5) transforms simple formulas to isolate a given value in geometric formulas (for example areas of figures) or physical formulas (for example about velocity, distance and time).
Students write down examples of formulas from physics, chemistry or geometry that they know. Discussion – do we always apply formulas in this form? Is it worth to transform them and why.
Students probably notice that very often there is a need to isolate unknowns from formulas and then we can use the ability to transform them.
The teacher introduces the subject of the lesson – isolating the given value from the formulaformulaformula.
The teacher divides students into 4 persons groups that work using the JIGSAW method. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Task Insert such number in the dotted space that the sentence is true.
a) If y = 0,3x then x = ...y.
b) If then t = ...s.
c) If z = 4v then v = ...z.
Task Isolate the variable x from the formulaformulaformula.
a) ,
b) ,
c) .
Task Isolate the given variable from the formulaformulaformula. Give necessary assumptions.
a) isolate R,
b) isolate m,
c) isolate a,
d) isolate TIndeks dolny 11.
Task Area of a triangle whose base is 2a is equal to . Determine the altitude of this triangle.
Students discuss their work, the teacher evaluates their solutions and clarifies doubts.
Volunteers do the extra task on the board and get pluses for correct solutions.
An extra task From the following formulas isolate given variable. All variables are positive numbers.
5) przekształca proste wzory, aby wyznaczyć zadaną wielkość we wzorach geometrycznych (np. pól figur) i fizycznych (np. dotyczących prędkości, drogi i czasu).
mac8a211e033ec58b_1528449068082_0
45 minut
mac8a211e033ec58b_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
mac8a211e033ec58b_1528449552113_0
1) Wyznaczanie zadanej wielkości ze wzoru.
2) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mac8a211e033ec58b_1528450430307_0
Uczeń:
- Wyznacza zadaną wielkość ze wzoru.
mac8a211e033ec58b_1528449534267_0
1) Analiza sytuacyjna.
2) Jigsaw.
mac8a211e033ec58b_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca zbiorowa.
mac8a211e033ec58b_1528450135461_0
mac8a211e033ec58b_1528450127855_0
Uczniowie zapisują przykłady znanych im wzorów z fizyki, chemii i geometrii. Dyskusja – czy zawsze korzystamy z tylko tak zapisanych wzorów. Czy warto je przekształcać i dlaczego.
Uczniowie zapewne zauważą, że bardzo często zachodzi potrzeba wyznaczania niewiadomych ze wzorów i wtedy przydaje się umiejętność ich przekształcania.
Nauczyciel informuje uczniów, że właśnie na lekcji nauczą się wyznaczać wskazaną wielkość ze wzoru.
mac8a211e033ec58b_1528446435040_0
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwcja sposobu wyznaczania wskazanej zmiennej ze wzoru.
[Slideshow]
Wniosek Przekształcanie wzoru polega na wyznaczaniu niewiadomej w zależności od innych zmiennych.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4 osobowe, które będą pracowały metodą układanki JIGSAW. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej.Po rozwiązaniu zadania, uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości. Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie Wpisz w wykropkowane miejsce taką liczbę, aby zdanie było prawdziwe.
a) Jeśli y = 0,3x to x = ...y.
b) Jeśli to t = ...s.
c) Jeśli z = 4v to v = ...z.
Polecenie Z podanego wzoru wyznacz zmienną x.
a) ,
b) ,
c) .
Polecenie Z podanego wzoru wyznacz wskazaną zmienną. Podaj konieczne założenia.
a) wyznacz R,
b) wyznacz m,
c) wyznacz a,
d) wyznacz TIndeks dolny 11.
Polecenie Pole trójkąta o podstawie równej 2a jest równe . Wyznacz wysokość tego trójkąta.
Uczniowie omawiają swoją pracę, nauczyciel ocenia ich dokonania, wyjaśnia wątpliwości.
Ochotnicy rozwiązują na tablicy zadanie „dla chętnych”, za poprawny wynik otrzymują „plusy”.
Polecenie dla chętnych Z podanego wzoru wyznacz wskazane zmienne. Wszystkie zmienne są liczbami dodatnimi.
a) wyznacz z i v,
b) wyznacz x i z,
c) wyznacz y i z.
mac8a211e033ec58b_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Przekształcanie wzoru polega na wyznaczaniu wskazanej niewiadomej w zależności od innych zmiennych.
transforming formulas1
transforming formulas
przekształcanie wzorów - polega na wyznaczaniu niewiadomej w zależności od innych zmiennych