Discussion – students name mass units they already know. They talk about situations where we can use them. They think about kinds of objects we can use to measure the mass. They notice that masses of the same line segments can be given in different units.
Students work individually, using computers. Their task is to get to know the interactive illustration, that presents converting the units of massunits of massunits of mass.
[Interactive graphics]
Conclusions:
1 t = 1000 kg 1 kg = 100 dag 1 dag = 10 g 1 kg = 1000 g
Students take part in the individual task contest by doing exercises from 4 levels of difficulty.
Three students with the highest number of points get the highest grades, three consecutive – second highest grades.
Level 1 – each correct answer is worth 1 point
Choose the most suitable mass to the following objects.
1) The mass of the letter is: A. 12 kg B. 12 t C. 12 g D. 12 dag
2) The mass of the book is: A. 23 kg B. 23 t C. 23 g D. 23 dag
3) The mass of the table is: A. 8 kg B. 8 C. 8 g D. 8 dag
4) The mass of the bus is: A. 8 kg B. 8 t C. 8 g D. 8 dag
Level 2 – each correct answer is worth 2 points
Choose the correct answer:
1) 7 dag is: A. 70 kg B. 70 t C. 700 g D. 70 g
2) 30 kg is: A. 300 dag B. 3000 dag C. 300 g D. 3000 g
Level 3 – each correct answer is worth 3 points
Do the exercises using the formula.
The formula:
[Illustration 1]
1) 14 kg 14 dag is: A. 14140 dag B. 1414 dag C. 14140 g D. 1414 g
2) 54 dag 30 g is: A. 5430 dag B. 5403 dag C. 543 g D. 570 g
Level 4 – each correct answer is worth 4 points
Mark a correct answer:
1) 350 dag is: A. 3 kg 5 dag B. 30 kg 5 dag C. 3 kg 50 dag D. 30 kg 50 dag
2) 18053 kg is: A. 180 t 53 kg B. 18 t 530 kg C. 185 t 3 kg D. 18 t 53 kg
The teacher grades the students’ work and clarifies doubts.
An extra task:
There are names on the packages of food products:
- netto – mass of the article without the package, - brutto – mass of the article with the package, - tare – mass of the package.
There is a can with the peas with a sign „netto mass 42 dag”.
Calculate the brutto mass of the can with peas, if the tare is 40 g.
Najczęściej używane jednostki masy to: gram, dekagram, kilogram, tona. 1 t = 1000 kg 1 kg = 100 dag 1 dag = 10 g 1 kg = 1000 g Pojawiające się na produktach żywnościowych nazwy oznaczają: netto – masa towaru bez opakowania, brutto – masa towaru z opakowaniem, tara – masa opakowania.
- do mierzenia masy może służyć waga, - najczęściej używane jednostki masy to: gram, dekagram, kilogram, tona, - w niektórych sytuacjach zachodzi potrzeba ujednolicenia jednostek, to znaczy zapisania mas w tych samych jednostkach.
me3828f2eb53e82f4_1528449000663_0
Jednostki masy
me3828f2eb53e82f4_1528449084556_0
Drugi
me3828f2eb53e82f4_1528449076687_0
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
7) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
me3828f2eb53e82f4_1528449068082_0
45 minut
me3828f2eb53e82f4_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
me3828f2eb53e82f4_1528449552113_0
1. Prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
2. Zamiana jednostek masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me3828f2eb53e82f4_1528450430307_0
Uczeń:
- prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona;
- zamienia jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
me3828f2eb53e82f4_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Konkurs zadaniowy.
me3828f2eb53e82f4_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
me3828f2eb53e82f4_1528450127855_0
Dyskusja - uczniowie wymieniają poznane już jednostki masy. Opowiadają w jakich sytuacjach można je stosować. Zastanawiają się, za pomocą jakich przyrządów można określić masę. Zauważają, że masę tych samych obiektów można podać w różnych jednostkach.
me3828f2eb53e82f4_1528446435040_0
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Ich zadaniem jest zebranie i zaprezentowanie informacji uzyskanych w czasie dyskusji.
Informacje, które powinni zaprezentować uczniowie:
- do mierzenia masy może służyć waga, - najczęściej używane jednostki masy to: gram, dekagram, kilogram, tona, - w niektórych sytuacjach zachodzi potrzeba ujednolicenia jednostek, to znaczy zapisania mas w tych samych jednostkach.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, przedstawiającą zamianę jednostek masy.
[Grafika interaktywna]
Wnioski:
1 t = 1000 kg 1 kg = 100 dag 1 dag = 10 g 1 kg = 1000 g
Uczniowie biorą udział w indywidualnym konkursie zadaniowym, rozwiązując zadania z 4 poziomów trudności.
Troje uczniów z najwyższą liczbą punktów otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Poziom 1 – każda poprawna odpowiedź za 1 pkt.
Dobierz prawidłową masę do poniższych przedmiotów.
1) Masa listu to: A. 12 kg B. 12 t C. 12 g D. 120 dag
2) Masa książki to: A. 23 kg B. 23 t C. 23 g D. 23 dag
3) Masa stołu to: A. 8 kg B. 8 t C. 8 g D. 8 dag
4) Masa autobusu to: A. 8 kg B. 8 t C. 8 g D. 8 dag
Poziom 2 – każda poprawna odpowiedź za 2 pkt.
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
1) 7 dag to: A. 70 kg B. 70 t C. 700 g D. 70 g
2) 30 kg to: A. 300 dag B. 3000 dag C. 300 g D. 3000 g
Poziom 3 – każda poprawna odpowiedź za 3 pkt.
Rozwiąż zadania, korzystając ze wzoru.
Wzór:
[Grafika interaktywna]
1) 14 kg 14 dag to: A. 14014 dag B. 14140 dag C. 14140 g D. 1414 g
2) 54 dag 30 g to: A. 5430 dag B. 5403 dag C. 543 g D. 570 g
Poziom 4 – każda poprawna odpowiedź za 4 pkt.
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
1) 350 dag to: A. 3 kg 5 dag B. 30 kg 5 dag C. 3 kg 50 dag D. 30 kg 50 dag
2) 18053 kg to: A. 180 t 53 kg B. 18 t 530 kg C. 185 t 3 kg D. 18 t 53 kg
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Na opakowaniach produktów żywnościowych pojawiają się nazwy:
- netto – masa towaru bez opakowania, - brutto – masa towaru z opakowaniem, - tara – masa opakowania.
Na puszce z groszkiem widnieje napis „ masa netto 42 dag „.
Oblicz masę brutto puszki z groszkiem, jeśli tara wynosi 40 g.
me3828f2eb53e82f4_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Najczęściej używane jednostki masy to: gram, dekagram, kilogram, tona. 1 t = 1000 kg 1 kg = 100 dag 1 dag = 10 g 1 kg = 1000 g
Pojawiające się na produktach żywnościowych nazwy oznaczają: netto – masa towaru bez opakowania, brutto – masa towaru z opakowaniem, tara – masa opakowania.