R1BBfM4kjja9G

Home is where all of us are together

Source: domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • you will explain the meanings of the word „home”

  • you will find values in the text

  • you will create associations, eg. with the word „home”

R1ShpzaQml6Dm
Nagranie abstraktu
RCSL5nYqrk1my1
What are your associations with home? List them.
Exercise 1

Present your associations with home to other students. Substantiate your statement.

R79zn3ICKPbVe1
Exercise 2
Jakie znasz inne określenia rzeczownika "dom"? Odgadnij, o jakie słowa może chodzić: 1. dom zrobiony z bloków lodowych, 2. wieżowiec, w którym są mieszkania, 3. dom wolnostojący, 4. rozkładane schronienie, którego używają turyści chcący nocować na świeżym powietrzu, np. na kempingu, 5. dom, którego używają turyści, a który można przyczepić do samochodu i wozić ze sobą.
Exercise 3

Read Wiktor Woroszylski’s poempoempoem “Czas miłości”, or listen to the recording in the lesson “Dom jest tam, gdzie jesteśmy wszyscy razem” carefully. What is the main idea of the poem? How do you understand its title?

Wiktor Woroszylski Czas miłości

Dom – to nie tapety, nie meble,
nie kąt z żyrandolem, obrazem.
Dom – to tam, gdzie choćby pod gołym niebem
ludzie są razem.

Tam, gdzie jasno wieczorem ciemnym,
tam, gdzie ciepło, choćby wicher dął.
Starczy, że mocno chcemy –
a zbudowaliśmy dom.

To, co różni, opada jak liście.
Zostaje najdroższe, najbliższe.

Huragany murów nie ugną.
Nie przekroczy progu nieufność.

I gdziekolwiek będziemy – wszędzie
z tobą, ze mną – i dom nasz będzie.

wor Source: Wiktor Woroszylski, Czas miłości, [w:] tegoż, Drugi album poezji miłosnej, Warszawa 1971, s. 75.

Home is not about objects: wallpapers, furniture, chandeliers, or paintings. Home is about people being together. Even when it is dark and cold there is love and trust. In order to build a home you need people who want to do something together. Home can be anywhere.

Exercise 4

Complete your associations with the word home with the ideas mentioned in the poem.

R1QSODqzp26lf1
Exercise 5
Ćwiczenie wymień cechy domu Twoich marzeń.
Exercise 6

Present the home of your dreams to others. Substantiate your choice.

Exercise 7
Think about the home of your dreams. Where is it?, What does it look like?, How does it smell?, What sound does it make?, What  does it contain?, Is it durable?
Think about the home of your dreams. Where is it?, What does it look like?, How does it smell?, What sound does it make?, What  does it contain?, Is it durable?
Exercise 8

Present your poem to the class. Talk about ways of creating text and what was easy and difficult for you.

RSdV1Jsnf9DmK1
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij).

Keywords

home, people, family

Glossary

mind map
mind map
R8mo4OZuYDqlR
Nagranie słówka: mind map

mapa myśli

poem
poem
RH8XoM18bRu3y
Nagranie słówka: poem

wiersz, utwór liryczny, czasami opatrzony rymami.

feelings
feelings
RrXzORqnZNsHV
Nagranie słówka: feelings

uczucia