Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter nawierzchni kolejowejWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter nawierzchni kolejowej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter nawierzchni kolejowej. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:
TKO.01. Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza w zawodzie monter nawierzchni kolejowej
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TKO.01. Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza
wykonywania robót związanych z budową nawierzchni kolejowej;
wykonywania robót związanych z wymianą uszkodzonych elementów nawierzchni kolejowej i elementów podtorza;
wykonywania robót związanych z utrzymaniem wymaganych parametrów technicznych nawierzchni kolejowej.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Efekty kształcenia
TKO.01.3. Wykonywanie robót związanych z budową nawierzchni kolejowej
Uczeń:
1) dobiera materiały do wykonywania nawierzchni kolejowej,
2) montuje elementy nawierzchni kolejowej, urządzenia i zamknięcia nastawcze,
3) wykonuje roboty związane z układaniem, wymianą i regulacją nawierzchni kolejowej oraz urządzeń i zamknięć nastawczych,
4) montuje elementy nawierzchni przejazdów kolejowo‑drogowych, urządzeń na obiektach inżynieryjnych i w łukach toru kolejowego;
TKO.01.4. Wykonywanie robót związanych z utrzymaniem nawierzchni kolejowej i elementów podtorza
Uczeń:
10) demontuje tory, rozjazdy, skrzyżowania torów, urządzenia i zamknięcia nastawcze,
11) demontuje elementy nawierzchni przejazdów kolejowo‑drogowych oraz urządzeń na obiektach inżynieryjnych i w łukach toru kolejowego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiał multimedialny
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy jest to:
Sekwencje filmowe
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza
Sekwencje filmoweWykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza
to zestaw animacji dotyczących montażu i demontażu: szyn, podkładów, złączek, rozjazdów, przyrządów wyrównawczych, kozłów oporowych oraz podsypki. Animacje zawierają określenie nazwy wykonywanej pracy, zadania i czynności zawodowe jakie będą wykonywane przy montażu lub demontażu nawierzchni kolejowej oraz prezentację obsługi i zastosowania wykorzystywanego sprzętu do realizacji zadań zawodowych w metodzie tradycyjnej demontażu toru to jest przy pomocy koparek, dźwigów i suwnic bramowych oraz w metodzie nowoczesnej poprzez wykorzystanie sprzętu takiego jak pociąg , tawersy do montażu i demontażu podkładów, oczyszczarka tucznia , profilarka do tłucznia , zgrzewarka szynowa, Palownica , podbijarka torowa . Animacje prezentują dokumentację zgodną z uchwalonym w styczniu 2016 r. standardem technicznym „O organizacji i wykonywaniu pomiarów geodezji kolejowej” związanej z wykonywaniem czynności zawodowych.Wizualizacja w 3D
Elementy nawierzchni kolejowej
Wizualizacja w 3DElementy nawierzchni kolejowej
przedstawia elementy nawierzchni kolejowej: szyny, podkłady, złączki, rozjazdy, przyrządy wyrównawcze, kozły oporowe, podsypka.Gra „wcielanie się w rolę”
Czynności związane z montażem lub demontażem elementów nawierzchni kolejowej
Gra „wcielanie się w rolę”Czynności związane z montażem lub demontażem elementów nawierzchni kolejowej
pozwala wcielić się w rolę pracownika, który otrzymuje konkretne zadanie do wykonania z dziedziny montażu lub demontażu konkretnego elementu nawierzchni kolejowej np. szyny, podkłady, złączki, rozjazdy, przyrządy wyrównawcze, kozły oporowe, podsypka.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorzaSekwencje filmowe
Elementy nawierzchni kolejowejWizualizacja 3D
Czynności związane z montażem lub demontażem elementów nawierzchni kolejowejGra „wcielenie się w rolę”
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter nawierzchni kolejowej
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z montażem i demontażem poszczególnych elementów wchodzących w skład nawierzchni kolejowej to jest szyn, podkładów, złączek, rozjazdów, przyrządów wyrównawczych, kozłów oporowych oraz podsypki w sposób prawidłowy zgodny z instrukcjami Oparty on jest na instrukcji kolejowej: „Warunki techniczne utrzymania podtorza kolejowego”, () „Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych” oraz zgodny z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Sekwencje filmowe „Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza”
Nauczyciel prezentuje sekwencje filmowe wskazując na jej zawartość merytoryczną.
Nauczyciel dzieli klasę na grup.
Każda z grup otrzymuje jeden z tematów: . montaż i demontaż szyn, . montaż i demontaż podkładów . montaż i demontaż złączek . montaż i demontaż rozjazdów . montaż i demontaż przyrządów wyrównawczych . montaż i demontaż kozłów oporowych . montaż i demontaż podsypki. Grupy nie znają swoich tematów i ich innej grupie nie zdradzają swojego tematu.
Zadaniem grup będzie przygotowanie scenariusza pokazu i samego pokazu, który zaprezentowany będzie bez słów. Będzie to prezentacja sposobu ręcznego montażu lub demontażu elementu nawierzchni kolejowej.
Uczniowie przygotowują scenariusz i przekazują go do zatwierdzenia nauczycielowi. Po zatwierdzeniu pracują nad „pokazaniem bez słów” pracy nad montażem lub demontażem.
Grupy prezentują swoje prace, a pozostałe grupy mają za zadanie odgadnąć, jakie czynności wykonują.
Finalnie po odgadnięciu uczniowie prezentujący czynności dyktują reszcie klasy w punktach czynności, które zostały wykonane.
Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i dodaje informacje niezbędne do poprawnego określenia czynności zawodowych podczas montaży i demontaży.
Wizualizacja „Elementy nawierzchni kolejowej”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie: elementy nawierzchni kolejowej.
Prezentuje wizualizację 3D, w której skład wchodzą szyny, podkłady, złączki, rozjazdy, przyrządy wyrównawcze, kozły oporowe, podsypka oraz omawia elementy tych wizualizacji.
Uczniowie uważnie przypatrują się elementom i opisom lub komentarzom nauczyciela oraz notują, według siebie, najważniejsze informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat elementów nawierzchni kolejowej, w której skład wchodzą informacje zawierające np. definicję elementu, charakterystyczne szczegóły konstrukcyjne, rodzaje, sposób montażu i demontażu oraz maszyny lub narzędzia do tego rodzaju prac przydatne.
Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary (posiadają ze sobą własne notatki).
Nauczyciel określa temat: „szyny”.
Teraz uczniowie na przemian w parze zadają sobie pytania związane z tą wizualizacją (i notatkami o niej). Każdy uczeń zadający pytanie powinien znać na nie odpowiedź. Jeśli uczeń w parze nie odpowie na zadane pytanie, musi zapisać odpowiedź przedstawioną przez pytającego w swojej notatce.
Uczniowie w parze zadają sobie po trzy pytania. Każda poprawna odpowiedź daje uczniowi punkt.
Nauczyciel określa drugi zakres tematyczny: „podkłady, złączki i podsypka”.
Po raz kolejny następuje runda pytań i odpowiedzi.
Nauczyciel określa trzeci zestaw tematyczny: „rozjazdy i kozły oporowe”.
Po raz trzeci następuje runda pytań i odpowiedzi.
Po tej rundzie, jeśli którykolwiek uczeń zdobył dziewięć punktów, może wyjść (ale nie musi) z kręgu i zająć miejsce przy tablicy lub przy nauczycielu. On teoretycznie zakończył aktywność. Teraz jego zadaniem jest przygotowanie trzech pytań (po jednym dla każdej wizualizacji) na potrzeby przeprowadzenia finału ćwiczenia.
Reszta uczniów bierze udział w kolejnych rundach (gdzie kolejno pojawiają się hasła „szyny”, „podkłady, złączki i podsypka”, „rozjazdy i kozły oporowe”).
Aktywność kończy się dla wszystkich, jeśli w kręgu pozostaje mniej niż uczniów. Rozpoczyna się wtedy finał ćwiczenia.
W finale uczniowie, którzy wcześniej ukończyli ćwiczenie, zadają pozostałym pytania, które przygotowywali (każdy miał przygotować po trzy).
Uczniowie pozostali w kręgu, którzy osiągną dziewięć punktów, przechodzą na stronę pytających.
Ostatnie osoby, które nie mają wystarczającej liczby punktów, prezentują swoją obszerną (od odpowiedzi kolegów) notatkę.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje uczniów o dokładność notatek.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
Gra wcielanie się w rolę „Czynności związane z montażem lub demontażem elementów nawierzchni kolejowej”
Nauczyciel dzieli grupę na dwa zespoły.
Prosi grupy o zapoznanie się z grą. Zadaniem zespołów, poza przejściem gry, będzie przygotowanie scenek, w których będą mieli za zadanie odegrać sytuacje związane z miejscem pracy lub zadaniami zawodowymi pracownika torowego.
Po wykonaniu tych zadań w grze każda z grup zastanawia się, jak takie scenki odegrać.
Teraz grupy przedstawiają „kalambury”, czyli bez słów pokazują dane czynności. Druga grupa ma za zadanie odpowiedzieć, co prezentuje uczeń z pierwszej grupy.
Grupy na zmianę pokazują scenki.
Każde powyższe zadanie jest punktowane.
Wygrywa tę rywalizację grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.
Przegrani prezentują własną notatkę na forum klasy.
Interaktywne materiały sprawdzające
Wsparciem przy pracy z e‑materiałem jest obudowa dydaktyczna i jej zawartość w postaci interaktywnych materiałów sprawdzających. Ten element zawiera dwa testy (ćwiczenia i , z czego tylko test zwarty w ćwiczeniu może być wykorzystany jako sprawdzający ze względu na pytań i minuty na jego wykonanie) oraz zadania typu dopasowanie i uzupełnienie luk omówione w zastosowaniu poniżej.
Przykładowe wykorzystanie materiałów sprawdzających podczas zajęć z klasą może przebiegać następująco:
Nauczyciel omawia zagadnienia związane z montażem i demontażem elementów nawierzchni wykorzystując animacje filmowe.
Po omówieniu zagadnień związanych z szynami, przytwierdzeniami typu Ko raz półzwrotnicami nauczyciel korzysta z ćwiczenia pod nazwą „Elementy nawierzchni kolejowej”, w którym uczniowie przyporządkowują części składowe tych elementów. Uczniowie w grupach wykonują to zadanie i na jego przykładzie tworzą inne przyporządkowania (te których w tym ćwiczeniu nie ma)
Nauczyciel wykonuje z klasa na forum zaproponowane ćwiczenia przez zespoły a następnie omawia zagadnienia przyrządów wyrównawczych.
Teraz korzysta z ćwiczenia „Przyrządy wyrównawcze”. Ćwiczenie realizowane jest na forum klasy, a potem w grupach po raz kolejny uczniowie generują pomysły na uzupełnianie zdań.
Nauczyciel testuje i omawia zaproponowane zadania na uzupełnienie zdania.
Finalnie wskazuje młodzieży skuteczny sposób na powtarzanie/generowanie własnych pomysłów na ćwiczenia.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Animacja „Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej”
Nauczyciel prezentuje sekwencje filmowe wskazując na jej zawartość merytoryczną.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przeanalizowanie sekwencji animacji filmowych.
Zadaniem uczniów będzie dobranie odpowiednich elementów w grupę (szyn, podkładów, złączek, rozjazdów, przyrządów wyrównawczych, kozłów oporowych, podsypki) w taki sposób, aby były zgodne z zasadami budowy nawierzchni kolejowej.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentację grupy elementów, które samodzielnie dobrał.
Nauczyciel podsumowuje zajęcia wskazując sposoby doboru grup elementów nawierzchni kolejowej.
Wizualizacja „Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie: elementy nawierzchni kolejowej.
Prezentuje wizualizację 3D, w której skład wchodzą szyny, podkłady, złączki, rozjazdy, przyrządy wyrównawcze, kozły oporowe, podsypka oraz omawia elementy tych wizualizacji.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się szczegółowiej z wizualizacją i wymyślenie trzech zadań do każdej grupy urządzeń, w której osoba odpowiadająca będzie musiała wskazać na wizualizacji element charakteryzujący dany rodzaj urządzenia. Zadanie powinno zaczynać się od słów „Wskaż na odpowiedniej wizualizacji...”, a po nich następować wskazanie charakterystycznej części danego elementu nawierzchni kolejowej (lub jego opisu).
Uczniowie po przygotowaniu każdego zadania wykonują zdjęcie ekranu i w prostym programie edycyjnym na smartfonie wskazują strzałką tą charakterystyczną część lub fragment opisu tego elementu. Przykładowo na zadanie „wskaż na odpowiedniej wizualizacji element, który zbudowany jest z szyny, a nie służy do przenoszenia obciążeń z kół pojazdów szynowych na grunt” — odpowiedzią wskazaną na wizualizacji powinien być „kozioł oporowy, stalowy”.
Taki zestaw, czyli trzy opisane zadania i trzy zdjęcia ze wskazaną częścią lub opisem elementu przekazują nauczycielowi jako zestaw.
Teraz nauczyciel przekazuje zebrane zestawy zadań innym uczniom. Prosi ich o odpowiedź na zadanie poprzez wykonanie zdjęcia ekranu właściwej części lub opisu elementu.
