E-materiały do kształcenia zawodowego

Łączność morska

TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej – technik nawigator morski 315214

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieDlTCOwfmqWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

Rs2y3zKuTzUVY
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: sekwencje filmowe, animacja w grafice 2D i 3D, symulator i wirtualne laboratorium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Sekwencje filmowe, animacja w grafice 2D i 3D

Sekwencje filmoweDGQ2Bn0oaSekwencje filmowe ukazuje zasady wykorzystania i obsługę środków łączności. Animacja w grafice 2D i 3DDdk431h6FAnimacja w grafice 2D i 3D dotyczy pracy systemu GMDSS. Prezentuje VHF DSC, EPIRB, SART, SART‑AIS, NAVTEX oraz INMARSAT C.

Ekran wyświetlacza filmów i animacji wygląda jak na zdjęciu poniżej:

RizI3SRvwTLls
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Rew4dzRQPjQvf
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.

R1JqTMKylGNie
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1XIfDjJYG002
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1PlCaw1whLAY
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Rm2tyDQuB0mvx
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R16MF7pDqfUvN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1IkZ5M0VwkZS
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32
Symulator

symulatorzeDJ8NHatgtsymulatorze można zapoznać się z działaniem systemów i środków łączności oraz ich wykorzystaniem. W symulatorze zawarte są następujące urządzenia: VHF DSC, EPIRB, SART, SART‑AIS, NAVTEX oraz INMARSAT C. Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z symulatorem.

Na ekranie początkowym symulatora należy kliknięciem wybrać urządzenie, którego obsługę chce się przećwiczyć. Obrazek wybranego urządzenia stanie się bardziej wyraźny. Aby zaakceptować wybór, należy kliknąć przycisk „wybierz urządzenie”.

RQIBH2Yz8XcwY
Ekran początkowy symulatora z możliwością wyboru urządzenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu danego urządzenia pojawi się poniższy ekran:

RF8CcYq3Lv7qN
Przykładowy ekran startowy symulatora danego urządzenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Widoczny jest na nim tytuł z nazwą danego urządzenia, przycisk „rozpocznij”, który umożliwia przejście do symulatora, przycisk „wybierz inne urządzenie”, który umożliwia powrót do poprzedniego ekranu oraz przycisk „instrukcja”. Po kliknięciu na instrukcję wyświetli się okno z opisaną budową danego urządzenia.

REOlUNaXbScm8
Przykładowy wygląd instrukcji urządzenia z symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisku „rozpocznij” wyświetli się lista opcji do przećwiczenia (w przypadku EPIRB nie ma listy, od razu przechodzi się do polecenia).

RZ2yu8R1E4cCK
Przykładowa lista funkcjonalności, które można przećwiczyć w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Należy kliknąć na dowolną opcję. Wyświetli się wtedy ekran z urządzeniem. W górnym prawym rogu znajduje się ikona domku. Umożliwia ona powrót do ekranu startowego.

Rf9ehU58S7ue9
Przykładowy ekran symulatora z widocznym urządzeniem i poleceniami
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie danego symulatora widoczne jest urządzenie oraz polecenie. W górnym prawym rogu widoczna jest ikona instrukcji oraz ikona domku, która pozwala na powrót do ekranu startowego. Po kliknięciu na instrukcję wyświetli się dodatkowe okno, które pomaga w przejściu przez zadania.

R1clGBbI8I4BA
Przykładowy wygląd instrukcji wyświetlającej się do danego zadania w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po prawidłowym wykonaniu polecenia wyświetli się okno z pozytywną informacją zwrotną.

RiDIOBBvEG0Mi
Przykładowe okno z pozytywną informacją zwrotną po prawidłowym wykonaniu zadania w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

33
Wirtualne laboratorium

Wirtualne laboratoriumD14Cq0OxcWirtualne laboratorium umożliwia nadawanie i odczyt kodu MKS oraz alfabetu Morse’a. Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z laboratorium.

Aby włączyć laboratorium, należy na ekranie startowym kliknąć przycisk „rozpocznij”.

RwyuTnBEJiZw7
Ekran początkowy wirtualnego laboratorium
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyświetli się ekran właściwy laboratorium. U góry ekranu znajdują się dwa okna: kod MKS i kod Morse'a. Poniżej widoczny jest statek, na którym będą widoczne nadawane sygnały. Po prawej stronie znajdują się litery alfabetu z przyporządkowanymi do nich znakami kodu Morse'a oraz flagami z kodu MKS.

R1EhlFXYfAGJI
Ekran właściwy wirtualnego laboratorium
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po najechaniu kursorem myszki na daną flagę wyświetli się jej znaczenie:

RnVIZsJWkOK4B
Przykładowy opis jednej z flag z wirtualnego laboratorium
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na początku należy wybrać z rozwijalnego menu jedną z dostępnych opcji albo z kodu MKS, albo z kodu Morse'a.

R1GWZy9QLVP0u
Widok na rozwinięte listy kodu MKS i kodu Morse'a z wirtualnego laboratorium
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu jednej z opcji można kliknąć na alfabet i flagi. W przypadku kodu MKS flagi pojawią się ekranie ze statkiem. W przypadku kodu Morse'a sygnalizacja światłem będzie widoczna na ekranie w postaci mrugającego w odpowiednich częstotliwościach światła, a sygnalizacja dźwiękiem będzie słyszalna.

R1UWbTbSgWaGC
Nadawanie sygnału jednoflagowego; czerwone strzałki wskazują klikniętą flagę, która pojawiła się na maszcie statku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R5fB0g7DncFmc
Sygnalizacja światłem; czerwone strzałki wskazują widoczny na maszcie statku sygnał świetlny oraz klikniętą literę alfabetu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDgbP7k5I8Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

RWwaAORItCNVL
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RGsfwxJbl7dRf
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

REmREUAvCYk9Y
Przykładowy wygląd panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

RCMSSyrc1lMwO
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDbx32MznNSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDmhLHz97wPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD1A6NqkAxPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDwXglOiqUNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści