Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialneMateriały multimedialne
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny
Galeria zdjęćGaleria zdjęć
InfografikaInfografika
Gra edukacyjnaGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
Przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: atlas interaktywny, galeria zdjęć, infografika, gra edukacyjna.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny ukazuje szczegółową anatomię i fizjologię ciała ryb wraz z opisami poszczególnych elementów ciała.
Każdy układ narządów jest zaprezentowany jako osobna galeria. U góry znajduje się jego nazwa.
Wszystkie opisy są pogrupowane w zakładki oznaczone strzałkami. Numeracja wskazuje, ile stron znajduje się w danym układzie.
Po kliknięciu na nazwę oznaczoną strzałką wyświetli się opis oraz nagranie audio, a także pojawią się oznaczenia na rysunku. Nagranie włącza się za pomocą ikony trójkąta i można je w dowolnej chwili zatrzymać. Nagrania audio są tożsame z prezentowanymi opisami.
W dolnym prawym rogu obrazka znajduje się ikona w kształcie odwróconej łzy z plusem w środku.
Ikona ta umożliwia dodanie znacznika na grafice w dowolnym miejscu. Możliwy jest wybór rodzaju znacznika oraz dodanie do niego podpisu. Funkcja ta może pełnić rolę notatek. Umiejscowienie znacznika przez użytkownika zapisuje się.
W lewym dolnym rogu grafik atlasu znajduje się poniższa ikona:
Umożliwia ona włączenie trybu pełnoekranowego.
Aby przejść do kolejnego zagadnienia w danym układzie, należy kliknąć znajdującą się po prawej stronie strzałkę. Gdy chce się wrócić do poprzedniego opisu i obrazka, należy kliknąć strzałkę skierowaną w lewo.
Pod każdym elementem atlasu znajduje się powrót do spisu treści:
Kliknięcie na ten napis pozwala przenieść się na górę strony, gdzie znajduje się spis treści.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Galeria zdjęć
Galeria zdjęćGaleria zdjęć przedstawia wybrane gatunki ryb oraz innych organizmów wodnych, a także informacje na temat każdego z nich. Galeria składa się z dwóch zbiorów zdjęć. Pierwszy dotyczy wybranych gatunków ryb, a drugi innych organizmów wodnych.
Galerię można przeglądać poprzez kliknięcie na kółko z numerem znajdujące się w dolnym prawym rogu każdego zdjęcia. Wyświetli się opis organizmu wraz ze zdjęciem, na które można kliknąć. Wyświetli się wtedy ono w trybie pełnoekranowym. W górnej części opisów znajdują się odtwarzacze audio. Pozwalają one na odsłuchanie informacji o danym gatunku. Nagranie jest tożsame z tekstem.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Infografika
InfografikaInfografika to multimedium dotyczące trofii jeziora. Przedstawia przekrój jeziora z uwzględnieniem strefowości oraz roślinności wodnej, ryb, organizmów bezkręgowych w poszczególnych typach troficznych jezior. W multimedium znajdują się cztery plansze z infografikami. Pierwsza dotyczy strefowości jeziora, a trzy pozostałe typów jezior (jeziora oligotroficzne, mezotroficzne i eutroficzne).
Infografika zawiera znaczniki oznaczone cyframi.
Po kliknięciu znacznika wyświetlą się nagrania audio oraz opisy do danych pojęć. Nagrania audio są tożsame z prezentowanymi opisami.
W górnym lewym rogu grafiki znajduje się poniższy znacznik:
Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaGra edukacyjna „Idziemy na ryby” wspiera zdobywanie wiedzy z zakresu rozpoznawania organizmów wodnych, znajomości ich biologii, anatomii, fizjologii, ekologii i systematyki. Przedstawia również czynniki środowiskowe będące zagrożeniem dla organizmów wodnych oraz właściwości wody jako środowiska życia ryb i innych organizmów wodnych.
Poniżej przedstawiony został ekran startowy gry. Zawiera on instrukcję, czytaną przez lektora, oraz przycisk start. Klikając na niego, gracz przechodzi do ekranu wyboru postaci.
Ekran wyboru postaci posiada dwie opcje. Aby wybrać postać, należy kliknąć w jedną z dwóch grafik.
W przypadku wybrania postaci ryby pojawi się ekran z wyborem środowiska. Jedną opcją jest ryba żyjąca w wodach słodkich, a drugą w wodach słonych.
Po wybraniu środowiska pojawi się ekran z wyborem konkretnej ryby.
Po wybraniu postaci ryby wyświetli się ekran gry. Należy kliknąć myszką na pokarm danej ryby.
Ryba podpłynie wtedy do pokarmu i wyświetli się pytanie. Niektóre z pytań posiadają grafiki przy odpowiedziach. Należy kliknąć na jedną z odpowiedzi. W prawym górnym rogu znajduje się punktacja. Punkt przyznawany jest za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi na dane pytanie. W dolnym lewym rogu znajduje się ikona domu. Umożliwia ona powrót do ekranu startowego gry.
W przypadku, gdy zostanie wybrana postać wędkarza, wyświetli się ekran z wyborem łowiska.
Po wyborze łowiska wyświetli się ekran gry. Aby zapoczątkować możliwość łowienia ryb, należy kliknąć na zanętę. Dopiero po tym można zacząć łowić ryby. Odbywa się to poprzez przeciąganie haczyka do ryby.
Gdy ryba złapie się na haczyk, wyświetli się pytanie. Należy kliknąć na jedną z odpowiedzi. W prawym górnym rogu znajduje się punktacja. Punkt przyznawany jest za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi na dane pytanie. W dolnym lewym rogu znajduje się ikona domu. Umożliwia ona powrót do ekranu startowego gry.
Gdy zaznaczona odpowiedź będzie poprawna, zaznaczy się ona na zielono, a gdy niepoprawna – na planszy z grafikami pojawi się komunikat z wyjaśnieniem, dlaczego odpowiedź jest błędna.
Jeśli graczowi uda się zdobyć osiem lub więcej punktów, to wyświetli się ekran z gratulacjami.
Gdy liczba poprawnych odpowiedzi wyniesie poniżej ośmiu, pojawi się plansza z liczbą punktów oraz informacją o nieosiągnięciu celu.
Poniżej znajduje się przycisk „sprawdź odpowiedzi”. Po kliknięciu na niego na ekranie pojawi się informacja, w których materiałach multimedialnych można uzupełnić wiedzę oraz jak brzmią prawidłowe odpowiedzi na pytania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma w informacji zwrotnej wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego możne uzupełnić wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑mateirału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści