Rodzina, dom, ojczyzna
Do czego, twoim zdaniem, dąży współczesny człowiek? Co chciałby mieć?
Pzeczytaj lub wysłuchaj fraszki Jana Kochanowskiego „Na dom w Czarnolesie”.
Na dom w CzarnolesiePanie, to moja praca, a zdarzenie Twojezdarzenie Twoje;
RaczyszRaczysz błogosławieństwo dać do końca swoje!
Inszy niechaj pałace marmórowemarmórowe mają
I szczerym złotogłowemzłotogłowem ściany obijają,
Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,
A Ty mięmię zdrowiem opatrz i sumnieniemsumnieniem czystym,
Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.
Do kogo zwraca się postać mówiąca w wierszu „Na dom w Czarnolesie”? Uzasadnij swoje zdanie i zacytuj odpowiedni fragment utworu.
Dlaczego zwroty do adresata są pisane wielką literą?
Uzasadnij swoją odpowiedź z poprzedniego ćwiczenia.
Jaki nastrój panuje we fraszce „Na dom w Czarnolesie”?
Jaki obraz domu w Czarnolesie wyłania się z tego utworu? Porównaj go z przedstawieniami Czarnolasu zamieszczonymi w lekcji.
Zanotuj, o co prosi podmiot mówiący w wierszu. Podkreśl epitety.
Na czym nie zależy podmiotowi mówiącemu?
Wytłumacz własnymi słowami, jakie wartości są dla postaci mówiącej najważniejsze. Porównaj je z tymi, które są ważne dla współczesnego człowieka. Różnią się? Są podobne? A może takie same? O czym to świadczy?