A set is called the domain of the functiondomain of the functiondomain of the function and its elements are argumentsargumentsarguments of the function.
A set is called the codomain of the function. Each element of this set which is assigned to at least one argument of the set is called the value of function for argument , which can be written down as .
A set consisting of all elements that are values of function or all argumentsargumentsarguments of the domain is called the range of function .
Students identify the domain and the range of a given function.
Task 1
Identify the domain and the range of the functionrange of the functionrange of the function described by the graph.
[Illustration 1]
Exemplary solution:
Let’s mark as the set of names of students and as the set of number of letters occurring in the given name.
The domain of function is the set of names = {Janek, Ala, Anetka, Krysia, Adam}. It is a set of 5 elements.
The range of function is the set = {3, 4, 5, 6}. It is a set of 4 elements.
Students work individually using computers. Their task is to identify the domain and the range of a function that assigns the length of the side of the square to its area.
Task 5
Identify sets and in such a way that the correspondencecorrespondencecorrespondence illustrates a functionfunctionfunction.
Use the following data:
a) A set of numbers expressing the area of a rectangle, a set of rectangles, b) A set of students in the class, a set of eye colours of students in the class, c) A set of PESEL numbers, a set of people, d) A set of female names in the class, a set of letters occurring in the given name.
Task 6
There are sets A = {2, 4, 6, 8} and B = {1, 3, 5}. Draw a graph illustrating such a function that:
a) The set A is its domain and the set B is its range, b) The set B is its domain and the set A is its range.
Is it possible in both cases?
An extra task:
Odczytaj dziedzinę i zbiór wartości funkcji przedstawionej za pomocą grafu.
Read the domain and the range of a function illustrated on this graph.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
There is a function .
A set is called the domain of the functiondomain of the functiondomain of the function and its elements are argumentsargumentsarguments of the function.
A set is called the codomain of the function. Each element of this set which is assigned to at least one argument of the set is called the value of function for argument , which can be written down as .
A set consisting of all elements that are values of function or all argumentsargumentsarguments of the domain is called the range of function .
Selected words and expressions used in the lesson plan
Ustal, czy następujące przyporządkowanie określa funkcję. Jeśli tak, to podaj jej dziedzinę i zbiór wartości.
a) Każdemu uczniowi przyporządkowujemy jego imię. b) Każdej liczbie naturalnej przyporządkowujemy liczbę do niej przeciwną. c) Każdemu trójkątowi przyporządkowujemy sumę miar jego kątów wewnętrznych.
Określ dziedzinę i zbiór wartości funkcji przedstawionej za pomocą grafu.
mc43357245d639623_1528449000663_0
Dziedzina i zbiór wartości funkcji
mc43357245d639623_1528449084556_0
Trzeci
mc43357245d639623_1528449076687_0
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
mc43357245d639623_1528449068082_0
45 minut
mc43357245d639623_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
mc43357245d639623_1528449552113_0
1. Określanie dziedziny i zbioru wartości funkcji.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc43357245d639623_1528450430307_0
Uczeń:
- określa dziedzinę i zbiór wartości funkcji.
mc43357245d639623_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Odwrócona klasa.
mc43357245d639623_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mc43357245d639623_1528450135461_0
mc43357245d639623_1528450127855_0
Uczniowie w domu przypominają sobie definicję funkcji oraz poszukują w dostępnych źródłach wiedzy nazw zbiorów i , występujących w definicji funkcji.
mc43357245d639623_1528446435040_0
Praca metodą odwróconej klasy.
Wybrany przez nauczyciela uczeń prezentuje wiadomości uzyskane na temat zbiorów oraz .
Uczniowie w grupach porównują jego wypowiedź, z zebranymi przez siebie informacjami. Wspólnie formułują notatkę do zapamiętania.
Ważne:
Dana jest funkcja .
Zbiór nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy argumentami funkcji.
Zbiór nazywamy przeciwdziedziną funkcji. Każdy element tego zbioru, który został przyporządkowany co najmniej jednemu argumentowi ze zbioru nazywamy wartość funkcji dla argumentu , co zapisujemy symbolicznie .
Zbiór złożony ze wszystkich elementów, które są wartościami funkcji dla wszystkich argumentów dziedziny, nazywamy zbiorem wartości funkcji .
Uczniowie wyznaczają dziedzinę i zbiór wartości danej funkcji.
Polecenie 1
Wyznacz dziedzinę i zbiór wartości funkcji opisanej grafem.
[Ilustracja 1]
Przykład rozwiązania:
Oznaczmy przez - zbiór imion uczniów oraz przez Y - zbiór liczb liter występujących w danym imieniu.
Dziedziną funkcji jest zbiór = {Janek, Ala, Anetka, Krysia, Adam}. Jest to zbiór 5 - elementowy.
Zbiorem wartości funkcji jest zbiór = {3, 4, 5, 6}. Jest to zbiór 4 - elementowy.
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie 2
Określ dziedzinę i zbiór wartości funkcji przedstawionej za pomocą grafu.
[Ilustracja 2]
Polecenie 3
Ustal, czy następujące przyporządkowanie określa funkcję. Jeśli tak, to podaj jej dziedzinę i zbiór wartości.
a) Każdemu uczniowi przyporządkowujemy jego imię. b) Każdej liczbie naturalnej przyporządkowujemy liczbę do niej przeciwną. c) Każdemu trójkątowi przyporządkowujemy sumę miar jego kątów wewnętrznych.
Polecenie 4
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest określenie dziedziny i zbioru wartości funkcji, która każdemu polu kwadratu przyporządkowuje długość jego boku.
Polecenie 5
Określ zbiory i tak, aby przyporządkowanie przedstawiało funkcję.
Wykorzystaj poniższe dane.
a) zbiór liczb wyrażających pole prostokąta, zbiór prostokątów, b) zbiór uczniów w klasie, zbiór kolorów oczu uczniów w klasie, c) zbiór numerów PESEL, zbiór osób, d) zbiór imion dziewcząt w klasie, zbiór liczb liter występujących w danym imieniu.
Polecenie 6
Dane są zbiory A = {2, 4, 6, 8} i B = {1, 3, 5}. Narysuj graf przedstawiający funkcję, taką, że:
a) zbiór A jest jej dziedziną, a zbiór B jest zbiorem wartości, b) zbiór B jest jej dziedziną, a zbiór A jest zbiorem wartości.
Czy w obydwu przypadkach było to możliwe?
Polecenie dla chętnych:
Odczytaj dziedzinę i zbiór wartości funkcji przedstawionej za pomocą grafu.
[Ilustracja 3]
mc43357245d639623_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Dana jest funkcja .
Zbiór nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy argumentami funkcji.
Zbiór nazywamy przeciwdziedziną funkcji. Każdy element tego zbioru, który został przyporządkowany co najmniej jednemu argumentowi ze zbioru nazywamy wartościąfunkcji dla argumentu , co zapisujemy symbolicznie .
Zbiór złożony ze wszystkich elementów, które są wartościami funkcji dla wszystkich argumentów dziedziny, nazywamy zbiorem wartości funkcji .