E-materiały do kształcenia zawodowego

Hamulce kolejowe

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z hamulcami kolejowymi.

Ten e‑materiał zawiera:

Film instruktażowy - tutorial Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowychDBbBq5ciqFilm instruktażowy - tutorial Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych, który przedstawi Ci różne rodzaje, elementy składowe i zasady działania hamulców (zespolonego oraz elektrodynamicznego). Przyjrzysz się, jak przebiega hamowanie i luzowanie, jakie są rodzaje nastawników, ustawień i oznaczeń hamulca zespolonego, a także przebieg hamowania i luzowania hamulca dodatkowego oraz sam hamulec postojowy.

Sekwencje filmowe Wykonanie prób hamulców kolejowychDKYbsqnTFSekwencje filmowe Wykonanie prób hamulców kolejowych to dwa filmy, które dotyczą:

  • przeprowadzenia uproszczonej próby hamulca,

  • przeprowadzenia szczegółowej próby hamulca zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ws. prowadzenia ruchu pociągów i sygnalizacji.

Dzięki sekwencjom filmowym poznasz czynności zawodowe rewidenta taboru podczas przeprowadzania próby hamulca zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ws. prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji oraz przepisów wewnętrznych licencjonowanego przewoźnika kolejowego.

Podczas wykonania sfilmowanych prób szczegółowej i uproszczonej hamulca pociągu zaobserwujesz obsługę i zastosowanie wykorzystywanego sprzętu (manometru, młotka rewidenckiego, szablonu do sprawdzania parametru „qR”) oraz poznasz zasady wypełniania dokumentacji związanej z tymi próbami (karta próby hamulca).

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDga0Les5VInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDckjzjCMySłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla uczącego sięD13aeJyqAPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDyE488pirNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD14qyI6yWInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.

W skład multimediów wchodzi film instruktażowy oraz sekwencje filmowe. Przybliżają one wiadomości z zakresu budowy, zasady działania i prób różnego rodzaju hamulców kolejowych.

Podczas pracy z e‑materiałem weź pod uwagę kwestie sposobu uczenia się przez Ciebie.

Uczenie się poprzez przeglądanie fragmentów sekwencji filmowych połączone z ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” czy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Co jeszcze warto byłoby pokazać w sekwencji filmowej lub filmie instruktażowym?” to elementy, które z tym e‑materiałem pozwolą Ci efektywnie pracować.

Pamiętaj o słowniku pojęć dla e‑materiału. Ciągłe wracanie do „Słownika pojęć dla e‑materiału” jeśli tylko napotkasz na obco brzmiący termin, daje możliwość utrwalania wiedzy i poznawania języka fachowego. Zamiast zaczynać od ogółu (filmu) możesz rozpocząć od wprowadzenia tylko pojęć w postaci interaktywnej lub aktywizującej, aby potem odszukać te pojęcia w filmie lub sekwencjach filmowych. Pamiętaj o wykorzystaniu różnych instrukcji zawartych w Internecie:

  • „Instrukcja Pw‑5 obsługi i utrzymania w eksploatacji hamulców taboru kolejowego”,

  • https://www.transportszynowy.pl/Kolej/kolhamulcepenumatyczne,

  • https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20051721444/O/D20051444.pdf.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielną weryfikację poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a które kwestie należy jeszcze pogłębić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Zapytaj nauczyciela. Obejrzyj film i obie sekwencje filmowe. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto taki przygotować).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepsze na początek będzie obejrzenie filmu, który poszerzysz sekwencjami o próbach.

  3. Analizując e‑materiały (szczególnie sekwencje „Wykonanie prób hamulców kolejowych”), zastanawiaj się, co by to było, gdyby pewne elementy procedury sprawdzania ich nie występowały lub znalazłyby się na innym etapie. Wymyśl odmienną procedurę. Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny. Niech zaproponowany przez Ciebie proces będzie niewłaściwy — wtedy opisz, dlaczego nie jest odpowiedni.

  4. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim informacji, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  5. Naukę podziel na fragmenty (np. poznaj zagadnienie „rewident” z filmu i sprawdź, jak taka praca opisana jest w Internecie, może znajdziesz film (poszukaj, wykorzystując do tego angielską nazwę zawodu — sprawdź, jak ona się różni od pracy poza Polską).

  6. Po przeczytaniu któregoś zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Wstań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub  odpowiadasz na pytania egzaminacyjne.

Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy

nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie a rozpraszaczami.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1764AaoCi4dW
(Uzupełnij).