4. recognizes an angle between segments and an angle between segments and planes in cylinders and cones (e.g. a line inclination angle, an angle between the slant height and the base of the cone) and works out the sizes of these angles;
6. calculates the volumevolumevolume and the surface areasurface areasurface area of a prism, pyramid, cylinder, cone, sphere using trigonometry and theorems;
7. uses the relations between the volumes of similar solids.
The teacher informs the student that the aim of the class is calculating the surface areas and volumes of cylinders.
Working in groups students make mind maps of all the information about cylinders that they have already acquired. Then, they make presentations of their posters, paying special attention to the formulas for calculating the surfacesurface areasurface area and the volume of the cylindervolume of the cylindervolume of the cylinder.
Students work in groups analysing the material presented in the applet.
Task Analyse carefully the material presented In the applet. Pay attention to the subsequent stages of solving the problem.
[Geogebra applet]
Working individually, students use the formulas to solve the tasks.
Task A rectangle sized 10 cm by 15 cm was first rotated around its longer side and then it was rotated around its shorter side. Do both the cylinders have the same volumevolumevolume and total surface areasurface areasurface area? Justify your answer. Answer: No.
Task The axial section of a cylinder is a rectangle whose diagonal is 15 cm and it makes an angle with the height. Calculate the height of the cylinderheight of the cylinderheight of the cylinder and its base radius when you know that . Answer: H = cm, r = cm.
Task The curved surface area of the cylinder unfolded on a plane is a rectangle. The longer side of this rectangle is the height of the cylinderheight of the cylinderheight of the cylinder. The diagonal of the rectangle is 18 cm and it makes an angle of 30° with the longer side of the rectangle. Calculate the volume of the cylindervolume of the cylindervolume of the cylinder. Answer: V = .
Task Two cylinders are similar on the scale of k = 3. The sum of the volumes of both cylinders equals . Calculate the volumevolumevolume of each of the cylinders. Justify your answer. Answer: , .
Task The sum of the surface areas of both bases of a cylinder equals its curved surface areasurface areasurface area and measures cmIndeks górny 22. Calculate the height of the cylinderheight of the cylinderheight of the cylinder. Answer: H = 6 cm.
Task The inside diameter of each of the pipes that make a water supply system measures 3 inches (1 inch = 2,54 cm) In the water supply system there are about 510 l of water. Calculate what is the approximate length of the water supply system. Answer: 120,2 km.
Having solved all the tasks the students sort the result numbers from the largest to the smallest.
An extra task The mass of a cylinder shaped rotor, whose diameter is 6 cm and the height 10 cm, equals 1,4 kg. Calculate the mass of 1 cmIndeks górny 33 the alloy which was used to make the rotor. Answer: 0,005 kg.
4. rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), oblicza miary tych kątów;
6. oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
7. wykorzystuje zależności między objętościami brył podobnych.
mcdebbc14d13cef2f_1528449068082_0
45 minut
mcdebbc14d13cef2f_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mcdebbc14d13cef2f_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Obliczanie pola powierzchni i objętości walca z wykorzystaniem trygonometrii.
mcdebbc14d13cef2f_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pole powierzchni i objętość walca z wykorzystaniem trygonometrii.
mcdebbc14d13cef2f_1528449534267_0
1. Mapa myśli.
2. Analiza sytuacyjna.
mcdebbc14d13cef2f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mcdebbc14d13cef2f_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest obliczanie pól powierzchni i objętości walców.
Uczniowie pracując w grupach, tworzą mapy myśli zawierające najważniejsze, poznane już informacje na temat walca. Po skończonej pracy prezentują swoje plansze, zwracając uwagę na wzór na pole powierzchni i wzór na objętość walca.
mcdebbc14d13cef2f_1528446435040_0
Wzór na obliczanie pola powierzchni walca:
r - promień podstawy walca,
H - wysokość walca.
Wzór na obliczanie objętości walca:
Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w aplecie.
Polecenie Przeanalizuj uważnie materiał przedstawiony w aplecie. Zwróć uwagę na kolejne etapy rozwiązania zadania.
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracując samodzielnie, korzystając z poznanych wzorów, rozwiązują zadania.
Polecenie Prostokąt o wymiarach 15 cm na 10 cm obracano najpierw wokół dłuższego boku, następnie wokół krótszego boku. Czy otrzymane w ten sposób walce mają taką samą objętość i pole powierzchni całkowitej? Odpowiedź uzasadnij. Odp. Nie.
Polecenie Przekrój osiowy walca jest prostokątem, którego przekątna długości 15 cm tworzy z wysokością kąt o mierze . Wyznacz wysokość walca i promień podstawy wiedząc, że . Odp. H = cm, r = cm.
Polecenie Powierzchnia boczna walca po rozwinięciu na płaszczyźnie jest prostokątem. Dłuższy bok tego prostokąta jest wysokością walca. Przekątna prostokąta długości 18 cm tworzy z dłuższym bokiem prostokąta kąt o mierze 30°. Oblicz objętość tego walca. Odp. V = .
Polecenie Dwa walce są podobne w skali k = 3. Suma objętości obu walców równa się . Oblicz objętość każdego z walców. Odpowiedź uzasadnij. Odp. , .
Polecenie Suma pól obu podstaw walca jest równa polu powierzchni bocznej walca i wynosi cmIndeks górny 22. Oblicz wysokość walca. Odp. H = 6 cm.
Polecenie Średnica wewnętrzna każdej z rur, z których jest zbudowany wodociąg jest równa 3 cale (1 cal = 2,54 cm). W rurociągu znajduje się około 510 l wody. Oblicz przybliżoną długość rurociągu. Odp. 120,2 km.
Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie porządkują otrzymane liczby od największej do najmniejszej.
Polecenie dla chętnych Masa wirnika w kształcie walca o średnicy 6 cm i wysokości 10 cm jest równa 1,4 kg. Oblicz masę 1 cmIndeks górny 33 stopu, z którego jest wykonany wirnik. Odp. 0,005 kg.
mcdebbc14d13cef2f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują wzory do zapamiętania.
- Pole powierzchni całkowitej walca równa się sumie pól jego podstaw i pola powierzchni bocznej.
- Objętość walca równa się iloczynowi pola podstawy walca i jego wysokości.