Sprawdź się
Opisz, jak rozumiesz tezę z początku eseju Adama Zagajewskiego, wedle której poeci nie umieją wygłaszać wykładów?
Wyjaśnij metaforę „wojny partyzanckiej” i „regularnej wojny” w odniesieniu do sposobu interpretowania rzeczywistości.
Przeanalizuj esej i wyjaśnij, dlaczego Zagajewski sądzi, że poetów nie warto pytać o ich własną poezję. Przywołaj z tekstu argumenty autora.
Omów sposób odczytywania przez poetów wierszy innych twórców. Co różni ich lekturę od twojej?
Wiersz do ćwiczeń 5–7
Moi tłumaczeMoi tłumacze. Oni. Mój ciąg dalszy.
Moja – Ich
sterta czasu na stole.
Konfitury słowników.Poranek w cyrylicycyrylicy
w zamszowej germańskiej mgle.
Romańska antylopa
na skraju mojego wiersza.Moje – Ich
podróże.
Jeszcze ścieżka à reboursà rebours
bez żadnego powodu.Transplantacja słów
moich chirurgów. Ich.
Nie do przełożenia
na ten krótki poemat.A ja
kocham się w tylu językach naraz.
Literka za literką wchłaniam wilgoć w NässjöNässjö
spotykając w lesie moje nieślubne wiersze.Moje – Ich
głosy. Wahania zza książek.
Przepowiednie z przepaści stron.
Startujące sylaby z HeathrowHeathrow.Coś po mnie odziedziczą?
Mój lęk? Mój apetyt
na wszystko co przemija?
Na dekolt łąki? Fioletowe pola ametystów?Kiedy wokół
moja – Ich
nieszczelna rzeczywistość. Raj dla hakerów
plotkarzy i polityków.
Wyjaśnij, kim są tytułowi „tłumacze”. Podaj kilka propozycji interpretacyjnych i je uzasadnij. Posłuż się cytatami z wiersza.
Wyjaśnij, jaki stosunek poetki do języka można odczytać z wiersza Ewy Lipskiej.
Sformułuj główną ideę dostrzeżoną przez ciebie w utworze Moi tłumacze.
Poezja nowoczesna dziś. Co nam zostało z dwudziestolecia międzywojennego? Sformułuj wypowiedź argumentacyjną. W pracy odwołaj się do tekstu Adama Zagajewskiego, sensu wiersza Moi tłumacze oraz prezentacji Jakuba Skurtysa. Praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.