Infografika przedstawia przepisy COLREG, czyli Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu, zwane też Międzynarodowym Prawem Drogi Morskiej (MPDM). W górnej części grafiki znajduje się wymieniony wcześniej tytuł na niebieskim tle. Poniżej wypisane są tytuły części i prawideł, na które dzielą się przepisy COLREG. Grafika przedstawia prawidła od dwudziestego do trzydziestego siódmego. Przy każdym z nich znajduje się znacznik, na który można kliknąć, co spowoduje wyświetlenie treści. W treści znajduje się też odtwarzacz audio, który pozwala na odsłuchanie tekstu. Nagranie lektorskie jest tożsamy z tekstem. Część C dotyczy świateł i znaków. Znajdują się w niej prawidła od dwudziestego do trzydziestego pierwszego. Prawidło dwudzieste zakres stosowania. Prawidło dwudzieste pierwsze definicje. Prawidło dwudzieste drugie widzialność świateł. Prawidło dwudzieste trzecie statek o napędzie mechanicznym. Prawidło dwudzieste czwarte holowanie i pchanie. Prawidło dwudzieste piąte statki żaglowe w drodze i statki wiosłowe. Prawidło dwudzieste szóste statek poławiający. Prawidło dwudzieste siódme statek nieodpowiadający za swoje ruchy i statek o ograniczonej zdolności manewrowej. Prawidło dwudzieste ósme statek ograniczony swym zanurzeniem. Prawidło dwudzieste dziewiąte statek pełniący służbę pilotową. Prawidło trzydzieste statki zakotwiczone i statki na mieliźnie. Prawidło trzydzieste pierwsze wodnosamoloty. Część D dotyczy sygnałów dźwiękowych i świetlnych. Znajdują się w niej prawidła od trzydziestego drugiego do trzydziestego siódmego. Prawidło trzydzieste drugie definicje. Prawidło trzydzieste trzecie wyposażenie w środki do sygnalizacji dźwiękowej. Prawidło trzydzieste czwarte sygnały manewrowe i ostrzegawcze. Prawidło trzydzieste piąte sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności. Prawidło trzydzieste szóste sygnał zwrócenia uwagi. Prawidło trzydzieste siódme sygnały wzywania pomocy.
Prawidło dwudzieste zakres stosowania. Punkt A: Prawidła niniejszej części powinny być przestrzegane podczas każdej pogody. Punkt B: Prawidła dotyczące świateł powinny być przestrzegane od zachodu do wschodu słońca i w tym czasie nie wolno pokazywać żadnych innych świateł, z wyjątkiem takich, które nie będą mogły być mylone ze światłami podanymi w niniejszych Prawidłach i nie będą zmniejszały ich widzialności, zmieniały ich odróżniającego charakteru lub przeszkadzały w utrzymaniu właściwej obserwacji. Punkt C: Światła określone niniejszymi Prawidłami, jeżeli statek je nosi, powinny być pokazywane również od wschodu do zachodu słońca podczas ograniczonej widzialności i mogą one być pokazywane we wszelkich innych okolicznościach, w których uważa się to za konieczne. Punkt D: Prawidła dotyczące znaków powinny być przestrzegane podczas dnia. Punkt E: Światła i znaki wymienione w niniejszych Prawidłach powinny być zgodne z postanowieniami Załącznika pierwszego do niniejszych Przepisów.
Prawidło dwudzieste pierwsze definicje. Punkt A: Określenie „światło masztowe” oznacza białe światło umieszczone ponad osią symetrii statku, oświetlające nieprzerwany łuk widnokręgu równy dwustu dwudziestu pięciu stopniom i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do dwudziestu dwóch i pół stopnia poza trawers każdej burty statku. Tu znajdują się dwie grafiki. Grafika pierwsza przedstawia statek na szarym tle. Statek narysowany jest czarnymi liniami. Jedyny kolor na grafice stanowią zaznaczone na biało trzy światła masztowe. Umiejscowione są one na maszcie jedno pod drugim. Grafika druga przedstawia schematycznie statek od góry. Pokazane są na nim zakresy widzialności różnych świateł w stopniach. Stopień zero zaznaczony jest przed dziobem statku. Od tego stopnia po prawej stronie odchodzi światło zielone, a po lewej czerwone. Oba te światła mają zakres do stu dwunastu i pół stopnia widnokręgu. Sięga on nieco za połowę statku. Na rufie statku, pomiędzy światłem zielonym i światłem czerwonym, znajduje się światło białe. Jego zakres to sto trzydzieści pięć stopni. Za grafikami tekst jest kontynuowany. Punkt B: Określenie „światła burtowe” oznacza zielone światło z prawej burty i czerwone światło z lewej burty, każde oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu równy stu dwunastu i pół stopnia i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do dwudziestu dwóch i pół stopnia poza trawers odpowiedniej burty. Na statkach o długości mniejszej niż dwadzieścia metrów światła burtowe mogą być połączone w jednej latarni niesionej w osi symetrii statku. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek na szarym tle. Statek narysowany jest czarnymi liniami. Jedyny kolor na grafice stanowią dwa światła rozmieszczone po bokach statku, czyli na jego burtach. Światło na prawej burcie jest zielone, a na lewej czerwone. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt C: Określenie „światło rufowe” oznacza białe światło umieszczone możliwie jak najbliżej rufy, oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu równy stu trzydziestu pięciu stopniom i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w tył do sześćdziesięciu siedmiu i pół stopnia z każdej burty statku. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek na szarym tle. Statek narysowany jest czarnymi liniami. Jedyny kolor na grafice stanowi światło umiejscowione na rufie statku, które jest skierowane w tył. Światło to jest białe. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt D: Określenie „światło holowania” oznacza żółte światło o tej samej charakterystyce co światło rufowe określone w ustępie c) niniejszego Prawidła. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek na szarym tle. Statek narysowany jest czarnymi liniami. Jedyny kolor na grafice stanowi światło umiejscowione na rufie statku, które jest skierowane w tył. Światło to jest żółte. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt E: Określenie „światło widoczne dookoła widnokręgu” oznacza światło oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu równy trzystu sześćdziesięciu stopniom. Punkt F: Określenie „światło błyskowe” oznacza światło o błyskach regularnie powtarzanych z częstotliwością stu dwudziestu lub więcej błysków na minutę.
Prawidło dwudzieste drugie widzialność świateł. Światła przewidziane niniejszymi Prawidłami powinny mieć natężenie określone w ustępie ósmym załącznika pierwszego do niniejszych przepisów tak, aby były widzialne co najmniej z następującej odległości: punkt A: na statkach o długości pięćdziesięciu metrów lub większej: światło masztowe – sześć mil morskich, światło burtowe – trzy mile morskie, światło rufowe – trzy mile morskie, światło holowania – trzy mile morskie, światło białe, czerwone, zielone lub żółte widoczne dookoła widnokręgu – trzy mile morskie; punkt B na statkach o długości dwanaście metrów lub większej, lecz mniejszej niż pięćdziesiąt metrów: światło masztowe – pięć mil morskich, a jeśli L jest mniejsze niż dwadzieścia metrów – trzy mile morskie, światło burtowe – dwie mile morskie, światło rufowe – dwie mile morskie, światło holowania – dwie mile morskie, światło białe, czerwone, zielone lub żółte widoczne dookoła widnokręgu – dwie mile morskie. Punkt C: na statkach o długości mniejszej niż dwanaście metrów: światło masztowe – dwie mile morskie, światło burtowe – jedna mila morska, światło rufowe – dwie mile morskie, światło holowania – dwie mile morskie, światło białe, czerwone, zielone lub żółte widoczne dookoła widnokręgu – dwie mile morskie. Punkt D na holowanych, trudno zauważalnych, częściowo zalewanych statkach lub obiektach: światło białe widoczne dookoła widnokręgu – trzy mile morskie.
Prawidło dwudzieste trzecie statek o napędzie mechanicznym. Punkt A: Statek o napędzie mechanicznym w drodze powinien pokazywać: punkt pierwszy: światło masztowe z przodu, punkt drugi: drugie światło masztowe z tyłu przedniego i wyżej od niego z tym, że statek o długości mniejszej niż pięćdziesiąt metrów nie jest obowiązany do pokazywania tego światła, lecz może je pokazywać, punkt trzeci: światła burtowe, punkt czwarty: światło rufowe, Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek na szarym tle. Statek narysowany jest czarnymi liniami. Jedyny kolor na grafice stanowią światła. Na maszcie widać trzy białe światła masztowe umiejscowione jeden pod drugim. Na lewej burcie widać światło czerwone. Na prawej burcie znajduje się światło zielone. Na rufie umiejscowione jest białe światło rufowe, skierowane w tył. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Poduszkowiec poruszający się w stanie bezwypornościowym powinien, prócz świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła, pokazywać żółte światło błyskowe widoczne dookoła widnokręgu. Punkt C: Ekranoplan tylko wtedy, kiedy startuje, ląduje i leci w pobliżu powierzchni wody powinien, prócz świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła, pokazywać czerwone światło błyskowe o dużym natężeniu widoczne dookoła widnokręgu. Punkt D jeden: Statek o napędzie mechanicznym o długości mniejszej niż dwanaście metrów może zamiast świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła, pokazywać białe światło widoczne dookoła widnokręgu i światła burtowe. Punkt drugi: Statek o napędzie mechanicznym o długości mniejszej niż siedem metrów, którego maksymalna szybkość nie przekracza siedmiu węzłów, może zamiast świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła pokazywać białe światło, widoczne dookoła widnokręgu, oraz powinien, jeżeli jest to możliwe, pokazywać także światła burtowe. Punkt trzeci: Światło masztowe lub światło białe widoczne dookoła widnokręgu na statku o napędzie mechanicznym o długości mniejszej niż dwanaście metrów, jeżeli nie może być umieszczone w płaszczyźnie symetrii statku, to może być przesunięte od tej płaszczyzny, pod warunkiem że światła burtowe są umieszczone w jednej latarni, która powinna być noszona w płaszczyźnie symetrii statku lub umieszczona tak blisko niej, jak jest to możliwe w tej samej płaszczyźnie dziób-rufa, co latarnia masztowa lub białe światło widoczne dookoła widnokręgu.
Prawidło dwudzieste czwarte holowanie i pchanie. Punkt A: Statek o napędzie mechanicznym podczas holowania powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa światła masztowe umieszczone w linii pionowej zamiast światła przewidzianego w Prawidle dwudziestym trzecim punkcie A jeden lub A dwa; Jeżeli długość zespołu holowniczego, mierzona od rufy statku holującego do tylnego krańca zespołu, przekracza dwieście metrów, statek powinien pokazywać trzy takie światła umieszczone w linii pionowej, punkt drugi światła burtowe, punkt trzeci światła rufowe, punkt czwarty światło holowania umieszczone w linii pionowej nad światłem rufowym, punkt piąty znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, jeżeli długość zespołu holowniczego przekracza dwieście metrów. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia dwa statki znajdujące się jeden za drugim. Statek płynący z przodu holuje statek z tyłu. Oba statki narysowane są za pomocą czarnych linii na szarym tle. Na obu statkach uwidocznione są światła, które mają włączone. Statek holujący ma włączone dwa białe światła masztowe. Zielone światło na prawej burcie, czerwone na lewej. Z tyłu statku widoczne jest białe światło rufowe i żółte światło holowania. Statek holowania ma włączone białe światło masztowe, prawe zielone światło burtowe, lewe czerwone światło burtowe oraz białe światło rufowe. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Gdy statek pchający i statek pchany w przód są sztywno połączone w jednostkę zespoloną, powinny być uważane za statek o napędzie mechanicznym i pokazywać światła przewidziane w Prawidle dwudziestym trzecim. Punkt C: Statek o napędzie mechanicznym podczas pchania w przód lub holowania przy burcie, lecz nietworzący jednostki zespolonej, powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa światła masztowe z przodu umieszczone w linii pionowej zamiast światła przewidzianego w prawidle dwudziestym trzecim A jeden lub A dwa, punkt drugi: światła burtowe, punkt trzeci: światła rufowe. Punkt D: Statek o napędzie mechanicznym, do którego mają zastosowanie ustępy a) lub c) niniejszego prawidła, powinien również przestrzegać prawidła dwudziestego trzeciego A dwa. Punkt E: Statek lub obiekt holowany powinien pokazywać: punkt pierwszy: światła burtowe, punkt drugi: światło rufowe, punkt trzeci: znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, gdy długość zespołu holowniczego przekracza dwieście metrów. Punkt F: Z wyjątkiem kilku statków holowanych przy burcie lub pchanych w grupie, które powinny być oświetlone jako jeden statek: punkt pierwszy: statek pchany, niebędący częścią jednostki zespolonej, powinien pokazywać w swej przedniej części światła burtowe, punkt drugi: statek holowany przy burcie powinien pokazywać światło rufowe, a w swej przedniej części światła burtowe. Punkt G: Holowany, trudno zauważalny, częściowo zalewany statek lub obiekt, lub zestaw takich statków lub obiektów, gdy są holowane, powinny pokazywać: punkt pierwszy: jeżeli szerokość jest mniejsza niż dwadzieścia pięć metrów – jedno białe światło widoczne dookoła widnokręgu umieszczone na lub w pobliżu przedniego krańca, a jedno na lub w pobliżu jego tylnego krańca, z wyjątkiem elastycznych pojemników (drakonów), które nie potrzebują pokazywać światła na lub w pobliżu przedniego krańca, punkt drugi: jeżeli szerokość wynosi dwadzieścia pięć metrów lub więcej – dwa dodatkowe światła białe widoczne dookoła widnokręgu w miejscu lub w pobliżu największej swej szerokości, punkt trzeci: jeżeli długość przekracza sto metrów – dodatkowe białe światła widoczne dookoła widnokręgu umieszczone między światłami wymaganymi w punktach jeden oraz dwa w taki sposób, aby odległość między światłami nie przekraczała sto metrów, punkt czwarty: znak w kształcie rombu na lub w pobliżu najbardziej do tyłu wysuniętej części ostatniego statku lub obiektu holowanego, a jeżeli długość zespołu holowniczego przekracza dwieście pięćdziesiąt metrów dodatkowy znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, umieszczony w miejscu wysuniętym tak daleko ku przodowi, na ile jest to możliwe. Punkt H: Gdy z jakiejkolwiek wystarczającej przyczyny holowany statek lub obiekt nie jest w stanie pokazywać świateł lub znaków przewidzianych w ustępie e) lub g) niniejszego Prawidła, należy przedsięwziąć wszelkie możliwe środki w celu oświetlenia holowanego statku lub obiektu lub co najmniej w celu wskazania obecności takiego statku lub obiektu. Punkt I: Gdy z jakiejkolwiek wystarczającej przyczyny statek niezajmujący się zazwyczaj pracami holowniczymi nie jest w stanie pokazywać świateł przewidzianych w ustępach a) lub c) niniejszego Prawidła, to statek taki nie jest zobowiązany pokazywać tych świateł, gdy zajęty jest holowaniem innego statku, znajdującego się w niebezpieczeństwie lub potrzebującego pomocy. Należy przedsięwziąć wszelkie możliwe środki w celu pokazania rodzaju powiązania między statkiem holującym a holowanym, zwłaszcza przez oświetlenie liny holowniczej, do czego upoważnia Prawidło trzydzieste szóste.
Prawidło dwudzieste piąte statki żaglowe w drodze i statki wiosłowe. Punkt A: Statek żaglowy w drodze powinien pokazywać: punkt pierwszy: światło burtowe, punkt drugi: światło rufowe. Punkt B: Na statku żaglowym o długości mniejszej niż dwadzieścia metrów światła przewidziane w ustępie a) niniejszego Prawidła mogą być połączone w jednej latarni noszonej na szczycie lub w pobliżu szczytu masztu, w miejscu, skąd będzie ona najlepiej widoczna. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek żaglowy. Jest on narysowany czarnymi liniami na szarym tle. Jedynym kolorem na grafice są światła. Na szczycie żagla znajduje się białe światło. Na lewej burcie widać czerwone światło, a na prawej zielone. Na rufie znajduje się białe światło skierowane w tył. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt C: Statek żaglowy w drodze może, oprócz świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła, pokazywać na szczycie masztu lub w pobliżu szczytu masztu, w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne, dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, górne czerwone, a dolne zielone, z tym, że światła te nie powinny być pokazywane łącznie z latarnią kombinowaną, dozwoloną ustępem b) niniejszego Prawidła. Punkt D jeden: Statek żaglowy o długości mniejszej niż siedem metrów powinien, jeżeli jest to możliwe, pokazywać światła przewidziane w ustępie a) lub b) niniejszego Prawidła, lecz jeśli ich nie pokazuje, to powinien mieć przygotowaną do szybkiego użycia latarkę elektryczną lub zapaloną latarnię świecącą białym światłem, które powinno być pokazywane wystarczająco wcześnie, aby zapobiec zderzeniu. Punkt drugi: Statek wiosłowy może pokazywać światła przewidziane w niniejszym prawidle dla statków żaglowych, lecz jeśli ich nie pokazuje, to powinien mieć przygotowaną do szybkiego użycia latarkę elektryczną lub zapaloną latarnię świecącą białym światłem, które powinno być pokazywane wystarczająco wcześnie, aby zapobiec zderzeniu. Punkt E: Jeżeli statek idący pod żaglami jest również napędzany przez maszynę, powinien pokazywać z przodu, w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, znak w kształcie stożka skierowanego wierzchołkiem w dół.
Prawidło dwudzieste szóste statek poławiający. Punkt A: Statek zajęty połowem, w drodze lub stojący na kotwicy powinien pokazywać tylko światła i znaki przewidziane w niniejszym Prawidle. Punkt B: Statek zajęty trałowaniem, przez które rozumie się ciągnienie sieci trałowej w wodzie lub innego sprzętu używanego jako narzędzie połowu, powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, górne zielone, a dolne białe, albo znak składający się z dwóch stożków skierowanych wierzchołkami do siebie i umieszczonych w linii pionowej jeden nad drugim; statek o długości mniejszej niż dwudziestu metrów może zamiast tego znaku pokazywać kosz; punkt drugi: światło masztowe, umieszczone za światłem zielonym widocznym dookoła widnokręgu i wyżej od niego; statek o długości mniejszej niż pięćdziesięciu metrów nie jest obowiązany pokazywać takiego światła, lecz może to uczynić; punkt trzeci: gdy posuwa się po wodzie – światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych w niniejszym ustępie. Tu znajdują się dwie grafiki. Pierwsza grafika przedstawia statek poławiający. Jest on narysowany za pomocą czarnych linii na szarym tle. Jedynym kolorowym elementem na grafice są światła statku. Na szczycie masztu znajduje się zielone światło, poniżej widać białe światło. Na lewej burcie widać światło czerwone, a na lewej zielone. Na rufie znajduje się skierowane w tył światło białe. Druga grafika przedstawia statek poławiający, który pokazuje znak składający się z dwóch stożków skierowanych wierzchołkami do siebie i umieszczonych w linii pionowej jeden nad drugim. Za grafikami tekst jest kontynuowany. Punkt C: Statek zajęty połowem, inny niż trałujący powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, górne czerwone, a dolne białe, albo znak składający się z dwóch stożków skierowanych wierzchołkami do siebie i umieszczonych w linii pionowej jeden nad drugim; statek o długości mniejszej niż dwadzieścia metrów może zamiast tego znaku pokazywać kosz, punkt drugi: jeżeli statek ma wystawione narzędzie połowu rozciągające się na odległość w poziomie większą niż sto pięćdziesiąt metrów od statku – światło białe widoczne dookoła widnokręgu albo stożek skierowany wierzchołkiem w górę, umieszczony w kierunku narzędzia połowu, punkt trzeci: gdy posuwa się po wodzie – światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych niniejszym ustępem. Punkt D: Statek zajęty połowem w bliskim sąsiedztwie innych statków również zajętych połowem może pokazywać dodatkowe sygnały, określone w załączniku drugim do tych Przepisów. Punkt E: Statek niezajęty połowem nie powinien pokazywać świateł i znaków przewidzianych niniejszym Prawidłem, lecz tylko światła i znaki przewidziane dla statku o jego długości.
Prawidło dwudzieste siódme statek nieodpowiadający za swoje ruchy i statek o ograniczonej zdolności manewrowej. Punkt A: Statek nieodpowiadający za swoje ruchy powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne, punkt drugi: dwie kule lub podobne znaki, umieszczone w linii pionowej, w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne, punkt trzeci: gdy posuwa się po wodzie – światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych w niniejszym ustępie. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia dwa długie statki kontenerowce. Są one narysowane za pomocą czarnych linii na szarym tle. Na statku po lewej, na jego najwyższym maszcie znajdują się dwa czerwone światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni. Na drugim statku na maszcie widoczne są dwie kule. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Statek o ograniczonej zdolności manewrowej, z wyjątkiem zajętego oczyszczaniem z min, powinien pokazywać: punkt pierwszy: trzy światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne; światła górne i dolne powinny być czerwone, a środkowe białe, punkt drugi: trzy znaki umieszczone w linii pionowej w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne: górny i dolny znak powinien mieć kształt kuli, a środkowy rombu, punkt trzeci: gdy posuwa się po wodzie – światło lub światła masztowe, światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych podpunkcie pierwszym, punkt czwarty: gdy stoi na kotwicy – światła lub znaki przewidziane w Prawidle trzydziestym, oprócz świateł lub znaków przewidzianych w podpunktach pierwszym i drugim. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia długi statek kontenerowiec. Jest on narysowany za pomocą czarnych linii na szarym tle. Na jego najwyższym maszcie znajdują się trzy światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni. Światła umiejscowione są jedno pod drugim. Najwyższe i najniższe światła są czerwone, środkowe jest białe. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt C: Statek o napędzie mechanicznym zajęty taką czynnością holowniczą, która poważnie ogranicza statek holujący oraz obiekt holowany w ich zdolności do odchylania się od ich kursu, powinien, oprócz świateł lub znaków przewidzianych w Prawidle dwudziestym czwartym a), pokazywać dodatkowo światła lub znaki przewidziane w punktach B jeden oraz dwa niniejszego Prawidła. Punkt D: Statek zajęty pracami pogłębiarskimi lub podwodnymi, ograniczony w swej zdolności manewrowej, powinien pokazywać światła i znaki przewidziane w ustępie b) jeden, dwa oraz trzy niniejszego Prawidła, a jeżeli istnieje przeszkoda, pokazywać ponadto: punkt pierwszy: dwa czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu albo dwie kule umieszczone w linii pionowej – aby wskazać stronę, po której znajduje się przeszkoda, punkt drugi: dwa zielone światła widoczne dookoła widnokręgu albo dwa romby umieszczone w linii pionowej – aby wskazać stronę, po której może przejść inny statek; Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek, który pokazuje na maszcie kulę, romb i kulę. Na prawym wysięgniku widać dwa romby, a na lewym dwie kule. Punkt trzeci: gdy stoi na kotwicy – światła i znaki przewidziane w niniejszym ustępie, zamiast świateł lub znaków przewidzianych w Prawidle trzydziestym. Punkt E: Ilekroć wielkość statku zajętego pracami nurkowymi uniemożliwia pokazywanie wszystkich świateł i znaków przewidzianych w ustępie d) niniejszego Prawidła, to powinien on pokazywać: punkt pierwszy: trzy światła widoczne dookoła widnokręgu, w miejscu, skąd będą one widoczne najlepiej. Światła najwyższe i najniższe powinny być czerwone, a środkowe białe, punkt drugi: sztywną replikę flagi sygnałowej „A” Międzynarodowego Kodu Sygnałowego na wysokości nie mniejszej niż jeden metr. Należy przedsięwziąć środki dla zapewnienia widoczności tego sygnału dookoła widnokręgu. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek, który na najwyższym macie ma zawieszoną flagę. Flaga posiada na końcu trójkątne wcięcie. Ma też dwa kolory, jasny, bliżej miejsca zawieszenia na maszcie i ciemny w dalszej części. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt F: Statek zajęty oczyszczaniem z min powinien dodatkowo oprócz świateł przewidzianych w Prawidle dwudziestym trzecim dla statku o napędzie mechanicznym lub znaku przewidzianego w Prawidle trzydziestym dla statku stojącego na kotwicy, pokazywać odpowiednio albo trzy zielone światła widoczne dookoła widnokręgu, albo trzy kule. Jedno z tych świateł lub jeden z tych znaków powinien być pokazywany w pobliżu szczytu przedniego masztu i po jednym na każdym końcu rei przedniego masztu. Te światła lub znaki oznaczają, że niebezpieczne jest dla innego statku zbliżanie się w granicach tysiąca metrów do statku zajętego oczyszczaniem z min. Punkt G: Statki o długości mniejszej niż dwanaście metrów, z wyjątkiem statków zajętych pracami nurkowymi, nie są obowiązane pokazywać świateł i znaków wymaganych niniejszym Prawidłem. Punkt H: Sygnały przewidziane w niniejszym Prawidle nie są sygnałami statków znajdujących się w niebezpieczeństwie i żądających pomocy. Sygnały takie są podane w załączniku czwartym do niniejszych przepisów.
Prawidło dwudzieste ósme statek ograniczony swym zanurzeniem. Statek ograniczony swym zanurzeniem może, prócz świateł przewidzianych w Prawidle dwudziestym trzecim dla statków o napędzie mechanicznym, pokazywać w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne, trzy czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, albo walec. Za tekstem znajdują się dwie grafiki. Grafika pierwsza przedstawia długi statek kontenerowiec. Jest on narysowany za pomocą czarnych linii na szarym tle. Na jego najwyższym maszcie znajdują się cztery światła. Światła umiejscowione są jedno pod drugim. Najwyższe światło jest światłem masztowym. Jest ono białe i skierowane do przodu i na boki. Poniżej znajdują się trzy czerwone światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni. Ponadto w przedniej części statku na podwyższeniu znajduje się kolejne białe światło. Białe jest też światło rufowe, skierowanie w tył. Na lewej burcie statku widać czerwone światło, a na prawej zielone. Druga grafika przedstawia długi statek kontenerowiec. Na jego najwyższym maszcie znajduje się walec.
Prawidło dwudzieste dziewiąte statek pełniący służbę pilotową. Punkt A: Statek pełniący służbę pilotową powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej na szczycie lub w pobliżu szczytu masztu, górne białe, a dolne czerwone; punkt drugi: gdy jest w drodze – dodatkowo światła burtowe i światło rufowe, punkt trzeci: gdy stoi na kotwicy – dodatkowo do świateł przewidzianych w punkcie pierwszym – światło, światła lub znak przewidziany w Prawidle trzydziestym dla statków stojących na kotwicy. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek pełniący służbę pilotową. W jego przedniej części na burcie widać napis „pilot”. Statek jest wyszarzony. Jedynymi kolorami na grafice są światła. Na maszcie widać dwa światła – niżej położone światło czerwone i wyżej położone światło białe. Na lewej burcie światło jest czerwone, a na prawej zielone. Światło rufowe jest białe. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Statek pilotowy, jeżeli nie pełni służby pilotowej, powinien pokazywać światła lub znaki przewidziane dla podobnego statku o jego długości.
Prawidło trzydzieste statki zakotwiczone i statki na mieliźnie. Punk A: Statek stojący na kotwicy powinien pokazywać w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczne: punkt pierwszy: białe światło widoczne dookoła widnokręgu albo kulę – w przedniej części statku, punkt drugi: białe światło widoczne dookoła widnokręgu na rufie lub w jej pobliżu i poniżej światła przewidzianego w podpunkcie pierwszym. Tu znajdują się dwie grafiki. Grafika pierwsza przedstawia długi statek kontenerowiec. Jedynymi kolorami na ilustracji są światła statku. W przedniej jego części, na podwyższeniu znajduje się białe światło. Na rufie statek posiada drugie białe światło. Druga grafika przedstawia statek pokazujący w dobrze widocznym miejscu przy maszcie kulę. Za grafikami tekst jest kontynuowany. Punkt B: Zamiast świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła statek o długości mniejszej niż pięćdziesiąt metrów może pokazywać białe światło widoczne dookoła widnokręgu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczne. Punkt C: Statek stojący na kotwicy może, a statek o długości stu metrów lub większej powinien także używać dostępnych świateł roboczych lub równoznacznych do oświetlenia swych pokładów. Punkt D: Statek na mieliźnie powinien pokazywać światła przewidziane w ustępach a) lub b) niniejszego Prawidła, a ponadto w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne: punkt pierwszy: dwa czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, punkt drugi: trzy kule umieszczone w linii pionowej. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia długi statek kontenerowiec, który w dobrze widocznym miejscu, czyli na maszcie pokazuje trzy kule umieszczone w linii pionowej. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt E: Statek o długości mniejszej niż siedem metrów, stojący na kotwicy lub na mieliźnie, lecz nie w wąskim przejściu lub w jego pobliżu, na torze wodnym lub kotwicowisk albo gdzie normalnie inne statki nawigują, nie jest zobowiązany do pokazywania świateł lub znaków przewidzianych w ustępach a), b) lub d) niniejszego Prawidła. Punkt F: Statek o długości mniejszej niż dwanaście metrów stojący na mieliźnie nie jest obowiązany do pokazywania świateł lub znaków wymaganych ustępami d) jeden oraz d) dwa niniejszego Prawidła.
Prawidło trzydzieste pierwsze wodnosamoloty. Jeżeli wodnosamolot nie jest w stanie pokazywać świateł i znaków o charakterystyce lub rozmieszczeniu przewidzianych w Prawidłach niniejszej części, to powinien on, jeżeli to jest możliwe, pokazywać światła i znaki jak najbardziej podobne, co do takiej charakterystyki i rozmieszczenia.
Prawidło trzydzieste drugie definicje. Wyraz „gwizdek” oznacza każdy przyrząd do sygnalizacji dźwiękowej zdolny do wytwarzania przewidzianych dźwięków i odpowiadający warunkom określonym w załączniku trzecim do niniejszych przepisów. Określenie „dźwięk krótki” oznacza dźwięk trwający około jednej sekundy. Określenie „dźwięk długi” oznacza dźwięk trwający od czterech do sześciu sekund.
Prawidło trzydzieste trzecie wyposażenie w środki do sygnalizacji dźwiękowej. Punkt A: Statek o długości dwunastu metrów lub większej powinien być zaopatrzony w gwizdek i dzwon, a statek o długości stu metrów lub większej, powinien być dodatkowo zaopatrzony w gong, którego ton i dźwięk nie mogą być mylone z tonem i dźwiękiem dzwonu. Gwizdek, dzwon i gong powinny odpowiadać wymaganiom określonym w załączniku trzecim do niniejszych Przepisów. Dzwon lub gong albo oba te przyrządy mogą być zastąpione innymi środkami o odpowiednio takiej samej charakterystyce dźwiękowej, z tym że zawsze będzie możliwe ręczne nadawanie wymaganych sygnałów. Punkt B: Statek o długości mniejszej niż dwanaście metrów nie jest obowiązany do posiadania środków do sygnalizacji dźwiękowej przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła, lecz jeśli ich nie posiada, powinien być zaopatrzony w inne środki do nadawania donośnego sygnału dźwiękowego.
Prawidło trzydzieste czwarte sygnały manewrowe i ostrzegawcze. Punkt A: Gdy statki są wzajemnie widoczne, statek o napędzie mechanicznym w drodze, wykonując manewr dozwolony lub wymagany niniejszymi Prawidłami, powinien wskazać ten manewr za pomocą następujących sygnałów nadanych gwizdkiem: jeden dźwięk krótki – dla oznaczenia „Zmieniam mój kurs w prawo”; Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia czerwono-biały statek w widoku z góry. Wykonuje on manewr skrętu w prawo, co oznaczone jest wygiętą w prawo strzałką widoczną przed dziobem statku. Obok statku znajduje się prostokąt z jedną czarną kropką, która symbolizuje jeden krótki sygnał. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Dwa dźwięki krótkie – dla oznaczenia „Zmieniam mój kurs w lewo”; Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia zielono-biały statek w widoku z góry. Wykonuje on manewr skrętu w lewo, co oznaczone jest wygiętą w lewo strzałką widoczną przed dziobem statku. Obok statku znajduje się prostokąt z dwiema czarnymi kropkami, które symbolizują dwa krótkie sygnały. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Trzy dźwięki krótkie – dla oznaczenia „Daję bieg wstecz”. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia różowo-biały statek w widoku z góry. Wykonuje on manewr cofania, co oznaczone jest strzałką znajdującą się za rufą statku i wskazującą kierunek przeciwny do dziobu. Obok statku znajduje się prostokąt z trzema czarnymi kropkami, które symbolizują trzy krótkie sygnały. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Każdy statek może uzupełnić sygnały nadawane gwizdkiem, przewidziane w ustępie a) niniejszego Prawidła, sygnałami świetlnymi odpowiednio powtarzanymi w czasie wykonywania manewru: punkt pierwszy te sygnały świetlne powinny mieć następujące znaczenie: jeden błysk – dla oznaczenia „Zmieniam mój kurs w prawo”, dwa błyski – dla oznaczenia „Zmieniam mój kurs w lewo”, trzy błyski – dla oznaczenia „Daję bieg wstecz”, punkt drugi: każdy błysk powinien trwać około jednej sekundy, przerwa między błyskami powinna trwać około jednej sekundy, a przerwa między kolejnymi sygnałami – nie mniej niż dziesięć sekund, punkt trzeci światło używane do tego sygnału, jeżeli jest założone, powinno być białym światłem widocznym dookoła widnokręgu, widzianym z odległości co najmniej pięciu mil, i powinno odpowiadać postanowieniom Załącznika pierwszego. Punkt C: Gdy statki są wzajemnie widoczne w wąskim przejściu lub na torze wodnym, wówczas: punkt pierwszy: statek, który zamierza wyprzedzić inny statek, powinien zgodnie z Prawidłem dziewiątym e) jeden wskazać zamiar za pomocą następujących sygnałów gwizdkiem: dwa dźwięki długie z następującym po nich jednym dźwiękiem krótkim dla oznaczenia „Zamierzam was wyprzedzić z waszej prawej burty”, dwa dźwięki długie z następującymi po nich dwoma dźwiękami krótkimi dla oznaczenia „Zamierzam was wyprzedzić z waszej lewej burty”. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia dwa statki w widoku z góry, które przepływają pomiędzy dwoma wysepkami. Statki płyną jeden za drugim. Statek z tyłu komunikuje swój zamiar wyprzedzenia dwoma długimi sygnałami i dwoma krótkimi. Statek przed nim odpowiada sygnałem długim, krótkim, długim i krótkim. Strzałkami zaznaczony jest tor, po którym statki płyną. Statek z tyłu odbije w lewo i wyprzedzi statek płynący przed nim z jego lewej burty. Statek płynący z przodu nadal będzie płynął do przodu. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt drugi: statek, który ma być wyprzedzony, jeżeli działa zgodnie z Prawidłem 9 e) jeden powinien wskazać swoją zgodę za pomocą następującego sygnału gwizdkiem: jeden dźwięk długi, jeden krótki, jeden długi i jeden krótki nadane w tej kolejności. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia dwa statki w widoku z góry, które przepływają pomiędzy dwoma wysepkami. Statki płyną jeden za drugim. Statek z tyłu komunikuje swój zamiar wyprzedzenia dwoma długimi sygnałami i jednym krótkim. Statek przed nim odpowiada sygnałem długim, krótkim, długim i krótkim. Strzałkami zaznaczony jest tor, po którym statki płyną. Statek z tyłu odbije w prawo i wyprzedzi statek płynący przed nim z jego prawej burty. Statek płynący z przodu nadal będzie płynął do przodu. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt D: Gdy statki wzajemnie widoczne zbliżają się do siebie i z jakiejkolwiek przyczyny którykolwiek z nich nie rozumie zamiarów lub działań drugiego statku lub ma wątpliwości, czy drugi statek podejmie wystarczające działania w celu uniknięcia zderzenia, statek mający wątpliwości powinien wskazać je przez nadanie gwizdkiem co najmniej pięciu krótkich i szybko po sobie następujących sygnałów. Taki sygnał może być uzupełniony sygnałem świetlnym o co najmniej pięciu krótkich i szybko po sobie następujących błyskach. Punkt E: Statek zbliżający się do zakrętu lub do obszaru przejścia lub toru wodnego, gdzie inne statki mogą być zasłonięte występującą przeszkodą, powinien nadać jeden długi dźwięk. Każdy zbliżający się statek znajdujący się poza zakrętem lub przeszkodą powinien odpowiedzieć na taki sygnał jednym długim dźwiękiem. Punkt F: Jeżeli gwizdki są zainstalowane na statku w odległości większej niż sto metrów od siebie, wówczas tylko jeden gwizdek powinien być używany do nadawania sygnałów manewrowych lub ostrzegawczych.
Prawidło trzydzieste piąte sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności. W strefie ograniczonej widzialności lub w jej pobliżu podczas dnia lub nocy sygnały przewidziane w niniejszym Prawidle powinny być nadawane, jak następuje: punkt A: Statek o napędzie mechanicznym posuwający się po wodzie powinien nadawać z przerwami nie większymi niż 2 minuty jeden długi dźwięk. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek w widoku z góry. Płynie on w warunkach ograniczonej widzialności. Przed jego dziobem widać burzę piaskową. Obok statku znajduje się biały prostokąt z jedną czarną kreską. Kreska ta oznacza jeden sygnał długi. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Statek o napędzie mechanicznym w drodze, lecz mający silniki zatrzymane i nieposuwający się po wodzie, powinien nadawać z przerwami nie większymi niż dwie minuty dwa długie dźwięki następujące po sobie z przerwą około dwóch sekund między nimi. Punkt C: Statek nieodpowiadający za swoje ruchy, statek o ograniczonej zdolności manewrowej, statek ograniczony swym zanurzeniem, statek żaglowy, statek zajęty połowem i statek zajęty holowaniem lub pchaniem innego statku powinien zamiast sygnałów przewidzianych w ustępach a) lub b) niniejszego Prawidła nadawać z przerwami nie większymi niż dwie minuty trzy następujące po sobie dźwięki: jeden długi i dwa krótkie. Punkt D: Statek zajęty połowem, gdy stoi na kotwicy, i statek o ograniczonej zdolności manewrowej, wykonujący swoją pracę, stojąc na kotwicy, powinien zamiast sygnałów przewidzianych w ustępie g) niniejszego Prawidła nadawać sygnał dźwiękowy przepisany w ustępie c) niniejszego Prawidła. Punkt E: Statek holowany lub gdy więcej statków jest holowanych, to ostatni statek zespołu holowniczego, jeżeli jest obsadzony załogą, powinien nadawać cztery następujące po sobie dźwięki: długi i trzy krótkie z przerwami nie większymi niż dwie minuty. Jeżeli to możliwe, sygnał ten powinien być nadawany bezpośrednio po sygnale nadanym przez statek holujący. Punkt F: Gdy statek pchający i statek pchany w przód są połączone ze sobą sztywno w jednostkę zespoloną, to powinny być traktowane jako statek o napędzie mechanicznym i nadawać sygnały przewidziane w ustępach a) lub b) niniejszego Prawidła. Punkt G: Statek stojący na kotwicy powinien z przerwami nie większymi niż jedna minuta gwałtownie bić w dzwon przez około pięć sekund. Na statku o długości stu metrów lub większej sygnał dzwonem należy nadawać w przedniej części statku, a bezpośrednio po tym należy gwałtownie bić w gong przez około pięć sekund w tylnej części statku. Statek stojący na kotwicy może dodatkowo nadawać trzy następujące po sobie dźwięki, a mianowicie jeden krótki, jeden długi i jeden krótki, aby ostrzec zbliżający się statek o swojej pozycji i możliwości zderzenia. Punkt H: Statek na mieliźnie powinien nadawać sygnały dzwonem i w razie potrzeby sygnał gongiem, przewidziany w ustępie f) niniejszego Prawidła, a ponadto powinien nadawać trzy oddzielne i wyraźne uderzenia w dzwon bezpośrednio przed i po każdym gwałtownym biciu w dzwon. Statek na mieliźnie może ponadto nadawać odpowiedni sygnał gwizdkiem. Punkt I: Statek o długości mniejszej niż dwanaście metrów nie jest obowiązany do nadawania wymienionych sygnałów, lecz jeśli ich nie nadaje, to powinien nadawać inny dostatecznie donośny sygnał dźwiękowy z przerwami nie większymi niż dwie minuty. Punkt J: Statek pilotowy pełniący służbę pilotową może, oprócz sygnałów przewidzianych w ustępach a), b) lub g) niniejszego Prawidła, nadawać sygnał rozpoznawczy składający się z czterech krótkich dźwięków.
Prawiło trzydzieste szóste sygnał zwrócenia uwagi. Jeżeli jest to konieczne w celu zwrócenia uwagi innego statku, każdy statek może nadawać sygnały świetlne lub dźwiękowe, których nie można pomylić z jakimkolwiek sygnałem przewidzianym gdziekolwiek w niniejszych Prawidłach, lub może skierować światło reflektora-poszukiwacza w kierunku niebezpieczeństwa w taki sposób, aby nie przeszkadzać innemu statkowi. Jakiekolwiek światło dla zwrócenia uwagi innego statku powinno być takie, aby nie mogło być pomylone z jakimkolwiek światłem stanowiącym pomoc nawigacyjną. Przy stosowaniu niniejszego Prawidła nie powinno stosować się świateł przerywanych lub obrotowych o wysokim natężeniu, takich jak światła stroboskopowe.
Prawidło trzydzieste siódme sygnały wzywania pomocy. Jeżeli statek znajduje się w niebezpieczeństwie i żąda pomocy, powinien nadawać sygnały określone w załączniku czwartym do niniejszych Przepisów.
Infografika przedstawia przepisy COLREG, czyli Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu, zwane też Międzynarodowym Prawem Drogi Morskiej (MPDM). W górnej części grafiki znajduje się wymieniony wcześniej tytuł na niebieskim tle. Poniżej wypisane są tytuły części i prawideł, na które dzielą się przepisy COLREG. Grafika przedstawia prawidła od dwudziestego do trzydziestego siódmego. Przy każdym z nich znajduje się znacznik, na który można kliknąć, co spowoduje wyświetlenie treści. W treści znajduje się też odtwarzacz audio, który pozwala na odsłuchanie tekstu. Nagranie lektorskie jest tożsamy z tekstem. Część C dotyczy świateł i znaków. Znajdują się w niej prawidła od dwudziestego do trzydziestego pierwszego. Prawidło dwudzieste zakres stosowania. Prawidło dwudzieste pierwsze definicje. Prawidło dwudzieste drugie widzialność świateł. Prawidło dwudzieste trzecie statek o napędzie mechanicznym. Prawidło dwudzieste czwarte holowanie i pchanie. Prawidło dwudzieste piąte statki żaglowe w drodze i statki wiosłowe. Prawidło dwudzieste szóste statek poławiający. Prawidło dwudzieste siódme statek nieodpowiadający za swoje ruchy i statek o ograniczonej zdolności manewrowej. Prawidło dwudzieste ósme statek ograniczony swym zanurzeniem. Prawidło dwudzieste dziewiąte statek pełniący służbę pilotową. Prawidło trzydzieste statki zakotwiczone i statki na mieliźnie. Prawidło trzydzieste pierwsze wodnosamoloty. Część D dotyczy sygnałów dźwiękowych i świetlnych. Znajdują się w niej prawidła od trzydziestego drugiego do trzydziestego siódmego. Prawidło trzydzieste drugie definicje. Prawidło trzydzieste trzecie wyposażenie w środki do sygnalizacji dźwiękowej. Prawidło trzydzieste czwarte sygnały manewrowe i ostrzegawcze. Prawidło trzydzieste piąte sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności. Prawidło trzydzieste szóste sygnał zwrócenia uwagi. Prawidło trzydzieste siódme sygnały wzywania pomocy.
Prawidło dwudzieste zakres stosowania. Punkt A: Prawidła niniejszej części powinny być przestrzegane podczas każdej pogody. Punkt B: Prawidła dotyczące świateł powinny być przestrzegane od zachodu do wschodu słońca i w tym czasie nie wolno pokazywać żadnych innych świateł, z wyjątkiem takich, które nie będą mogły być mylone ze światłami podanymi w niniejszych Prawidłach i nie będą zmniejszały ich widzialności, zmieniały ich odróżniającego charakteru lub przeszkadzały w utrzymaniu właściwej obserwacji. Punkt C: Światła określone niniejszymi Prawidłami, jeżeli statek je nosi, powinny być pokazywane również od wschodu do zachodu słońca podczas ograniczonej widzialności i mogą one być pokazywane we wszelkich innych okolicznościach, w których uważa się to za konieczne. Punkt D: Prawidła dotyczące znaków powinny być przestrzegane podczas dnia. Punkt E: Światła i znaki wymienione w niniejszych Prawidłach powinny być zgodne z postanowieniami Załącznika pierwszego do niniejszych Przepisów.
Prawidło dwudzieste pierwsze definicje. Punkt A: Określenie „światło masztowe” oznacza białe światło umieszczone ponad osią symetrii statku, oświetlające nieprzerwany łuk widnokręgu równy dwustu dwudziestu pięciu stopniom i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do dwudziestu dwóch i pół stopnia poza trawers każdej burty statku. Tu znajdują się dwie grafiki. Grafika pierwsza przedstawia statek na szarym tle. Statek narysowany jest czarnymi liniami. Jedyny kolor na grafice stanowią zaznaczone na biało trzy światła masztowe. Umiejscowione są one na maszcie jedno pod drugim. Grafika druga przedstawia schematycznie statek od góry. Pokazane są na nim zakresy widzialności różnych świateł w stopniach. Stopień zero zaznaczony jest przed dziobem statku. Od tego stopnia po prawej stronie odchodzi światło zielone, a po lewej czerwone. Oba te światła mają zakres do stu dwunastu i pół stopnia widnokręgu. Sięga on nieco za połowę statku. Na rufie statku, pomiędzy światłem zielonym i światłem czerwonym, znajduje się światło białe. Jego zakres to sto trzydzieści pięć stopni. Za grafikami tekst jest kontynuowany. Punkt B: Określenie „światła burtowe” oznacza zielone światło z prawej burty i czerwone światło z lewej burty, każde oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu równy stu dwunastu i pół stopnia i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do dwudziestu dwóch i pół stopnia poza trawers odpowiedniej burty. Na statkach o długości mniejszej niż dwadzieścia metrów światła burtowe mogą być połączone w jednej latarni niesionej w osi symetrii statku. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek na szarym tle. Statek narysowany jest czarnymi liniami. Jedyny kolor na grafice stanowią dwa światła rozmieszczone po bokach statku, czyli na jego burtach. Światło na prawej burcie jest zielone, a na lewej czerwone. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt C: Określenie „światło rufowe” oznacza białe światło umieszczone możliwie jak najbliżej rufy, oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu równy stu trzydziestu pięciu stopniom i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w tył do sześćdziesięciu siedmiu i pół stopnia z każdej burty statku. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek na szarym tle. Statek narysowany jest czarnymi liniami. Jedyny kolor na grafice stanowi światło umiejscowione na rufie statku, które jest skierowane w tył. Światło to jest białe. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt D: Określenie „światło holowania” oznacza żółte światło o tej samej charakterystyce co światło rufowe określone w ustępie c) niniejszego Prawidła. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek na szarym tle. Statek narysowany jest czarnymi liniami. Jedyny kolor na grafice stanowi światło umiejscowione na rufie statku, które jest skierowane w tył. Światło to jest żółte. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt E: Określenie „światło widoczne dookoła widnokręgu” oznacza światło oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu równy trzystu sześćdziesięciu stopniom. Punkt F: Określenie „światło błyskowe” oznacza światło o błyskach regularnie powtarzanych z częstotliwością stu dwudziestu lub więcej błysków na minutę.
Prawidło dwudzieste drugie widzialność świateł. Światła przewidziane niniejszymi Prawidłami powinny mieć natężenie określone w ustępie ósmym załącznika pierwszego do niniejszych przepisów tak, aby były widzialne co najmniej z następującej odległości: punkt A: na statkach o długości pięćdziesięciu metrów lub większej: światło masztowe – sześć mil morskich, światło burtowe – trzy mile morskie, światło rufowe – trzy mile morskie, światło holowania – trzy mile morskie, światło białe, czerwone, zielone lub żółte widoczne dookoła widnokręgu – trzy mile morskie; punkt B na statkach o długości dwanaście metrów lub większej, lecz mniejszej niż pięćdziesiąt metrów: światło masztowe – pięć mil morskich, a jeśli L jest mniejsze niż dwadzieścia metrów – trzy mile morskie, światło burtowe – dwie mile morskie, światło rufowe – dwie mile morskie, światło holowania – dwie mile morskie, światło białe, czerwone, zielone lub żółte widoczne dookoła widnokręgu – dwie mile morskie. Punkt C: na statkach o długości mniejszej niż dwanaście metrów: światło masztowe – dwie mile morskie, światło burtowe – jedna mila morska, światło rufowe – dwie mile morskie, światło holowania – dwie mile morskie, światło białe, czerwone, zielone lub żółte widoczne dookoła widnokręgu – dwie mile morskie. Punkt D na holowanych, trudno zauważalnych, częściowo zalewanych statkach lub obiektach: światło białe widoczne dookoła widnokręgu – trzy mile morskie.
Prawidło dwudzieste trzecie statek o napędzie mechanicznym. Punkt A: Statek o napędzie mechanicznym w drodze powinien pokazywać: punkt pierwszy: światło masztowe z przodu, punkt drugi: drugie światło masztowe z tyłu przedniego i wyżej od niego z tym, że statek o długości mniejszej niż pięćdziesiąt metrów nie jest obowiązany do pokazywania tego światła, lecz może je pokazywać, punkt trzeci: światła burtowe, punkt czwarty: światło rufowe, Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek na szarym tle. Statek narysowany jest czarnymi liniami. Jedyny kolor na grafice stanowią światła. Na maszcie widać trzy białe światła masztowe umiejscowione jeden pod drugim. Na lewej burcie widać światło czerwone. Na prawej burcie znajduje się światło zielone. Na rufie umiejscowione jest białe światło rufowe, skierowane w tył. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Poduszkowiec poruszający się w stanie bezwypornościowym powinien, prócz świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła, pokazywać żółte światło błyskowe widoczne dookoła widnokręgu. Punkt C: Ekranoplan tylko wtedy, kiedy startuje, ląduje i leci w pobliżu powierzchni wody powinien, prócz świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła, pokazywać czerwone światło błyskowe o dużym natężeniu widoczne dookoła widnokręgu. Punkt D jeden: Statek o napędzie mechanicznym o długości mniejszej niż dwanaście metrów może zamiast świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła, pokazywać białe światło widoczne dookoła widnokręgu i światła burtowe. Punkt drugi: Statek o napędzie mechanicznym o długości mniejszej niż siedem metrów, którego maksymalna szybkość nie przekracza siedmiu węzłów, może zamiast świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła pokazywać białe światło, widoczne dookoła widnokręgu, oraz powinien, jeżeli jest to możliwe, pokazywać także światła burtowe. Punkt trzeci: Światło masztowe lub światło białe widoczne dookoła widnokręgu na statku o napędzie mechanicznym o długości mniejszej niż dwanaście metrów, jeżeli nie może być umieszczone w płaszczyźnie symetrii statku, to może być przesunięte od tej płaszczyzny, pod warunkiem że światła burtowe są umieszczone w jednej latarni, która powinna być noszona w płaszczyźnie symetrii statku lub umieszczona tak blisko niej, jak jest to możliwe w tej samej płaszczyźnie dziób-rufa, co latarnia masztowa lub białe światło widoczne dookoła widnokręgu.
Prawidło dwudzieste czwarte holowanie i pchanie. Punkt A: Statek o napędzie mechanicznym podczas holowania powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa światła masztowe umieszczone w linii pionowej zamiast światła przewidzianego w Prawidle dwudziestym trzecim punkcie A jeden lub A dwa; Jeżeli długość zespołu holowniczego, mierzona od rufy statku holującego do tylnego krańca zespołu, przekracza dwieście metrów, statek powinien pokazywać trzy takie światła umieszczone w linii pionowej, punkt drugi światła burtowe, punkt trzeci światła rufowe, punkt czwarty światło holowania umieszczone w linii pionowej nad światłem rufowym, punkt piąty znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, jeżeli długość zespołu holowniczego przekracza dwieście metrów. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia dwa statki znajdujące się jeden za drugim. Statek płynący z przodu holuje statek z tyłu. Oba statki narysowane są za pomocą czarnych linii na szarym tle. Na obu statkach uwidocznione są światła, które mają włączone. Statek holujący ma włączone dwa białe światła masztowe. Zielone światło na prawej burcie, czerwone na lewej. Z tyłu statku widoczne jest białe światło rufowe i żółte światło holowania. Statek holowania ma włączone białe światło masztowe, prawe zielone światło burtowe, lewe czerwone światło burtowe oraz białe światło rufowe. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Gdy statek pchający i statek pchany w przód są sztywno połączone w jednostkę zespoloną, powinny być uważane za statek o napędzie mechanicznym i pokazywać światła przewidziane w Prawidle dwudziestym trzecim. Punkt C: Statek o napędzie mechanicznym podczas pchania w przód lub holowania przy burcie, lecz nietworzący jednostki zespolonej, powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa światła masztowe z przodu umieszczone w linii pionowej zamiast światła przewidzianego w prawidle dwudziestym trzecim A jeden lub A dwa, punkt drugi: światła burtowe, punkt trzeci: światła rufowe. Punkt D: Statek o napędzie mechanicznym, do którego mają zastosowanie ustępy a) lub c) niniejszego prawidła, powinien również przestrzegać prawidła dwudziestego trzeciego A dwa. Punkt E: Statek lub obiekt holowany powinien pokazywać: punkt pierwszy: światła burtowe, punkt drugi: światło rufowe, punkt trzeci: znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, gdy długość zespołu holowniczego przekracza dwieście metrów. Punkt F: Z wyjątkiem kilku statków holowanych przy burcie lub pchanych w grupie, które powinny być oświetlone jako jeden statek: punkt pierwszy: statek pchany, niebędący częścią jednostki zespolonej, powinien pokazywać w swej przedniej części światła burtowe, punkt drugi: statek holowany przy burcie powinien pokazywać światło rufowe, a w swej przedniej części światła burtowe. Punkt G: Holowany, trudno zauważalny, częściowo zalewany statek lub obiekt, lub zestaw takich statków lub obiektów, gdy są holowane, powinny pokazywać: punkt pierwszy: jeżeli szerokość jest mniejsza niż dwadzieścia pięć metrów – jedno białe światło widoczne dookoła widnokręgu umieszczone na lub w pobliżu przedniego krańca, a jedno na lub w pobliżu jego tylnego krańca, z wyjątkiem elastycznych pojemników (drakonów), które nie potrzebują pokazywać światła na lub w pobliżu przedniego krańca, punkt drugi: jeżeli szerokość wynosi dwadzieścia pięć metrów lub więcej – dwa dodatkowe światła białe widoczne dookoła widnokręgu w miejscu lub w pobliżu największej swej szerokości, punkt trzeci: jeżeli długość przekracza sto metrów – dodatkowe białe światła widoczne dookoła widnokręgu umieszczone między światłami wymaganymi w punktach jeden oraz dwa w taki sposób, aby odległość między światłami nie przekraczała sto metrów, punkt czwarty: znak w kształcie rombu na lub w pobliżu najbardziej do tyłu wysuniętej części ostatniego statku lub obiektu holowanego, a jeżeli długość zespołu holowniczego przekracza dwieście pięćdziesiąt metrów dodatkowy znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, umieszczony w miejscu wysuniętym tak daleko ku przodowi, na ile jest to możliwe. Punkt H: Gdy z jakiejkolwiek wystarczającej przyczyny holowany statek lub obiekt nie jest w stanie pokazywać świateł lub znaków przewidzianych w ustępie e) lub g) niniejszego Prawidła, należy przedsięwziąć wszelkie możliwe środki w celu oświetlenia holowanego statku lub obiektu lub co najmniej w celu wskazania obecności takiego statku lub obiektu. Punkt I: Gdy z jakiejkolwiek wystarczającej przyczyny statek niezajmujący się zazwyczaj pracami holowniczymi nie jest w stanie pokazywać świateł przewidzianych w ustępach a) lub c) niniejszego Prawidła, to statek taki nie jest zobowiązany pokazywać tych świateł, gdy zajęty jest holowaniem innego statku, znajdującego się w niebezpieczeństwie lub potrzebującego pomocy. Należy przedsięwziąć wszelkie możliwe środki w celu pokazania rodzaju powiązania między statkiem holującym a holowanym, zwłaszcza przez oświetlenie liny holowniczej, do czego upoważnia Prawidło trzydzieste szóste.
Prawidło dwudzieste piąte statki żaglowe w drodze i statki wiosłowe. Punkt A: Statek żaglowy w drodze powinien pokazywać: punkt pierwszy: światło burtowe, punkt drugi: światło rufowe. Punkt B: Na statku żaglowym o długości mniejszej niż dwadzieścia metrów światła przewidziane w ustępie a) niniejszego Prawidła mogą być połączone w jednej latarni noszonej na szczycie lub w pobliżu szczytu masztu, w miejscu, skąd będzie ona najlepiej widoczna. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek żaglowy. Jest on narysowany czarnymi liniami na szarym tle. Jedynym kolorem na grafice są światła. Na szczycie żagla znajduje się białe światło. Na lewej burcie widać czerwone światło, a na prawej zielone. Na rufie znajduje się białe światło skierowane w tył. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt C: Statek żaglowy w drodze może, oprócz świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła, pokazywać na szczycie masztu lub w pobliżu szczytu masztu, w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne, dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, górne czerwone, a dolne zielone, z tym, że światła te nie powinny być pokazywane łącznie z latarnią kombinowaną, dozwoloną ustępem b) niniejszego Prawidła. Punkt D jeden: Statek żaglowy o długości mniejszej niż siedem metrów powinien, jeżeli jest to możliwe, pokazywać światła przewidziane w ustępie a) lub b) niniejszego Prawidła, lecz jeśli ich nie pokazuje, to powinien mieć przygotowaną do szybkiego użycia latarkę elektryczną lub zapaloną latarnię świecącą białym światłem, które powinno być pokazywane wystarczająco wcześnie, aby zapobiec zderzeniu. Punkt drugi: Statek wiosłowy może pokazywać światła przewidziane w niniejszym prawidle dla statków żaglowych, lecz jeśli ich nie pokazuje, to powinien mieć przygotowaną do szybkiego użycia latarkę elektryczną lub zapaloną latarnię świecącą białym światłem, które powinno być pokazywane wystarczająco wcześnie, aby zapobiec zderzeniu. Punkt E: Jeżeli statek idący pod żaglami jest również napędzany przez maszynę, powinien pokazywać z przodu, w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, znak w kształcie stożka skierowanego wierzchołkiem w dół.
Prawidło dwudzieste szóste statek poławiający. Punkt A: Statek zajęty połowem, w drodze lub stojący na kotwicy powinien pokazywać tylko światła i znaki przewidziane w niniejszym Prawidle. Punkt B: Statek zajęty trałowaniem, przez które rozumie się ciągnienie sieci trałowej w wodzie lub innego sprzętu używanego jako narzędzie połowu, powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, górne zielone, a dolne białe, albo znak składający się z dwóch stożków skierowanych wierzchołkami do siebie i umieszczonych w linii pionowej jeden nad drugim; statek o długości mniejszej niż dwudziestu metrów może zamiast tego znaku pokazywać kosz; punkt drugi: światło masztowe, umieszczone za światłem zielonym widocznym dookoła widnokręgu i wyżej od niego; statek o długości mniejszej niż pięćdziesięciu metrów nie jest obowiązany pokazywać takiego światła, lecz może to uczynić; punkt trzeci: gdy posuwa się po wodzie – światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych w niniejszym ustępie. Tu znajdują się dwie grafiki. Pierwsza grafika przedstawia statek poławiający. Jest on narysowany za pomocą czarnych linii na szarym tle. Jedynym kolorowym elementem na grafice są światła statku. Na szczycie masztu znajduje się zielone światło, poniżej widać białe światło. Na lewej burcie widać światło czerwone, a na lewej zielone. Na rufie znajduje się skierowane w tył światło białe. Druga grafika przedstawia statek poławiający, który pokazuje znak składający się z dwóch stożków skierowanych wierzchołkami do siebie i umieszczonych w linii pionowej jeden nad drugim. Za grafikami tekst jest kontynuowany. Punkt C: Statek zajęty połowem, inny niż trałujący powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, górne czerwone, a dolne białe, albo znak składający się z dwóch stożków skierowanych wierzchołkami do siebie i umieszczonych w linii pionowej jeden nad drugim; statek o długości mniejszej niż dwadzieścia metrów może zamiast tego znaku pokazywać kosz, punkt drugi: jeżeli statek ma wystawione narzędzie połowu rozciągające się na odległość w poziomie większą niż sto pięćdziesiąt metrów od statku – światło białe widoczne dookoła widnokręgu albo stożek skierowany wierzchołkiem w górę, umieszczony w kierunku narzędzia połowu, punkt trzeci: gdy posuwa się po wodzie – światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych niniejszym ustępem. Punkt D: Statek zajęty połowem w bliskim sąsiedztwie innych statków również zajętych połowem może pokazywać dodatkowe sygnały, określone w załączniku drugim do tych Przepisów. Punkt E: Statek niezajęty połowem nie powinien pokazywać świateł i znaków przewidzianych niniejszym Prawidłem, lecz tylko światła i znaki przewidziane dla statku o jego długości.
Prawidło dwudzieste siódme statek nieodpowiadający za swoje ruchy i statek o ograniczonej zdolności manewrowej. Punkt A: Statek nieodpowiadający za swoje ruchy powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne, punkt drugi: dwie kule lub podobne znaki, umieszczone w linii pionowej, w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne, punkt trzeci: gdy posuwa się po wodzie – światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych w niniejszym ustępie. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia dwa długie statki kontenerowce. Są one narysowane za pomocą czarnych linii na szarym tle. Na statku po lewej, na jego najwyższym maszcie znajdują się dwa czerwone światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni. Na drugim statku na maszcie widoczne są dwie kule. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Statek o ograniczonej zdolności manewrowej, z wyjątkiem zajętego oczyszczaniem z min, powinien pokazywać: punkt pierwszy: trzy światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne; światła górne i dolne powinny być czerwone, a środkowe białe, punkt drugi: trzy znaki umieszczone w linii pionowej w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne: górny i dolny znak powinien mieć kształt kuli, a środkowy rombu, punkt trzeci: gdy posuwa się po wodzie – światło lub światła masztowe, światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych podpunkcie pierwszym, punkt czwarty: gdy stoi na kotwicy – światła lub znaki przewidziane w Prawidle trzydziestym, oprócz świateł lub znaków przewidzianych w podpunktach pierwszym i drugim. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia długi statek kontenerowiec. Jest on narysowany za pomocą czarnych linii na szarym tle. Na jego najwyższym maszcie znajdują się trzy światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni. Światła umiejscowione są jedno pod drugim. Najwyższe i najniższe światła są czerwone, środkowe jest białe. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt C: Statek o napędzie mechanicznym zajęty taką czynnością holowniczą, która poważnie ogranicza statek holujący oraz obiekt holowany w ich zdolności do odchylania się od ich kursu, powinien, oprócz świateł lub znaków przewidzianych w Prawidle dwudziestym czwartym a), pokazywać dodatkowo światła lub znaki przewidziane w punktach B jeden oraz dwa niniejszego Prawidła. Punkt D: Statek zajęty pracami pogłębiarskimi lub podwodnymi, ograniczony w swej zdolności manewrowej, powinien pokazywać światła i znaki przewidziane w ustępie b) jeden, dwa oraz trzy niniejszego Prawidła, a jeżeli istnieje przeszkoda, pokazywać ponadto: punkt pierwszy: dwa czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu albo dwie kule umieszczone w linii pionowej – aby wskazać stronę, po której znajduje się przeszkoda, punkt drugi: dwa zielone światła widoczne dookoła widnokręgu albo dwa romby umieszczone w linii pionowej – aby wskazać stronę, po której może przejść inny statek; Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek, który pokazuje na maszcie kulę, romb i kulę. Na prawym wysięgniku widać dwa romby, a na lewym dwie kule. Punkt trzeci: gdy stoi na kotwicy – światła i znaki przewidziane w niniejszym ustępie, zamiast świateł lub znaków przewidzianych w Prawidle trzydziestym. Punkt E: Ilekroć wielkość statku zajętego pracami nurkowymi uniemożliwia pokazywanie wszystkich świateł i znaków przewidzianych w ustępie d) niniejszego Prawidła, to powinien on pokazywać: punkt pierwszy: trzy światła widoczne dookoła widnokręgu, w miejscu, skąd będą one widoczne najlepiej. Światła najwyższe i najniższe powinny być czerwone, a środkowe białe, punkt drugi: sztywną replikę flagi sygnałowej „A” Międzynarodowego Kodu Sygnałowego na wysokości nie mniejszej niż jeden metr. Należy przedsięwziąć środki dla zapewnienia widoczności tego sygnału dookoła widnokręgu. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek, który na najwyższym macie ma zawieszoną flagę. Flaga posiada na końcu trójkątne wcięcie. Ma też dwa kolory, jasny, bliżej miejsca zawieszenia na maszcie i ciemny w dalszej części. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt F: Statek zajęty oczyszczaniem z min powinien dodatkowo oprócz świateł przewidzianych w Prawidle dwudziestym trzecim dla statku o napędzie mechanicznym lub znaku przewidzianego w Prawidle trzydziestym dla statku stojącego na kotwicy, pokazywać odpowiednio albo trzy zielone światła widoczne dookoła widnokręgu, albo trzy kule. Jedno z tych świateł lub jeden z tych znaków powinien być pokazywany w pobliżu szczytu przedniego masztu i po jednym na każdym końcu rei przedniego masztu. Te światła lub znaki oznaczają, że niebezpieczne jest dla innego statku zbliżanie się w granicach tysiąca metrów do statku zajętego oczyszczaniem z min. Punkt G: Statki o długości mniejszej niż dwanaście metrów, z wyjątkiem statków zajętych pracami nurkowymi, nie są obowiązane pokazywać świateł i znaków wymaganych niniejszym Prawidłem. Punkt H: Sygnały przewidziane w niniejszym Prawidle nie są sygnałami statków znajdujących się w niebezpieczeństwie i żądających pomocy. Sygnały takie są podane w załączniku czwartym do niniejszych przepisów.
Prawidło dwudzieste ósme statek ograniczony swym zanurzeniem. Statek ograniczony swym zanurzeniem może, prócz świateł przewidzianych w Prawidle dwudziestym trzecim dla statków o napędzie mechanicznym, pokazywać w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne, trzy czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, albo walec. Za tekstem znajdują się dwie grafiki. Grafika pierwsza przedstawia długi statek kontenerowiec. Jest on narysowany za pomocą czarnych linii na szarym tle. Na jego najwyższym maszcie znajdują się cztery światła. Światła umiejscowione są jedno pod drugim. Najwyższe światło jest światłem masztowym. Jest ono białe i skierowane do przodu i na boki. Poniżej znajdują się trzy czerwone światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni. Ponadto w przedniej części statku na podwyższeniu znajduje się kolejne białe światło. Białe jest też światło rufowe, skierowanie w tył. Na lewej burcie statku widać czerwone światło, a na prawej zielone. Druga grafika przedstawia długi statek kontenerowiec. Na jego najwyższym maszcie znajduje się walec.
Prawidło dwudzieste dziewiąte statek pełniący służbę pilotową. Punkt A: Statek pełniący służbę pilotową powinien pokazywać: punkt pierwszy: dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej na szczycie lub w pobliżu szczytu masztu, górne białe, a dolne czerwone; punkt drugi: gdy jest w drodze – dodatkowo światła burtowe i światło rufowe, punkt trzeci: gdy stoi na kotwicy – dodatkowo do świateł przewidzianych w punkcie pierwszym – światło, światła lub znak przewidziany w Prawidle trzydziestym dla statków stojących na kotwicy. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek pełniący służbę pilotową. W jego przedniej części na burcie widać napis „pilot”. Statek jest wyszarzony. Jedynymi kolorami na grafice są światła. Na maszcie widać dwa światła – niżej położone światło czerwone i wyżej położone światło białe. Na lewej burcie światło jest czerwone, a na prawej zielone. Światło rufowe jest białe. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Statek pilotowy, jeżeli nie pełni służby pilotowej, powinien pokazywać światła lub znaki przewidziane dla podobnego statku o jego długości.
Prawidło trzydzieste statki zakotwiczone i statki na mieliźnie. Punk A: Statek stojący na kotwicy powinien pokazywać w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczne: punkt pierwszy: białe światło widoczne dookoła widnokręgu albo kulę – w przedniej części statku, punkt drugi: białe światło widoczne dookoła widnokręgu na rufie lub w jej pobliżu i poniżej światła przewidzianego w podpunkcie pierwszym. Tu znajdują się dwie grafiki. Grafika pierwsza przedstawia długi statek kontenerowiec. Jedynymi kolorami na ilustracji są światła statku. W przedniej jego części, na podwyższeniu znajduje się białe światło. Na rufie statek posiada drugie białe światło. Druga grafika przedstawia statek pokazujący w dobrze widocznym miejscu przy maszcie kulę. Za grafikami tekst jest kontynuowany. Punkt B: Zamiast świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła statek o długości mniejszej niż pięćdziesiąt metrów może pokazywać białe światło widoczne dookoła widnokręgu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczne. Punkt C: Statek stojący na kotwicy może, a statek o długości stu metrów lub większej powinien także używać dostępnych świateł roboczych lub równoznacznych do oświetlenia swych pokładów. Punkt D: Statek na mieliźnie powinien pokazywać światła przewidziane w ustępach a) lub b) niniejszego Prawidła, a ponadto w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne: punkt pierwszy: dwa czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, punkt drugi: trzy kule umieszczone w linii pionowej. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia długi statek kontenerowiec, który w dobrze widocznym miejscu, czyli na maszcie pokazuje trzy kule umieszczone w linii pionowej. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt E: Statek o długości mniejszej niż siedem metrów, stojący na kotwicy lub na mieliźnie, lecz nie w wąskim przejściu lub w jego pobliżu, na torze wodnym lub kotwicowisk albo gdzie normalnie inne statki nawigują, nie jest zobowiązany do pokazywania świateł lub znaków przewidzianych w ustępach a), b) lub d) niniejszego Prawidła. Punkt F: Statek o długości mniejszej niż dwanaście metrów stojący na mieliźnie nie jest obowiązany do pokazywania świateł lub znaków wymaganych ustępami d) jeden oraz d) dwa niniejszego Prawidła.
Prawidło trzydzieste pierwsze wodnosamoloty. Jeżeli wodnosamolot nie jest w stanie pokazywać świateł i znaków o charakterystyce lub rozmieszczeniu przewidzianych w Prawidłach niniejszej części, to powinien on, jeżeli to jest możliwe, pokazywać światła i znaki jak najbardziej podobne, co do takiej charakterystyki i rozmieszczenia.
Prawidło trzydzieste drugie definicje. Wyraz „gwizdek” oznacza każdy przyrząd do sygnalizacji dźwiękowej zdolny do wytwarzania przewidzianych dźwięków i odpowiadający warunkom określonym w załączniku trzecim do niniejszych przepisów. Określenie „dźwięk krótki” oznacza dźwięk trwający około jednej sekundy. Określenie „dźwięk długi” oznacza dźwięk trwający od czterech do sześciu sekund.
Prawidło trzydzieste trzecie wyposażenie w środki do sygnalizacji dźwiękowej. Punkt A: Statek o długości dwunastu metrów lub większej powinien być zaopatrzony w gwizdek i dzwon, a statek o długości stu metrów lub większej, powinien być dodatkowo zaopatrzony w gong, którego ton i dźwięk nie mogą być mylone z tonem i dźwiękiem dzwonu. Gwizdek, dzwon i gong powinny odpowiadać wymaganiom określonym w załączniku trzecim do niniejszych Przepisów. Dzwon lub gong albo oba te przyrządy mogą być zastąpione innymi środkami o odpowiednio takiej samej charakterystyce dźwiękowej, z tym że zawsze będzie możliwe ręczne nadawanie wymaganych sygnałów. Punkt B: Statek o długości mniejszej niż dwanaście metrów nie jest obowiązany do posiadania środków do sygnalizacji dźwiękowej przewidzianych w ustępie a) niniejszego Prawidła, lecz jeśli ich nie posiada, powinien być zaopatrzony w inne środki do nadawania donośnego sygnału dźwiękowego.
Prawidło trzydzieste czwarte sygnały manewrowe i ostrzegawcze. Punkt A: Gdy statki są wzajemnie widoczne, statek o napędzie mechanicznym w drodze, wykonując manewr dozwolony lub wymagany niniejszymi Prawidłami, powinien wskazać ten manewr za pomocą następujących sygnałów nadanych gwizdkiem: jeden dźwięk krótki – dla oznaczenia „Zmieniam mój kurs w prawo”; Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia czerwono-biały statek w widoku z góry. Wykonuje on manewr skrętu w prawo, co oznaczone jest wygiętą w prawo strzałką widoczną przed dziobem statku. Obok statku znajduje się prostokąt z jedną czarną kropką, która symbolizuje jeden krótki sygnał. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Dwa dźwięki krótkie – dla oznaczenia „Zmieniam mój kurs w lewo”; Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia zielono-biały statek w widoku z góry. Wykonuje on manewr skrętu w lewo, co oznaczone jest wygiętą w lewo strzałką widoczną przed dziobem statku. Obok statku znajduje się prostokąt z dwiema czarnymi kropkami, które symbolizują dwa krótkie sygnały. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Trzy dźwięki krótkie – dla oznaczenia „Daję bieg wstecz”. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia różowo-biały statek w widoku z góry. Wykonuje on manewr cofania, co oznaczone jest strzałką znajdującą się za rufą statku i wskazującą kierunek przeciwny do dziobu. Obok statku znajduje się prostokąt z trzema czarnymi kropkami, które symbolizują trzy krótkie sygnały. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Każdy statek może uzupełnić sygnały nadawane gwizdkiem, przewidziane w ustępie a) niniejszego Prawidła, sygnałami świetlnymi odpowiednio powtarzanymi w czasie wykonywania manewru: punkt pierwszy te sygnały świetlne powinny mieć następujące znaczenie: jeden błysk – dla oznaczenia „Zmieniam mój kurs w prawo”, dwa błyski – dla oznaczenia „Zmieniam mój kurs w lewo”, trzy błyski – dla oznaczenia „Daję bieg wstecz”, punkt drugi: każdy błysk powinien trwać około jednej sekundy, przerwa między błyskami powinna trwać około jednej sekundy, a przerwa między kolejnymi sygnałami – nie mniej niż dziesięć sekund, punkt trzeci światło używane do tego sygnału, jeżeli jest założone, powinno być białym światłem widocznym dookoła widnokręgu, widzianym z odległości co najmniej pięciu mil, i powinno odpowiadać postanowieniom Załącznika pierwszego. Punkt C: Gdy statki są wzajemnie widoczne w wąskim przejściu lub na torze wodnym, wówczas: punkt pierwszy: statek, który zamierza wyprzedzić inny statek, powinien zgodnie z Prawidłem dziewiątym e) jeden wskazać zamiar za pomocą następujących sygnałów gwizdkiem: dwa dźwięki długie z następującym po nich jednym dźwiękiem krótkim dla oznaczenia „Zamierzam was wyprzedzić z waszej prawej burty”, dwa dźwięki długie z następującymi po nich dwoma dźwiękami krótkimi dla oznaczenia „Zamierzam was wyprzedzić z waszej lewej burty”. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia dwa statki w widoku z góry, które przepływają pomiędzy dwoma wysepkami. Statki płyną jeden za drugim. Statek z tyłu komunikuje swój zamiar wyprzedzenia dwoma długimi sygnałami i dwoma krótkimi. Statek przed nim odpowiada sygnałem długim, krótkim, długim i krótkim. Strzałkami zaznaczony jest tor, po którym statki płyną. Statek z tyłu odbije w lewo i wyprzedzi statek płynący przed nim z jego lewej burty. Statek płynący z przodu nadal będzie płynął do przodu. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt drugi: statek, który ma być wyprzedzony, jeżeli działa zgodnie z Prawidłem 9 e) jeden powinien wskazać swoją zgodę za pomocą następującego sygnału gwizdkiem: jeden dźwięk długi, jeden krótki, jeden długi i jeden krótki nadane w tej kolejności. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia dwa statki w widoku z góry, które przepływają pomiędzy dwoma wysepkami. Statki płyną jeden za drugim. Statek z tyłu komunikuje swój zamiar wyprzedzenia dwoma długimi sygnałami i jednym krótkim. Statek przed nim odpowiada sygnałem długim, krótkim, długim i krótkim. Strzałkami zaznaczony jest tor, po którym statki płyną. Statek z tyłu odbije w prawo i wyprzedzi statek płynący przed nim z jego prawej burty. Statek płynący z przodu nadal będzie płynął do przodu. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt D: Gdy statki wzajemnie widoczne zbliżają się do siebie i z jakiejkolwiek przyczyny którykolwiek z nich nie rozumie zamiarów lub działań drugiego statku lub ma wątpliwości, czy drugi statek podejmie wystarczające działania w celu uniknięcia zderzenia, statek mający wątpliwości powinien wskazać je przez nadanie gwizdkiem co najmniej pięciu krótkich i szybko po sobie następujących sygnałów. Taki sygnał może być uzupełniony sygnałem świetlnym o co najmniej pięciu krótkich i szybko po sobie następujących błyskach. Punkt E: Statek zbliżający się do zakrętu lub do obszaru przejścia lub toru wodnego, gdzie inne statki mogą być zasłonięte występującą przeszkodą, powinien nadać jeden długi dźwięk. Każdy zbliżający się statek znajdujący się poza zakrętem lub przeszkodą powinien odpowiedzieć na taki sygnał jednym długim dźwiękiem. Punkt F: Jeżeli gwizdki są zainstalowane na statku w odległości większej niż sto metrów od siebie, wówczas tylko jeden gwizdek powinien być używany do nadawania sygnałów manewrowych lub ostrzegawczych.
Prawidło trzydzieste piąte sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności. W strefie ograniczonej widzialności lub w jej pobliżu podczas dnia lub nocy sygnały przewidziane w niniejszym Prawidle powinny być nadawane, jak następuje: punkt A: Statek o napędzie mechanicznym posuwający się po wodzie powinien nadawać z przerwami nie większymi niż 2 minuty jeden długi dźwięk. Tu znajduje się grafika. Grafika przedstawia statek w widoku z góry. Płynie on w warunkach ograniczonej widzialności. Przed jego dziobem widać burzę piaskową. Obok statku znajduje się biały prostokąt z jedną czarną kreską. Kreska ta oznacza jeden sygnał długi. Za grafiką tekst jest kontynuowany. Punkt B: Statek o napędzie mechanicznym w drodze, lecz mający silniki zatrzymane i nieposuwający się po wodzie, powinien nadawać z przerwami nie większymi niż dwie minuty dwa długie dźwięki następujące po sobie z przerwą około dwóch sekund między nimi. Punkt C: Statek nieodpowiadający za swoje ruchy, statek o ograniczonej zdolności manewrowej, statek ograniczony swym zanurzeniem, statek żaglowy, statek zajęty połowem i statek zajęty holowaniem lub pchaniem innego statku powinien zamiast sygnałów przewidzianych w ustępach a) lub b) niniejszego Prawidła nadawać z przerwami nie większymi niż dwie minuty trzy następujące po sobie dźwięki: jeden długi i dwa krótkie. Punkt D: Statek zajęty połowem, gdy stoi na kotwicy, i statek o ograniczonej zdolności manewrowej, wykonujący swoją pracę, stojąc na kotwicy, powinien zamiast sygnałów przewidzianych w ustępie g) niniejszego Prawidła nadawać sygnał dźwiękowy przepisany w ustępie c) niniejszego Prawidła. Punkt E: Statek holowany lub gdy więcej statków jest holowanych, to ostatni statek zespołu holowniczego, jeżeli jest obsadzony załogą, powinien nadawać cztery następujące po sobie dźwięki: długi i trzy krótkie z przerwami nie większymi niż dwie minuty. Jeżeli to możliwe, sygnał ten powinien być nadawany bezpośrednio po sygnale nadanym przez statek holujący. Punkt F: Gdy statek pchający i statek pchany w przód są połączone ze sobą sztywno w jednostkę zespoloną, to powinny być traktowane jako statek o napędzie mechanicznym i nadawać sygnały przewidziane w ustępach a) lub b) niniejszego Prawidła. Punkt G: Statek stojący na kotwicy powinien z przerwami nie większymi niż jedna minuta gwałtownie bić w dzwon przez około pięć sekund. Na statku o długości stu metrów lub większej sygnał dzwonem należy nadawać w przedniej części statku, a bezpośrednio po tym należy gwałtownie bić w gong przez około pięć sekund w tylnej części statku. Statek stojący na kotwicy może dodatkowo nadawać trzy następujące po sobie dźwięki, a mianowicie jeden krótki, jeden długi i jeden krótki, aby ostrzec zbliżający się statek o swojej pozycji i możliwości zderzenia. Punkt H: Statek na mieliźnie powinien nadawać sygnały dzwonem i w razie potrzeby sygnał gongiem, przewidziany w ustępie f) niniejszego Prawidła, a ponadto powinien nadawać trzy oddzielne i wyraźne uderzenia w dzwon bezpośrednio przed i po każdym gwałtownym biciu w dzwon. Statek na mieliźnie może ponadto nadawać odpowiedni sygnał gwizdkiem. Punkt I: Statek o długości mniejszej niż dwanaście metrów nie jest obowiązany do nadawania wymienionych sygnałów, lecz jeśli ich nie nadaje, to powinien nadawać inny dostatecznie donośny sygnał dźwiękowy z przerwami nie większymi niż dwie minuty. Punkt J: Statek pilotowy pełniący służbę pilotową może, oprócz sygnałów przewidzianych w ustępach a), b) lub g) niniejszego Prawidła, nadawać sygnał rozpoznawczy składający się z czterech krótkich dźwięków.
Prawiło trzydzieste szóste sygnał zwrócenia uwagi. Jeżeli jest to konieczne w celu zwrócenia uwagi innego statku, każdy statek może nadawać sygnały świetlne lub dźwiękowe, których nie można pomylić z jakimkolwiek sygnałem przewidzianym gdziekolwiek w niniejszych Prawidłach, lub może skierować światło reflektora-poszukiwacza w kierunku niebezpieczeństwa w taki sposób, aby nie przeszkadzać innemu statkowi. Jakiekolwiek światło dla zwrócenia uwagi innego statku powinno być takie, aby nie mogło być pomylone z jakimkolwiek światłem stanowiącym pomoc nawigacyjną. Przy stosowaniu niniejszego Prawidła nie powinno stosować się świateł przerywanych lub obrotowych o wysokim natężeniu, takich jak światła stroboskopowe.
Prawidło trzydzieste siódme sygnały wzywania pomocy. Jeżeli statek znajduje się w niebezpieczeństwie i żąda pomocy, powinien nadawać sygnały określone w załączniku czwartym do niniejszych Przepisów.
Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej – Prawidła 20‑37
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.