E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż i demontaż elementów nawierzchni kolejowej

Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej

bg‑green

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

RMU7H1q3G3uTM
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R11r3K1RZgRdr
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wprowadzenie

WprowadzenieD1DhGq71PWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą film instruktażowy — sekwencje filmowe, wizualizacja modelu w grafice 3D, „Gra edukacyjna wcielanie się w rolę”.

Wizualizacja grafiki w modelu 3D

WizualizacjaD14guSoPJWizualizacja składa się z modeli 3D, które za pomocą myszki można dowolnie obracać i przeglądać, a za pomocą scrolla przybliżać. W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy i zawierających opisy w formie tekstowej i nagrania audio.

Rrgv288nqss1h
Przykładowy wygląd modelu 3D
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja dotycząca korzystania z wizualizacji grafiki w modelu 3D znajduje się bezpośrednio w materiale.

Sekwencje filmowe

Sekwencje filmoweDoQhSWeeHSekwencje filmowe wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza składają się z siedmiu sekwencji filmowych. Multimedium posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze.

Ekran filmu wygląda jak na poniższym zdjęciu:

R1CdxTZzVvY34
Przykładowy widok filmu edukacyjnego.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

R1a690cscHySc
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R1JtiakBNxT40
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przejść do poprzedniego filmu należy kliknąć ikonę strzałki zwróconej w lewą stronę. Analogicznie, aby przejść do kolejnego filmu należy kliknąć strzałkę zwróconą w prawą stronę. Ikony te pozwalają przechodzić pomiędzy polską i angielską wersją językową filmu.

RjnM9mYgNg7PI
Strzałki służące do przechodzenia pomiędzy polską a angielską wersją filmu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

Rzb2WaCTc5NWl
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

RM4fEbzjCKs7v
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RVPqi46SrhtwE
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

RACuAupKO4Idc
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RzayCK4eCabYC
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R1CrA6UjLgZi2
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

Rc7siAOYiIej8
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra wcielanie się w rolę

Gra wcielanie się w rolęDidtg7KHGGra wcielanie się w rolę umożliwia zdobywanie wiedzy z zakresu montażu i demontażu elementów nawierzchni kolejowej.

Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku zielonej strzałki wyświetli się instrukcja. Żeby rozpocząć grę, tam również należy kliknąć przycisk zielonej strzałki.

Instrukcja użytkowania gry znajduje się bezpośrednio nad multimedium. Po kliknięciu na prostokąt z napisem „Instrukcja do gry wcielanie się w rolę”, następuje rozwinięcie panelu z pełnym opisem instrukcji użytkowania.

R1ZLyAGdV9Z4q
Ekran początkowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W ramach tej gry rozwiążesz kilka zadań sprawdzających twoją wiedzę na temat przebiegu procesu transportowego. Poniżej znajduje się instrukcja do zadań sprawdzających.

Po udzieleniu odpowiedzi lub rozwiązaniu zadania, należy wybrać znajdujący się pod nim przycisk Sprawdź. Następnie pojawia się informacja zwrotna. Dowiesz się, czy Twoja odpowiedź jest poprawna. Zadania sprawdzające składają się z dwóch typów pytań. Ich krótki opis znajduje się poniżej.

  1. Pytania jednokrotnego wyboru, w których znajdziesz dwa rodzaje ćwiczeń:

    • pytania z trzema odpowiedziami,

    • pytania z czterema odpowiedziami.

    W każdym przypadku tylko jedna odpowiedź jest poprawna.

  2. Łączenie w pary. Do podanych opisów dobierz odpowiednie pojęcia, których dotyczą. Rozwiń listę rozwijalną za pomocą przycisków Shift + Enter i wybierz odpowiednie pojęcie.

  3. Uporządkowywanie elementów. W ćwiczeniu zajduje się kilka elementów które należy ustawić w odpowiedniej kolejności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDYOxdlCA8Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

REdWhzkYCZOG8
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RSGeIdnwDcFit
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę. Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

Rne8qrSL9iKMy
Ikony poziomu trudności
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne. Jest możliwość filtrowania zadań pod względem ich trudności. W tym celu należy w polu filtrowania, znajdującym się u góry strony, wybrać odpowiedni kolor, czyli odpowiedni poziom. Wybrany, czyli wyświetlany poziom ma kolor intensywny, a poziom odrzucony ma kolor blady.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćD14HOpvg2Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

Rv8CTw96TuYXw
Panel do wyszukiwania fraz
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

RyCq0PenwL5Iz
Pojęcia ze słownika
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD1Gu526XqNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w zasobie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu.

Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego. W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści