Interpreting and manipulating information presented in both mathematical and popular science texts, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students, working in groups, using the method of incomplete sentences review their knowledge of trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions.
Task Sentences that students must complete.
- The sine of the acute angleacute angleacute angle in a right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle is called ...
- The cosine of the acute angle in a right‑angled triangle is called ...
- The tangent of the acute angleacute angleacute angle in a right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle is called ...
- The value of the sine and the cosine of the acute angle belongs to the range of ...
The teacher verifies the students' statements, explains the doubts.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to calculate the numerical values of trigonometric expressions.
Task Students, working in pairs, analyze the material presented in the Interactive illustration. Can the values of other trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions be determined when one function is given? They hypothesize and formulate appropriate conclusions.
Using the information learned students solve the tasks on their own.
Task Angle is an acute angleacute angleacute angle, Calculate the values of the other trigonometric functions of this angle.
Task Angle is an acute angle, Calculate the values of the other trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions of this angle.
Task Angle is an acute angleacute angleacute angle, Calculate the values of the other trigonometric functions of this angle.
Discussion - Do we always have to use trigonometric function tables to calculate the value of a trigonometric expression? Students make hypotheses and formulate conclusions.
Obliczanie wartości liczbowych wyrażeń trygonometrycznych
m476c868b38f0ffe2_1528449084556_0
Trzeci
m476c868b38f0ffe2_1528449076687_0
VII. Trygonometria. Uczeń:
1) korzysta z wzorów , .
m476c868b38f0ffe2_1528449068082_0
45 minut
m476c868b38f0ffe2_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m476c868b38f0ffe2_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Obliczanie wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych, gdy dana jest jedna funkcja trygonometryczna.
3. Obliczanie wartości liczbowych wyrażeń trygonometrycznych.
m476c868b38f0ffe2_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych, gdy dana jest jedna funkcja trygonometryczna,
- oblicza wartości liczbowe wyrażeń trygonometrycznych.
m476c868b38f0ffe2_1528449534267_0
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
m476c868b38f0ffe2_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m476c868b38f0ffe2_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, metodą niedokończonych zdań przypominają podstawowe wiadomości na temat funkcji trygonometrycznych.
Polecenie Zdania, które muszą dokończyć uczniowie.
-Sinusem kąta ostrego w trójkącie prostokątnym nazywamy ...
- Cosinusem kąta ostrego w trójkącie prostokątnym nazywamy ...
- Tangensem kąta ostrego w trójkącie prostokątnym nazywamy ...
- Wartość sinusa i cosinusa kąta ostrego należy do przedziału ...
Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
m476c868b38f0ffe2_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest obliczanie wartości liczbowych wyrażeń trygonometrycznych.
Polecenie Uczniowie, pracując parami, analizują materiał przedstawiony na Ilustracji interaktywnej. Czy można wyznaczyć wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych, gdy dana jest jedna funkcja? Stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek:
- Jeżeli znamy wartość jednej funkcji trygonometrycznej, to korzystając z tożsamości trygonometrycznych możemy wyznaczyć wartości pozostałych.
Korzystając z poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie Kąt jest kątem ostrym, Wyznacz wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych tego kąta.
Polecenie Kąt jest kątem ostrym, Wyznacz wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych tego kąta.
Polecenie Kąt jest kątem ostrym, Wyznacz wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych tego kąta.
Dyskusja – czy do obliczania wartości wyrażenia trygonometrycznego zawsze musimy korzystać z tablic wartości funkcji trygonometrycznych? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek:
- Dla dowolnego kąta ostrego prawdziwe są równości:
Korzystając z poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
c)
Polecenie Sprawdź, czy istnieje kąt ostry spełniający podany warunek.
a)
b)
c)
Polecenie Wiedząc, że , oblicz
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie samodzielnie oceniają swoją pracę. Nauczyciel weryfikuje ich rozwiązania zadań, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Wykaż, że nie istnieje kąt ostry taki, że
m476c868b38f0ffe2_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Jeżeli znamy wartość jednej funkcji trygonometrycznej, to korzystając z tożsamości trygonometrycznych możemy wyznaczyć wartości pozostałych.
- Dla dowolnego kąta ostrego prawdziwe są równości:
trigonometric functions1
trigonometric functions
funkcje trygonometryczne
R57RwiZOwsoW21
wymowa w języku angielskim: trigonometric functions
wymowa w języku angielskim: trigonometric functions