Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć zawiera objaśnienia pojęć związanych z zagadnieniami omawianymi w niniejszym e‑materiale. Pojęcia uporządkowano alfabetycznie.

długość pomiędzy sąsiednimi dylatacjami. Długością może być całość obiektu inżynieryjnego lub też między miejscami z łożyskami ruchomymi/przesuwnymi
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
element zgrzewarki na którym zamocowane są urządzenia zgrzewające, przycinające wypływkę oraz dociskające do siebie szyny. To zasadnicza część zgrzewarki. Najczęściej jest wysuwany i zdejmowany hydraulicznie z nadwozia pojazdu. Na nadwoziu zamontowany jest natomiast generator prądu oraz przygotowane miejsce na dodatkowe narzędzia. sumaryczny czas wykonania pojedynczych czynności lub ciągu czynności technologicznych ustalonych na podstawie harmonogramów , nie uwzględniający czasu oczekiwania na wykonanie tych czynności
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

grunt, który powstał w wyniku procesów geologicznych i jest gruntem naturalnie występującym w danym miejscu. Do gruntów rodzimych zaliczamy: grunt skalisty lity lub spękany, grunt nieskalisty mineralny zarówno spoisty jak i niespoisty, grunt nieskalisty organiczny, grunt warstwowy, grunt pęczniejący i grunt zapadowy. Zbiór dokumentów technologicznych i planów będących podstawą pracy stacji w zakresie wykonywania czynności technologicznych
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
łożysko umożliwiające przesuw jednej ze swoich części, a w konsekwencji swobodę pracy budowli mostowej. Wyróżnia się łożyska jednokierunkowo przesuwne, w szczególnym przypadku są nimi także łożyska prowadzące oraz wielokierunkowo przesuwne (swobodne). Łożyska są ważnym i wrażliwym elementem konstrukcji mostowej. Z tego względu ich odpowiednią trwałość i niezawodność decydują o warunkach eksploatacji obiektów mostowych
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

rodzaj kozła oporowego, który poprzez swoją konstrukcję (najczęściej zabudowane zderzaki cierne lub hydrauliczne) pochłania energię kinetyczną taboru kolejowego, który uderza w kozioł
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

obciążenie ciężarem własnym budowli jakim może być nawierzchnia kolejowa. Na sumę łącznego obciążenia statycznego składa się masa szyn, podkładów, przytwierdzeń, podsypki i innych elementów przypadające na metr kwadratowy powierzchni
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

są to siły bezwładności towarzyszące ruchom maszyn i urządzeń oddziaływujące na dany element/konstrukcję. Istotną konsekwencją działania sił bezwładności są drgania korpusów maszyn i ich fundamentów, które przenoszą się dalej na otoczenie. Silne drgania, przy ich długotrwałym działaniu na konstrukcje, mogą powodować nawet zmęczenie ich materiału, prowadzące do poważnych awarii. Obciążenie dynamiczne w transporcie kolejowym może być wywołane przejazdem pociągu, działaniem wiatru, wstrząsami ziemi itd.
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

opórki przeciwpełzne szynowe mają za zadanie zapobiegać przesunięciom szyn wzdłuż osi toru kolejowego (tzw. pełzaniu szyn), a także zapobiegać przesunięciom podkładów w płaszczyźnie poziomej, prostopadle do osi toru. Są stosowane w nawierzchni na podkładach drewnianych, w miejscach, w których mimo dobrego utrzymania nawierzchni występuje zjawisko pełzania szyn
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

służą do mocowania szyn do podkładów drewnianych z użyciem mocowania klasycznego typu „K”. Podkładki te montowane są za pomocą wkrętów kolejowych. Jest to element pośredniczący między szyną a podkładem. pracownik posiadający kwalifikacje dyżurnego ruchu nadzorujący pracę manewrową
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

określana również przekładką podszynową. To element układany między szyną kolejową, a podkładem kolejowym. Służy do zapewnienia izolacji elektrycznej pomiędzy stopką szyny i podkładem lub podrozjazdnicą oraz do zmniejszenia dynamicznych oddziaływań od taboru, przekazywanych poprzez szyny i stalowe podkładki żebrowe na podkłady lub podrozjazdnice
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
dokument opracowywany przez producenta rozjazdu, który kompleksowo opisuje budowę i charakterystykę podrozjazdnic, elementów stalowych, miejsc połączeń stali (spawów) oraz innych informacji technicznych
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

szyna, która może być ponownie wykorzystana i zabudowana w torze, jest to materiał pochodzący z innego miejsca, innej linii kolejowej, a który wykazuje cechy, dzięki którym może zostać kolejny raz zabudowany np. na linii niższej kategorii.
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
urządzenie śrubowe zabezpieczające toki toru kolejowego przed rozjechaniem się ich na boki. W praktyce może to skutkować poszerzeniem toru powyżej wartości dopuszczalnych i wykolejeniem się pociągu. Stosowane w doraźnie podczas naprawy toru podczas otwartego toru i wprowadzonego ograniczenia prędkości. zwany inaczej zaworem działa na zasadzie odpowiedniego łączenia w zależności od pozycji rękojeści przewodu głównego ze zbiornikiem głównym lub z atmosferą. Dzięki tym połączeniom następuje odpowiednia regulacja wartości ciśnienia w przewodzie głównym (fala uderzeniowa). Rozróżnia się nastawniki (zawory) w pełni pneumatyczne (aparat zaworowy) gdzie bezpośrednio do nich jest doprowadzona instalacja pneumatyczna lub jak w nowoczesnych pojazdach sterowanie ciśnieniem w przewodzie głównym odbywa się na drodze elektryczno‑pneumatycznej lub tylko elektrycznej poprzez binarne sygnały przekazywane do sterownika mikroprocesorowego hamulców i odpowiednich zaworów elektropneumatycznych
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
to urządzenie sygnalizacyjne służące do zabezpieczania ruchu pociągów. Sygnały na tarczach zaporowych dają sygnały zamknięcia toru
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

część ładunku sypkiego, który w wyniku rozszczelnienia wagonu lub złego stanu technicznego/działania ludzkiego wydostał się na nawierzchnię torową zanieczyszczając podsypkę. Usypy to częste zjawiska na terenie Śląska wywoływane przez złodziei węgla otwierających wagony węglarki
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

jest to jedna z reakcji materiału na oddziaływania termiczne, czyli wpływ zmian temperatury na konstrukcje lub elementy budowlane. W mechanice konstrukcji uznawane są za obciążenia zewnętrzne, które mogą w wyniku rozszerzalności cieplnej wywołać naprężenia, a nawet utratę stateczności. W związku z występowaniem naprężeń w krytycznych elementach takich jak szyny, kwestia ta jest bardzo istotna w procesie budowy i utrzymania nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

to specjalny tor służący zabezpieczeniu ruchu pociągów, zakończony kozłem oporowym. Wykorzystywany do zabezpieczenia drogi przebiegu dla pociągów od najechania z boku przez inne pociągi lub tabor kolejowy. Żeberko ochronne może równocześnie pełnić rolę toru ładunkowego, magazynowego i każdego innego toru bocznego
Sekwencje filmowe
Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Sekwencje filmoweMontaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej