E-materiały do kształcenia zawodowego

Obróbka mechaniczna kamienia – rozcinanie slabów i bloków

BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich - Kamieniarz 711301

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu kamieniarzWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu kamieniarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: kamieniarz 711301. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich:

  • a) wykonywanie kamiennych elementów budowlanych i detali architektonicznych,

  • b) wykonywanie montażu kamiennych elementów budowlanych i detali architektonicznych,

  • c) wykonywanie obiektów małej architektury z materiałów kamieniarskich,

  • d) wykonywanie renowacji i konserwacji elementów budowlanych i detali architektonicznych wykonanych z kamienia.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.04.3. Wykonywanie kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury.

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje rodzaje skał,

  • 2) charakteryzuje wyroby kamieniarskie,

  • 6) przecina bloki kamienne,

  • 12) ocenia jakość wykonanych kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury,

  • 13) wykonuje przedmiar i obmiar oraz sporządza kosztorys wykonania kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury.

BUD.04.4. Wykonywanie montażu i renowacji wyrobów kamieniarskich.

Uczeń:

  • 8) impregnuje wyroby kamieniarskie,

  • 10) ocenia jakość montażu i renowacji wyrobów kamieniarskich,

  • 11) wykonuje przedmiary i obmiary robót kamieniarskich i sporządza rozliczenie kosztów tych robót.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu obróbki mechanicznej kamienia.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał Obróbka mechaniczna kamienia – rozcinanie slabów i bloków składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

Ciekawa fabuła i świetny scenariusz, z którego uczeń dowie się, czym zajmuje się kamieniarz, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy różne typy maszyn do rozcinania slabów.

Film prezentuje obsługę maszyny do rozcinania slabów, jej charakterystykę i schemat.

Odbywa się w dużym zakładzie kamieniarskim – uczeń zobaczy tu rozcinarkę do kamienia, trak linowy  i linię polerską.

Pozwoli na zapoznanie się z różnymi rodzajami kamieni naturalnych oraz ich właściwościami.

To książka o budowie, zastosowaniu i eksploatacji rozcinarek oraz traków do kamienia. Dzięki niej uczeń pozna również klasyfikację tych urządzeń.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD15OZhMvGInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonywania robót kamieniarskich.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD8hfKntiNSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD16giiqxgPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDLg6j8p70Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDw42xc0D7Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDfHVI45qCInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu kamieniarz

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kamieniarz

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z możliwościami wykorzystania kamieni i skał w materiałoznawstwie. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

E‑book

Uczniowie zapoznają się z e‑bookiem. Nauczyciel, wprowadzając w życie metodę „635”, dzieli klasę na sześcioosobowe zespoły. Każdy uczeń w grupie zapisuje w ciągu pięciu minut trzy refleksje związane z  tematem rozcinarek i traków do kamienia, np.: 1. Traki piłowe piłują bloki za pomocą gładkich pił trakowych i piasku stalowego. 2. Trak rozcina blok na płyty o różnej grubości. 3.  Rama piłowa to podstawowy zespół traka, który decyduje o wielkości piłowanych bloków i liczbie montowanych pił. 4. Rama porusza się ruchem posuwisto‑zwrotnym. 5. Piły trakowe wykonywane są z walcowanych płaskowników stalowych. 6. Grubość docelowa płyty wyznaczana jest przez przekładki dystansowe wstawiane pomiędzy brzeszczoty pił. 7. Gładkie piły trakowe łączy się z piłami sworzniami. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie wymieniają się kartkami zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W czasie kolejnych pięciu minut na kartkach zapisywane są kolejne trzy zdania. Wymiana kartek następuje do momentu, aż każdy otrzyma tę, na której rozpoczął pracę. Uczniowie mogą inspirować się wcześniej zapisanymi pomysłami. W czasie trzydziestu minut na każdej kartce powstaje po osiemnaście zdań – rozwiązań. Uczniowie, na ich podstawie, sporządzają plakat z pomysłami grupy. Dzięki tej metodzie zostają utrwalone zagadnienia dotyczące półproduktów wykorzystywanych podczas produkcji mas włóknistych.  

Film edukacyjny

Praca w grupach

Uczniowie oglądają film. Jeden z uczniów w grupie, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj”, wybiera z materiału jedno zagadnienie, które pojawia się w filmie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na kartce. Pozostała część grupy  w ciągu trzech minut powinna wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w filmie i są z podanym zagadnieniem skorelowane. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich przedstawienie na forum klasowym - wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.

Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze film. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.

Film instruktażowy (tutorial)

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają film. Ich zadaniem będzie napisanie instrukcji korzystania z maszyny do rozcinania slabów. Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują swoje instrukcje i wybierają najbardziej atrakcyjną.

Wycieczka wirtualna

Praca w grupach

Uczniowie wędrują po zakładzie kamieniarskim. Ich zadaniem jest napisanie relacji z tej wycieczki uwzględniającej zapamiętane informacje.  Grupy prezentują swoje pomysły na forum klasy. Wybierana jest najbardziej atrakcyjna relacja, która ma najwięcej punktów wspólnych z wirtualną wycieczką.

Atlas interaktywny

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym prezentującym właściwości kamieni naturalnych. Nauczyciel prosi o przygotowanie przez każdego ucznia – w domu, na kolejne zajęcia – portfolio, czyli zebranie informacji dotyczących kamieni naturalnych. Uczeń powinien znaleźć: raporty, szczegółowe informacje, zdjęcia etc. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy podczas zajęć, zespół klasowy zadaje pytania, wywiązuje się dyskusja, nad którą czuwa nauczyciel.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Filmy instruktażowe, mapa interaktywna oraz wycieczka wirtualna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po obejrzeniu filmów uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie fiszek bądź mapy myśli.

Po zapoznaniu się z wycieczką wirtualną uczeń może przygotować autorski projekt.

Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Filmy

Filmy zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać filmy kilkukrotnie, pauzować je; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmach;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zawrzeć swoje refleksje w dzienniczkach nauczania (wskazując, co wynieśli z korzystania z multimedium, co jest dla nich trudne etc.).

Wycieczka wirtualna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić research - szukając w dostępnych źródłach miejsc, które pojawiają się w wycieczce; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własną wycieczkę;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.

Atlas interaktywny oraz e‑book

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik kamieni; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści