal) mogą przekazać konstruktywną informację zwrotną na temat mocnych i słabych stron sposobu komunikowania się.

Praca z całym zespołem

  • Uczący się mogą wziąć udział w dyskusji. W pierwszej części zadania zapisują na karteczkach dolegliwości skórne, których sami doświadczyli. Po uporządkowaniu wszystkich karteczek, odrzuceniu tych, które się powtarzają, osoby uczące się zapisują na kolejnych karteczkach nazwy dermokosmetyków, które pomogły im w poradzeniu sobie z problemem skóry. Cała grupa analizuje, jakie substancje aktywne występujące w kosmetyku wspomagały proces regeneracji skóry, a także to, na co należałoby zwracać uwagę, kupując określony kosmetyk.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Utrwalenie elementarnych pojęć dzięki przygotowaniu fiszek o podstawowych problemach skórnych lub składzie dermokosmetyków.

  • Przygotowanie się do zajęć lub powtórzenie materiału na lekcję.

  • Przygotowanie się do egzaminu zawodowego.

  • Przygotowanie się do udziału w lekcji odwróconej.

Praca w grupach

  • Przygotowanie się do udziału w lekcji odwróconej – po przejściu przez grę osoby uczące się mogą wspólnie przygotować mapę myśli lub prezentację multimedialną dotyczącą problemów skórnych przedstawionych w grze albo na temat odpowiedniego doboru dermokosmetyków do skóry z problemami. Mapa myśli lub prezentacja przygotowana przez grupę osób uczących się może być wstępem do zajęć realizowanych w klasie.

  • Praca nad projektem zespołowym (np. „Czy dermokosmetyki są dla każdego?”, „Współczesne dermokosmetyki kontra problemy skórne – jak zadbać o swoją cerę?”, „Przyczyny, rodzaje i sposoby walki z trądzikiem”, „Kiedy i jak stosować dermokosmetyki?”).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może powracać do materiału multimedialnego wiele razy, dopóki nie osiągnie wiedzy na wymaganym poziomie. Materiał ten może służyć do:

  • powtórzenia treści,

  • odpowiedniego przygotowania się do lekcji,

  • wykonania zadania czy opracowania mapy myśli lub schematu.

Uczący się mogą być podczas zajęć podzieleni na dwie grupy. Osoby, które przeszły grę, uzyskując odpowiednią liczbę punktów, i które opanowały wiedzę w wymaganym zakresie, zastanawiają się nad rozwiązaniem jakiegoś problemu. Natomiast osoby, które mają trudności ze zrozumieniem zagadnień poruszanych w grze, mogą ponownie ją przejść.


Tytuł materiału multimedialnego

Witaminy

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna przedstawia:

  • schemat porównujący budowę chemiczną aldehydu D- i L‑glicerynowego oraz kwasu L‑askorbinowego,

  • schemat wpływu witamin na zdrowie,

  • rycinę obrazującą obecność witamin w produktach spożywczych

  • tabelę, w której zostały opisane wybrane objawy kliniczne jednostek chorobowych wynikających z braku witamin.

W materiale scharakteryzowano objawy chorób związanych z niedoborem witamin: A, D, K, B1, B3, B9, B12, C.
Na jednej z rycin zamieszczonych w materiale zobrazowano występowanie witamin: A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12, C, D, E, K w produktach spożywczych.

Plansza interaktywna może być wykorzystana w procesie nauczania – uczenia się niezależnie od posługiwania się innymi elementami e‑materiału: grą czy e‑bookiem. Kolejność zapoznawania się z tymi materiałami multimedialnymi jest dowolna.

Narzędzie to jest powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: testem wielokrotnego wyboru, zadaniem polegającym na wskazaniu poprawnej odpowiedzi czy na dopasowaniu elementów grafu/schematu, krzyżówką, uzupełnieniem podpisów obrazka.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

MED.09.5.5)1) omawia rodzaje suplementów diety,
MED.09.5.5)2) opisuje przepisy dopuszczające do obrotu suplementy diety na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
MED.09.5.5)3) wymienia zagrożenia związane z nadużywaniem suplementów diety,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie źródła pochodzenia naturalnego określonych witamin,

  • opisywanie chorób wywołanych hipo- i awitaminozą,

  • opisywanie wpływu witamin na organizm człowieka.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Prowadzący przygotowuje karty pracy „Twoje zapotrzebowanie na witaminy”. Korzystając z tablicy interaktywnej, uczący się indywidualnie opisują w swoich kartach pracy spis produktów, które spożywają w ciągu dnia (swoje dzienne menu). Następnie odpowiadają na pytania w karcie pracy: „Jakich witamin brakuje lub jest za dużo w Twoim posiłku?”, „W jaki sposób możesz uzupełnić brak/nadmiar witamin w Twoim menu?”. To zadanie może być uzupełnione o element dyskusji, podczas której grupa po zapoznaniu się z menu danej osoby doradza zmianę w sposobie odżywiania, by osoba ta mogła dostarczać organizmowi odpowiednią dawkę witamin.

  • Uczący się może przeprowadzić analizę przypadku pacjenta, u którego wystąpiły określone objawy chorobowe (np. zaburzenia mineralizacji kości, zmniejszenie stężenia protrombiny zaburzające procesy krzepnięcia, zmiany skórne w obrębie odkrytych części ciała: zaczerwienie, pękanie, łuszczenie itp.). Zadaniem uczącego się jest przeanalizowanie, czy zgłaszane objawy kliniczne mogą być powiązane z niedoborem/nadmiarem jakiejś witaminy. Jeśli uczący się stwierdzi, że tak właśnie jest, musi odpowiedzieć na pytanie, jakie produkty powinien spożywać pacjent, by poradzić sobie z danym problemem zdrowotnym.

Praca w grupach

  • Osoby uczące się mogą przygotować w parach: broszurki, plakaty lub infografiki na temat wylosowanej witaminy. Przedstawiają w swoim projekcie występowanie tej witaminy oraz jej wpływ na zdrowie człowieka.

  • Uczący się mogą w parach tworzyć dla innych grup fiszki na temat witamin i ich wpływu na organizm człowieka. Fiszki te mogą służyć jako element gry edukacyjnej ocenianej przez prowadzącego. Przed przekazaniem zestawu fiszek grupie rówieśniczej prowadzący powinien dokonać oceny merytorycznej wykonanego zadania.

  • Innym sposobem pracy może być metoda sześciu myślowych kapeluszy (kapelusze de Bono) na temat np. „Smoothie, czyli witaminowa bomba w płynie”.

  1. Kapelusz biały. Gromadzi i przedstawia tylko suche fakty, nie opinie. Jest obiektywny i bezstronny, przytacza informacje i liczby.

  2. Kapelusz żółty. Jest optymistą. Dostrzega same zalety i korzyści omawianych zagadnień.

  3. Kapelusz czerwony. Wyraża swoje odczucia i opinie związane z danym zagadnieniem, a także jakie emocje zagadnienie to w nim budzi.

  4. Kapelusz zielony. Wyszukuje nowe rozwiązania i możliwości, generuje pomysły i nie ustaje w swoich działaniach.

  5. Kapelusz niebieski. Jest przewodniczącym, przygląda się z boku, zbiera wnioski i tworzy pełen pogląd otrzymywanych wyników w dyskusji.

  6. Kapelusz czarny. Wyszukuje słabe punkty i wady omawianego tematu i krytykuje.

Prowadzący dzieli zespół na pięć grup, sam wchodzi w rolę lidera (kapelusz niebieski), animuje prace grup, podsumowuje na końcu wszystkie wypowiedzi.

Inne propozycje zastosowania metod aktywizujących do pracy w grupach to:

  • stawianie pytań („W jaki sposób prowadzić rozmowę z pacjentem, by dowiedzieć się jak najwięcej o zapotrzebowaniu jego organizmu na witaminy?”),

  • dyskusja dydaktyczna (np. na temat występowania witamin jako suplementów diety, o zróżnicowaniu dawkowania witamin ze względu na np. wiek, stan zdrowia itp.),

  • debata oksfordzka (np. „Wpływ reklam na sprzedaż witamin – szanse i zagrożenia”),

  • lekcja odwrócona (np. po zapoznaniu się z materiałem multimedialnym przygotowanie przed zajęciami pytań do nauczyciela pogłębiających wiedzę na temat zapotrzebowania organizmu człowieka na witaminy i zagrożeń związanych z hipo- i awitaminozą),

  • udział w grach dydaktycznych (w formie symulacji, np. odgrywanie roli pacjenta i technika farmacji, który prowadzi edukację zdrowotną).

Praca z całym zespołem

  • Osoby uczące się po analizie planszy interaktywnej po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.

  • Uczący się mogą podczas prowadzonych zajęć wspólnie przyglądać się schematom przedstawionym w materiale multimedialnym i analizować je. Schematy te mogą służyć do zobrazowania treści przedstawianych w ramach wykładu konwersatoryjnego prowadzonego przez nauczyciela.