Po dwóch rundach „cichych zadań” nauczyciel omawia zestawy, dopytując chętnych uczniów o odpowiedzi.
Na forum korygowane są odpowiedzi pytanych uczniów. Nauczyciel może przydzielić uczniom punkty (lub oceny) za aktywność i poprawność odpowiedzi.
Gra wcielanie się w rolę „Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej”
Nauczyciel prosi ucznia, aby przygotował słowniczek wyrazów, które znajdują się w grze.
Uczeń samodzielnie przechodzi przez grę i kolejno wypisuje według niego słowa, które powinny znaleźć się w słowniczku tak, aby rozumiał je podczas kolejnej gry lub spotkania się z nimi w rzeczywistości.
Nauczyciel zaleca, aby w słowniczku znalazło się nie mniej niż dwadzieścia takich pojęć. Jakie pojęcia uczeń ujmie w swoim słowniku, będzie zależało to tylko od niego.
Na forum klasy nauczyciel prosi uczniów o prezentowanie własnych słowniczków.
Na tablicy zapisuje wszystkie pojawiające się pojęcia. Uzasadnia konieczność znajomości tych pojęć.
Prosi uczniów, aby przyswoili sobie te pojęcia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Podczas wykorzystywania zadań sprawdzających uczniowie samodzielnie mogą testować progres zdobywania swojej wiedzy poprzez korzystanie z ćwiczeń interaktywnych.
Nazwy ćwiczeń sugerują obszary, które sprawdzają (lub mogą posłużyć do zwiększenia motywacji przy przyswajaniu materiału). I tak ćwiczenie dotyczy przyporządkowania części elementów nawierzchni kolejowej (w grupach: szyny, przytwierdzenia typu K, półzwrotnice), ćwiczenie obejmuje zagadnienia związane z przyrządami wyrównawczymi (uzupełnienie zdania), zaś ćwiczenie i to testy. Test sprawdzający to ćwiczenie — „Elementy nawierzchni kolejowej — montaż i demontaż”, a ćwiczenie „Nawierzchnia kolejowa” to krótka forma testowa ( pytania) powtarzająca materiał.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych na poziomie rozszerzającym. Możliwość dostępu zdalnego do materiałów i ich analiza pozwala realizować działania typu memory.
Działania z zastosowaniem kart memory:
Uczniowie w grupach lub indywidualnie poza zajęciami jako zadanie otrzymują przygotowanie kart na bazie wizualizacji. Karty te mają być tak przygotowane, aby na awersie pojawił się element nawierzchni kolejowej, a na rewersie jego opis. Uczniowie lub grupy mają wykonać printscreen pod dowolnym kątem, a to oznacza, że elementy pomimo podobieństwa, będą różnie ujęte.
Podczas zajęć:
Nauczyciel może wykorzystać przygotowane karty do pracy samodzielnej uczniów (rozpoznawanie elementów) lub grupowo (prowadzenie quizów lub konkursów związanych z rozpoznawaniem cech charakterystycznych, zastosowań, koniecznych narzędzi lub innych ważnych działań związanych z tym elementem).
Praca z uczniami z SPE
Przy pracy z uczniami SPE ważne jest, aby oddziaływać na źródło problemów. Dość często jest to nadopiekuńczość i wyręczanie tych osób przez innych. Dlatego też ważnym elementem pracy z tymi uczniami przy użyciu tego e‑materiału będzie samodzielna przez nich budowa na wzór (a nie odtwarzanie) elementów wspomagających naukę (np.: wspomniane powyżej karty memory lub własne pytania przy pracy z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi.
Zajęcia w grupie pozwoli pracować nad poczuciem wyobcowania i inności. Możliwe jest to poprzez wsparcie w procesie nauczania przez innych uczniów i nauczyciela.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
E‑materiał pozwala pracować z zagadnieniami w taki sposób, aby to samo zagadnienie mogło być omawiane przez nauczyciela w zależności od indywidualnych potrzeb uczniów. I tak zagadnienia w animacjach filmowych mają swój odnośnik w wizualizacjach (elementy omówione w filmach prezentowane są z opisami i możliwością obejrzenia z wielu stron w wizualizacji). Kwestie montażu i demontażu prezentowane w sekwencjach animacyjnych można przećwiczyć w grze „wcielanie się w rolę”, w której jako pracownik torowy podejmujemy decyzję związane z montażem i demontażem.
Elementy dostosowanie i indywidualizacji prezentowane są w przykładowych scenariuszach zaproponowanych powyżej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści