E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat montażu i demontażu elementów nawierzchni kolejowej

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Sekwencje filmowe Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorzaDoQhSWeeHSekwencje filmowe Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza. Z tego zestawu animacji będziesz mógł nauczyć się teoretycznie montażu i demontażu: szyn, podkładów, złączek, rozjazdów, przyrządów wyrównawczych, kozłów oporowych oraz podsypki. Animacje pozwolą Ci określić nazwy wykonywanej pracy, zadania i czynności zawodowe jakie będziesz w przyszłości wykonywał przy montażu lub demontażu nawierzchni kolejowej oraz pomogą Ci w obsłudze i możliwości zastosowania wykorzystywanego sprzętu do realizacji prac w metodzie tradycyjnej demontażu toru to jest przy pomocy koparek, dźwigów i suwnic bramowych oraz w metodzie nowoczesnej poprzez wykorzystanie sprzętu takiego jak pociąg , tawersy do montażu i demontażu podkładów, oczyszczarka tucznia , profilarka do tłucznia , zgrzewarka szynowa, Palownica , podbijarka torowa . Animacje prezentują dokumentację zgodną z uchwalonym w styczniu 2016 r. standardem technicznym „O organizacji i wykonywaniu pomiarów geodezji kolejowej” związanej z wykonywaniem czynności zawodowych.

Wizualizacja w 3D Elementy nawierzchni kolejowejD14guSoPJWizualizacja w 3D Elementy nawierzchni kolejowej pozwoli Ci dokładniej przyjrzeć się elementom nawierzchni kolejowej: szynom, podkładom, złączkom, rozjazdom, przyrządom wyrównawczym, kozłom oporowym oraz rodzajom podsypek.

Gra „wcielanie się w rolę” Czynności związane z montażem lub demontażem elementów nawierzchni kolejowejDidtg7KHGGra „wcielanie się w rolę” Czynności związane z montażem lub demontażem elementów nawierzchni kolejowej pozwali Ci się wcielić w rolę pracownika, który otrzymuje konkretne zadanie do wykonania z dziedziny montażu lub demontażu konkretnego elementu nawierzchni kolejowej np. szyny, podkłady, złączki, rozjazdy, przyrządy wyrównawcze, kozły oporowe, podsypka.

Obudowa dydaktyczna:

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDYOxdlCA8Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD14HOpvg2Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDMCmV25vhPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1A6YZckLPrzewodnik dla uczącego się się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1Gu526XqNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDjBll3MTZInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie monter nawierzchni kolejowej

W skład multimediów wchodzi sekwencja filmowa, wizualizacja oraz gra typu wcielanie się w rolę. Przybliżą Ci one wiadomości z zakresu prac związanych z montażem i demontażem elementów nawierzchni kolejowej.

Co może być ważne?

Ważne jest aby „uczyć się z głową” czyli stosować zasady: zapewnienia sobie różnych sposobów zdobywania wiedzy, zapewnienia różnorodności przepracowywania materiału wg stylów uczenia się i zapewnienie sobie wielu sposobów zaangażowania (nie znudzisz się i spojrzysz na to samo z różnych stron). Dlatego warto sobie odpowiedzieć na trzy pytania:

  • Czego mam się uczyć?

  • Jak mam się uczyć?

  • Dlaczego mam się uczyć?

Odpowiedzi na te pytania przed rozpoczęciem uczenia się dadzą Ci przejrzystą mapę ja to zrobić, żeby wiedzieć i się nie na robić (chociaż nie do końca).

Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się

Aby dobrze opanować materiał z zakresu prac związanych z montażem i demontażem elementów nawierzchni kolejowej ja musiałbym postępować w poniższy sposób:

  • obejrzałbym wszystkie sekwencje animacji, ale pobieżnie - żeby zapoznać się z materiałem,

  • sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niej po pierwszym obejrzeniu stosując np.: test w ćwiczeniu ,

  • przejrzałbym elementy nawierzchni kolejowej w wizualizacji 3D i oczywiście zacząłbym wczytywać się w treść opisów wykonując sobie notatki (systematyzując wiedzę). Zacząłbym przyswajać wiedzę i ją powtarzać,

  • wróciłbym do animacji i teraz już dokładniej przeanalizował treść w niej zawartą,

  • dla odmiany sprawdziłbym się w grze, w której wcieliłbym się w pracownika torowego i wykonywał działania podejmując odpowiednie decyzje,

  • na podstawie tego, że wiem jak wyglądają elementy nawierzchni kolejowej, procedury ich montażu i demontażu oraz narzędzia do wykonania działań z tym związanych. Teraz tylko trzeba powtarzać i się sprawdzać,

  • próbnie swoich sił spróbowałbym w łatwym ćwiczeniu ,

  • na finał użyłbym jeszcze raz ćwiczenia — testu wiedzy,

  • dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym animację i przeszedł jeszcze raz grę.

To są tylko propozycje. Warto wiedzieć czy Twój styl uczenia się pasuje do mojego (czyli do mojej procedury przyswajania informacji o montażu i demontażu elementów nawierzchni kolejowej.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

  • Używaj słownika pojęć i interaktywnych zadań,

  • Często wracaj do materiałów i próbuj swoich sił w ćwiczeniach (nawet jeśli już to robiłeś),

  • Wymyślaj swoje ćwiczenia i zadania, sam dla siebie,

  • Współpracuj w grupie (choćby do tego, aby sobie przypomnieć czego się dowiedziałeś i nauczyć tego innych).

Materiał pomoże Ci tylko wtedy, gdy sam zaplanujesz „uszyty na miarę” plan uczenia się tych nowych rzeczy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści