bg‑azure

Consulta attentamente il catalogo. Sai rispondere a tutte le domande? Osserva come chiamare ambulanza. Nota le parole nuove.

Zapoznaj się uważnie z katalogiem. Czy umiesz odpowiedzieć na wszystkie pytania? Zwróć uwagę jak wezwać karetkę. Zanotuj nowe słowa.

1
R1RjyMgCwapec1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pexels.com, Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.

Katalog interaktywny składa się z dziesięciu slajdów. Na każdym slajdzie znajdują się punkty interaktywne. Po ich kliknięciu, po prawej stronie otwiera się okno zawierające zdjęcie, tekst w języku włoskim oraz plik audio. Pod każdym slajdem znajduje się przycisk z literą i zawierający dodatkowe informacje.

Opis zdjęcia

Punkty interaktywne

Informacje zawarte pod przyciskiem i

Zdjęcie przedstawia młodą, biegnącą dziewczynę. Dziewczyna ma na sobie dopasowaną koszulkę bez rekawów w odblaskowym kolorze.

Punkt interaktywny 1

Che cosa fai per restare in forma?

Meglio prevenire che curare. lo faccio ginnastica, mi lavo le mani, mangio in modo sano e sono vaccinato.

Zdjęcie przedstawia grafikę, drewniany znak zapytania w formie przestrzennej bryły.

Punkt interaktywny 2

Mangi in modo sano?

Zdjęcie przedstawia danie podane na talerzu. Widoczne są pokrojone, gotowane warzywa: marchewka, brokuł, paski papryki, cukinia, brukselki, natka pietruszki i kasza pęczak. Obok na stole znajduje się korzeń imbiru.

Punkt interaktywny 3

Fai ginnastica?

Zdjęcie przedstawia mężczyznę uprawiającego jogging. Mężczyzna biegnie promenadą wzdłuż rzeki. Ma na sobie koszulkę bez rękawów, krótkie szorty, sportowe obuwie i czapkę z daszkiem.

Punkt interaktywny 4

Ti lavi le mani?

Zdjęcie przedstawia czynność mycia rąk.

Punkt interaktywny 5

Hai fatto il vaccino?

Zdjęcie pokazuje wykonywanie zastrzyku. Widoczne są dłonie osoby, która trzyma strzykawkę z igłą i ramię osoby poddawanej szczepieniu. Twarze tych osób pozostają poza kadrem. Osoba, która robi zastrzyk ma na dłoniach jednorazowe rękawiczki ochronne.

Punkt interaktywny 6

Dormi abbastanza?

Zdjęcie przedstawia śpiącą kilkuletnią dziewczynkę.

Che cosa fai per restare in forma?

Zdjęcie przedstawia młodą dziewczynę, która leży w łóżku. Dziewczyna trzyma chusteczkę blisko nosa (kicha lub wydmuchuje nos). Na łóżku przed dziewczyną leży kartonowe pudełko chusteczek.

Punkt interaktywny 1

Sai spiegare i tuoi sintomi?

Zdjęcie przedstawia grafikę, drewniany znak zapytania w formie przestrzennej bryły.

Punkt interaktywny 2

Stai bene?

Ahi... mi fa male la schiena.

Zdjęcie przedstawia dziewczynę, siedzącą plecami do kadru. Lekarz, którego widoczne są tylko dłonie bada plecy dziewczyny.

Punkt interaktywny 3

Che disturbi hai?

Ho mal di gola. Farò i gargarismi.

Zdjęcie przedstawia zbliżenie na szyję mężczyzny. Jego twarz pozostaje niewidoczna. Widoczne są tylko usta. Mężczyzna dłonią dotyka brody.

Punkt interaktywny 4

Non ti senti bene?

Ahi, ahi, sento dolore alla gamba

Zdjęcie przedstawia kontuzję nogi podczas meczu. Widoczne są dwie osoby. Ich twarze pozostają poza kadrem. Jedna osoba, dziewczyna leży na trawie i trzyma się za kolano. Druga osoba pochyla się nad leżącą. Obie osoby ubrane są w sportowe stroje.

Punkt interaktywny 5

Hai la febbre?

Ho la febbre alta, 39 gradi.

Zdjęcie przedstawia termometr lekarski, który wskazuje trzydzieści dziewięć stopni.

Punkt interaktywny 6

Da quando non ti senti bene?

Mi sento male da due giorni.

Zdjęcie przedstawia kobietę i mężczyznę w podeszłym wieku. Oboje siedzą na kanapie. Mężczyzna zakrywa dłonią usta, jak przy kaszlu. Kobieta jedną ręką obejmuje mężczyznę, drugą trzyma go za przedramię.

Sai descrivere i tuoi sintomi?

Zdjęcie przedstawia młodego mężczyznę, który siedzi przy stole. Mężczyzna okryty jest kocem. W jednej ręce trzyma opakowanie tabletek, drugą ręką wkłada tabletki do ust. Na stole widoczny jest kubek, kilka zmiętych chusteczek, preparat z dyfuzorem.

Punkt interaktywny 1

Che fai quando ti senti male?

Zdjęcie przedstawia grafikę, drewniany znak zapytania w formie przestrzennej bryły.

Punkt interaktywny 2

Influenza

Hai la febbre e il mal di gola? Vai dal dottore!

Zdjęcie przedstawia kilkuletnią dziewczynkę, która siedzi na łóżku. Obok niej znajduje się młoda kobieta, której twarz pozostaje niewidoczna. Kobieta podaje dziecku lekarstwo w atomizerze. Dziewczynka ma otwarte usta.

Punkt interaktywny 3

Raffredore

Hai il raffreddore? Riposati, bevi le tisane!

Zdjęcie przedstawia kobietę z długimi, rozpuszczonymi włosami, która obiema dłońmi trzyma chusteczkę higieniczną przy nosie. Kobieta ma zamknięte oczy.

Punkt interaktywny 4

Allergia

Sei allergico? Usa la pomata contro le allergie.

Zdjęcie przedstawia dłonie kobiety, której twarz pozostaje poza kadrem. Kobieta aplikuje krem na dłonie. W prawej ręce trzyma tubkę z kremem. Na lewej dłoni widoczny jest kleks kremu.

Punkt interaktywny 5

Problemi di vista

Hai bisogno di un nuovo paio di occhiali? Vai dall'oculista.

Zdjęcie przedstawia okulary do badania wzroku. Okulary trzyma kobieta, której twarz pozostaje niewidoczna.

Che fai quando ti senti male?

Zdjęcie przedstawia lekarza, który siedzi przy biurku. Twarz mężczyzny pozostaje poza kadrem. Mężczyzna ma na sobie fartuch lekarski i stetoskop przewieszony na szyi. Na biurku znajduje się dokument/formularz. Lekarz w ręku trzyma długopis.

Punkt interaktywny 1

Da quale medico vai quando ti fa male la schiena?

Zdjęcie przedstawia grafikę, drewniany znak zapytania w formie przestrzennej bryły.

Punkt interaktywny 2

Zdjęcie przedstawia kobietę w lekarskim fartuchu. Kobieta na szyi ma przewieszony stetoskop. Siedzi przy biurku. Wypełnia dokumenty.

Punkt interaktywny 3

Oculista

Non ci vedi bene? Hai bisogno di mettere gli occhiali? Vai dall'oculista!Zdjęcie przedstawia okulary do badania wzroku. Okulary trzyma kobieta, której twarz pozostaje niewidoczna.

Punkt interaktywny 4

Ortopedico

Hai dolore alla gamba? La tua postura non è corretta? L'ortopedico si occupa delle malattie e dei problemi delle ossa e delle articolazioni.

Zdjęcie przedstawia dziewczynę, która stoi tyłem do kadru. Za jej plecami znajduje się mężczyzna - rehabilitant w lekarskim fartuchu. Mężczyzna unosi lewą rękę dziewczyny.

Punkt interaktywny 5

Dentista

Per non avere problemi con i denti, lavali. Visita regolarmente il dentista.

Zdjęcie przedstawia dentystkę w trakcie pracy.

Sai da quale medico devi andare?

Zdjęcie przedstawia zaparkowaną karetkę. Boczne drzwi karetki są otwarte. Przed karetką znajduje się kobieta - ratowniczka medyczna, która wiezie na noszach młodą dziewczynę.

Punkt interaktywny 1

Sai come chiamare l'ambulanza

Zdjęcie przedstawia grafikę, drewniany znak zapytania w formie przestrzennej bryły.

Punkt interaktywny 2

In Polonia chiama il 112 , in Italia il 112 o il 118.

Grave malore. Incidente stradale, sportivo, domestico o sul lavoro. Situazione urgente. Pericolo di vita. Ripeto: in Polonia chiama il 112, in Italia il 112 o il 118.

Zdjęcie przedstawia telefon komórkowy z wybranym numerem 112.

Punkt interaktywny 3

Incidente

Spiega che cosa è successo: Un ragazzo di circa 12 anni, senza casco, è caduto dal monopattino elettrico.

Zdjęcie przedstawia dziecko, które leży na chodniku. Obok niego leży hulajnoga.

Punkt interaktywny 4

Condizioni

Descrivi lo stato del paziente (risponde, respira, sanguina, ha dolore): Il ragazzo respira, ma non risponde. Non vedo sangue.

Zdjęcie przedstawia dziecko, które leży na chodniku. Obok niego leży hulajnoga.

Punkt interaktywny 5

Indirizzo e posizione

Posto: Mi trovo ad Aprilia, nel Lazio, a Piazza Roma, di fronte alla banca.

Zdjęcie przedstawia budynek banku. Widoczna jest grafika z drogowskazem, na którym jest napis: Aprilia.

Punkt interaktywny 6

Dati personali

Presentati: Sono Bruno Bianchi, il mio numero di telefono è:

+39 400123123

Zdjęcie przedstawia wizytówkę z danymi: Bruno Bianchi telefono: +39400123123. Wizytówkę trzyma mężczyzna, którego twarz pozostaje poza kadrem.

Sai come chiamare l'ambulanza?

Zdjęcie przedstawia trzy otwarte torby ze sprzętem medycznym. Zdjęcie zrobione jest z góry. Nad sprzętem pochylona jest kobieta. Ma na sobie jednorazowe rękawiczki. Jej twarz pozostaje niewidoczna.

Punkt interaktywny 1

Che cosa contiene il kit di pronto soccorso? Dove lo trovi?

I cerotti - ce li ho, le bende, le forbici.

Zdjęcie przedstawia grafikę, drewniany znak zapytania w formie przestrzennej bryły.

Punkt interaktywny 2

II cerotto: mettilo sulla ferita!

Ahi! Prendi i cerotti!

Zdjęcie przedstawia zbliżenie na dłonie osoby, która zakłada sobie plaster opatrunkowy na jeden z palców. Niewidoczna jest twarz tej osoby, widoczne są tylko jej dłonie.

Punkt interaktywny 3

La benda per stabilizzare le ossa.

Ahi, ahi, sento dolore alla gamba. Un attimo, prendo la benda.

Zdjęcie przedstawia bandaż opatrunkowy.

Punkt interaktywny 4

Le forbici: usale per tagliare la benda!

Dove sono le forbici?

Zdjęcie przedstawia bandaż i leżące na nim nożyczki i agrafkę.

Che cosa contiene il kit di pronto soccorso? Dove lo trovi?

Zdjęcie przedstawia przestrzenne logo krzyża nad wejściem do budynku.

Punkt interaktywny 1

Sai chiamare il farmacista per un consiglio?

Zdjęcie przedstawia grafikę, drewniany znak zapytania w formie przestrzennej bryły.

Punkt interaktywny 2

Desideri? Mi può consigliare qualcosa per il mal di gola? Hai la ricetta del medico? Eccola. Prendi questo farmaco due volte al giorno. Grazie per tutti i suoi consigli.

Widoczne są dwa zdjęcia. Na pierwszym zdjęciu znajduje się twarz mężczyzny. W tle widoczny jest regał z lekami. Drugie zdjęcie przedstawia twarz młodego chłopaka. Pośrodku obu zdjęć znajduje się napis farmacia.

Come comprare una medicina?

Zdjęcie przedstawia zbliżenie na dłonie kobiety. Jej twarz pozostaje poza kadrem. Kobieta ma na sobie fartuch lekarski i jednorazowe rękawiczki ochronne. W dłoniach trzyma kilka blistrów z tabletkami.

Punkt interaktywny 1

Perché devi leggere il foglietto illustrativo?

Devo leggere il foglietto illustrativo per sapere quante gocce prendere.

Zdjęcie przedstawia grafikę, drewniany znak zapytania w formie przestrzennej bryły.

Punkt interaktywny 2

Compressa

Prendila tre volte al giorno!

Zdjęcie przedstawia w dużym zbliżeniu różnego rodzaju kolorowe tabletki.

Punkt interaktywny 3

Gocce

Il tuo naso cola? Prendi le gocce!

Zdjęcie przedstawia kobietę, która trzyma na rękach kilkuletniego chłopca. Kobieta ma na sobie maseczkę ochronną, która zakrywa nos i usta. W ręce trzyma niewielką plastikową butelkę. Próbuje dziecku podać/zakropić lek.

Punkt interaktywny 4

Pomata

Applicala sulla pelle!

Zdjęcie przedstawia dłonie kobiety, której twarz pozostaje poza kadrem. Kobieta aplikuje krem na dłonie. W prawej ręce trzyma tubkę z kremem. Na lewej dłoni widoczny jest kleks kremu.

Sai nominare le medicine?

Zdjęcie przedstawia blat stołu kuchennego. Na stole widoczna jest drewniana deska do krojenia, korzeń kurkumy w całości i kilka leżących plasterków. Na stole znajduje się także drewniana łyżka oraz miseczka z mąką.

Punkt interaktywny 1

Conosci i rimedi naturali che usiamo in caso di raffreddore?

Quando ho mal di gola faccio i gargarismi.

Zdjęcie przedstawia grafikę, drewniany znak zapytania w formie przestrzennej bryły.

Punkt interaktywny 2

Quando sto male, mi riposo.

Zdjęcie przedstawia kobietę, która śpi w łóżku. Obok niej leży telefon komórkowy.

Punkt interaktywny 3

Quando ho il raffreddore, bevo le tisane.

Zdjęcie przedstawia herbatkę ziołową.

Punkt interaktywny 4

Per essere in forma mangio sano!

Zdjęcie przedstawia danie składające się z ryby, fasolki, pomidorków koktajlowych i ryżu. Obok, po lewej stronie znajduje się miseczka z pomidorkami koktajlowymi i kiełki. Po prawej stronie widoczna jest miseczka z orzeszkami piniowymi.

Conosci i rimedi naturali?

Zdjęcie przedstawia fragment szpitalnego pokoju. Widoczna jest szafka z różnego rodzaju medycznym sprzętem. Na szafce znajduje się także wazon z kwiatami. Na pierwszym planie widoczna jest kobieta w pielęgniarskim fartuchu. Jej twarz pozostaje poza kadrem. Pielęgniarka mierzy ciśnienie pacjentowi leżącemu na łóżku. Pacjent nie jest widoczny.

Punkt interaktywny 1

Sai come fare gli auguri?

Zdjęcie przedstawia grafikę, drewniany znak zapytania w formie przestrzennej bryły.

Punkt interaktywny 2

Che cosa auguri?

Buona guarigione!

Zdjęcie przedstawia bukiet róż.

Punkt interaktywny 3

Conosci altri modi di augurare?

Ciao zia, sì, sì. Ovviamente! Grazie, mantieniti in salute, zia!

Zdjęcie przedstawia młodego chłopaka, który rozmawia przez telefon. Obok w dymku znajduje się zdjęcie uśmiechniętej pani w podeszłym wieku.

Sai come fare gli auguri?

R1OMsjUu12GWK
Appunti:  (Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Attività 1

Indica se le frasi sono vere o false.

Wskaż, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.

RdLpAfNnM0dzm
Łączenie par. . Facciamo il vaccino per restare in forma.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Usiamo i ceretti per tagliare la benda.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Per comprare le medicine andiamo dal dottore.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Quando abbiamo bisogno di mettere gli occhiali andiamo dall’ortopedico.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. In Italia, per chiamare un’ambulanza, facciamo il 112 o il 118.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Chiamiamo un’ambulanza nel caso di pericolo di vita.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Quando qualcuno sta male gli auguriamo buona guarigione.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Attività 2

Abbina le espressioni all’audio.  

Połącz wyrażenia z nagraniami.

Audio 1

R4LZ25rD3AUvC
Nagranie przedstawia dźwięk jadącej karetki na sygnale.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 2

RQi1oYiaBO1qb
Nagranie przedstawia dźwięk kichnięcia.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 3

RFYmwZzU4UewP
Nagranie przedstawia zdanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 4

R88je80ZrrwHY
Nagranie przedstawia zdanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 5

RVeMQy6sQOHxP
Nagranie przedstawia zdanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 6

R1Q1tNl32ZHzd
Nagranie przedstawia dźwięk kaszlnięcia.
Trascrizione audioazurewhite
RCCVRB7TU6ZaC
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Attività 3

Metti le parole nell’ordine corretto.

Ułóż wyrazy w odpowiedniej kolejności.

RQtPTgHTjsxQY
1. hai, 2. sintomi, 3. Che 1. hai, 2. sintomi, 3. Che 1. hai, 2. sintomi, 3. Che?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
RT85aJ6JZlH4J
1. la, 2. male, 3. Mi, 4. schiena, 5. fa 1. la, 2. male, 3. Mi, 4. schiena, 5. fa 1. la, 2. male, 3. Mi, 4. schiena, 5. fa 1. la, 2. male, 3. Mi, 4. schiena, 5. fa 1. la, 2. male, 3. Mi, 4. schiena, 5. fa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R12mfFHwpMBso
1. la, 2. febbre, 3. Ho, 4. alta 1. la, 2. febbre, 3. Ho, 4. alta 1. la, 2. febbre, 3. Ho, 4. alta 1. la, 2. febbre, 3. Ho, 4. alta.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FvId2WNnWmt
1. forma, 2. in, 3. Per, 4. mangio, 5. sano, 6. essere 1. forma, 2. in, 3. Per, 4. mangio, 5. sano, 6. essere 1. forma, 2. in, 3. Per, 4. mangio, 5. sano, 6. essere 1. forma, 2. in, 3. Per, 4. mangio, 5. sano, 6. essere 1. forma, 2. in, 3. Per, 4. mangio, 5. sano, 6. essere 1. forma, 2. in, 3. Per, 4. mangio, 5. sano, 6. essere!
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Thmwy8tprqT
1. Mi, 2. consigliare, 3. può, 4. qualcosa, 5. gola, 6. per, 7. mal, 8. di, 9. il 1. Mi, 2. consigliare, 3. può, 4. qualcosa, 5. gola, 6. per, 7. mal, 8. di, 9. il 1. Mi, 2. consigliare, 3. può, 4. qualcosa, 5. gola, 6. per, 7. mal, 8. di, 9. il 1. Mi, 2. consigliare, 3. può, 4. qualcosa, 5. gola, 6. per, 7. mal, 8. di, 9. il 1. Mi, 2. consigliare, 3. può, 4. qualcosa, 5. gola, 6. per, 7. mal, 8. di, 9. il 1. Mi, 2. consigliare, 3. può, 4. qualcosa, 5. gola, 6. per, 7. mal, 8. di, 9. il 1. Mi, 2. consigliare, 3. può, 4. qualcosa, 5. gola, 6. per, 7. mal, 8. di, 9. il 1. Mi, 2. consigliare, 3. può, 4. qualcosa, 5. gola, 6. per, 7. mal, 8. di, 9. il 1. Mi, 2. consigliare, 3. può, 4. qualcosa, 5. gola, 6. per, 7. mal, 8. di, 9. il?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
RnZVCvLS10u2W
1. le, 2. al, 3. volte, 4. Prendi, 5. tre, 6. giorno, 7. gocce 1. le, 2. al, 3. volte, 4. Prendi, 5. tre, 6. giorno, 7. gocce 1. le, 2. al, 3. volte, 4. Prendi, 5. tre, 6. giorno, 7. gocce 1. le, 2. al, 3. volte, 4. Prendi, 5. tre, 6. giorno, 7. gocce 1. le, 2. al, 3. volte, 4. Prendi, 5. tre, 6. giorno, 7. gocce 1. le, 2. al, 3. volte, 4. Prendi, 5. tre, 6. giorno, 7. gocce 1. le, 2. al, 3. volte, 4. Prendi, 5. tre, 6. giorno, 7. gocce!
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.