Temat: Współrzędne geograficzne - ćwiczenia

Adresat

Uczeń klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

VI. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno‑geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa.

Uczeń:

1. odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na globusie i na mapie;

2. na podstawie podanych współrzędnych geograficznych wskazuje położenie punktów i obszarów na mapach w różnych skalach;

3. wyznacza w terenie współrzędne dowolnych punktów( za pomocą mapy lub GPS)

Cel lekcji

Określanie długości i szerokości geograficznej punktów na mapie oraz określanie położenia danego obiektu geograficznego.na podstawie współrzędnych geograficznych.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • precyzyjnie określisz położenie geograficzne różnych punktów i obiektów na kuli ziemskiej ;

  • określisz obiekty geograficzne na podstawie podanych współrzędnych geograficznych;

  • posługiwał się GPS lokalizując miejscowości.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Rozpoczyna zajęcia od przypomnienia pojęć dotyczących szerokości i długości geograficznej. Posługuje się schematem przedstawiającym pojęcie długości i szerokości geograficznej. Następnie wykorzystuje ilustrację „Siatka kartograficzna i geograficzna” w celu naprowadzenia uczniów do dalszej pracy na lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wykorzystują planszę interaktywną do uporządkowania swojej wiedzy.

  • Nauczyciel rozdaje atlasy geograficzne i globusy fizyczne każdej parze uczniów. Uczniowie wykonują następujące zadania:
    - korzystając z siatki geograficznej określ współrzędne geograficzne Londynu, Rzymu i Waszyngtonu,
    - korzystając z wybranej przez siebie siatki kartograficznej, określ współrzędne geograficzne Barcelony, Seulu, Wilna;
    - określ współrzędne geograficzne wysp: Krety, Madagaskaru, Jawy;
    - wyrysuj siatkę kartograficzną, wpasowując w nią jedną z wybranych wysp.

  • Uczniowie omawiają wykonaną pracę na forum klasy, porównują wyniki.

  • Uczniowie, pracując w parach i korzystając z mapy fizycznej Polski, określają położenie geograficzne następujących miast: Grudziądz, Elbląg, Lublin, Zielona Góra, Kalisz. Odczytują współrzędne geograficzne z dokładnością do stopni i minut. Wskazani uczniowie podają wyniki swojej pracy.

  • Uczniowie w telefonach komórkowych uruchamiają urządzenie GPS i lokalizują podaną miejscowość na przykład Krynicę Morską. Odczytują informacje, które podaje GPS. Dyskusja na forum klasy na temat wykorzystania nowoczesnej technologii i jej skuteczności.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie polegające na rozpoznawaniu obiektów na podstawie podanych współrzędnych.

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

  • Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

GPS
GPS
RiGtBydfjZ6Wp
Nagranie słówka: GPS

GPS - (ang. Global Positioning System) najczęściej stosowany system nawigacji satelitarnej; został stworzony przez Departament Obrony USA i obejmuje swoim zasięgiem całą Ziemię; kilkadziesiąt specjalnych satelitów umożliwia namierzenie każdego z odbiorników GPS na Ziemi.

geographical grid
geographical grid
RO2tcwRnFhenI
Nagranie słówka: geographical grid

siatka geograficzna - układ południków i równoleżników na kuli ziemskiej lub na globusie

cartographic grid
cartographic grid
Rut10A07lILMT
Nagranie słówka: cartographic grid

siatka kartograficzna - układ południków i równoleżników na mapie

Teksty i nagrania

R1enQacTtB2QN
Nagranie abstraktu

Geographical coordinates - exercises

The system of meridians and parallels (including the poles and equator) shown on a model of the Earth, that is, a globe, is known as a geographical grid. If we use specialist mathematical methods, this can be depicted on a flat surface. This is known as a cartographic grid and can be the basis for plotting maps.

Modern electronic devices and the whole system associated with them make it very easy to precisely determine the geographical coordinates of any place on Earth. This can be done by using a GPS (ang. Global Positioning System).

Use the application from the e‑textbook and identify the location of the points marked on the map, them complete the following exercise.