Students work individually using their computers. They are going to watch how the name of the angleangleangle changes according to its measuremeasuremeasure.
[Geogebra applet]
After completing the task students should draw the following conclusions:
- the angleangleangle which is greater than 0 and smaller than 90 degrees is called the acute angleacute angleacute angle,
- the angle with the measuremeasuremeasure of 90 degrees is called the right angleright angleright angle,
- the angleangleangle greater than 90 and smaller than 180 degrees is called the obtuse angleobtuse angleobtuse angle.
Then, together they sum up the classes, drawing conclusions to memorize:
The angleangleangle is a part of a planeplaneplane cut out by the two half‑lines with a common beginning. These half‑lines are called the arms of the angle and the beginning is called the vertexvertexvertex of an angleangleangle.
1) wskazuje w dowolnym kącie ramiona i wierzchołek;
4) rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty.
mbad0a57acf5d85b1_1528449068082_0
45 minut
mbad0a57acf5d85b1_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
mbad0a57acf5d85b1_1528449552113_0
1. Wskazywanie w dowolnym kącie ramion i wierzchołka.
2. Rozpoznawanie rodzajów kątów na podstawie ich rysunku oraz miary.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mbad0a57acf5d85b1_1528450430307_0
Uczeń:
- wskazuje i nazywa elementy budowy kąta,
- rozpoznaje i opisuje kąt ostry, prosty, rozwarty.
mbad0a57acf5d85b1_1528449534267_0
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
mbad0a57acf5d85b1_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mbad0a57acf5d85b1_1528450135461_0
mbad0a57acf5d85b1_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają pojęcie kąta oraz rodzaje kątów.
Kąt to nie tylko pojęcie matematyczne, ale przede wszystkim figura geometryczna. Modele kątów na co dzień obserwujemy w naszym otoczeniu.
Nauczyciel pokazuje uczniom rysunek kąta i wspólnie z nimi formułuje definicję kąta.
[Ilustracja 1]
Dwie półproste o wspólnym początku rozcinają płaszczyznę na dwie części. Każdą z tych części, wraz z tymi półprostymi nazywamy kątem.
Wierzchołkiem kąta nazywamy wspólny początek obu półprostych, a każdą z półprostych nazywamy ramieniem kąta.
Jednostką miary kąta jest stopień. Kąt o mierze 20 stopni oznaczamy symbolem 20°.
Uczniowie wskazują w klasie modele kątów.
mbad0a57acf5d85b1_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak nazywa się kąt w zależności od jego miary.
[Geogebra aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- kąt o mierze większej niż 0 stopni i mniejszej niż 90 stopni nazywamy kątem ostrym,
- kąt o mierze równej 90 stopni nazywamy kątem prostym,
- kąt o mierze większej niż 90 stopni i mniejszej niż 180 stopni nazywamy kątem rozwartym.
Polecenie
Uczniowie rysują w zeszycie:
- kąt prosty,
- trzy dowolne kąty ostre,
- trzy dowolne kąty rozwarte.
Polecenie
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Czy każdy kąt ostry jest mniejszy od kąta prostego?
Czy miara kąta rozwartego jest mniejsza od miary kąta ostrego?
Czy istnieje kąt ostry większy od kąta 45° ?
Czy kąt o 20° większy od kąta 75° jest kątem ostrym?
Polecenie dla chętnych
Odpowiedz na pytania poszukując odpowiednich informacji w Internecie lub w literaturze:
Jaką miarę ma kąt zerowy? Jaką półpełny? A pełny? Jak wyglądają te kąty?
Jakie kąty nazywamy wypukłymi? Podaj przykłady.
Jakie kąty nazywamy wklęsłymi? Podaj przykłady.
mbad0a57acf5d85b1_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Kąt to część płaszczyzny wycięta przez dwie półproste o wspólnym początku. Te półproste nazywamy ramiona kąta, a ich początek wierzchołkiem kąta.
Rozróżniamy trzy podstawowe rodzaje kątów:
- kąty ostre o mierze od 0 stopni do 90 stopni,
- kąty proste o mierze 90 stopni,
- kąty rozwarte o mierze od 90 stopni do 180 stopni.