W celu zrozumienia i utrwalenia materiału można wykorzystać na zajęciach również inne metody aktywizujące:

  • burzę mózgów (np. „Jakie witaminy są potrzebne człowiekowi do utrzymania zdrowia i gdzie je można znaleźć?”),

  • mapę pojęciową (np. omawianie objawów klinicznych jednostek chorobowych wynikających z braku witamin),

  • metaplan (np. „Sposób odżywiania się osób uczestniczących w zajęciach – jak jest, jak powinno być?” – szukanie zarówno przyczyn rozbieżności, jak i odpowiedzi na pytanie, co zrobić, aby poprawić sytuację),

  • grę dydaktyczną (np. wymienienie skutku nadmiaru bądź niedoboru witaminy wylosowanej spośród zbioru witamin przedstawionych na planszy),

  • lekcję odwróconą (np. opisanie oddziaływania witamin na organizm człowieka na podstawie przykładów – można wykorzystać w tym miejscu metodę pracy opartą na kartach pracy – co zostało szczegółowo opisane w elemencie „Praca indywidualna”),

  • niedokończonych zdań (np. wskazanie witaminy, której niedobór/nadmiar może prowadzić do wystąpienia problemów zdrowotnych opisywanych przez prowadzącego).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej poza zajęciami np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej (dotyczącej np. chorób wywołanych hipo- i awitaminozą),

  • opracowania prezentacji, plakatu lub infografiki (na temat np. zdrowego odżywiania – można przy tym uwzględnić poszczególne grupy witamin, bombę witaminową: koktajle owocowo‑warzywne; „W zdrowym ciele zdrowy duch – witaminy i ich wpływ na zdrowie człowieka” itp.).

Praca w grupach
W celu uporządkowania i utrwalenia materiału uczący się w grupach mogą wspólnie przygotować poza zajęciami:

  • mapy myśli (np. „Występowanie witamin w różnych grupach produktów”, „Talerz pełen witamin – co powinno się na nim znaleźć?”, „Witaminowe abecadło” itp.),

  • opracować infografikę zawierającą zalecenia co do dziennego spożycia określonych produktów dostarczających odpowiednią dawkę określonej witaminy,

  • fiszki na temat witamin – w tym ich niedoboru lub nadmiaru – i ich wpływu na zdrowie człowieka,

  • zastaw pytań lub niedokończonych zdań.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może wielokrotnie odtwarzać planszę interaktywną, aby przygotować się do:

  • zajęć, sprawdzianu czy egzaminu,

  • konkursów,

  • zajęć, które będą prowadzone metodą klasy odwróconej – model „odwracanie nauczyciela” – osoba ucząca się przygotowuje zestaw pytań do materiału, a na lekcji nauczyciel stara się rzeczowo na te pytania odpowiedzieć.
    Osoby uczące się, które mają trudności z opanowaniem wiadomości prezentowanych w planszy interaktywnej, mogą utworzyć dla siebie i całego zespołu fiszki, a następnie zagrać w grę, kto poprawnie omówi najwięcej haseł.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru „Leki to nie wszystko”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z trzech zestawów pytań wielokrotnego wyboru o zróżnicowanym stopniu trudności.

Pierwszy zestaw zawiera cztery pytania wielokrotnego wyboru (dwa z jedną poprawną odpowiedzią, dwa z wieloma poprawnymi odpowiedziami), sprawdzające wiedzę na temat wpływu witamin na funkcjonowaniu organizmu człowieka. Jedno pytanie jest łatwe, dwa pytania są średnio trudne, jedno pytanie jest trudne.

Drugi zestaw zawiera trzy średnio trudne pytania wielokrotnego wyboru (jedno z jedną poprawną odpowiedzią i dwa z wieloma poprawnymi odpowiedziami), sprawdzające wiedzę o dermokosmetykach i ich zastosowaniu.

Trzeci zestaw pytań weryfikuje wiedzę z zakresu zastosowania ziół w lecznictwie. Zestaw składa się z jednego pytania łatwego, jednego średnio trudnego, jednego trudnego. Wszystkie pytania w tym zestawie są pytaniami wielkokrotnego wyboru (jedno z jedną poprawną odpowiedzią, a dwa – z wieloma poprawnymi odpowiedziami do wyboru).

W każdym z zestawów uczący się ma do wyboru trzy lub cztery odpowiedzi, z których musi wybrać jedną odpowiedź poprawną.

Do każdej błędnej odpowiedzi uczący się otrzymuje informację zwrotną dotyczącą realizacji zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego. Ma także możliwość wielokrotnego powtarzania zadania.

Zakres tematyczny pytań obejmuje właściwości dermokosmetyków oraz ich dobór do skóry z problemami. Ten typ materiału sprawdzającego może być użyty podczas zajęć przez nauczyciela.

Materiał sprawdzający powiązany jest z: grą edukacyjną „Dobieramy dermokosmetyki”, e‑bookiem „Zioła w lecznictwie”, planszą interaktywną „Witaminy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Dobieramy dermokosmetyki”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera jedno średnio trudne zadanie polegające na uzupełnieniu fragmentu tekstu brakującymi wyrazami, które uczący się wybiera z puli.

Zakresem tematycznym materiał obejmuje sposób pielęgnacji skóry suchej. Po rozwiązaniu zadania uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności rozwiązania zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, może również wielokrotnie powracać do zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z grą edukacyjną „Dobieramy dermokosmetyki” oraz ze słownikiem pojęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie, uporządkowanie „Zioła stosowane w chorobach układu pokarmowego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera jedno łatwe zadanie polegające na przyporządkowaniu elementów do odpowiedniej grupy. Przyporządkowanie następuje w odniesieniu do trzech grup.

Zakresem tematycznym materiał obejmuje zastosowanie surowców roślinnych w zależności od określonych objawów chorobowych.

Po rozwiązaniu zadania uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności rozwiązania zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, może również wielokrotnie powracać do zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z e‑bookiem „Zioła w lecznictwie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Witaminy”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera jedną średnio trudną krzyżówkę. Składa się ona z siedmiu pytań‑haseł, z których zostaje ułożone jedno hasło główne. Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne.

Uczący się uzyskuje informację zwrotną dotyczącą oceny realizacji zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający powiązany jest z planszą interaktywną „Witaminy” i ze słownikiem pojęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.5)1) omawia rodzaje suplementów diety,
MED.09.5.5)3) wymienia zagrożenia związane z nadużywaniem suplementów diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający „Zioła”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań wielokrotnego wyboru (wszystkie z jedną poprawną odpowiedzią) o zróżnicowanym stopniu trudności (trzy zadania łatwe, trzy zadania średnio trudne, cztery zadania trudne).

Zakres tematyczny zadania weryfikuje znajomość wiedzy z zakresu zastosowania ziół w lecznictwie. Uczący się losuje sześć pytań z puli, system losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów. Czas rozwiązania testu wynosi 9 min (1,5 min na każde pytanie), próg zaliczenia to 50%. Osoba ucząca się otrzymuje zwrotnie informację na temat poprawności wykonania zadania, ma także możliwość wielokrotnego powtarzania zadania.

Test samosprawdzający może być przez osobę uczącą się rozwiązywany w dowolnym momencie, najlepiej jednak podejść do testu po zapoznaniu się z e‑bookiem „Zioła w lecznictwie”. Materiał ten sprzyja autoewaluacji w procesie samokształcenia.

Materiał sprawdzający powiązany jest z e‑bookiem „Zioła w lecznictwie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Dermokosmetyki”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie trudne. Polega na dopasowaniu właściwego dermokosmetyku do zmian skórnych przedstawionych na fotografii.

Jeśli uczący się niepoprawnie wykonana zadanie, otrzyma informację zwrotną opartą na zasadzie oceniania kształtującego, ma również możliwość wielkokrotnego powtarzania zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z grą edukacyjną „Dobieramy dermokosmetyki”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się: MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do grafu/schematu „Wpływ witamin na funkcje organizmu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne. Polega na umieszczeniu w odpowiednich miejscach schematu właściwych nazw układów i/lub narządów, na których funkcjonowanie mają wpływ wskazane witaminy.

Uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności wykonanego zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, ma również możliwość wielokrotnego powtarzania zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z planszą interaktywną „Witaminy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Podaj definicję witamin”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne, obejmujące zakresem tematycznym zagadnienia związane z definiowaniem witamin. Zadaniem uczącego się jest wskazanie poprawnych wyrazów w tekście.

Uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności wykonanego zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, ma również możliwość wielokrotnego powtarzania zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z planszą interaktywną „Witaminy” i ze słownikiem pojęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Objawy/symptomy chorób z awitaminozy”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne, obejmujące zakresem tematycznym wiedzę o objawach/symptomach chorób spowodowanych awitaminozą. Zadanie polega na uzupełnieniu podpisów pod trzema fotografiami dobranymi losowo.

Uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności wykonania zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, ma również możliwość wielokrotnego powtarzania zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z planszą interaktywną „Witaminy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się: MED.09.5.5)3) wymienia zagrożenia związane z nadużywaniem suplementów diety,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Pielęgnacja skóry”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie łatwe, składające się z czterech zdań zakresem tematycznym obejmujących zagadnienia dotyczące stanu skóry i jej pielęgnacji. Zadaniem uczącego się jest stwierdzenie, które ze zdań są zdaniami prawdziwymi, a które fałszywymi.

Uczący się otrzymuje zwrotnie informację o poprawności wykonanego zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego, ma również możliwość wielokrotnego powtarzania zadania.

Materiał sprawdzający powiązany jest z grą edukacyjną „Dobieramy dermokosmetyki”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl

System operacyjny

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej

  • 4 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

Urządzenia mobilne

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści