Hamulce kolejowe
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z hamulcami kolejowymi.
Ten e‑materiał zawiera:
Film instruktażowy - tutorial Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy - tutorial Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
, który przedstawi Ci różne rodzaje, elementy składowe i zasady działania hamulców (zespolonego oraz elektrodynamicznego). Przyjrzysz się, jak przebiega hamowanie i luzowanie, jakie są rodzaje nastawników, ustawień i oznaczeń hamulca zespolonego, a także przebieg hamowania i luzowania hamulca dodatkowego oraz sam hamulec postojowy.
Sekwencje filmowe Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmowe Wykonanie prób hamulców kolejowych
to dwa filmy, które dotyczą:
przeprowadzenia uproszczonej próby hamulca,
przeprowadzenia szczegółowej próby hamulca zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ws. prowadzenia ruchu pociągów i sygnalizacji.
Dzięki sekwencjom filmowym poznasz czynności zawodowe rewidenta taboru podczas przeprowadzania próby hamulca zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ws. prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji oraz przepisów wewnętrznych licencjonowanego przewoźnika kolejowego.
Podczas wykonania sfilmowanych prób szczegółowej i uproszczonej hamulca pociągu zaobserwujesz obsługę i zastosowanie wykorzystywanego sprzętu (manometru, młotka rewidenckiego, szablonu do sprawdzania parametru „qR”) oraz poznasz zasady wypełniania dokumentacji związanej z tymi próbami (karta próby hamulca).
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.
W skład multimediów wchodzi film instruktażowy oraz sekwencje filmowe. Przybliżają one wiadomości z zakresu budowy, zasady działania i prób różnego rodzaju hamulców kolejowych.
Podczas pracy z e‑materiałem weź pod uwagę kwestie sposobu uczenia się przez Ciebie.
Uczenie się poprzez przeglądanie fragmentów sekwencji filmowych połączone z ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” czy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Co jeszcze warto byłoby pokazać w sekwencji filmowej lub filmie instruktażowym?” to elementy, które z tym e‑materiałem pozwolą Ci efektywnie pracować.
Pamiętaj o słowniku pojęć dla e‑materiału. Ciągłe wracanie do „Słownika pojęć dla e‑materiału” jeśli tylko napotkasz na obco brzmiący termin, daje możliwość utrwalania wiedzy i poznawania języka fachowego. Zamiast zaczynać od ogółu (filmu) możesz rozpocząć od wprowadzenia tylko pojęć w postaci interaktywnej lub aktywizującej, aby potem odszukać te pojęcia w filmie lub sekwencjach filmowych. Pamiętaj o wykorzystaniu różnych instrukcji zawartych w Internecie:
„Instrukcja Pw‑5 obsługi i utrzymania w eksploatacji hamulców taboru kolejowego”,
https://www.transportszynowy.pl/Kolej/kolhamulcepenumatyczne,
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20051721444/O/D20051444.pdf.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielną weryfikację poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a które kwestie należy jeszcze pogłębić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Zapytaj nauczyciela. Obejrzyj film i obie sekwencje filmowe. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto taki przygotować).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepsze na początek będzie obejrzenie filmu, który poszerzysz sekwencjami o próbach.
Analizując e‑materiały (szczególnie sekwencje „Wykonanie prób hamulców kolejowych”), zastanawiaj się, co by to było, gdyby pewne elementy procedury sprawdzania ich nie występowały lub znalazłyby się na innym etapie. Wymyśl odmienną procedurę. Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny. Niech zaproponowany przez Ciebie proces będzie niewłaściwy — wtedy opisz, dlaczego nie jest odpowiedni.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim informacji, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty (np. poznaj zagadnienie „rewident” z filmu i sprawdź, jak taka praca opisana jest w Internecie, może znajdziesz film (poszukaj, wykorzystując do tego angielską nazwę zawodu — sprawdź, jak ona się różni od pracy poza Polską).
Po przeczytaniu któregoś zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Wstań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub odpowiadasz na pytania egzaminacyjne.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy
nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie a rozpraszaczami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






