3) does simply calculations with both common and decimal fractions.
XIV. Text exercises. The student:
5) applies obtained knowledge about arithmetic and geometry, calculations skills as well as own, proper methods to do exercises set in the practical context.
Students work individually using computers. Their task is to get to know the interactive illustration and think about what operation needs to be done first to be able to add common and decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction.
[Illustration interactive]
After having completed the exercise, they draw a conclusion:
- If there are both common and decimal fractions in calculations, we need to convert them to the same form, that is convert common fractions to decimals or decimals to common fractions and then do calculations.
Discussion – students wonder if we can always convert a common fractioncommon fractioncommon fraction into a decimal and a decimal into a common fractions. They revise methods of converting fractionsconverting fractionsconverting fractions.
- A decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction can always be converted into a common fractioncommon fractioncommon fraction by writing it using the fraction bar. - A common, simplified fraction can be converted into a decimal only if the only divisorsdivisorsdivisors of its denominator are numbers 2 or 5.
The teacher divides the class into groups that play a board game using obtained knowledge. The game consists of four regions. On each field there are calculations and tasks to solve. Students roll the dice and stop at a chosen field. If they do the task correctly, they get points. The person with the most points in the groups gets a grade from class activity.
Region I - addition.
Tasks for 1 point. 1. Do the addition: 2. Do the addition: 3. Do the addition: 4. Do the addition: Task for 2 points. 5. Mum made a drink out of 4,75 kg of plums, kg of apples kg of strawberries. How many kilograms of fruits did she use?
Region II - subtraction.
Tasks for 1 point. 1. Do the subtraction: 2. Do the subtraction: 3. Do the subtraction: 4. Do the subtraction: Task for 2 points. 5. Ania bought green ribbon and m of blue ribbon. How many metres of green ribbon did she buy if together there was 8,5 m of ribbon?
Region III - multiplication.
Tasks for 1 point. 1. Do the multiplication: 2. Do the multiplication: 3. Do the multiplication: 4. Do the multiplication: Task for 2 points. 5. A kilogram of pears costs 3,3 zł. How much will we pay for kg of pears?
Region IV - division.
Tasks for 1 point. 1. Do the division: 2. Do the division: 3. Do the division: 4. Do the division: Task for 2 points. 5. The area of a rectangle is 6,25 cmIndeks górny 22, and the length of one side is cm. Calculate the length of the other side of the rectangle.
The teacher evaluates students’ work and clarifies doubts.
An extra task:
The quotientquotientquotient of two numbers is equal to , and the divisor is smaller than the quotient. Calculate the dividend.
- Jeśli w działaniach występują ułamki zwykłe i ułamki dziesiętne, należy te ułamki doprowadzić do tej samej postaci, czyli ułamki zwykłe zamienić na dziesiętne lub ułamki dziesiętne na zwykłe, a potem wykonać działania. - Ułamek dziesiętny możemy zawsze zamienić na ułamek zwykły, zapisując go z użyciem kreski ułamkowej. - Ułamek zwykły nieskracalny możemy zamienić na ułamek dziesiętny tylko wtedy, gdy jedynymi dzielnikami jego mianownika są liczby 2 lub 5.
Zadania za 1 punkt. 1. Wykonaj mnożenie: 2. Wykonaj mnożenie: 3. Wykonaj mnożenie: 4. Wykonaj mnożenie: Zadanie za 2 punkty. 5. Kilogram gruszek kosztuje 3,3 zł. Ile zapłacimy za kg gruszek?
mc358550d5520e8a9_1528449000663_0
Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
mc358550d5520e8a9_1528449084556_0
Drugi
mc358550d5520e8a9_1528449076687_0
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
3) wykonuje nieskomplikowane rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne.
XIV. Zadania tekstowe. Uczeń:
5) do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
mc358550d5520e8a9_1528449068082_0
45 minut
mc358550d5520e8a9_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
mc358550d5520e8a9_1528449552113_0
1. Wykonywanie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
2. Stosowanie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych do rozwiązywania zadań tekstowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc358550d5520e8a9_1528450430307_0
Uczeń:
- wykonuje rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne,
- stosuje działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych do rozwiązywania zadań tekstowych.
mc358550d5520e8a9_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Gra dydaktyczna.
mc358550d5520e8a9_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
mc358550d5520e8a9_1528450127855_0
Uczniowie przypominają zasady wykonywania działań na ułamkach zwykłych oraz zasady wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych.
mc358550d5520e8a9_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną zastanowienie się, jakie działanie należy najpierw wykonać, aby móc dodać ułamek zwykły i ułamek dziesiętny.
[Ilustracja interaktywna]
Po wykonaniu ćwiczenia zapisują wniosek:
- Jeśli w działaniach występują ułamki zwykłe i ułamki dziesiętne, należy te ułamki doprowadzić do tej samej postaci, czyli ułamki zwykłe zamienić na dziesiętne lub ułamki dziesiętne na zwykłe, a potem wykonać działania.
Dyskusja – uczniowie zastanawiają się, czy zawsze można zamienić ułamek zwykły na dziesiętny, a ułamek dziesiętny na zwykły. Przypominają metody zamiany ułamków.
- Ułamek dziesiętny możemy zawsze zamienić na ułamek zwykły, zapisując go z użyciem kreski ułamkowej.
- Ułamek zwykły nieskracalny możemy zamienić na ułamek dziesiętny tylko wtedy, gdy jedynymi dzielnikami jego mianownika są liczby 2 lub 5.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które wykorzystując nabytą wiedzę, grają w grę planszową. Gra składa się z czterech obszarów. Na każdym jej polu zapisane są działania do wykonania i zadania do rozwiązania. Uczniowie, rzucając kostką i zatrzymują się na wybranym polu. Jeśli wykonają polecenie poprawnie - otrzymają punkty. Osoba posiadająca najwięcej punktów w grupie, otrzymuje ocenę z aktywności.
Obszar I - dodawanie.
Zadania za 1 punkt. 1. Wykonaj dodawanie: 2. Wykonaj dodawanie: 3. Wykonaj dodawanie: 4. Wykonaj dodawanie: Zadanie za 2 punkty. 5. Mama ugotowała kompot z 4,75 kg śliwek, kg jabłek oraz kg truskawek. Ile kilogramów owoców wykorzystała mama?
Obszar II - odejmowanie.
Zadania za 1 punkt. 1. Wykonaj odejmowanie: 2. Wykonaj odejmowanie: 3. Wykonaj odejmowanie: 4. Wykonaj odejmowanie: Zadanie za 2 punkty. 5. Ania kupiła zieloną wstążkę i m wstążki niebieskiej. Ile metrów zielonej wstążki kupiła Ania, jeśli razem było 8,5 m wstążki?
Obszar III - mnożenie.
Zadania za 1 punkt. 1. Wykonaj mnożenie: 2. Wykonaj mnożenie: 3. Wykonaj mnożenie: 4. Wykonaj mnożenie: Zadanie za 2 punkty. 5. Kilogram gruszek kosztuje 3,3 zł. Ile zapłacimy za kg gruszek?
Obszar IV - dzielenie.
Zadania za 1 punkt. 1. Wykonaj dzielenie: 2. Wykonaj dzielenie: 3. Wykonaj dzielenie: 4. Wykonaj dzielenie: Zadanie za 2 punkty. 5. Pole prostokąta wynosi 6,25 cmIndeks górny 22, a długość jednego z boków cm. Oblicz długość drugiego boku tego prostokąta.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Iloraz dwóch liczb jest równy , a dzielnik jest o mniejszy od ilorazu. Oblicz dzielną.
mc358550d5520e8a9_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Jeśli w działaniach występują ułamki zwykłe i ułamki dziesiętne, należy te ułamki doprowadzić do tej samej postaci, czyli ułamki zwykłe zamienić na dziesiętne lub ułamki dziesiętne na zwykłe, a potem wykonać działania. - Ułamek dziesiętny możemy zawsze zamienić na ułamek zwykły, zapisując go z użyciem kreski ułamkowej. - Ułamek zwykły nieskracalny możemy zamienić na ułamek dziesiętny tylko wtedy, gdy jedynymi dzielnikami jego mianownika są liczby 2 lub 5.