E-materiały do kształcenia zawodowego

Uruchamianie sieci rozległych

INF.09 Uruchamianie i utrzymanie sieci telekomunikacyjnych - Technik telekomunikacji 352203

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnejWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik telekomunikacji 352203. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: uruchamianie sieci rozległych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia: INF.09.4. Uruchamianie oraz utrzymanie sieci rozległych

Uczeń:

  1. charakteryzuje sieci rozległe z komutacją kanałów, pakietów i komórek

  2. opisuje rodzaje i typy sygnalizacji w sieciach telekomunikacyjnych

  3. konfiguruje protokoły routingu wewnętrznego w sieciach IP

  4. uruchamia sieci komutacyjne

  5. wykonuje pomiary i testy działania systemów i sieci transmisyjnych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Rodzaje i typy sygnalizacji w sieciach telekomunikacyjnych”DPkaaZT5r„Rodzaje i typy sygnalizacji w sieciach telekomunikacyjnych” pozwala odpowiedzieć na pytanie, czym jest sygnalizacja oraz jakie są jej funkcje. Uczeń zapozna się z jedną z centralek abonenckich – Platan Prima. W dalszej części filmu zostanie zaprezentowane, w jaki sposób dochodzi do połączeń między użytkownikami central na różnych przykładach. Zasób „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych (routing wewnętrzny w sieciach IP)”D1AVqFIPW„Ruch w sieciach telekomunikacyjnych (routing wewnętrzny w sieciach IP)” obejmuje ćwiczenie zadań zawodowych: zaprojektowanie i symulację ruchu sieciowego z zastosowaniem odpowiedniej infrastruktury sprzętowej i systemowej traktów komunikacyjnych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDWyzSLh4RInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu sieci telekomunikacyjnych. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDb7bqtSOISłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑zasobie.

  • Przewodnik dla nauczycielaD12fNvgNPPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDVIN2zFZHPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑zasób do samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaD89Vj8sQGBibliografia i netografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑zasób i z których można korzystać przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaD1Auimv69Instrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik telekomunikacji

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z zakresu telekomunikacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny „Rodzaje i typy sygnalizacji w sieciach telekomunikacyjnych”

Praca w parach

Uczniowie pracują w parach. Każda para ma dostęp do następujących środków dydaktycznych: kartki z bloku technicznego, papier kolorowy, farby lub flamastry, kredki, nożyczki, ołówki. Uczniowie zapoznają się z materiałem filmowym Rodzaje i typy sygnalizacji w sieciach telekomunikacyjnych, a następnie przygotowują lapbook na temat sygnalizacji – czym jest, jakie są jej funkcje, także o centrali Platan Prima. Lapbook to kreatywne zaprezentowanie informacji na dany temat w różnorodnych formach, np. umieszczonych w teczce lub na kartce zdjęć, wykresów, definicji pojęć, odręcznych notatek i rysunków, które mogą się znajdować w specjalnych kieszonkach, otwieranych okienkach albo na elementach ruchomych, np. kołach. Wszystko zależy od inwencji twórców. Jego zawartość uczniowie mogą rozbudowywać również poza zajęciami, kiedy znajdą ciekawe wiadomości i chcą je utrwalić. W lapbooku powinny się znaleźć także informacje na temat tego, w jaki sposób dochodzi do połączeń między użytkownikami central. Po wyznaczonym czasie pary prezentują swoje lapbooki na forum klasy.

Program do projektowania przez dobieranie „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych (routing wewnętrzny w sieciach IP”

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie dobierają odpowiednie urządzenia oraz medium transmisyjne, a następnie adresy poszczególnych interfejsów routera R1 oraz R2 w taki sposób, aby była możliwa komunikacja pomiędzy komputerem K1 i K2. Po ustalonym czasie ochotnicy prezentują na forum klasy swoje wyniki. Każdy z nich nauczyciel ocenia pod kątem rzetelności merytorycznej i realności. W razie błędów, poprawia je i wyjaśnia, tak by każdy uczeń mógł wyciągnąć z błędu kolegi lub koleżanki wnioski.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Nauczyciel może również zastosować metodę lekcji odwróconej i zalecić uczniom zapoznanie się z materiałem filmowym przed lekcją, tak aby podczas zajęć uczniowie wykonywali dopasowane do materiałów filmowych ćwiczenia.

W przypadku programu do projektowania przez dobieranie, uczniowie wykonują zadania zamieszczone w programie do projektowania przez dobieranie, ale i powiązane ćwiczenia, dzięki czemu dokonują autoewaluacji.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów, dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu (zwłaszcza przy metodzie kuli śnieżnej);

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów, pomocników nauczyciela lub pomagać słabszym uczniom;

  • podczas pracy z filmem uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z materiałem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • podczas pracy nad lapbookiem należy zwrócić uwagę, by uczniowie z niepełnosprawnością i ograniczeniem ruchowym, a także np. z dysleksją mogli liczyć na pomoc uczniów uzdolnionych plastycznie;

  • uczniowie zdolni mogą na podstawie multimediów i innych dostępnych materiałów źródłowych przygotować prezentację multimedialną, np. na temat wybranego przez siebie zagadnienia dotyczącego działania sieci transmisyjnych;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z głosu lektora w przypadku programu do projektowania przez dobieranie;

  • uczniowie niedosłyszący mogą przeczytać we własnym tempie wyświetlany tekst;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą rozwiązywać ćwiczenia we własnym tempie, z zachowaniem przerw służących do odpoczynku i eliminacji nadmiaru bodźców;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).