Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym
Wskaźniki
Wskaźniki zwrotnicoweWskaźniki zwrotnicowe
Wskaźniki na liniach zelektryfikowanychWskaźniki na liniach zelektryfikowanych
Wskaźniki w ETCSWskaźniki w ETCS
Wskaźniki pozostałeWskaźniki pozostałe
Sygnały zatrzymania i zmniejszenia prędkościSygnały zatrzymania i zmniejszenia prędkości
Wskaźniki zwrotnicowe
W poniższej tabeli przedstawiającej przykłady wskaźników zwrotnicowych znajdują się trzy kolumny — w pierwszej zamieszczono ilustracje, w drugiej nazwy, a w trzeciej opisy wskaźników. Pod każdym opisem w tej samej komórce tabeli znajduje się nagranie dźwiękowe z nim tożsame.
Ilustracja | Nazwa wskaźnika | Opis |
|---|---|---|
![]() | Wskaźnik Wz1 „Jazda na wprost” | Zwrotnica umożliwia jazdę na wprost lub, w przypadku rozjazdów jednostronnych łukowych, w kierunku o większym promieniu łuku dla jazdy na ostrze lub z ostrza. |
![]() | Wskaźnik Wz2 „Jazda na ostrze” | Zwrotnica zwrócona w kierunku innym niż główny kierunek jazdy, w przypadku rozjazdów jednostronnych łukowych — w kierunku o mniejszym promieniu łuku dla jazdy, a w przypadku rozjazdów dwustronnych łukowych — po jednym z łuków. |
![]() | Wskaźnik Wz2 „Jazda na ostrze” | Zwrotnica zwrócona w kierunku innym niż główny kierunek jazdy, w przypadku rozjazdów jednostronnych łukowych — w kierunku o mniejszym promieniu łuku dla jazdy, a w przypadku rozjazdów dwustronnych łukowych — po jednym z łuków. |
![]() | Wskaźnik Wz3 „Jazda z ostrza” | Zwrotnica w kierunku zwrotnym, jadąc z ostrza, a w przypadku rozjazdów łukowych jednostronnych — po łuku o mniejszym promieniu. |
![]() | Wskaźnik Wz4 „Jazda z ostrza” | Zwrotnica rozjazdu dwustronnego łukowego ustawiona na jazdę z lewej lub z prawej strony (zgodnie ze stroną, na której znajduje się łuk na wskaźniku). |
![]() | Wskaźnik Wz5 „Jazda po prostej w prawo” | Jazda po prostej z lewego toru (przed rozjazdem) na prawy tor (za rozjazdem). |
![]() | Wskaźnik Wz6 „Jazda po prostej w lewo” | Jazda po prostej z prawego toru (przed rozjazdem) na lewy tor (za rozjazdem). |
![]() | Wskaźnik Wz7 „Jazda po łuku w lewo” | Jazda po łuku (w tzw. kierunku zwrotnym) z lewego toru (przed rozjazdem) na lewy tor (za rozjazdem). |
![]() | Wskaźnik Wz8 „Jazda po łuku w prawo” | Jazda po łuku (w tzw. kierunku zwrotnym) z prawego toru (przed rozjazdem) na prawy tor (za rozjazdem). |
Wskaźniki zwrotnicowe
Indeks górny Źródło: Englishsquare.pl, licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Englishsquare.pl, licencja: CC BY‑SA 3.0
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Wskaźniki na liniach zelektryfikowanych
2. We 2 „Wskaźnik opuszczenia pantografu”. Należy opuścić pantografy. Niezależnie od kierunku jazdy (We 2a). Przy wjeździe na tor odgałęziający się w prawo (We 2b). Przy wjeździe na tor odgałęziający się w lewo (We 2c)
Ilustracja przedstawia wskaźniki na liniach zelektryfikowanych.
Pierwszy wskaźnik wu e jeden to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczone są dwa białe schodki.
Tekst: Wu e jedenWskaźnik uprzedzający o opuszczeniu pantografu
. Należy przygotować się do opuszczenia pantografów przed następnym wskaźnikiem i zmniejszyć prędkość do . Ten wskaźnik umieszcza się w odległości drogi hamowania przed wskaźnikiem Wu e dwa (dawniej przed wskaźnikiem).Drugi wskaźnik wu e dwa a to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczony jest biały pasek poziomy. Wskaźnik wu e dwa be to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczony jest biały pasek poziomy. Nad rombem widnieje znak, biały trójkąt równoramienny na czarnym tle. Wierzchołek trójkąta odwrócony jest w lewą stronę. Wskaźnik wu e dwa ce to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczony jest biały pasek poziomy. Nad rombem widnieje znak, biały trójkąt równoramienny na czarnym tle. Wierzchołek trójkąta odwrócony jest w prawą stronę.
Tekst: Wu e dwaWskaźnik opuszczenia pantografu
. Oznacza, że należy opuścić pantografy, niezależnie od kierunku jazdy (wu e dwa a), przy wjeździe na tor odgałęziający się w prawo (wu e dwa be) lub przy wjeździe na tor odgałęziający się w lewo (wu e dwa ce). Wskaźnik ten umieszcza się w odległości minimum i maksimum przed początkiem odcinka toru, który należy przejeżdżać z opuszczonym pantografem. Wskaźniki stosuje się w przypadku wyłączania sieci lub odcinka sieci spod napięcia, w celu uniknięcia przeniesienia napięcia przez pantograf, w sytuacji konieczności jazdy z rozpędu na odcinkach toru niezelektryfikowanego, a także w razie konieczności jazdy z rozpędu na odcinkach toru zelektryfikowanego w przypadku, gdy stan sieci lub inne względy nie pozwalają na współpracę z pantografami.Trzeci wskaźnik wu e trzy a to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczony jest biały pasek pionowy. Wskaźnik wu e trzy be to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczony jest biały pasek pionowy. Nad rombem widnieje znak, czarna litera L w białym kwadracie.
Tekst: Wu e trzyWskaźnik podniesienia pantografu
. Oznacza, że należy podnieść pantografy elektrycznego zespołu trakcyjnego początek nawiasu wu e trzy a koniec nawiasu, lokomotywy elektrycznej początek nawiasu wu e trzy b koniec nawiasu. Wskaźnik wu e trzy a ustawia się w odległości minimalnej i maksymalnej , a wskaźnik wu e trzy be w odległości nie mniejszej niż i nie większej niż za miejscem, w którym możliwe jest podniesienie pantografów. Rozróżnienie na lokomotywę i e zet te jest ważne, ponieważ lokomotywa ma pantografy bezpośrednio na swoim dachu, a w e zet te pantografy są umieszczone nieco dalej od przedziału sterowniczego.Czwarty wskaźnik wu e cztery a to niebieski romb w białej obwódce z trzema mniejszymi rombami wewnątrz, w kolejności od największego rombu biało niebiesko biały. Wskaźnik wu e cztery be to niebieski romb w białej obwódce z trzema mniejszymi rombami wewnątrz, w kolejności od największego rombu biało niebiesko biały. Nad rombem widnieje znak, biały trójkąt równoramienny na czarnym tle. Wierzchołek trójkąta odwrócony jest w lewą stronę. Wskaźnik wu e cztery ce to niebieski romb w białej obwódce z trzema mniejszymi rombami wewnątrz, w kolejności od największego rombu biało niebiesko biały. Nad rombem widnieje znak, biały trójkąt równoramienny na czarnym tle. Wierzchołek trójkąta odwrócony jest w prawą stronę.
Tekst: wu e czteryWskaźnik zakazu wjazdu elektrycznych pojazdów trakcyjnych
. Oznacza zakaz wjazdu elektrycznych pojazdów trakcyjnych na tor, przy którym ustawiony jest wskaźnik (wu e cztery a, dawniej wu e cztery), na tor odgałęziający się w prawo (wu e cztery be, dawniej wu e pięć, o innym wyglądzie), na tor odgałęziający się w lewo (wu e cztery ce, dawniej wu e sześć, o innym wyglądzie). Wskaźniki stosuje się w celu oznaczania miejsc, poza które przejazd elektrycznych pojazdów trakcyjnych jest zabroniony, w szczególności takich jak praca przy sieci, uszkodzenie sieci lub koniec sieci. Wskaźnik ten umieszcza się w odległości minimalnej i maksymalnej przed miejscem, poza które przejazd jest zabroniony.Piąty wskaźnik wu e osiem a to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczone są dwa kwadraty a pod nimi biały pas. Wskaźnik wu e osiem be to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczone są dwa kwadraty a pod nimi biały pas. Nad rombem widnieje znak, biały trójkąt równoramienny na czarnym tle. Wierzchołek trójkąta odwrócony jest w lewą stronę. Wskaźnik wu e osiem ce to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczone są dwa białe kwadraty a pod nimi biały pas. Nad rombem widnieje znak, biały trójkąt równoramienny na czarnym tle. Wierzchołek trójkąta odwrócony jest w prawą stronę.
Tekst: wu e osiemWskaźnik jazdy bezprądowej
. Wskaźnik oznacza, że pojazd nie powinien pobierać prądu z sieci trakcyjnej przy przejeździe po torze, przy którym jest ustawiony wskaźnik początek nawiasu wu e osiem a koniec nawiasu, przy wjeździe na tor odgałęziający się w prawo początek nawiasu wu e osiem be koniec nawiasu, przy wjeździe na tor odgałęziający się w lewo początek nawiasu wu e osiem ce koniec nawisu. Wskaźnik ten ustawia się w odległości minimalnej i maksymalnej przed elementem podłużnego sekcjonowania sieci jezdnej, takim jak przerwa powietrzna, izolowane przęsło naprężenia lub izolator sekcyjny, który oddziela elektrycznie dwa odcinki sieci i przez który należy przejeżdżać bez pobierania prądu trakcyjnego z sieci. Maszynista lokomotywy lub e zet te po minięciu tego znaku zobowiązany jest do ustawienia nastawnika i bocznika na zerowe pozycje.Szósty wskaźnik wu e dziewięć a to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczone są dwa białe pasy pionowe połączone z białym pasem poziomym. Wskaźnik wu e dziewięć be to niebieski romb w białej obwódce. Na rombie umieszczone są dwa białe pasy pionowe połączone z białym pasem poziomym. Nad rombem widnieje znak, czarna litera L w białym kwadracie.
Tekst: wu e dziewięćWskaźnik jazdy pod prądem
. Pojazd może jechać pobierając prąd trakcyjny z sieci trakcyjnej. Elektryczny zespół trakcyjny początek nawiasu wu e dziewięć a koniec nawiasu. Lokomotywa elektryczna początek nawiasu wu e dziewięć be koniec nawiasu. Wskaźnik wu e dziewięć a ustawia się w odległości minimalnej i maksymalnej , a wskaźnik wu e dziewięć be w odległości minimalnej i maksymalnej za miejscem, które należy przejeżdżać bez pobierania prądu trakcyjnego z sieci.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Wskaźniki w ETCS
Ilustracja przedstawia wskaźniki wu e te ce es.
Wskaźnik ma kształt prostokątnej tabliczki w kolorze żółtym z czarną obramówką. Na znaku czarnymi literami napisane jest e te ce es el jeden el es.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS jedenZapowiedź wjazdu w obszar E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu pierwszego eL eS
. Oznacza miejsce zapowiedzi zmiany poziomu systemu E eR Te eM eS / E Te Ce eS na poziom pierwszy eL eS.Wskaźnik ma kształt prostokątnej tabliczki w kolorze białym z czarną obramówką. Na znaku czarnymi literami napisane jest e te ce es el jeden el es.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS dwaWjazd w obszar E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu pierwszego eL eS
. Oznacza miejsce zmiany poziomu systemu E eR Te eM eS / E Te Ce eS na poziom pierwszy eL eS.Wskaźnik ma kształt prostokątnej tabliczki w kolorze białym z czarną obramówką, przekreślony czerwonym pasem biegnącym z górnego prawego rogu do dolnego lewego. Na znaku czarnymi literami napisane jest e te ce es el jeden el es.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS trzyWyjazd z obszaru E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu pierwszego eL eS
. Oznacza miejsce wyjazdu z obszaru wyposażonego w system E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu pierwszego eL eS.Wskaźnik ma kształt prostokątnej tabliczki w kolorze żółtym z czarną obramówką. Na znaku czarnymi literami napisane jest e te ce es el jeden.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS czteryZapowiedź wjazdu w E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu pierwszego
. Oznacza miejsce zapowiedzi zmiany poziomu systemu E eR Te eM eS / E Te Ce eS na poziom pierwszy.Wskaźnik ma kształt prostokątnej tabliczki w kolorze białym z czarną obramówką. Na znaku czarnymi literami napisane jest e te ce es el jeden.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS pięćWjazd w obszar E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu pierwszego
. Oznacza miejsce zmiany poziomu systemu E eR Te eM eS / E Te Ce eS na poziom pierwszy.Wskaźnik ma kształt prostokątnej tabliczki w kolorze białym z czarną obramówką, przekreślony czerwonym pasem biegnącym z górnego prawego rogu do dolnego lewego. Na znaku czarnymi literami napisane jest e te ce es el jeden.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS sześćWyjazd z obszaru E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu pierwszego
. Oznacza miejsce wyjazdu z obszaru wyposażonego w system E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu pierwszego.Wskaźnik ma kształt prostokątnej tabliczki w kolorze żółtym z czarną obramówką. Na znaku czarnymi literami napisane jest e te ce es el dwa.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS siedemZapowiedź wjazdu w obszar E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu drugiego
. Oznacza miejsce zapowiedzi zmiany poziomu systemu E eR Te eM eS / E Te Ce eS na poziom drugi.Wskaźnik ma kształt prostokątnej tabliczki w kolorze białym z czarną obramówką. Na znaku czarnymi literami napisane jest e te ce es el dwa.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS osiemWjazd w obszar E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu drugiego
. Oznacza miejsce zmiany poziomu systemu E eR Te eM eS / E Te Ce eS na poziom drugi.Wskaźnik ma kształt prostokątnej tabliczki w kolorze białym z czarną obramówką, przekreślony czerwonym pasem biegnącym z górnego prawego rogu do dolnego lewego. Na znaku czarnymi literami napisane jest e te ce es el dwa.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS dziewięćWyjazd z obszaru E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu drugiego
. Oznacza miejsce wyjazdu z obszaru wyposażonego w system E eR Te eM eS / E Te Ce eS poziomu drugiego.Wskaźnik ma kształt niebieskiego kwadratu na którym znajduje się żółta strzałka z białym obramowaniem, skierowana w lewo.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS dziesięć aWskaźnik zatrzymania E Te Ce eS
. Oznacza miejsce końca odstępu blokowego lub odcinka torowego, jako potencjalnego końca zezwolenia na jazdę w systemie E eR Te eM eS / E Te Ce eS oraz miejsce zatrzymania dla pociągu prowadzonego w trybie Odpowiedzialności Personelu (eS eR).Wskaźnik ma kształt niebieskiego kwadratu na którym znajduje się żółta strzałka z białym obramowaniem, skierowana w prawo.
Tekst: Wskaźnik Wu E Te Ce eS dziesięć bWskaźnik zatrzymania E Te Ce eS
. Oznacza miejsce końca odstępu blokowego lub odcinka torowego, jako potencjalnego końca zezwolenia na jazdę w systemie E eR Te eM eS / E Te Ce eS oraz miejsce zatrzymania dla pociągu prowadzonego w trybie Odpowiedzialności Personelu (eS eR).
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Wskaźniki pozostałe
W poniższej tabeli przedstawiającej przykłady wskaźników znajdują się trzy kolumny — w pierwszej zamieszczono ilustracje, w drugiej nazwy, a w trzeciej opisy wskaźników. Pod każdym opisem w tej samej komórce tabeli znajduje się nagranie dźwiękowe z nim tożsame.
Ilustracja | Nazwa wskaźnika | Opis |
|---|---|---|
![]() | W1 Wskaźnik usytuowania | Prostokątna biała tablica z czarnym obramowaniem, a na niej dwa czarne kąty, oparte na krótszych bokach prostokąta, jeden nad drugim, stykające się wierzchołkami w środku tablicy. |
![]() | W2 Wskaźnik kierunku jazdy | Wskaźnik świetlny z matowobiałą literą na czarnym tle, stanowiącą skrót nazwy stacji końcowej lub najbliższej węzłowej danej linii kolejowej bądź innego wyróżnionego punktu docelowego dla wyjazdu pociągu. Wskaźnik W2 umieszcza się na maszcie semafora albo na osobnym maszcie. Oznacza kierunek wyjazdu pociągu. |
![]() | W3 Wskaźnik unieważnienia | Wskaźnik W3 oznacza, że znajdujący się z prawej strony toru przy tym wskaźniku semafor lub tarcza zatrzymania nie odnoszą się do toru, przy którym stoi wskaźnik. |
![]() | W4 Wskaźnik zatrzymania | Prosty biały krzyż na czarnym prostokątnym tle (wskaźnik może być wykonany w postaci świetlnej latarni ze szkłem mlecznobiałym lub tarczy nieoświetlonej, w zależności od warunków miejscowych). Wskaźnik ustawia się przy końcu peronu lub przed ukresem z prawej strony toru, do którego się odnosi. Oznacza miejsce zatrzymania się czoła pociągu na stacji, przystanku, posterunku osłonnym, do którego może dojechać czoło zatrzymującego się tam pociągu. |
![]() | W5 Wskaźnik przetaczania | Jest to biała tablica zaokrąglona u góry, z czarnym obramowaniem. Wskaźnik należy ustawiać przed semaforem wjazdowym w odległości minimum , patrząc w kierunku szlaku. Na stacjach linii kolejowych dwutorowych wskaźnik ustawia się przy torach wjazdowych, po stronie semafora wjazdowego, a na stacjach linii kolejowych jednotorowych wskaźnik ustawia się po prawej stronie toru głównego zasadniczego, patrząc w kierunku szlaku. Wskaźnik oznacza granicę przetaczania. |
![]() | W6 Wskaźnik ostrzegania | Jest to biała, trójkątna tablica (trójkąt równoboczny) z czarnym obramowaniem, zwrócona wierzchołkiem ku górze. Wskaźnik ustawia się tam, gdzie maszynista ma obowiązek dać sygnał „Baczność”. Oznacza, że należy dać sygnał Rp 1 „Baczność”. |
![]() | W6a Wskaźnik przejazdowy | Jest to biała, trójkątna tablica (trójkąt równoboczny) z czarnym obramowaniem i wyobrażeniem pojazdu drogowego, zwrócona wierzchołkiem ku górze oznacza, że za wskaźnikiem znajduje się przejazd kolejowo – drogowy lub przejście wyposażone w półsamoczynny lub samoczynny system przejazdowy, powiązany lub uzależniony w urządzeniach stacyjnych, zabezpieczający całą szerokość przejazdu kolejowo – drogowego lub przejścia. |
![]() | W6b Wskaźnik ostrzegania przed przejazdem kolejowo – drogowym lub przejściem | Są to dwie białe tablice w kształcie trójkątów równobocznych z czarnym obramowaniem i wyobrażeniem pojazdu drogowego, zwrócone wierzchołkami ku górze, umieszczone bezpośrednio jeden pod drugim; wskaźnik ten oznacza, że za nim znajduje się przejazd kolejowo‑drogowy lub przejście wyposażone w półsamoczynny lub samoczynny system przejazdowy, bez powiązania lub uzależnienia w urządzeniach stacyjnych, albo niewyposażony w urządzenia zabezpieczenia ruchu, i należy podać sygnał Rp 1 „Baczność”. |
![]() | W7 Wskaźnik robót torowych | Jest to przenośna biała, trójkątna tablica (trójkąt równoboczny) z czarnym obramowaniem i czarną literą „R”, zwrócona wierzchołkiem ku górze. Wskaźnik ten stosuje się tam, gdzie maszynista ma obowiązek dać sygnał „Baczność” ze względu na bezpieczeństwo ludzi, którzy pracują na torze. Ustawia się z obu stron przed miejscem prowadzenia robót na torze, w odległości minimalnej i maksymalnej od miejsca, w którym prowadzone są roboty, w zależności od warunków miejscowych. Oznacza, że należy dać sygnał Rp 1 „Baczność”. |
![]() | W8 Wskaźnik ograniczenia prędkości | Trójkątna biała tablica (trójkąt równoboczny) z czarnym obramowaniem, zwrócona wierzchołkiem ku dołowi, a na niej czarna liczba wskazująca dozwoloną prędkość (w dziesiątkach ) |
![]() | W9 Wskaźnik odcinka ograniczonej prędkości | Jest to prostokątna, biała tablica z czarnym obramowaniem, z jednej strony znajduje się na niej czarny kąt, zwrócony wierzchołkiem ku dołowi, z drugiej — zwrócony wierzchołkiem ku górze (kąt oparty jest na krótszym boku prostokąta, a wierzchołek dotyka przeciwległego boku). Wskaźnik ustawia się za wskaźnikiem W 8, patrząc w kierunku jazdy, na początku oraz, jeśli jest taka potrzeba, także na końcu odcinka, przez który należy jechać ze zmniejszoną prędkością. Oznacza początek lub koniec odcinka, przez który należy przejeżdżać z ograniczoną prędkością. |
![]() | W 10a i W 10b Wskaźniki odcinka z popychaniem | Jest to wskaźnik świetlny (latarnia) — mlecznobiały kąt na czarnym tle zwrócony wierzchołkiem ku górze (wskaźnik W 10a — oznaczający początek odcinka z popychaniem) albo ku dołowi (wskaźnik W 10b oznaczający koniec odcinka z popychaniem). Oznaczają, że należy rozpocząć popychanie (wskaźnik W 10a) lub go zaprzestać (wskaźnik W 10b). Wskaźnik W 10a, który oznacza początek odcinka z popychaniem ustawia się w odległości przed miejscem, od którego należy rozpocząć popychanie, natomiast W 10b oznaczający koniec odcinka z popychaniem — w miejscu, w którym należy zaprzestać popychania pociągów. Wskaźniki te umieszcza się po prawej stronie toru, do którego się odnoszą. |
![]() | W11a Wskaźniki uprzedzające | Są to prostokątne lub kwadratowe białe tablice. Przed tarczą ostrzegawczą zawsze trzy, a przed semaforem, którego obrazy sygnałowe mogą nie być widoczne w sposób ciągły z wymaganej odległości, zawsze cztery. Następują one kolejno po sobie; odpowiednio: z trzema, dwoma i jednym albo z czterema, trzema, dwoma i jednym czarnymi pasami, wznoszącymi się ukośnie z lewej na prawą stronę; czarne pasy na tablicach prostokątnych maluje się pod kątem , a na tablicach kwadratowych — pod kątem do poziomu. Oznaczają, że za wskaźnikiem znajduje się tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego lub odstępowego albo semafor, którego obrazy sygnałowe mogą nie być widoczne w sposób ciągły z wymaganej odległości. |
![]() | W11b Wskaźniki uprzedzające | Są to prostokątne lub kwadratowe białe tablice. Przed tarczą ostrzegawczą zawsze trzy, a przed semaforem, którego obrazy sygnałowe mogą nie być widoczne w sposób ciągły z wymaganej odległości, zawsze cztery. Następują one kolejno po sobie; odpowiednio: z trzema, dwoma i jednym albo z czterema, trzema, dwoma i jednym czarnymi pasami, wznoszącymi się ukośnie z lewej na prawą stronę; pasy czarne na tablicach prostokątnych maluje się pod kątem , a na tablicach kwadratowych — pod kątem do poziomu. Na wskaźniku na czarnych pasach tablic umieszcza się czerwoną strzałę w kształcie błyskawicy, zwróconą ostrzem ku dołowi i malowaną na całej długości tablicy wskaźnika. Oznaczają, że za wskaźnikiem znajduje się tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego posterunku ruchu, na którym rozpoczyna się odcinek zelektryfikowany. |
![]() | W11p Wskaźnik przejazdowy | Są to prostokątne, pomarańczowe tablice, odpowiednio z jednym albo dwoma czarnymi trójkątami równobocznymi skierowanymi wierzchołkiem do góry, umieszczonymi w środkowej części tablicy. Przed tarczą ostrzegawczą przejazdową występuje jedna tablica, a przed tarczą ostrzegawczą przejazdową, której obrazy sygnałowe mogą nie być widoczne w sposób ciągły z wymaganej odległości, dwie. Wskaźnik z jednym trójkątem ustawia się w odległości , a wskaźnik z dwoma trójkątami — przed tarczą ostrzegawczą przejazdową, po tej samej stronie toru, po której umieszczona jest tarcza ostrzegawcza przejazdowa, do której odnosi się wskaźnik. Oznaczają, że za wskaźnikami znajduje się tarcza ostrzegawcza przejazdowa. |
![]() | W12 Wskaźnik parowozowy | Jest to biała tablica w kształcie ukośnika z czarnym obramowaniem, zwrócona do góry wierzchołkiem leżącym na dłuższej przekątnej. Wskaźnik ten ustawia się w odległości przed wiaduktami, mostami lub innymi obiektami. Oznacza, że należy zakropić popielnik oraz zamknąć jego klapy. |
![]() | W13 Wskaźnik torowy | Jest to czarno‑biała krata lub dwie kraty, każda składająca się z dwóch par czarno‑białych ukośników, umieszczone jedna nad drugą. Wskaźnik ten ustawia się w odległości od osłanianego miejsca, z obu stron tego miejsca, przy każdym torze. Przeszkody, które znajdują się w odległości mniejszej niż jedna od drugiej, muszą być oznaczone jako jedna przeszkoda wskaźnikiem w postaci dwóch krat. Oznacza, że należy podnieść noże i zamknąć skrzydła pługa odśnieżnego oraz zachować szczególną ostrożność przy pracy oczyszczarek tłucznia, podbijarek i innych maszyn torowych. |
![]() | W14 Wskaźniki odcinka ograniczonej prędkości | Jest to prostokątna pomarańczowa tablica z czarnym obramowaniem, z jednej strony ma czarny kąt, zwrócony wierzchołkiem do dołu, z drugiej — zwrócony wierzchołkiem do góry (kąt oparty jest na krótszym boku prostokąta, a wierzchołek dotyka przeciwległego boku). Wskaźnik ustawia się za tarczą D 6 „Zwolnić bieg”, patrząc w kierunku jazdy, na początku, a w razie potrzeby również na końcu odcinka, przez który należy jechać ze zmniejszoną prędkością. Oznaczają początek lub koniec odcinka, przez który należy przejeżdżać z ograniczoną prędkością. |
![]() | W15 Wskaźnik zmiany lokalizacji | Jest to biała kwadratowa tablica z czarnym trójkątem zwróconym ostrzem w kierunku sygnalizatora powtarzającego, semafora lub tarczy ostrzegawczej (trójkąt równoramienny, którego podstawą jest bok kwadratu, a wierzchołek skierowany do sygnalizatora leży na środku przeciwległego boku). Wskaźnik ustawia się w tym miejscu, w którym powinny być ustawione: semafor, sygnalizator powtarzający lub tarcza ostrzegawcza. Wskaźnik oznacza, że semafor, sygnalizator powtarzający lub tarcza ostrzegawcza nie są umieszczone w miejscu, w którym powinny się znajdować, mimo to odnoszą się do toru, przy którym stoi wskaźnik. |
![]() | W16 Wskaźnik przystanku osobowego | Jest to biała pozioma tablica z trzema czarnymi pasami, które wznoszą się ukośnie z lewej strony na prawą. Wskaźnik ustawia się skośnie do toru przed przystankami osobowymi, na których nie ma semaforów, z prawej strony toru, do którego się odnosi, w odległości drogi hamowania pociągów obowiązującej na danym szlaku, liczonej od wskaźnika W 4, ustawionego na tym przystanku. Oznacza, że za wskaźnikiem w odległości drogi hamowania znajduje się przystanek osobowy. |
![]() | W17 Wskaźnik ukresu | Wskaźnik ma postać biało‑czerwonego słupka (słupek ukresowy). Miejsce usytuowania wskaźnika wyznacza się uwzględniając obowiązującą skrajnię i warunki lokalne, w szczególności przechyłkę albo poszerzenie na łuku. Oznacza miejsce przy zbiegających się torach, do którego wolno tor zająć taborem kolejowym. |
![]() | W18 Wskaźnik samoczynnej blokady liniowej | Jest to biała kwadratowa tablica z czarnym obramowaniem, znajduje się na niej czarny pierścień z czarnym kołem w środku. Wskaźnik umieszcza się na maszcie ostatniego semafora odstępowego samoczynnej blokady liniowej. Ma on na celu poinformowanie drużyny pociągowej, że zbliża się do semafora wjazdowego posterunku ruchu. Oznacza miejsce ustawienia ostatniego semafora odstępowego samoczynnej blokady liniowej na szlaku przed semaforem wjazdowym. |
![]() | W19 Wskaźnik uprzedzający o braku drogi hamowania | Jest to biała strzała na czarnym tle, zwrócona ostrzem w dół. Wskaźnik umieszcza się na maszcie semafora lub tarczy ostrzegawczej semaforowej bezpośrednio poprzedzających ten semafor albo tarczę ostrzegawczą semaforową, za którymi występuje skrócony odstęp. Oznacza, że odległość między dwoma kolejnymi semaforami lub między następną tarczą ostrzegawczą semaforową a semaforem jest mniejsza niż obowiązująca na danej linii kolejowej długości drogi hamowania. |
![]() | W20 Wskaźnik braku drogi hamowania | Są to dwie równoległe białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem w dół. Wskaźnik umieszcza się na maszcie tarczy ostrzegawczej semaforowej albo semafora na początku skróconego odstępu, patrząc w kierunku jazdy pociągu. Oznacza, że odległość pomiędzy ostrzegawczą tarczą semaforową lub semaforem, na których jest umieszczony wskaźnik, a następnym semaforem jest mniejsza niż obowiązująca na danej linii kolejowej długości drogi hamowania. |
![]() | W21 Wskaźniki podwyższenia prędkości | Jest to kwadratowa albo prostokątna czarna tablica, znajduje się na niej biała liczba wskazująca największą dozwoloną prędkość za semaforem określoną w dziesiątkach kilometrów na godzinę. Wskaźnik wyświetlony jednocześnie z sygnałem na semaforze oznacza, że jazda za tym semaforem może odbywać się z prędkością określoną przez wskaźnik. |
![]() | W22 Wskaźnik jazdy pociągu towarowego | Jest to czarna kwadratowa tablica ustawiona po przekątnej pionowo, umieszczona jest na niej centralnie biała litera „T” wykonana z materiałów odblaskowych. Wskaźnik jest stosowany na semaforach odstępowych samoczynnej blokady liniowej, ustawionych na wzniesieniu miarodajnym ponad 6‰ na długości drogi hamowania. Oznacza, że pociąg towarowy może przejechać bez zatrzymania z maksymalną prędkością obok semafora odstępowego blokady samoczynnej, wskazującego sygnał „Stój”. Wskaźnik odnosi się wyłącznie do ciężkich pociągów towarowych. |
![]() | W23 Wskaźnik odcinka izolowanego | Wskaźnik ma postać żółtego słupka ustawionego przy torze. Oznacza miejsce, przed którym przetaczany tabor kolejowy ma obowiązek się zatrzymać, aby umożliwić przestawienie zwrotnicy. Oznacza początek odcinka torowego lub zwrotnicowego wyposażonego w urządzenie kontroli niezajętości torów i rozjazdów. |
![]() | W24 Wskaźnik kierunku przeciwnego | Jest to wskaźnik świetlny, matowobiała kresa na kwadratowej czarnej tablicy, która wznosi się do góry z prawej strony na lewą. Wskaźnik umieszcza się na maszcie semafora albo na osobnym maszcie. Oznacza wyjazd na tor szlaku dwutorowego lub wielotorowego w kierunku przeciwnym do zasadniczego. |
![]() | W25 Wskaźnik ogrzewania | Jest to wskaźnik świetlny — jedna lub dwie prostokątne latarnie w kolorze czerwonym, które są umieszczone na wspólnym maszcie; na każdej latarni. Mają numer toru ze strzałką zwróconą w kierunku toru, do którego się ta latarnia odnosi oraz strzałę w kształcie błyskawicy zwróconą ostrzem ku dołowi. Wskaźnik ustawia się na międzytorzu w miejscu stanowiska elektrycznego ogrzewania wagonów na torach postojowych. |
![]() | W 26a i W 26b Wskaźniki kierunku jazdy | Wskaźnik świetlny z matowobiałą literą na czarnym tle. Stanowi on skrót nazwy grupy torów, na którą przejeżdża pociąg (wskaźnik W 26a — zawsze litera „P”, wskaźnik W 26b — zawsze litera „D”). Wskaźniki umieszcza się na semaforze ustawionym przed przejściem zwrotnicowym, który służy do przejazdu z jednej grupy torów na drugą. Oznaczają przejazd z grupy torów dalekobieżnych na grupę torów podmiejskich (wskaźnik W 26a) lub przejazd z grupy torów podmiejskich na grupę torów dalekobieżnych (wskaźnik W 26b). |
![]() | W27a Wskaźnik zmiany prędkości | > Jest to biała kwadratowa tablica z czarną obwódką, znajduje się na niej czarna liczba wskazująca najwyższą dozwolona prędkość drogową, która jest określona w dziesiątkach kilometrów na godzinę. Wskaźnik ustawia się:
> |
![]() | W28 Wskaźnik kanału radiowego | Jest to czarna okrągła tablica, znajdują się na niej żółte oznaczenie literowo‑cyfrowe. Litera stanowi uzgodniony z Prezesem UTK wyróżnik zarządcy infrastruktury, dla PKP PLK jest to litera „R”, którego wskaźnik dotyczy. Liczba wskazuje numer kanału radiołączności pociągowej, przydzielonego danemu zarządcy infrastruktury. Oznacza miejsce zmiany i obowiązujący od tego miejsca numer kanału radiołączności pociągowej. |
![]() | W29 Wskaźnik nawiązania łączności | Jest to pomarańczowa pozioma tablica, znajdują się na niej dwa czarne kąty, oparte na krótszych bokach prostokąta, jeden obok drugiego, które stykają się wierzchołkami w środku tablicy. Wskaźnik W 29 ustawia się skośnie do toru, po prawej stronie toru przed mijanką bezobsługową w odległości nie mniejszej niż przed samoczynnie działającym semaforem wjazdowym. Oznacza, że należy nawiązać łączność radiową z dyżurnym ruchu odcinkowym. |
![]() | W30 Wskaźnik ważenia składu | Jest to wskaźnik świetlny – matowobiałe koło na jasnoniebieskim tle, w kole znajduje się napis „Waga x ”, „x” oznacza tu prędkość przejazdu w . Oznacza prędkość, z jaką należy przejeżdżać przez automatyczną wagę podczas ważenia składu. |
![]() | W31 Wskaźnik kasowania | Jest to biały ukośny krzyż z czarną obwódką. Wskaźnik umieszcza się na nieczynnych sygnalizatorach. Oznacza, że sygnalizator, na którym został umieszczony wskaźnik, nie został oddany do użytku, jest unieważniony albo jest nieczynny, a wyświetlane na nim sygnały są nieobowiązujące. |
![]() | W32 Wskaźnik czoła pociągu | Jest to biała tablica pięciokątna (ścięty prostokąt) z czarną obwódką i czarną liczbą określającą długość pociągu w metrach. Wskaźnik jest stosowany na stacjach i przystankach osobowych. Oznacza miejsce zatrzymania czoła pociągu o długości określonej tym wskaźnikiem. |
![]() | W33 Wskaźnik początku obowiązywania systemu ERTMS/GSM‑R | Jest to biała prostokątna tablica z czarnym obramowaniem, znajduje się na niej czarny symbol graficzny, który przedstawia słuchawkę oraz czarne litery GSM‑R umieszczone poniżej symbolu słuchawki. Litery GSM‑R to skrót od nazwy systemu radiołączności pociągowej, którego wskaźnik dotyczy. Poniżej, wewnątrz czarnego obramowania w kształcie elipsy, umieszczony jest czarny skrót literowy nazwy państwa, na obszarze którego jest zainstalowany system GSM‑R. Koniec odcinka obowiązywania danego sytemu GSM‑R oznaczany jest wskaźnikiem W 34. Oznacza miejsce zmiany i obowiązujący od tego miejsca system radio‑łączności pociągowej GSM‑R. |
![]() | W 34 Wskaźnik końca obowiązywania systemu ERTMS/GSM‑R | Jest to biała, prostokątna tablica z czarnym obramowaniem, znajduje się na niej czarny symbol graficzny przedstawiający słuchawkę oraz czarne litery GSM‑R umieszczone poniżej symbolu słuchawki. Poniżej, wewnątrz czarnego obramowania w kształcie elipsy, umieszczony jest czarny skrót literowy nazwy państwa, na obszarze którego jest zainstalowany system ERTMS/GSM‑R. Tablica przekreślona czerwonym pasem wznoszącym się ukośnie od lewego dolnego wierzchołka do prawego górnego wierzchołka. Oznacza koniec obowiązującego do tego miejsca systemu ERTMS/GSM‑R. |
Wskaźniki
Indeks górny Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Sygnały zatrzymania i zmniejszenia prędkości
Sygnały zatrzymania i zmniejszenia prędkości podawane przenośnymi tarczami:
Stójdawany tarczą zatrzymania Wersja dzienna
Prostokątna tarcza czerwona z białą obwódką., 2. Sygnał D1
Stójdawany tarczą zatrzymania Wersja nocna
Czerwone światło pośrodku nad tarczą., 3. Sygnał DO
Za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymaniaWersja dzienna
Nieruchoma okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką., 4. Sygnał DO
Za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymaniaWersja nocna
Pomarańczowe światło na maszcie pod tarczą.
Nieruchoma przenośna tarcza ostrzegawcza informuje, że w odległości drogi hamowania zwiększonej o znajduje się tarcza zatrzymania z sygnałem D 1, przed przenośną tarczą ostrzegawczą nie ustawia się wskaźnika W 1., 5. Sygnał D 6
Zwolnić biegWersja dzienna
Trójkątna tarcza pomarańczowa z białą obwódką, zwrócona podstawą do góry, a na niej czarna liczba wskazująca dozwoloną prędkość jazdy podana w dziesiątkach kilometrów na godzinę, jeżeli nie można ustawić tej tarczy z zachowaniem skrajni, stosuje się tarczę obróconą podstawą ku dołowi i umieszcza ją nisko., 6. Sygnał D 6
Zwolnić biegWersja nocna
Pomarańczowe światło na tarczy oraz oświetlona czarna liczba wskazująca dozwoloną prędkość jazdy podana w dziesiątkach kilometrów na godzinę.
Na ilustracji przedstawiono sześć sygnałów zatrzymania i zmniejszania prędkości.
Pierwszy wskaźnik D 1 to prostokątna czerwona tarcza z białą obwódką.
Tekst: Sygnał D 1Stój
dawany tarczą zatrzymania. Wersja dzienna. Prostokątna tarcza czerwona z białą obwódką.Drugi wskaźnik D 1 to widok od wersja nocna pierwszego wskaźnika, jest to czerwone światło nad prostokątną szarą tarczą.
Tekst: Sygnał D 1Stój
dawany tarczą zatrzymania. Wersja nocna. Czerwone światło pośrodku nad tarczą.Trzeci wskaźnik D 0 to okrągła pomarańczowa tarcza z czarnym pierścieniem i białą obwódką.
Tekst: Sygnał D 0Za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymania
. Wersja dzienna. Nieruchoma okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką.Czwarty wskaźnik D 0 to wersja nocna trzeciego wskaźnika, jest to pomarańczowe światło pod okrągłą szarą tarczą.
Tekst: Sygnał D 0Za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymania
. Wersja nocna. Pomarańczowe światło na maszcie pod tarczą. Nieruchoma przenośna tarcza ostrzegawcza informuje, że w odległości drogi hamowania zwiększonej o dwieście metrów znajduje się tarcza zatrzymania z sygnałem D 1, przed przenośną tarczą ostrzegawczą nie ustawia się wskaźnika W 1 .Piąty wskaźnik D 6 to trójkątna pomarańczowa tarcza z białą obwódką zwrócona podstawą ku górze, znajduję się na niej czarna cyfra 3
Tekst: Sygnał D 6Zwolnić bieg
. Wersja dzienna. Trójkątna tarcza pomarańczowa z białą obwódką, zwrócona podstawą do góry, a na niej czarna liczba wskazująca dozwoloną prędkość jazdy podaną w dziesiątkach kilometrów na godzinę, jeżeli nie można ustawić tej tarczy z zachowaniem skrajni, stosuje się tarczę obróconą podstawą ku dołowi i umieszcza ją nisko.Szósty wskaźnik D 6 to wersja nocna piątego wskaźnika, jest to pomarańczowe światło oraz oświetlona czarna cyfra na szarej trójkątnej tarczy.
Tekst: Sygnał D 6Zwolnić bieg
. Wersja nocna. Pomarańczowe światło na tarczy oraz oświetlona czarna liczba wskazująca dozwoloną prędkość jazdy podaną w dziesiątkach kilometrów na godzinę.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści














































