W hesperyjskim sadzie
Opisz lipę w kilku zdaniach.
Jakie zastosowanie ma lipa? Pomyśl o drewnie, kwiatach, wyglądzie…
Przeczytaj lub wysłuchaj fraszki Jana Kochanowskiego pt. „Na lipę”.
Na lipęGościu, siądź pod mym liściem, a odpoczni sobie!
Nie dójdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie,
Choć się nawysszejnawysszej wzbije, a proste promienie
Ściągną pod swoje drzewa rozstrzelane cienie.
Tu zawżdyzawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają,
Tu słowicy, tu szpacysłowicy, tu szpacy wdzięcznie narzekająnarzekają.
Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły
Biorą miód, który potym szlachciszlachci pańskie stoły.
A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadniesnadnie,
Że człowiekowi łacnołacno słodki sen przypadnie.
Jabłek wprawdzie nie rodzę, lecz mię pan tak kładziekładzie
Jako szczep napłodniejszyJako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadziehesperyskim sadzie.
Kto do kogo mówi we fraszce „Na lipę”? Zacytuj odpowiednie fragmenty utworu.
Na czym polega zabawny pomysł w tej fraszce?
Jak właściciel traktuje lipę w podzięce za to, co od niej otrzymuje? Znajdź odpowiedni cytat i wytłumacz jego znaczenie. Jaki środek stylistyczny poeta tu zastosował?
Jakie cechy charakteru ujawnia uosobiona lipa? Uzasadnij swoje propozycje.
Napisz w zeszycie odpowiedź na lipowe zaproszenie.
Zredaguj podobne do lipowego zaproszenie w imieniu soczystej trawy, sosnowego lasu, majowego deszczyku itp.