II. Calculations on natural numbersnatural numbersnatural numbers. The student:
4) Multiplies and divides natural numbers by one/two/three – digit numbernumbernumber using the long method, mentally in case of simply examples and using the calculator in case of difficult examples.
Students revise various methods of mental multiplicationmultiplicationmultiplication of natural numbers. They do multiplications using calculators
a) 134 · 2,
b) 532 · 3,
c) 425 · 7.
Discussion – is it easy to do mental calculations with big numbers? Can we do it faster, or is it easier to use the calculator? What devices can we use to multiply two natural numbersnatural numbersnatural numbers? Do we always have such devices with ourselves?
The conclusion of this discussion should be that it is worth to learn multiplicationmultiplicationmultiplication of big numbers without using any special devices.
The teacher informs students that during this class they will learn such method. For starters – multiplying big natural numbersnatural numbersnatural numbers by one‑digit numbersone‑digit numbersone‑digit numbers.
Task Students work individually, using computers. They open the Slideshow and observe how we perform long multiplication of natural numbers by one‑digit numberslong multiplication of natural numbers by one‑digit numberslong multiplication of natural numbers by one‑digit numbers.
[Slideshow]
After having completed the exercise, they present results of their observations.
The teacher divides students into 3 persons groups, which work using the JIGSAW method. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Task Calculate, using the long method. Then verify your results using the calculator
a) 231 · 3,
b) 432 · 2,
c) 1432 · 2,
d) 6221 · 4.
Task Calculate, using the long method. Then verify your results using the calculator
a) 154 · 4,
b) 454 · 2,
c) 2764 · 3.
Task Calculate, using the long method. Then verify your results using the calculator
a) 254 · 5,
b) 321 · 8,
c) 6143 · 4.
The teacher grades the students’work and clarifies their doubts.
Students work in pairs. After having completed the exercise, they exchange notebooks and verify their solutions using calculators.
Task Find the numbernumbernumber a that meets the following condition
a) The number a is 5 times greater than 152.
b) The numbernumbernumber a is 6 times greater than 1721.
c) The number a is 3 times greater than 12552.
Task Do text exercises. Write appropriate long calculations. Give answers
1) Marcin has 36 toy cars and Tomek has 3 times more. How many toy cars does Tomek have?
2) Mum bough 5 towels. Each towel costs 27 zł. How much money did she spend on shopping?
3) The teacher is collecting payments for the school trip. 8 students still haven’t paid. How much money she needs to collect if the trip costs 275 zł?
The teacher grades the students’work and clarifies their doubts.
3) mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach).
m50bee5a1212e3d32_1528449068082_0
45 minut
m50bee5a1212e3d32_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m50bee5a1212e3d32_1528449552113_0
1. Mnożenie sposobem pisemnym liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe.
2. Zastosowanie pisemnego mnożenia liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe do rozwiązywania zadań z treścią.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m50bee5a1212e3d32_1528450430307_0
Uczeń:
- mmnoży sposobem pisemnym liczby naturalne przez liczby jednocyfrowe,
- stosuje pisemne mnożenie liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe do rozwiązywania zadań z treścią.
m50bee5a1212e3d32_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
m50bee5a1212e3d32_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m50bee5a1212e3d32_1528450135461_0
m50bee5a1212e3d32_1528450127855_0
Uczniowie przypominają różne metody mnożenia pamięciowego liczb naturalnych. Mnożą, za pomocą kalkulatorów
a) 134 · 2,
b) 532 · 3,
c) 425 · 7.
Dyskusja – czy łatwo jest mnożyć w pamięci duże liczby? Czy możemy to szybko wykonać, czy prościej jest użyć kalkulatora? Za pomocą jakich jeszcze przyrządów można pomnożyć dwie liczby naturalne? Czy zawsze mamy przy sobie takie przyrządy?
Wynikiem dyskusji powinien być wniosek, że warto nauczyć się mnożenia dużych liczb bez używania specjalnych przyrządów.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają właśnie taką metodę. Na początek – mnożenia dużych liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe.
m50bee5a1212e3d32_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i obserwują, w jaki sposób mnożymy pisemnie liczby naturalne przez liczby jednocyfrowe.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
Aby pomnożyć liczbę wielocyfrową przez liczbę jednocyfrową:
- zapisujemy liczbę wielocyfrową i pod nią – liczbę jednocyfrową tak, aby liczba jednocyfrowa znajdowała się pod cyfrą jedności liczby wielocyfrowej; podkreślamy;
- mnożymy kolejno cyfry pierwszego czynnika, poczynając od cyfry jedności, przez liczbę jednocyfrową;
- wyniki zapisujemy pod kreską w odpowiednich rzędach.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe, które pracują metodą JIGSAW. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie Oblicz sposobem pisemnym. Sprawdź uzyskane wyniki na kalkulatorze
a) 231 · 3,
b) 432 · 2,
c) 1432 · 2,
d) 6221 · 4.
Polecenie Oblicz sposobem pisemnym. Sprawdź uzyskane wyniki na kalkulatorze
a) 154 · 4,
b) 454 · 2,
c) 2764 · 3.
Polecenie Oblicz sposobem pisemnym. Sprawdź uzyskane wyniki na kalkulatorze
a) 254 · 5,
b) 321 · 8,
c) 6143 · 4.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie pracują w parach, rozwiązując zadania. Po wykonaniu ćwiczenia, uczniowie zamieniają się zeszytami i za pomocą kalkulatorów sprawdzają poprawność wykonanych działań.
Polecenie Wyznacz liczbę a, spełniającą podany warunek
a) liczba a jest 5 razy większa od 152,
b) liczba a jest 6 razy większa od 1721,
c) liczba a jest 3 razy większa od 12552.
Polecenie Rozwiąż zadania tekstowe. Zapisz odpowiednie działania pisemne. Podaj odpowiedzi
1) Marcin ma 36 autek, a Tomek 3 razy więcej. Ile autek ma Tomek?
2) Mama kupiła 5 ręczników. Każdy kosztował 27 zł. Ile mama wydała na zakupy?
3) Pani wychowawczyni zbierała wpłaty na wycieczkę klasową. Brakuje jej wpłat od 8 osób. Ile jeszcze pieniędzy musi zebrać, jeśli wycieczka kosztuje 275 zł?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Zadanie dla chętnych Przez jaką liczbę należy pomnożyć 428, aby iloczyn był równy 2568?
m50bee5a1212e3d32_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Aby pomnożyć liczbę wielocyfrową przez liczbę jednocyfrową:
- Zapisujemy liczby pod sobą tak, aby liczba jednocyfrowa znajdowała się pod cyfrą jedności pierwszego czynnika.
- Przez liczbę jednocyfrową mnożymy kolejno cyfry pierwszego czynnika, poczynając od cyfry jedności.
- Wyniki zapisujemy pod kreską w odpowiednich rzędach.
long multiplication of natural numbers by one‑digit numbers1
long multiplication of natural numbers by one‑digit numbers
mnożenie pisemne przez liczby jednocyfrowe
R1ZNrbjex79Hl1
wymowa w języku angielskim: long multiplication of natural numbers by one‑digit numbers
wymowa w języku angielskim: long multiplication of natural numbers by one‑digit numbers