Hamulce kolejowe
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika transportu kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych w zawodzie technik transportu kolejowego
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Planowanie i realizacja przewozów kolejowych:
planowanie i organizowanie pasażerskich, a także towarowych przewozów kolejowych,
zarządzanie taborem kolejowym,
przygotowanie do odprawy i przewozu przesyłek, ładunków oraz osób,
zestawianie, rozrządzanie i obsługa pociągów.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Efekty kształcenia
Planowanie i realizacja przewozów pasażerskich i towarowych
Uczeń:
5) wykonuje prace związane z obsługą hamulców wagonowych.
Przygotowanie do uzyskania licencji maszynisty
Uczeń:
4) charakteryzuje budowę pojazdów kolejowych,
5) charakteryzuje elementy układów i urządzeń pneumatycznych stosowanych w pojazdach szynowych,
6) charakteryzuje systemy i rodzaje hamulców w pojazdach szynowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiał multimedialny
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy, są to:
Film instruktażowy - tutorial
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy - tutorialDziałanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
przedstawiający różne rodzaje, elementy składowe i zasady działania hamulców (zespolonego oraz elektrodynamicznego). Prezentuje przebieg hamowania i luzowania, rodzaje nastawników, ustawień i oznaczeń hamulca zespolonego, a także przebieg hamowania i luzowania hamulca dodatkowego oraz sam hamulec postojowy.Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
zawierające dwa filmy:przeprowadzenie uproszczonej próby hamulca,
przeprowadzenie szczegółowej próby hamulca zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ws. prowadzenia ruchu pociągów i sygnalizacji.
W sekwencjach filmowych możemy określić czynności zawodowe rewidenta taboru podczas przeprowadzania próby hamulca zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ws. prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji oraz przepisów wewnętrznych licencjonowanego przewoźnika kolejowego.
Podczas wykonania próby szczegółowej i uproszczonej hamulca pociągu:
obserwujemy obsługę i zastosowanie wykorzystywanego sprzętu (manometru, młotka rewidenckiego, szablonu do sprawdzania parametru „qR”),
zapoznajemy się z dokumentacją (karta próby hamulca).
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z hamulcami kolejowymi. Przedstawia budowę i zasadę działania układów hamulcowych pojazdów kolejowych (wagonów towarowych, wagonów osobowych, pojazdów trakcyjnych oraz pojazdów specjalnych).
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny „Działania różnych rodzajów hamulców kolejowych”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie „hamulce kolejowe”.
Prezentuje fragmenty filmu dotyczącego rodzajów hamulców. Informacje o rodzajach są w filmie rozproszone, stąd nauczyciel powinien wcześniej oznaczyć czasy filmu, w których te informacje są zawarte. Ważne jest, aby nie prezentować całego materiału, ale zarządzać jego zawartością.
Uczniowie uważnie oglądają fragmenty filmu i sami notują, według nich, najważniejsze informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę u siebie w zeszycie na temat rodzajów hamulców.
Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w kręgach twarzą do partnera z pary.
Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu minut, czego dowiedział się, oglądając e‑materiał o hamulcu tarczowym. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości dopytuje lub wskazuje błąd.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając e‑materiał o hamulcu elektrodynamicznym, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.
Nauczyciel przeprowadza kolejną rundę z hasłem „hamulec postojowy”. Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy proces.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie z nich.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
Sekwencje filmowe Wykonanie prób hamulców kolejowych
Nauczyciel dzieli klasę na trzyosobowe zespoły. Udostępnia zespołom sekwencje filmowe, ale ich nie odtwarza dla wszystkich.
Zadaniem zespołów będzie przedstawienie scenki wykonania prób hamulców kolejowych bez użycia słów.
W grupach uczniowie podejmują role maszynisty, rewidenta i osoby, która wypełnia dokumentację. Uczniowie w trakcie przygotowania scenki mogą używać ewentualnie kartek z napisami, jeśli czynność do pokazania jest mocno specjalistyczna. Przy czym dopuszczalne jest użycie tylko takich haseł na scenkę.
Nauczyciel nie przydziela scenki (próba szczegółowa, uproszczona czy pomiary).
Po przygotowaniu scenek wybrane zespoły przedstawiają je, odtwarzając kolejne czynności. Na znak nauczyciela zatrzymują prezentację scenki, a uczniowie w klasie odpowiadają, co to za etap sprawdzania hamulców. Jeśli będzie on pokazany niewłaściwie, wskazują błędy.
Finalnie zespół klasowy odpowiada na pytanie: „Jaka to próba?”.
Nauczyciel prosi kolejne zespoły o prezentacje scenek.
Podsumowując ćwiczenie z e‑materiałem, nauczyciel prosi o wskazanie najważniejszych punktów sprawdzania hamulców.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zbadać samodzielnie uczniowi poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień. Każdy materiał multimedialny posiada dedykowane e‑materiały, po których można wykorzystać te ćwiczenia. Najszerszy zakres ma test w ćwiczeniu ., który obejmuje pytań z przeznaczonym na nie czasem minut. Na podstawie interaktywnych materiałów sprawdzających można przygotować własny test weryfikujący wiedzę.
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Nauczyciel ogląda z młodzieżą film, przerywa w odpowiednich momentach i dyskutuje z młodzieżą o próbach hamulcowych.
Prosi o przykłady i parametry różnych rodzajów urządzeń wykorzystywanych do prób i pomiarów np. waga młotka rewidenta
Podczas oglądania ważniejszych scen nauczyciel zatrzymuje film i pyta o szczegóły lub prosi o wykonanie ćwiczenia.
Każdy fragment omawiany w filmie może kończyć się rozwiązaniem krótkiego zadania z powyższego testu (ćwiczenie . lub innych zadań pochodzących z Interaktywnych materiałów sprawdzających, które nauczyciel uzna za właściwe).
Finalnie nauczyciel może zlecić uczniom ułożenie większej ilości zadań lub przygotowanie pytań do tego filmu.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny „Działania różnych rodzajów hamulców kolejowych”
Nauczyciel wprowadza zagadnienia „hamowanie” i „luzowanie hamulców zespolonych i dodatkowego” oraz elementy sterowania: „nastawnik jazdy zintegrowany z hamulcem”, „zadajnik hamulca dodatkowego” oraz „nastawnik hamulca zespolonego”.
Prezentuje fragmenty filmów dotyczące tych terminów.
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie jeszcze raz fragmentów filmu samodzielnie.
Uczniowie uważnie oglądają fragmenty filmu i w pojedynkę notują informacje dotyczące tych kwestii.
Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie przykładowej sekwencji ustawień elementów sterowania wraz z dołączoną do niej historią, która uzasadni użycie danych ustawień. Historia wymusi na operatorze elementu sterowania manewrowanie z wykorzystaniem wszystkich możliwych ustawień.
Historia może zaczynać się żartobliwie od: „Stoi na stacji lokomotywa (opis sekwencji: hamulec w pozycji...), a maszynista postury mera (burmistrz miasta) już ciut powoli do drogi się zbiera (opis sekwencji: hamulec w pozycji...)”. Dalsza część może już być opowiedziana/napisana prozą (utrudnieniem będzie prośba o zastosowanie rymu).
Nauczyciel prosi o prezentację wybranych historii i sekwencji, która jest dedykowana do tego opowiadania.
Nauczyciel w razie potrzeby, jeśli opisy są niewłaściwe, udziela komentarza do błędnych opisów.
Finalnie nagradza samodzielną pracę uczniów odpowiednimi ocenami lub pozytywnymi komentarzami.
Sekwencje filmowe „Wykonanie prób hamulców kolejowych
Nauczyciel odtwarza sekwencje filmowe i prosi uczniów o wypisanie hasłowo elementów i działań związanych z próbami hamulcowymi (np.: młotek rewidenta, Rh1, Ow, R + Mg).
Uczniowie po zakończonej prezentacji prezentują zapisane pojęcia.
Nauczyciel prosi w trakcie tej prezentacji, aby dopisywać pojęcia, których inni uczniowie nie wypisywali. Tworzy się w ten sposób lista pojęć z sekwencji filmowej.
Teraz nauczyciel poleca uczniom samodzielne przeanalizowanie sekwencji filmowych i opisanie pojęć, które wcześniej wypisali. Tworzy się w ich notatkach słowniczek pojęć.
Nauczyciel prosi o porównanie ze słowniczkiem pojęć dla e‑materiału.
Na forum klasy zostaje zaprezentowanych kilka słowniczków wraz z objaśnieniami.
Resztę uczniów prosi o bieżącą aktualizację swojej notatki (słowniczka dedykowanego do sekwencji filmowej).
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc w trakcie zajęć na zasadzie konsultacji indywidualnych, jeśli mieliby wątpliwości. Jednak rola nauczyciela polega na wyczekiwaniu, a nie nadzorowaniu. Prawidłowe rozwiązania mogą być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. W takim przypadku nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W razie udzielenia niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerzając je o zagadnienia, które później stanowią pole do dyskusji, po uprzednim przygotowaniu, dla uczniów. Takie przygotowanie może na przykład stanowić działanie związane z prostą pracą z materiałem dodatkowym:
„Instrukcja Pw‑5 obsługi i utrzymania w eksploatacji hamulców taboru kolejowego”,
https://www.transportszynowy.pl/Kolej/kolhamulcepenumatyczne,
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20051721444/O/D20051444.pdf.
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli raz jeszcze sekwencję filmową poświęconą próbom hamulcowym.
Informuje, że dostępne są materiały dodatkowe, które należy przejrzeć i zaznaczyć w nich pojęcia, a także zagadnienia bezpośrednio związane z próbami szczegółową i uproszczoną hamulców kolejowych.
Uczniowie w domu drukują fragmenty materiałów i zaznaczają co ważniejsze elementy w tekście.
Podczas lekcji
Nauczyciel wprowadza pojęcie procedury próby hamulcowej.
Opowiadając o niej lub odtwarzając film, zatrzymuje go w odpowiednich momentach i prosi uczniów o wskazanie fragmentu np.: instrukcji Pw‑5, który dotyczy omawianego zagadnienia.
Nauczyciel po wysłuchaniu propozycji wskazuje odpowiedni fragment (tylko ten dotyczący zagadnienia — nie szerszy).
Tak omawiane są: próba szczegółowa, próba uproszczona, użycie przyrządów i wypełnianie dokumentacji.
Uczniowie wykonują notatki, kodując w nich (rodzaj materiału, stronę i wiersz) cytaty z materiałów dodatkowych.
Praca z uczniami z SPE
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia, a także dopasowanie treści filmu i sekwencji filmowych oraz sposobów ich prezentacji (np. tylko określone fragmenty) do możliwości zdiagnozowanych uczniów.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których pierwsza osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkową rolą takiego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje jeszcze wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia, np. zamiast „stwórz pytania/zadania do...” można wskazać „znajdź w zasobach Internetu” lub „poproś o pomoc osobę, która pomoże Ci opracować pytania”.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
Wykonanie zadań w oparciu o e‑materiały powinno opierać się na indywidualizacji.
Podczas pracy z e‑materiałem należy wziąć pod uwagę kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Stąd wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez połączenie obu sposobów (np. w treści zadania dla grupy właściwie określić pewien obszar dedykowany dla uczniów przydzielonych do grupy, którzy jednak wolą pracować nad czymś samodzielnie, a potem dzielić się efektem).
Prezentacja tylko fragmentów sekwencji filmowych, przeplatanie ich ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” czy poszukiwanie z uczniami odpowiedzi na pytania: „Jak jeszcze udoskonalić (z uczniami zdolnymi) dany materiał? lub „Jak ozdobić piktogramami lub rysunkami materiał, aby łatwiej go zapamiętać?” (szukanie skojarzeń) to elementy, które w ramach tego e‑materiału można wykorzystać do indywidualizacji.
Znaczącym, a często pomijanym punktem edukacji jest praca ze słownikiem pojęć. Wprowadzanie uczniów poprzez ciągłe powtarzanie definicji i wracanie do „Słownika pojęć dla e‑materiału” daje możliwość nie tylko utrwalania, ale i zindywidualizowania tempa przyswajania wiedzy. Zamiast zaczynać od ogółu (filmu) można rozpocząć od wprowadzenia tylko pojęć w postaci interaktywnej lub aktywizującej, aby potem odszukać te pojęcia w filmie lub sekwencjach filmowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






