1) gives examples of directly proportional values;
2) determines the value directly proportional in case of specific proportional relations, for example value of bought goods in relation to the number of goods, the amount of used fuel in relation to the amount of drive kilometres, the number of read pages depending on the time of reading.
The teacher asks if students met with proportions before. If yes, in what context. Maybe they know what are directly proportional values? If yes, they will verify their knowledge during the class. If not, they will get to learn it.
Task Students work individually using computers. Their task is to observe how we create directly proportional values.
[Geogebra applet]
Students work using the method of a talking card.
Each student gets a paper card where they write down examples from everyday life that describes directly proportional values. The student chosen by the teacher collects cards and reads examples. Interesting propositions are being discussed and as a result students draw proper conclusions.
Students work in pairs. Each student from the pair gives two examples of directly proportional values presented in the table. The other person verifies examples and calculates the proportionality coefficient.
Students use obtained information to do the exercises.
Task In order to drive 25 km in the car, you need on average 2 litres of gas. How many litres of gas do you need to buy extra to drive 80 km?
An extra task: In the Internet look for information about how much human voice travels in 1 second in air. Calculate how much time is needed for the voice to travel 500 metres.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- Two values are directly proportional if one of them increases and the other increases at the same rate.
- The quotientquotientquotient of values directly proportionalvalues directly proportionalvalues directly proportional is constant and is called a proportionality coefficient.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Oceń, czy podane wielkości są wprost proporcjonalne. a) Długość boku prostokąta i wartość jego pola. b) Liczba zwierząt w gospodarstwie i liczba nóg tych zwierząt. c) Liczba psów w hodowli i liczba nóg tych psów. d) Wiek człowieka i jego wzrost.
Samochód przejechał 10 km w ciągu 15 min. Ile kilometrów przejedzie w ciągu 20 min w tych samych warunkach?
mf55d8ff325e63ab9_1528449000663_0
Wielkości wprost proporcjonalne
mf55d8ff325e63ab9_1528449084556_0
Drugi
mf55d8ff325e63ab9_1528449076687_0
VII. Proporcjonalność prosta. Uczeń:
1) podaje przykłady wielkości wprost proporcjonalnych;
2) wyznacza wartość przyjmowaną przez wielkość wprost proporcjonalną w przypadku konkretnej zależności proporcjonalnej, na przykład wartość zakupionego towaru w zależności od liczby sztuk towaru, ilość zużytego paliwa w zależności od liczby przejechanych kilometrów, liczby przeczytanych stron książki w zależności od czasu jej czytania.
mf55d8ff325e63ab9_1528449068082_0
45 minut
mf55d8ff325e63ab9_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
mf55d8ff325e63ab9_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie i wykorzystywanie wielkości wprost proporcjonalnych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mf55d8ff325e63ab9_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje i zapisuje wielkości wprost proporcjonalne,
- wykorzystuje wielkości wprost proporcjonalne do rozwiązywania zagadnień z kontekstem realistycznym.
mf55d8ff325e63ab9_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Mówiące kartki.
mf55d8ff325e63ab9_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mf55d8ff325e63ab9_1528450127855_0
Nauczyciel pyta, czy uczniowie zetknęli się już z pojęciem proporcji. Jeśli tak, to w jakim kontekście. A może wiedzą co to są wielkości wprost proporcjonalne? Jeśli tak, zweryfikują swoją wiedzę w czasie zajęć. Jeśli nie – poznają właśnie to pojęcie.
mf55d8ff325e63ab9_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu tworzenia wielkości wprost proporcjonalnych.
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują metodą mówiącej kartki.
Każdy uczeń otrzymuje kartkę, na której zapisuje przykład z życia codziennego opisujący wielkości wprost proporcjonalne. Wskazany przez nauczyciela uczeń zbiera kartki i odczytuje wypowiedzi. Ciekawe propozycje są omawiane, wynikiem powinno być sformułowanie odpowiedniego wniosku.
Wniosek:
- Dwie wielkości są wprost proporcjonalne, jeżeli wraz ze wzrostem jednej z nich pewną liczbę razy, druga rośnie tyle samo razy.
- Iloraz wielkości wprost proporcjonalnych jest stały i nazywa się współczynnikiem proporcjonalności.
Uczniowie pracują w parach. Każdy uczeń z pary podaje po dwa przykłady wielkości wprost proporcjonalnych przedstawionych w tabelce. Druga osoba ocenia poprawność przykładów i oblicza współczynnik proporcjonalności.
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości do rozwiązania zadań.
Polecenie Oceń, czy podane wielkości są wprost proporcjonalne.
a) Długość boku prostokąta i wartość jego pola.
b) Liczba zwierząt w gospodarstwie i liczba nóg tych zwierząt.
c) Liczba psów w hodowli i liczba nóg tych psów.
d) Wiek człowieka i jego wzrost.
Polecenie Oceń, czy wielkości przedstawione w tabeli są wprost proporcjonalne.
Jeśli tak, oblicz współczynnik proporcjonalności.
[Tabela 1]
Polecenie Samochód przejechał 10 km w ciągu 15 min. Ile kilometrów przejedzie w ciągu 20 min w tych samych warunkach?
Polecenie Aby przejechać samochodem 25 km potrzeba średnio 2 litry benzyny. Ile litrów benzyny trzeba jeszcze dokupić, aby przejechać 80 km?
Polecenie dla chętnych: Poszukaj w internecie na jaką odległość przenosi się głos ludzki w ciągu 1 sekundy w powietrzu. Oblicz, ile czasu potrzeba, aby głos przebył 500 metrów.
mf55d8ff325e63ab9_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Dwie wielkości są wprost proporcjonalne, jeżeli wraz ze wzrostem jednej z nich pewną liczbę razy, druga rośnie tyle samo razy.
- Iloraz wielkości wprost proporcjonalnych jest stały i nazywa się współczynnikiem proporcjonalności.