Together they wonder what the relation between the exponents of the multiplies powers of the same basessame basessame bases and the exponent of the product is. They analyse the problem based on their own examples.
Task They check their assumptions using computers and write down the conclusion.
[Slideshow]
Conclusion:
- The product of powers of the same bases is equal to the power of the same base and the exponent equal to the sum of the exponents of the multiplied powers
Discussion - what formula will we obtain when we divide the powers of the same base?
Students give appropriate examples. Using the division of fraction, they write down the division as the inversion of multiplication, where one of the elements is the inversion of the divisor.
Students work using the JIGSAW method in groups of 4.
Each member of the group gets a different task from the tasks below. After doing the tasks, the students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to theiroriginal groups and present the solutions to other members.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- The product of powers of the same basesproduct of powers of the same basesproduct of powers of the same bases is equal to the power of the same base and the exponent equal to the sum of the exponents of the multiplied powers:
where: n and m - are natural numbers.
- The quotient of powers of the same basesquotient of powers of the same basesquotient of powers of the same bases is equal to the power of the same base and the exponent equal to the difference of the exponents of the dividend and divisor: for and natural numbers such that .
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Iloraz potęg o takich samych podstawach jest równy potędze o tej samej podstawie i wykładniku równym różnicy wykładników dzielnej i dzielnika: dla oraz liczb naturalnych n i m takich, że .
2) mnoży i dzieli potęgi o wykładnikach całkowitych dodatnich.
m4c1c95c0c42200c9_1528449068082_0
45 minut
m4c1c95c0c42200c9_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m4c1c95c0c42200c9_1528449552113_0
1. Stosowanie twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach.
2. Obliczanie wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m4c1c95c0c42200c9_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach,
- oblicza wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach.
m4c1c95c0c42200c9_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. JIGSAW.
m4c1c95c0c42200c9_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m4c1c95c0c42200c9_1528450127855_0
Uczniowie przypominają, że potęgowanie to skrócony zapis mnożenia. Podają odpowiednie przykłady.
m4c1c95c0c42200c9_1528446435040_0
Uczniowie analizują przykłady.
Wspólnie zastanawiają się, jaka jest zależność między wykładnikami mnożonych potęg o takich samych podstawach, a wykładnikiem iloczynu. Rozważają problem, na podstawie własnych przykładów.
Polecenie Sprawdzają swoje przypuszczenia, korzystając z komputerów i zapisują wniosek.
[Slideshow]
Wniosek:
- Iloczyn potęg o takich samych podstawach jest równy potędze o tej samej podstawie i wykładniku równym sumie wykładników mnożonych potęg:
gdzie: n i m - to liczby naturalne.
Dyskusja – jaki wzór otrzymamy, gdy będziemy dzielić potęgi o takiej samej podstawie?
Uczniowie podają odpowiednie przykłady. Korzystając z dzielenia ułamków, zapisują dzielenie w postaci mnożenia, którego jednym z czynników jest odwrotność dzielnika.
Uczniowie powinni wyciągnąć następujący wniosek:
- Iloraz potęg o takich samych podstawach jest równy potędze o tej samej podstawie i wykładniku równym różnicy wykładników dzielnej i dzielnika: dla oraz liczb naturalnych n i m takich, że .
Uczniowie pracują metodą JIGSAW w grupach 4 – osobowych.
Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w zespołach które rozwiązywały to samo zadania. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości. Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie Zapisz wyrażenie za pomocą jednej potęgi.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie Zapisz wyrażenie za pomocą jednej potęgi.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie Uzupełnij wykładnik potęgi.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Zamień na podaną jednostkę i zapisz w postaci potęgi liczby 10.
a) 1000 km na cm, b) 10000 m na mm, c) 100 kg na dag, d) 10 t na g.
Polecenie dla chętnych: Zapisz za pomocą jednej potęgi.
a) Jedną ósmą liczby . b) Szesnastokrotność liczby .
m4c1c95c0c42200c9_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zadania, formułując wnioski do zapamiętania.
- Iloczyn potęg o takich samych podstawach jest równy potędze o tej samej podstawie i wykładniku równym sumie wykładników mnożonych potęg:
gdzie: n i m - to liczby naturalne.
- Iloraz potęg o takich samych podstawach jest równy potędze o tej samej podstawie i wykładniku równym różnicy wykładników dzielnej i dzielnika: dla oraz liczb naturalnych n i m takich, że .
quotient of powers of the same bases1
quotient of powers of the same bases
iloraz potęg o takich samych podstawach
R14CmHpVbIbXM1
wymowa w języku angielskim: quotient of powers of the same bases
wymowa w języku angielskim: quotient of powers of the same bases