Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat montażu i demontażu elementów nawierzchni kolejowej
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Sekwencje filmowe Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza
Sekwencje filmowe Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza
. Z tego zestawu animacji będziesz mógł nauczyć się teoretycznie montażu i demontażu: szyn, podkładów, złączek, rozjazdów, przyrządów wyrównawczych, kozłów oporowych oraz podsypki. Animacje pozwolą Ci określić nazwy wykonywanej pracy, zadania i czynności zawodowe jakie będziesz w przyszłości wykonywał przy montażu lub demontażu nawierzchni kolejowej oraz pomogą Ci w obsłudze i możliwości zastosowania wykorzystywanego sprzętu do realizacji prac w metodzie tradycyjnej demontażu toru to jest przy pomocy koparek, dźwigów i suwnic bramowych oraz w metodzie nowoczesnej poprzez wykorzystanie sprzętu takiego jak pociąg , tawersy do montażu i demontażu podkładów, oczyszczarka tucznia , profilarka do tłucznia , zgrzewarka szynowa, Palownica , podbijarka torowa . Animacje prezentują dokumentację zgodną z uchwalonym w styczniu 2016 r. standardem technicznym „O organizacji i wykonywaniu pomiarów geodezji kolejowej” związanej z wykonywaniem czynności zawodowych.
Wizualizacja w 3D Elementy nawierzchni kolejowej
Wizualizacja w 3D Elementy nawierzchni kolejowej
pozwoli Ci dokładniej przyjrzeć się elementom nawierzchni kolejowej: szynom, podkładom, złączkom, rozjazdom, przyrządom wyrównawczym, kozłom oporowym oraz rodzajom podsypek.
Gra „wcielanie się w rolę” Czynności związane z montażem lub demontażem elementów nawierzchni kolejowej
Gra „wcielanie się w rolę” Czynności związane z montażem lub demontażem elementów nawierzchni kolejowej
pozwali Ci się wcielić w rolę pracownika, który otrzymuje konkretne zadanie do wykonania z dziedziny montażu lub demontażu konkretnego elementu nawierzchni kolejowej np. szyny, podkłady, złączki, rozjazdy, przyrządy wyrównawcze, kozły oporowe, podsypka.
Obudowa dydaktyczna:
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorzaSekwencje filmowe
Elementy nawierzchni kolejowejWizualizacja 3D
Czynności związane z montażem lub demontażem elementów nawierzchni kolejowejGra „wcielenie się w rolę”
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie monter nawierzchni kolejowej
W skład multimediów wchodzi sekwencja filmowa, wizualizacja oraz gra typu wcielanie się w rolę. Przybliżą Ci one wiadomości z zakresu prac związanych z montażem i demontażem elementów nawierzchni kolejowej.
Co może być ważne?
Ważne jest aby „uczyć się z głową” czyli stosować zasady: zapewnienia sobie różnych sposobów zdobywania wiedzy, zapewnienia różnorodności przepracowywania materiału wg stylów uczenia się i zapewnienie sobie wielu sposobów zaangażowania (nie znudzisz się i spojrzysz na to samo z różnych stron). Dlatego warto sobie odpowiedzieć na trzy pytania:
Czego mam się uczyć?
Jak mam się uczyć?
Dlaczego mam się uczyć?
Odpowiedzi na te pytania przed rozpoczęciem uczenia się dadzą Ci przejrzystą mapę ja to zrobić, żeby wiedzieć i się nie na robić (chociaż nie do końca).
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować materiał z zakresu prac związanych z montażem i demontażem elementów nawierzchni kolejowej ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
obejrzałbym wszystkie sekwencje animacji, ale pobieżnie - żeby zapoznać się z materiałem,
sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niej po pierwszym obejrzeniu stosując np.: test w ćwiczeniu ,
przejrzałbym elementy nawierzchni kolejowej w wizualizacji 3D i oczywiście zacząłbym wczytywać się w treść opisów wykonując sobie notatki (systematyzując wiedzę). Zacząłbym przyswajać wiedzę i ją powtarzać,
wróciłbym do animacji i teraz już dokładniej przeanalizował treść w niej zawartą,
dla odmiany sprawdziłbym się w grze, w której wcieliłbym się w pracownika torowego i wykonywał działania podejmując odpowiednie decyzje,
na podstawie tego, że wiem jak wyglądają elementy nawierzchni kolejowej, procedury ich montażu i demontażu oraz narzędzia do wykonania działań z tym związanych. Teraz tylko trzeba powtarzać i się sprawdzać,
próbnie swoich sił spróbowałbym w łatwym ćwiczeniu ,
na finał użyłbym jeszcze raz ćwiczenia — testu wiedzy,
dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym animację i przeszedł jeszcze raz grę.
To są tylko propozycje. Warto wiedzieć czy Twój styl uczenia się pasuje do mojego (czyli do mojej procedury przyswajania informacji o montażu i demontażu elementów nawierzchni kolejowej.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Używaj słownika pojęć i interaktywnych zadań,
Często wracaj do materiałów i próbuj swoich sił w ćwiczeniach (nawet jeśli już to robiłeś),
Wymyślaj swoje ćwiczenia i zadania, sam dla siebie,
Współpracuj w grupie (choćby do tego, aby sobie przypomnieć czego się dowiedziałeś i nauczyć tego innych).
Materiał pomoże Ci tylko wtedy, gdy sam zaplanujesz „uszyty na miarę” plan uczenia się tych nowych rzeczy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści