Lesson plan (Polish)
Temat: Powietrze – skład i właściwości cz. 2
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa:
Szkoła podstawowa. Chemia.
IV. Tlen, wodór i ich związki chemiczne. Powietrze. Uczeń:
8) projektuje i przeprowadza doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną; opisuje skład i właściwości powietrza.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń potwierdza doświadczalnie, że powietrze jest mieszaniną substancji
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
przedstawiać krótką historię odkryć związaną z zagadnieniem powietrza;
jak opisywać właściwości powietrza;
podawać przykłady zastosowania w życiu codziennym gazów wchodzących w skład powietrza;
planować i wykonywać doświadczenie pozwalające zbadać podstawowe właściwości powietrza;
bezpiecznie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym oraz odczynnikami chemicznymi.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;
sprzęt, szkło laboratoryjne oraz odczynniki do eksperymentu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Faza realizacyjna
Prowadzący zajęcia przechodzi do zagadnienia historii badania składników powietrza i wyświetla nagranie „Historia” oraz widżet „Oś czasu”, rozpoczynając dyskusję.
Nauczyciel krótko omawia właściwości powietrza, przypominając uczniom wiadomości. Przeprowadza eksperyment „Badanie właściwości powietrza” (uwaga w komentarzu metodycznym). Przed działaniami prosi uczniów o sformułowanie pytania badawczego i wybór hipotezy oraz zanotowanie ich w dzienniku obserwacji w abstrakcie. Poleca im, by uważnie obserwowali zachodzące podczas eksperymentu zmiany. Po zakończeniu badania rozpoczyna dyskusję dotyczącą obserwacji i wniosków. Uczniowie dokonują zapisów w dziennikach obserwacji.
Nauczyciel przeprowadza eksperyment „Badanie przewodnictwa elektrycznego powietrza” według instrukcji opisanej w abstrakcie w doświadczeniu. Przed badaniem uczniowie formułują pytanie badawcze i hipotezę. Obserwują zmiany podczas wykonywania eksperymentu, formułują wniosek i zapisują w dziennikach obserwacji.
Podsumowując wiadomości o właściwościach powietrza, nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej tabelę „Wybrane właściwości powietrza i jego składników” ( cz. 1 abstraktu)i prosi uczniów o jej analizę.
Nauczyciel tłumaczy, zapisując na tablicy, jak wyliczyć objętość np. tlenu, będącego składnikiem powietrza, w pomieszczeniu o wymiarach 5 m x 4 m x 3 m.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
powietrze – jednorodna mieszanina różnych substancji, głównie gazów, bez barwy, smaku i zapachu, stanowiąca atmosferę ziemską
Teksty i nagrania
Air - composition and properties pt 2
The air is a homogeneous mixture of colourless and odourless gases.
The main components of the air are: nitrogen (78%), oxygen (21%), argon and other noble gases (0.94%), carbon dioxide and water in the form of steam.
For the first time, the air was liquefied by Polish chemists: Karol Olszewski and Zygmunt Wróblewski.
The air is compressible – you can easily reduce its volume. You can also expand them, or increase its volume.
The air does not conduct electricity.