Badania laboratoryjne wykonywane podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych
DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:
DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych: planowanie procesów produkcyjnych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
DRM.06.2. Podstawy papiernictwa
charakteryzuje przyrządy kontrolno‑pomiarowe stosowane w papiernictwie;
DRM.06.3. Wytwarzanie mas włóknistych
kontroluje przebieg procesów technologicznych wytwarzania mas włóknistych:
a) wskazuje punkty kontrolne w zakresie procesów przygotowania surowców i materiałów do wytwarzania mas włóknistych,
b) posługuje się urządzeniami i przyrządami kontrolno‑pomiarowymi podczas wytwarzania mas włóknistych,
c) stosuje oprogramowanie kontrolne do kontroli jakości procesu wytwarzania mas włóknistych;
ocenia jakość mas włóknistych:
a) ocenia jakość składników mas włóknistych,
b) wykonuje oznaczenia parametrów decydujących o jakości mas włóknistych,
c) proponuje działania naprawcze na podstawie analizy wyników kontroli produkcji;
DRM.06.4. Produkcja wytworów papierniczych
kontroluje przebieg procesów technologicznych produkcji wytworów papierniczych:
a) wskazuje punkty kontrolne w zakresie procesów przygotowania masy papierniczej,
b) posługuje się urządzeniami i przyrządami kontrolno‑pomiarowymi podczas produkcji wytworów, papierniczych
c) stosuje oprogramowanie kontrolne do kontroli jakości procesu produkcji wytworów papierniczych;
ocenia jakość wytworów papierniczych:
a) klasyfikuje właściwości wytworów papierniczych,
b) wykonuje oznaczenia parametrów decydujących o jakości wytworów papierniczych,
c) proponuje działania naprawcze na podstawie analizy wyników kontroli produkcji;
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią uczniowi przyswojenie wiedzy z zakresu kontroli mas włóknistych i wytworów papierniczych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Opis e‑materiału
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Badania laboratoryjne wykonywane podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych składa się z czterech materiałów multimedialnych:
Wycieczka wirtualna – Zwiedzanie laboratorium na dziale celulozowni i produkcji papieru oraz obserwacja przebrowadzanych tam badańWycieczka wirtualna – Zwiedzanie laboratorium na dziale celulozowni i produkcji papieru oraz obserwacja przebrowadzanych tam badań
Pokaże uczniowi proce produkcji papieru w celulozowni.
Atlas interaktywny – Urządzenia laboratoryjne i ich charakterystyczne cechyAtlas interaktywny – Urządzenia laboratoryjne i ich charakterystyczne cechy
Dzięki niej uczeń zobaczy wyposażenie laboratorium.
Gra edukacyjna – Badanie jakości papieruGra edukacyjna – Badanie jakości papieru
To wiedza w pigułce na temat badania jakości papieru.
E‑book – Badania laboratoryjneE‑book – Badania laboratoryjne
Dzięki e‑bookowi uczeń zapozna się z wiedzą na temat funkcjowania laboratorium.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu kontroli procesów technologicznych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z metodami wykorzystywanymi podczas kontrolowania procesów produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Atlas interaktywny
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie wspólnie zapoznają się z atlasem. Każdy z uczniów formułuje jedno pytanie dotyczące zagadnień pojawiających się w multimedium i zapisuje je na kartce, którą zwija i wrzuca do koszyka. Uczniowie losują jedno pytanie (jeśli wylosują swoje, przystępują do kolejnego losowania) i udzielają na nie odpowiedzi. Autor pytania, wspierany przez nauczyciela, weryfikuje, czy odpowiedź jest prawidłowa.
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z atlasem, dzielą się na czteroosobowe grupy. Każdy z uczniów losuje karteczkę z nazwą urządzenia, zapoznaje się z nią i – nie mówiąc, co wylosował - wciela w rolę specjalisty, który posługuje się tym konkretnym urządzeniem. Podczas jej odgrywania może używać odpowiednich słów kluczowych, korzystać z rekwizytów. Pozostali uczniowie odgadują, jakie urządzenie prezentuje uczeń‑specjalista. Wcielanie się w rolę pozwoli uczniom przećwiczyć procedury i reguły postępowania w laboratorium. Po zakończeniu odgrywania ról uczestnicy powinni mieć czas na swobodną dyskusję, podczas której podzielą się refleksjami.
Plansza interaktywna
Praca indywidualna
Nauczyciel prosi uczniów, aby pobieżnie zapoznali się z planszą dotyczącą kontrolowania procesów technologicznych w przetwórstwie wytworów papierniczych. Uczniowie stawiają i zapisują pytania do planszy (Czego mogę się dowiedzieć? Na jakie pytania znajdę tu odpowiedź?). Kolejny etap to skupienie na planszy większej uwagi, uczeń powinien robić kilkusekundowe przerwy pomagające w przyswojeniu wiedzy. Uczeń odpowiada sobie na pytanie, czy wszystko zrozumiał, jeśli istnieje taka potrzeba, wraca do planszy. Ostatni krok to powtórzenie treści zawartej w planszy oraz odpowiedź na zapisane wcześniej pytania.
Metoda „5 kroków” kształtuje umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania informacji.
E‑book
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.
Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać z e‑booka oraz słownika pojęć, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Atlas interaktywny oraz plansza interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po zapoznaniu się z atlasem uczeń może sporządzić mapę myśli, której podstawowym hasłem będzie „Kontrola procesów technologicznych”. Plansza interaktywna to dobry pretekst do wyszukania informacji na temat procesów technologicznych w papierni. Po lekturze e‑booka uczeń może przygotować scenariusz wywiadu z pracownikiem papierni.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować poziom np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści