V. Calculations on common and decimal fractions. The student:
9) calculates values of arithmetic expression that require arithmetic calculations on integers or numbers written as common fractions, mixed numbers and decimal fractions, also rational negative, not more difficult than:
Students revise information they learnt about rational numbers on previous classes.
The teacher introduces the subject of the lesson - marking number sets on the number linenumber linenumber line and calculating distances between numbers on the number linenumber linenumber line.
Students work individually, using computers. Their task is to observe the way of calculating distances between numbers on the number linenumber linenumber line.
[Slideshow]
In groups, students discuss presented examples, make theories and verify them on specific examples, possibly by using calculators. Then they draw conclusions and write them down.
Conclusions:
- The distance between any two numbers located on the number linenumber linenumber line is equal to the length of a line segment connecting points corresponding to these numbers.
- In order to calculate the distance on the number linedistance on the number linedistance on the number line between two numbers, we need to subtract the smaller number from the greater number.
Students use obtained information to do exercises.
If we know that a certain numbercertain numbercertain number x is greater than or equal to 1 and smaller than or equal to 3, then it means that number x meets the condition: 1 ≤ x ≤ 3.
All numbers x that meet this condition can be marked on the number linenumber linenumber line.
[Illustration 3]
Students use obtained information to do exercises.
Task
Mark the set of numbers that meets the following condition.
a) -2 ≤ x < 4
b) -2,5 < x ≤ 0,5
c) 4 ≤ x ≤ 5,5
d) -3 < x < 0
Task
Give the condition that numbers marked on the number linenumber linenumber line meets.
a) [Illustration 4]
b) [Illustration 5]
c) [Illustration 6]
d) [Illustration 7]
Task
Identify all numbers that meet the condition.
a) x ≤ 3 and x is a natural number.
b) x < 3 and x is a positive integerpositive integerpositive integer.
An extra task:
How many natural numbersnatual numbersnatural numbers n meet the following condition: -2 ≤ n ≤ 0?
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- The distance between any two numbers located on the number linenumber linenumber line is equal to the length of a line segment connecting points corresponding to these numbers.
- In order to calculate the distance on the numberdistance on the number linedistance on the number line between two numbers, we need to subtract the smaller number from the greater number.
Selected words and expressions used in the lesson plan
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
9) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie:
.
m833fd112fa59bd5c_1528449068082_0
45 minut
m833fd112fa59bd5c_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m833fd112fa59bd5c_1528449552113_0
1. Zaznaczanie na osi liczbowej zbiorów liczbowych.
2. Obliczanie odległości liczb na osi liczbowej.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m833fd112fa59bd5c_1528450430307_0
Uczeń:
- zaznacza na osi liczbowej zbiory liczbowe,
- oblicza odległość liczb na osi liczbowej.
m833fd112fa59bd5c_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m833fd112fa59bd5c_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m833fd112fa59bd5c_1528450127855_0
Uczniowie powtarzają zdobyte na poprzednich lekcjach wiadomości o działaniach na liczbach wymiernych.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą zaznaczać na osi liczbowej zbiory liczbowe oraz obliczać odległość liczb na osi liczbowej.
m833fd112fa59bd5c_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu obliczania odległości liczb na osi liczbowej.
[Slideshow]
Uczniowie w grupach omawiają przedstawione przykłady, stawiają hipotezy, sprawdzają je na przykładach – mogą korzystać z kalkulatorów. Następnie formułują i zapisują wnioski.
Wnioski:
- Odległość między dwiema dowolnymi liczbami na osi liczbowej jest równa długości odcinka łączącego punkty odpowiadające tym liczbom.
- Aby obliczyć odległość na osi liczbowej między dwiema liczbami, należy od większej liczby odjąć mniejszą.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Oblicz odległość między liczbami.
a) -3,5 i -7,5
b)
c) -3,76 i 3,95
Polecenie
Znajdź odległość między punktami A i C, B i F, D i E, A i F zaznaczonymi na osi liczbowej.
[Ilustracja 1]
Nauczyciel podaje przykłady nierówności podwójnych i sposobu zaznaczania zbiorów ich rozwiązań na osi liczbowej.
Przykład
Jeżeli o pewnej liczbie x wiemy, że jest większa od -1 i mniejsza od 5, to znaczy, że liczba x spełnia warunek: -1 < x < 5.
Wszystkie liczby x spełniające ten warunek możemy zaznaczyć na osi liczbowej.
[Ilustracja 2]
Jeżeli o pewnej liczbie x wiemy, że jest większa lub równa od 1 i mniejsza lub równa od 3, to znaczy, że liczba x spełnia warunek: 1 ≤ x ≤ 3.
Wszystkie liczby x spełniające ten warunek możemy zaznaczyć na osi liczbowej.
[Ilustracja 3]
Uczniowie wykorzystują uzyskane wiadomości w zadaniach.
Polecenie
Zaznacz na osi liczbowej zbiór liczb spełniających dany warunek.
a) -2 ≤ x < 4
b) -2,5 < x ≤ 0,5
c) 4 ≤ x ≤ 5,5
d) -3 < x < 0
Polecenie
Podaj, jaki warunek spełniają liczby zaznaczone na osi liczbowej.
a) [Ilustracja 4]
b) [Ilustracja 5]
c) [Ilustracja 6]
d) [Ilustracja 7]
Polecenie
Wymień wszystkie liczby spełniające dany warunek.
a) x ≤ 3 i x jest liczbą naturalną.
b) x < 3 i x jest liczbą całkowitą dodatnią.
Polecenie dla chętnych:
Ile liczb naturalnych n spełnia warunek -2 ≤ n ≤ 0?
m833fd112fa59bd5c_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Odległość między dwiema dowolnymi liczbami na osi liczbowej jest równa długości odcinka łączącego punkty odpowiadające tym liczbom.
- Aby obliczyć odległość na osi liczbowej między dwiema liczbami, należy od większej odjąć mniejszą.