Temat: Powietrze – skład i właściwości cz. 2

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

IV. Tlen, wodór i ich związki chemiczne. Powietrze. Uczeń:

8) projektuje i przeprowadza doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną; opisuje skład i właściwości powietrza.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń potwierdza doświadczalnie, że powietrze jest mieszaniną substancji

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • przedstawiać krótką historię odkryć związaną z zagadnieniem powietrza;

  • jak opisywać właściwości powietrza;

  • podawać przykłady zastosowania w życiu codziennym gazów wchodzących w skład powietrza;

  • planować i wykonywać doświadczenie pozwalające zbadać podstawowe właściwości powietrza;

  • bezpiecznie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym oraz odczynnikami chemicznymi.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;

  • sprzęt, szkło laboratoryjne oraz odczynniki do eksperymentu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

  3. BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.

Faza realizacyjna

  1. Prowadzący zajęcia przechodzi do zagadnienia historii badania składników powietrza i wyświetla nagranie „Historia” oraz widżet „Oś czasu”, rozpoczynając dyskusję.

  2. Nauczyciel krótko omawia właściwości powietrza, przypominając uczniom wiadomości. Przeprowadza eksperyment „Badanie właściwości powietrza” (uwaga w komentarzu metodycznym). Przed działaniami prosi uczniów o sformułowanie pytania badawczego i wybór hipotezy oraz zanotowanie ich w dzienniku obserwacji w abstrakcie. Poleca im, by uważnie obserwowali zachodzące podczas eksperymentu zmiany. Po zakończeniu badania rozpoczyna dyskusję dotyczącą obserwacji i wniosków. Uczniowie dokonują zapisów w dziennikach obserwacji.

  3. Nauczyciel przeprowadza eksperyment „Badanie przewodnictwa elektrycznego powietrza” według instrukcji opisanej w abstrakcie w doświadczeniu. Przed badaniem uczniowie formułują pytanie badawcze i hipotezę. Obserwują zmiany podczas wykonywania eksperymentu, formułują wniosek i zapisują w dziennikach obserwacji.

  4. Podsumowując wiadomości o właściwościach powietrza, nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej tabelę „Wybrane właściwości powietrza i jego składników” ( cz. 1 abstraktu)i prosi uczniów o jej analizę.

  5. Nauczyciel tłumaczy, zapisując na tablicy, jak wyliczyć objętość np. tlenu, będącego składnikiem powietrza, w pomieszczeniu o wymiarach 5 m x 4 m x 3 m.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

    • Dziś nauczyłem się…

    • Zrozumiałem, że…

    • Zaskoczyło mnie…

    • Dowiedziałem się…

    W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

air
air
R17MLJdkgYEMu
Nagranie dźwiękowe słówka.

powietrze – jednorodna mieszanina różnych substancji, głównie gazów, bez barwy, smaku i zapachu, stanowiąca atmosferę ziemską

Teksty i nagrania

R10Q85F1UXrP6
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Air - composition and properties pt 2

  • The air is a homogeneous mixture of colourless and odourless gases.

  • The main components of the air are: nitrogen (78%), oxygen (21%), argon and other noble gases (0.94%), carbon dioxide and water in the form of steam.

  • For the first time, the air was liquefied by Polish chemists: Karol Olszewski and Zygmunt Wróblewski.

  • The air is compressible – you can easily reduce its volume. You can also expand them, or increase its volume.

  • The air does not conduct electricity.