Temat: Metale i ich właściwości cz. 2

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

I. Substancje i ich właściwości. Uczeń:

8) klasyfikuje pierwiastki na metale i niemetale; odróżnia metale od niemetali na podstawie ich właściwości.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń omawia właściwości metali.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • planować doświadczenia pozwalające porównywać właściwości metali;

  • omawiać właściwości metali.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych;

    • eksperyment.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel, nawiązując do poprzednich lekcji, pyta uczniów, jak wskazywać metale w układzie okresowym pierwiastków oraz jakie są zastosowania metali w życiu codziennym.

  2. Uczniowie analizują tabelę zamieszczoną w abstrakcie. Wskazują metale, które mają najwyższą temperaturę wrzenia oraz metale, które mają najniższą temperaturę topnienia.

  3. Nauczyciel zapowiada film pt. „Badanie przewodnictwa cieplnego metali”. Poleca uczniom, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel zachęca młodzież do dyskusji, nawiązując do przedstawionych konkluzji.

  4. Nauczyciel poleca podopiecznym, żeby zapoznali się z instrukcją doświadczenia „Badanie połysku metalicznego i plastyczności metali”. Uczniowie zapisują pytanie badawcze i hipotezę w formularzu zamieszczonym w abstrakcie. Po przeprowadzeniu eksperymentu odnotowują swoje spostrzeżenia i wnioski. Wskazana osoba dzieli się nimi na forum klasy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy.

  5. Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

  6. Uczniowie czytają podsumowanie abstraktu oraz zapoznają się z treścią słowniczka. Następnie własnymi słowami definiują wskazane przez nauczyciela terminy.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane?
    Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

thermal conductivity
thermal conductivity
RK4H0FKiYwBrr
Nagranie słówka: thermal conductivity

przewodnictwo cieplne – zdolność substancji do przewodzenia ciepła. W tych samych warunkach więcej ciepła przepłynie przez substancję o większej przewodności cieplnej.

metals
metals
RWDhxQXzL7tIy
Nagranie słówka: metals

metale – substancje o metalicznym połysku, bardzo dobrze przewodzą ciepło i prąd elektryczny

electrical conductivity
electrical conductivity
RunIlHOyW6DWl
Nagranie słówka: electrical conductivity

przewodnictwo elektryczne – zjawisko skierowanego przenoszenia ładunków elektrycznych przez dodatnie lub ujemne nośniki (elektrony, jony) zachodzące w ośrodku materialnym pod wpływem przyłożonego zewnętrznego pola elektrycznego.

Teksty i nagrania

Ren8YcASmww21
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Metals and their properties part 2

The butter placed on the fork made of stainless steel begins to melt after some time. The gradual heating of the fork by immersion in hot water caused the melting of the butter. It means that the steal from which the fork was made conducts heat. Metals are good conductors of heat.

You will need

  • metals: iron nail, aluminum foil, zinc sheet, copper wire, silver plate, magnesium ribbon, lead sample, tungsten wire, tin

  • scalpel or knife;

  • hammer;

  • anvil.

Instruction

  1. Look carefully at various objects made of metals.

  2. Using an anvil to immobilize the objects and carefully try to cut with a knife or tap the surface with a hammer.

  3. Write down the information about their color, gloss and susceptibility to shape change.

Metals have many features in common - metallic gloss, which reflects light, giving the effect of shine, and the color of silvery‑white or silver‑gray. The exception is gold - yellow and copper - silver colored pink (well cleaned) to red‑brown.
The hardness, malleability, ductility of metals can be explained by the existence of forces that they maintain the crystal lattice. The forces of attraction between metal ions and electron cloud work in all directions. The result of this is the large ease of moving the ion in the z network one position in the other.

  • Metals at room temperature are characterized by: a constant state of matter (except mercury), silvery‑white or silvery‑grey colour (with the exception of gold, copper), metallic gloss, thermal conductivity, conductivity, electric conductivity, tenacity, ductility.