Task Based on the picture, identify the angle between the radius of the circlecirclecircle going to the point of tangency and the tangent line. You also determine the distance from the centre of the circle to the tangenttangenttangent, depending on the length of the radius.
Task Students work individually, using computers. Their task is to observe ways of constructionconstructionconstruction of the tangenttangenttangent to the circlecirclecircle.
Task Draw any circle. Construct a tangenttangenttangent that goes through any point not laying on the circumferencepoint not laying on the circumferencepoint not laying on the circumference. How many tangents did you obtain?
What is the length of the line segments connecting a point that is not laying on the circumference and the points of tangency?
Narysuj dowolny okrąg. Następnie skonstruuj styczną do okręgu przechodzącą przez dowolny punkt leżący na okręgu.
mb499df6c3b9fb7eb_1528449000663_0
Styczna do okręgu
mb499df6c3b9fb7eb_1528449084556_0
Trzeci
mb499df6c3b9fb7eb_1528449076687_0
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:
6) znajduje punkty wspólne prostej i okręgu oraz prostej i paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej.
mb499df6c3b9fb7eb_1528449068082_0
45 minut
mb499df6c3b9fb7eb_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
mb499df6c3b9fb7eb_1528449552113_0
1. Konstruowanie stycznej do okręgu.
2. Wykorzystywanie własności stycznej do okręgu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mb499df6c3b9fb7eb_1528450430307_0
Uczeń:
- konstruuje styczną do okręgu,
- wykorzystuje własności stycznej do okręgu.
mb499df6c3b9fb7eb_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Dyskusja.
mb499df6c3b9fb7eb_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mb499df6c3b9fb7eb_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji nauczą się, jak konstruować styczną do okręgu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze własności stycznej do okręgu.
mb499df6c3b9fb7eb_1528446435040_0
Polecenie Na podstawie rysunku, określ miarę kąta między promieniem okręgu, poprowadzonym do punktu styczności i styczną. Określ też odległość środka okręgu od stycznej, w zależności od długości promienia.
[Ilustracja 1]
Wniosek:
- Jeżeli prosta jest styczna do okręgu, to odległość środka okręgu od tej prostej jest równa promieniowi.
- Promień poprowadzony do punktu styczności jest prostopadły do stycznej.
Polecenie Twoim zadaniem jest obserwacja sposobu konstrukcji stycznej do okręgu.
[Geogebra aplet]
Polecenie Narysuj dowolny okrąg. Następnie skonstruuj styczną do okręgu przechodzącą przez dowolny punkt leżący na okręgu.
Polecenie Narysuj dowolny okrąg. Skonstruuj styczną do okręgu przechodzącą przez dowolny punkt nieleżący na okręgu. Ile stycznych otrzymasz?
Jaka jest długość odcinków łączących punkt nieleżący na okręgu i punkty styczności?
mb499df6c3b9fb7eb_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Jeżeli prosta jest styczna do okręgu, to odległość środka okręgu od tej prostej jest równa promieniowi.
- Promień poprowadzony do punktu styczności jest prostopadły do stycznej.