Lesson plan (Polish)
Temat: Za ich wolność
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VI szkoły podstawowej
XIV. Powstanie Stanów Zjednoczonych. Uczeń:
3) przedstawia wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie zapoznają się z wkładem Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
rozpoznawać powody i przejawy zaangażowania Europejczyków w wojnę o niepodległość USA;
wyjaśniać kim byli polscy bohaterowie wojny o niepodległość;
charakteryzować wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z tekstem źródłowym “Ustawy o Prawach Wirginii” ogłoszonej 12 VI 1776 roku (poprzedniczki Deklaracji Niepodległości). Uczniowie powinni odpowiedzieć na pytania załączone do tekstu w e‑podręczniku i przypomnieć sobie przyczyny wybuchu wojny o niepodległość.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel przybliża uczniom europejski wydźwięk rewolucji amerykańskiej.
Uczniowie w rozmowie z nauczycielem zastanawiają się, dlaczego udział w wojnie lub poparcie dla niej traktowano jako swoistą deklarację ideową przeciwko absolutyzmowi. Starają się skomentować fakt, że buntownicy walczyli tak naprawdę z najbardziej „demokratyczną” – „parlamentarną” monarchią starego kontynentu. Wykonują Ćwiczenie 1.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie (na podstawie informacji z poprzedniej lekcji), jakie państwa europejskie przystąpiły do wojny po stronie kolonistów amerykańskich? Następnie uczniowie wykonują Polecenie 1. Poznają historię polskiego zaangażowania w wojnę o niepodległość. Następnie wykonują Polecenie 2. Na mapie przedstawiającej wojnę o niepodległość Stanów Zjednoczonych wskazują ważniejsze bitwy z udziałem Polaków i miejsca ufortyfikowane przez Tadeusza Kościuszkę. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Uczniowie wyszukują w zasobach Internetu informacje o innych niż Polacy najsłynniejszych obcokrajowcach wspierających walkę amerykańskich kolonistów. Jakiej byli narodowości? .
Wykorzystując uzyskaną wiedzę podczas niniejszej lekcji, uczniowie w parach wykonują Ćwiczenie 2.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 3. Analizują pokazane w ćwiczeniu pomniki bohaterów walk o niepodległość Stanów Zjednoczonych. Szukają podobieństw i różnic. Szukają informacji o okolicznościach ich postawienia. W jaki sposób w stulecie walk zbuntowanych kolonistów amerykańskich o niepodległość rząd francuski postanowił przypomnieć o ówczesnym sojuszu francusko- amerykańskim?.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny oraz oceny pracy prowadzącego i innych uczniów.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): Jakie były powody zaangażowania Francji i Hiszpanii w wojnę o niepodległość Stanów Zjednoczonych? Przeanalizuj rozdział e‑podręcznika, zatytułowany „Zemsta rywali – Francja i inne państwa przystępują do wojny”. Spróbuj przygotować 1‑2 memy tytułem komentarza do Twoich ustaleń .
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Fortyfikacje – umocnienia i obiekty obronne
West Point – oficerska szkoła wojskowa w Stanach Zjednoczonych, w pobliżu Nowego Jorku
Milicja – dawniej: oddziały zbrojne powoływane do służby czynnej tylko w czasie wojny
Ruch abolicyjny – walka o wolność amerykańskich niewolników.
deklaracja niepodleglości – Deklaracja głosiła prawo do ustanawiania wszelkich aktów państwowych, wypowiadania wojny i zawierania pokoju przez dawne kolonie angielskie w Ameryce Północnej.
Teksty i nagrania
For their freedom
From the very beginning, European public opinion, and France in particular watched the conflict in the American colonies with great interest. The humiliation associated with the end of the Seven Years' War and the almost complete destruction of the French colonial empire had not been forgotten there. The desire for retaliation was very strong. However, direct support was limited to the actions and involvement of specific people, such as the Marquis de Lafayette, Pierre Beaumarchais. It was only the defeat of the English at Saratoga in 1777 and Franklin's skillful actions that led to the signing of two treaties by the government of Louis XVI: commercial and military‑defensive. Recognition of the new state and a mutual guarantee of the inviolability of the estate was complemented by the military alliance and the decision to wage the war until the recognition of independence of the United States. The next stages of internationalization of the conflict were the joining the coalition by Spain (1779) and the Netherlands (1780). Tadeusz Kościuszko also left for America. He became particularly famous during the siege of Saratoga and the construction of West Point fortifications. Another Pole, Kazimierz Pułaski, is considered to be the founder of American cavalry, which he owes to the commandership of a brigade of this military formation and the forming of a legion known as the „Pułaski Legion” in 1778.