The teacher informs the students that the aim of the class will be getting to know the properties of the functionfunctionfunction whose domain are positive natural numbersnatural numbersnatural numbers.
The sequence of numberssequence of numberssequence of numbers is a functionfunctionfunction defined in a set of positive natural numbersnatural numbersnatural numbers. The outputs of this functionfunctionfunction for consecutive natural numbersnatural numbersnatural numbers are called the terms of a sequencesequencesequence and denoted by (aIndeks dolny nn).
Working in groups, the students think about the methods of describing sequencesmethods of describing sequencesmethods of describing sequences.
Task
Think how to describe a sequencesequencesequence. Remember that the sequence is a functionfunctionfunction. Formulate your conclusion.
The conclusion:
The sequencesequencesequence, just like any functionfunctionfunction, can be described by words, a table, a formula, a graph or ordered pairs.
The students work individually and analyse the graphs of sequences.
What have you observed? Formulate your conclusion.
The conclusion:
The graph of a sequencesequencesequence is drawn in the same way as the graph of an appropriate functionfunctionfunction. The graph is not a line, but a set of points.
The students use the information to do the tasks individually.
Task
Calculate the four initial terms of sequencesequencesequence () and term :
a) ,
b) ,
c) .
Task
Draw the graph of sequencesequencesequence aIndeks dolny nn = 2n - 1, knowing that n∈N and 1 ≤ n ≤ 10.
The students do the consolidation tasks. They formulate the conclusions to be remembered.
- The sequence of numberssequence of numberssequence of numbers is a functionfunctionfunction defined in a set of positive natural numbersnatural numbersnatural numbers.
- The outputs of this functionfunctionfunction for consecutive natural numbersnatural numbersnatural numbers are called the terms of a sequencesequencesequence.
Selected words and expressions used in the lesson plan
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie, jak w przykładach:
a)
b)
3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący.
m4637699966cb5ad8_1528449068082_0
45 minut
m4637699966cb5ad8_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m4637699966cb5ad8_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Określanie własności ciągu liczbowego.
3. Znajdowanie wyrazów ciągu.
m4637699966cb5ad8_1528450430307_0
Uczeń:
- określa własności ciągu liczbowego,
- znajduje wyrazy ciągu liczbowego.
m4637699966cb5ad8_1528449534267_0
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
m4637699966cb5ad8_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m4637699966cb5ad8_1528450127855_0
Uczniowie, metodą niedokończonych zdań, przypominają sobie podstawowe wiadomości na temat funkcji.
- Funkcją nazywamy takie przyporządkowanie…
- Dziedziną funkcji nazywamy…
- Zbiorem wartości funkcji nazywamy…
- Funkcję można opisać kilkoma sposobami np. …
- Wykresem funkcji nazywamy…
Po zakończonym ćwiczeniu nauczyciel porządkuje wiadomości uczniów i wyjaśnia wątpliwości.
m4637699966cb5ad8_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie poznanie własności funkcji, której dziedziną są liczby naturalne dodatnie. Taka funkcja zwana jest ciągiem.
Definicja ciągu
Ciągiem nazywamy funkcję, określoną w zbiorze liczb całkowitych dodatnich. Wartości tej funkcji dla kolejnych liczb naturalnych nazywamy wyrazami ciągu i oznaczamy (aIndeks dolny nn).
Uczniowie, pracując w grupach, zastanawiają się nad sposobami opisywania ciągów.
Polecenie
Zastanów się, w jaki sposób możemy opisać ciąg. Pamiętaj, że ciąg jest funkcją. Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek:
Ciąg, podobnie jak każdą funkcję, można opisać słownie, za pomocą tabelki, wzorem, wykresem, w postaci uporządkowanych par.