E-materiały do kształcenia zawodowego

Chemia kosmetyków

FRK.04. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych – technik usług kosmetycznych 514207

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1.1. Wprowadzenie

Wprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

1.2. Materiały multimedialne

E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Na multimedia składają się z cztery materiały multimedialne:

Film edukacyjnyDi78UQsRaFilm edukacyjny ,,Produkcja kosmetyków oraz ocena produktów kosmetycznych” przedstawia zadania zawodowe wykonywane przez pracowników firmy produkującej kosmetyki podczas powstawania prototypu produktu i produktu finalnego. Mowa w nim o etapach procesu tworzenia preparatu kosmetycznego, czyli o koncepcji produktu, projekcie opakowania, opracowaniu receptury, przeprowadzeniu badań, produkcji kosmetyku oraz wprowadzeniu produktu na rynek. W filmie omówione zostają rodzaje preparatów, czyli form kosmetyków oraz badań, jakim poddaje się produkty. Przedstawione zostaje także, co wchodzi w skład dokumentacji związanej z oceną produktu kosmetycznego.

Animacja 2D/3DDcbFXWU0aAnimacja 2D/3D ,,Składniki aktywne kosmetyków i ich wpływ na skórę” przedstawia przenikanie różnych składników przez poszczególne warstwy skóry oraz ich działanie na skórę i elementy ją budujące. Omówione zostają kolejne warstwy skóry, etapy transportu przezskórnego, a także budowa i właściwości niektórych substancji – m.in. gliceryny, witaminy C oraz ceramidów. W animacji wskazane zostają także efekty działania składników aktywnych kosmetyków na skórę.

Schemat interaktywnyDt8KxNw0eSchemat interaktywny ,,Laboratorium kosmetyczne” przedstawia, z czego składa się fabryka kosmetyków. Wskazuje poszczególne elementy, które wchodzą w jej skład: hala produkcyjna, laboratorium oraz magazyn. Omawia funkcje poszczególnych miejsc fabryki, ich udział w produkcji kosmetyków, zadania, za które odpowiedzialni są zatrudnieni tam pracownicy.

E‑bookDDT0c5lt3E‑book ,,Surowce kosmetyczne” zawiera treści dotyczące składników oraz surowców kosmetycznych. Omawia ich działanie, analizuje nazwy, wyjaśnia podstawową terminologię. Wprowadza podział na grupy składów kosmetyków, a także podstawowych surowców kosmetycznych. Znajdują się tam również treści dotyczące przenikania substancji przez skórę: metod wspomagania, czynników, dróg przenikania, oraz surowców kosmetycznych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Poszczególne surowce zostają szczegółowo omówione, zostaje podane ich zastosowanie, działanie, funkcje. W e‑booku są także informacje na temat rodzajów podstawowych preparatów kosmetycznych oraz metod ich wytwarzania.

1.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD7uTIDfR3Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z mechanizmem tworzenia ściegu w maszynie stębnówce, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD1d5vLjU1Słownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD164qOQ0ZPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD12XfPGARPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD15lWL4OkNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD9ZrllfGZInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik kosmetyczny. Materiały multimedialne gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu składu, produkcji i zastosowania kosmetyków. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Na podstawie filmu edukacyjnego  ,,Produkcja kosmetyków oraz ocena produktów kosmetycznych” możesz samodzielnie przygotować notatkę – mapę myśli dotyczącą zadań zawodowych wykonywanych przez pracowników firmy produkującej kosmetyki podczas powstawania prototypu produktu i produktu finalnego. Zapiszesz podstawowe informacje dotyczące przygotowania koncepcji produktu, opracowania receptury, projektu opakowania, przeprowadzenia stosownych badań i wprowadzenia na rynek sprzedaży.

Zapoznaj się z animacją 3D ,,Składniki aktywne kosmetyków i ich wpływ na skórę”. Jako technik kosmetyczny musisz znać budowę skóry i jej poszczególnych warstw, sposoby przenikania przez nie kosmetyków oraz etapy transportu przezskórnego. Treści zawarte w animacji pozwolą Ci także na poszerzenie wiedzy z zakresu budowy i właściwości niektórych substancji będących składnikami kosmetyków – np. ceramidów, gliceryny, kwasu askorbinowego. Po zapoznaniu się z animacją przygotuj notatkę w formie dużego plakatu, który będzie Ci służyć do kolejnych powtórek. Pierwszą informacją na Twoim plakacie niech będzie rozróżnienie warstw skóry. Później schematycznie opisz, jaka jest charakterystyka poszczególnych warstw. Możesz przygotować rysunek lub wkleić odpowiedni z sieci. Dodaj odnośnik, w którym opisane będą właściwości chemiczne i fizyczne poszczególnych omówionych w animacji składników kosmetyków. Naszkicuj etapy przenikania składników przez skórę.

Zapoznaj się ze schematem interaktywnym ,,Laboratorium kosmetyczne”, który przedstawia podział fabryki kosmetyków na poszczególne działy: halę produkcyjną, laboratorium oraz magazyn. Na podstawie zawartych na schemacie informacji zanotuj te, które były dla Ciebie nowe lub trudne. Następnie znajdź w internecie uzupełnienia wiadomości i na tej podstawie sporządź notatkę, która syntetycznie ujmie wiedzę ze schematu interaktywnego.

Zapoznaj się z e‑bookiem ,,Surowce kosmetyczne”, który zawiera informacje dotyczące składników oraz surowców kosmetycznych. Następnie wykonaj notatki wizualne, do każdego typu surowca dopasuj jakiś symbol, własny skrót myślowy i z użyciem 3‑4 słów kluczowych opisz dany typ składnika. Informacji dodatkowych poszukaj w pozostałych e‑materiałach. Możesz korzystać także z zasobów internetu. Notatki przygotuj tak, aby można było zasłonić słowa kluczowe i przypominać sobie informacje na podstawie rysunku/symbolu i odwrotnie – będzie to także trening pamięci.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści